آشنایی کامل با متادیسکریپشن و طریقه نوشتن آن ها

سئو محور کردن متادیسکریپشن

در این مقاله سعی می کنیم تمام آنچه که در مورد مبانی متادیسکریپشن است خدمت شما کاربران مطرح کنیم. در ابتدا یک توضیح جامع در مورد مفاهیم آن عنوان می کنیم و سپس به بیان دلیل اهمیت آن ها می پردازیم. استفاده از توضیحات متا و تکنیک های مرتبط با آن نقش بسیار مهمی در بهبود روند سئو وب سایت دارند. اما اینکه چگونه از این تکنیک ها استفاده کنیم نیازمند آگاهی از یکسری اصول و قواعد مهم می باشد که در ادامه مقاله به آن ها می پردازیم. پس با ما همراه باشید.

معنا و مفهوم متادیسکریپشن

متادیسکریپشن یک نوع HTML tag است که محتوای داخلی و کلی یک وب سایت را در قالب چند کاراکتر و جمله کوتاه توصیف می کند. این موارد توصیفی درست زمانی که سایت شما توسط موتورهای جستجو به کاربر نشان داده می شود در ذیل آدرس URL و تایتل سایت شما آورده می شود. به جهت آنکه متادیسکریپشن ها در همان صفحات جستجو به کاربر نمایش داده شوند دارای یک محدودیت بین ۱