الگوریتم برت (BERT)، نحوه کارکرد و بهینه سازی محتوا برای آن

الگوریتم برت (BERT)، نحوه کارکرد و بهینه سازی محتوا برای آن - یاس وب

گوگل در سیستم جستجوی خود یکسری بروزرسانی های اصلی را انجام داده است. یکی از آن ها گنجاندن الگوریتم برت در مکانیزم جستجو می باشد. این الگوریتم به کاربران کمک می کند تا اهداف جستجوی خود را با نتایج مرتبط تر و نزدیک به خواسته ی خود پیدا کنند. درواقع این الگوریتم آنچه که کاربران در صفحات گوگل بدنبال آن هستند را بهتر درک می کند و همان چیزی را به کاربر نشان می دهد که او می خواهد. الگوریتم BERT تا ۱۰% موارد جستجو را تحت تاثیر قرار می دهد. در حالی که کمپانی گوگل عنوان کرده است که همین مقدار روی ترافیک ارگانیک و هدف هایی که در سئو سایت به دنبال آن هستیم تاثیر مثبت می گذارد.

شرکت گوگل، الگوریتم برت را به عنوان یکی از جهش های بزرگ در سیستم جستجوی خود تبلیغ می کند که در این مدت دستاوردهای حاصله از آن بر این واقعیت صحه می گذارد. در ادامه ی این مقاله موارد گسترده تری از این الگوریتم را مورد بررسی قرار می دهیم. پس با ما همراه باشید.

الگوریتم برت حل کننده چه چالش هایی می باشد؟

به زبان بسیار ساده باید بگوییم که الگوریتم برت سعی می کند مکانیزم تشخیص مفهوم کلمات، عبارات و جملات را همانند ذهن انسان داشته باشد. اما سوال اصلی اینجاست که آیا می توان تا این حد الگوریتم های پیشرفته ای را طراحی کرد که همانند ذهن انسان قابلیت تشخیص مفهوم کلمات را داشته باشد؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که خیر! تا به اکنون هیچ ربات و هوش مصنوعی توانایی درک و فهم ذهن واقعی انسان را ندارد. پس همانطور که گفته شد این الگوریتم‌ها تنها برای چند قدم می توانند خود را به قدرت ذهن انسان نزدیک کنند. اما باز هم فاصله بسیار زیادی دارند. خوشبختانه گوگل به جهت به روز رسانی های زودهنگامی که دارد عملا این قدرت تشخیص را برای ارائه خدمات بهتر به کاربران افزایش داده است. این امر مهم شرایطی را فراهم می کند تا خدمات سئو سایت نیز هوشمند تر و با بازدهی بیشتر باشد.

بخش اصلی هر وب سایتی محتوای آن است. این محتواها همه جا هستند. یک صفحه پر از کلمات با معنای مبهم، چند معنایی و مترادف که همه ی آن ها جزو چالش های اساسی برای گوگل تلقی می شوند. الگوریتم برت بگونه ای طراحی شده است که می تواند این چالش ها را حل کند. هر چقدر هم که یک عبارت معانی متعددی داشته باشد باز هم گوگل به کمک این الگوریتم متوجه می شود که کاربر به دنبال چیست؟

البته کاربران و مخاطبان گوگل نیز بهتر است برای جستجوی اهداف محتوایی خود سعی کنند از عبارت های ساده استفاده کنند تا تشخیص آن برای گوگل راحت تر باشد. چرا که الگوریتم برت عملکرد صد درصدی و کاملی ندارد و تا حدی می تواند تفاوت کلمات مترادف و سنگین را بفهمد. پس برای رسیدن به محتوایی که بدنبال آن هستید سرچ کلمات ساده تر در کنار هم اولویت دارد. با این کار گوگل سریع تر صفحات مرتبط را به شما نشان می دهد.

الگوریتم BERT چه زمانی وارد سیستم جستجوی گوگل شد؟

الگوریتم برت در ۲۱ اکتبر ۲۰۱۹ وارد سیستم جستجوی گوگل شد. ابتدای کار در کوئری های ( queries) انگلیسی زبان مانند features snippets فرآیند عملیاتی خود را آغاز کرد.

” در بالای وب سایت هایی که در رتبه ۱ قرار دارند یک باکس کوچک حاوی چند خط کوتاه محتوا وجود دارد که دقیقاً پاسخ سوالی است که کاربر بدنبال آن می باشد. به این باکس ها فیچر اسنیپت می گویند”

دنی سالیوان که یکی از برترین اینفلوئنسرهای مارکتینگ (تاثیرگذاران بازاریابی) است می گوید : الگوریتم BERT برای کلیه زبان هایی که سیستم جستجو گوگل برای آن کار می کند، راه اندازی خواهد شد اما در حال حاضر نمی توان زمان دقیقی را برای آن مشخص کرد. علاوه بر آن مدل برت هم اکنون در ده ها کشور مختلف جهت بهبود موارد مرتبط با features snippets استفاده می شود.

الگوریتم BERT چه زمانی وارد سیستم جستجوی گوگل شد؟

معنا و مفهوم الگوریتم برت چیست؟

الگوریتم BERT مخفف عبارت Bidirectional Encoder Representations from Transformers می باشد.  یک الگوریتم هوشمند مبتنی بر شبکه است که برای پردازش و کنکاش زبان های طبیعی پیش آموزشی بکار گرفته می شود. به زبان بسیار ساده می توان اینگونه عنوان کرد که الگوریتم برت تمرکز خود را برای تشخیص ریز کلمات و عبارات در ارائه نتایج بهتر جستجو معطوف داشته است.

به طور مثال عبارت “ده به دو” یا ” بیست به پنج” را در نظر بگیرید. ممکن است منظور این عبارات برای شما به معنای ده تقسیم بر دو یا بیست تقسیم بر پنج باشد. البته ممکن است منظور آن را ده در مقابل دو یا بیست در مقابل پنج برداشت کنید. همان طور که می بینید کلمه “به” دو معنای متفاوت از نظر شما دارد. شما به عنوان یک انسان با هوش طبیعی قادر به تشخیص تفاوت آن هستید اما ماشین های جستجو گوگل تنها یک ربات هستند و نمی توانند تفاوت آن ها را تشخیص دهند. الگوریتم BERT درواقع برای تشخیص این چنین موارد ریزی ساخته شده اند تا نتایج بهتری را به کاربر نشان دهند. در ادامه مثال های بیشتری را برای تفهیم بهتر موضوع عنوان می کنیم.

الگوریتم BERT چگونه کار می کند؟

الگوریتم BERT توانایی فهم مدل های زبانی را بر اساس کل عبارت و کلمات موجود در جمله یا کوئری دارد. حال آنکه در گذشته ماشین ها کلمات را بصورت پشت سر هم درک می کردند و هیچگونه دیدی نسبت به کلیت محتوا نداشتند. الگوریتم BERT شرایطی را فراهم کرده است تا کلمات اطراف نیز در درک عمق مطلب دخیل باشند نه اینکه تنها کلمات قبل و بعد مورد بررسی قرار گیرند.

به طور مثال کلمه bank را در دو عبارت ” I accessed the bank account and i see there is no money” و همچنین “i arrived to the bank of river and saw the water was so clean”. همان طور که مشاهده می کنید کلمه ی bank در یک جمله به معنای محل ذخیره پول یا همان بانک و در جمله ی دیگر به معنای ساحل یا کنار رودخانه است. فردی که کلمه bank را در گوگل سرچ می کند، ربات های گوگل چگونه باید تشخیص دهند که منظور فرد در مورد حساب بانکی است یا اینکه می خواهد در مورد مناطق گردشگری ساحلی تحقیق کند. الگوریتم برت در اینجا به مشاهده ی جملات اطراف می پردازد که در دو جمله ی بالا شامل i accessed (من دسترسی پیدا کردم) و there is no money (هیچ پولی نبود). با مطرح شدن accessed و money و account گوگل با کمک برت متوجه می شود که در مورد دسترسی و پول صحبت می شود در نتیجه کلمه bank با موضوع محل ذخیره پول به کاربر نمایش داده می شود. در مورد جمله دوم نیز به همین صورت صدق می کند. بنابراین الگوریتم BERT محتوا را از بالا با دید گسترده تر نگاه می کند و به ارزیابی کلمات و عبارات اطراف می پردازد.

الگوریتم BERT چه زمانی وارد سیستم جستجوی گوگل شد؟

آیا الگوریتم برت در همه جستجوها دخیل است؟

گوگل در یکی از پست های خود نوشت که: بیشتر برای کوئری های طولانی که در آن از حروف اضافه استفاده می شود اهمیت پیدا می کنند”. به عنوان مثال در جستجوهایی که در عبارات آن از حروف اضافه” به” و” برای” استفاده می شود لازم است ربات های جستجو به تشخیص منظور عبارت بپردازند. الگوریتم برت این وجه تمایزها و تفاوت ها را بخوبی تشخیص می دهد. بنابراین همه ی عبارات شامل حروف اضافه نیستند. عبارات کوتاه تری هم وجود دارند که دارای وجه تشابه کلمه ای نیستند و نیازی هم به دخالت الگوریتم برت نیست.

بهینه سازی محتوا برای الگوریتم برت

این سوال همواره مطرح است که الگوریتم BERT چگونه بر سئو سایت تاثیر می گذارد؟ آیا مارکتر ها می توانند محتوای خود را برای آن بهینه کنند؟ در این باره یکی صاحب نظران کمپانی گوگل عنوان می کند که هیچ روشی جهت بهینه سازی محتوا برای الگوریتم برت وجود ندارد اما این مسئله را نیز مطرح کرد که ما می توانیم با تولید محتوای مخصوص کاربر همان چیزی را دنبال کنیم که کاربر به دنبال آن است. در اینجا چند تکنیک اساسی را دنبال می کنیم تا الگوریتم BERT بتواند محتوای تولیدی را بهتر با موارد سرچ شده تطبیق دهد.

  • تولید محتوا برای کاربر نه صرفا ربات های گوگل

تمامی خدمات ارائه شده در گوگل، فعالیت ربات های گوگل و تمامی قوانین حاکم در پس زمینه گوگل همگی برای کاربر است. بنابراین اولویت تولید محتوا برای کاربرها در ارجحیت قرار دارد. ما باید به نگاشتن محتواهایی بپردازیم که در سوابق جستجو بیشتر توسط افراد سرچ شده است. در این بین نیز الگوریتم برت کمک می کند تا سوالات مطرح شده توسط کاربرها بیشتر برای ربات های گوگل درک شوند.

  • شناسایی نیازهای کاربران

در هر برهه زمانی خواسته های افراد جامعه متفاوت است. شاید چندین سال قبل بنا به اقتضای زمان افراد در هر حیطه ای یک عبارت خاص را جستجو می کردند اما اکنون موارد دیگری را سرچ می کنند. به همین دلیل پیشنهاد می شود از همه ابزارهای موجود برای شناسایی نیاز آن ها اینکه بدنبال چه هستند بپردازید. می توانید از شبکه های اجتماعی کمک بگیرید. از انجمن ها استفاده کنید و یا یک بخش نظرسنجی در سایت خود راه اندازی کنید و به خواسته آنان گوش دهید و محور تولید محتوا را بر همین مبنا قرار دهید.

  • ساده بنویسید

مخاطبان شما همگی از دانش فنی بالا برخوردار نیستند و شاید نتوانند با جملات بسیار فنی و سنگین ارتباط برقرار کنند. به همین دلیل تا حد ممکن مطالبی را عنوان کنید که به راحت ترین شکل قابل فهم و درک باشد. بنابراین از زبان طبیعی روزمره و نه رسمی در تولید محتوا استفاده کنید.

  • پرداختن به سئو on page

انرژی بالایی در بخش سئو داخلی یا آن پیج صرف کنید و برای این امر مهم اقدامات ذیل ضروری است.

  1. عنوان باید کمتر از ۶۰ کاراکتر باشد.
  2. متا دیسکریپشن کمتر از ۱۶۰ کاراکتر باشد
  3. تگ های h1 و h2 باید دارای کلمات کلیدی و غالبا توصیفی باشند.
  4. سفارشی سازی آدرس url با کلمات کلیدی
  5. بهینه سازی کلیه تصاویر و ویدیوها با alt text و عناوین

الگوریتم BERT چه زمانی وارد سیستم جستجوی گوگل شد؟ - یاس وب

جمع بندی

در این مقاله توضیح دادیم که الگوریتم برت یک قابلیت فوق‌العاده برای ربات های هوشمند گوگل است که کمک می کند تفهیم عبارات، کلمات و جمله ها بهتر صورت گیرد. این الگوریتم عباراتی که توسط کاربران جستجو می شود را به صورت جزئی و ریز درک می کنند و همان محتوایی را به کاربر نشان می دهند که به دنبال آن هستند. در مورد کارکرد الگوریتم BERT صحبت کردیم و گفتیم الگوریتم به صورت دو طرفه عمل می کند یعنی عبارات قبل و بعد یک کلمه را می خواند و وجه تمایز و تفاوت آن ها را با دیگر عبارات مشابه تشخیص می دهند. در آخر نیز گفتیم که روشی برای بهینه سازی محتوا برای الگوریتم برت وجود ندارد بلکه ما می توانیم با تولید محتوا اصولی و کاربر محور شرایط را برای عملکرد صحیح این الگوریتم مهیا کنیم.

شرکت یاس وب با شناسایی دقیق از نوع عملکرد گوگل، این شبکه قدرتمند جستجو، بهترین تکنیک های در صدر قرار گرفتن وب سایت شما را عملیاتی خواهد کرد. لذا با انتخاب این شرکت به عنوان یک مجموعه فعال در زمینه سئو و پشتیبانی سایت روند رو به رشد خود را قطعی کنید.

یاسر امینیمشاهده نوشته ها

Avatar for یاسر امینی

یاسر امینی مدیر عامل شرکت طراحان شبکه جهانی یاس (یاس وب) ، کارشناس فناوری اطلاعات، کارشناس سئو ، طراح و برنامه نویس front، مشاور بازاریابی و راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *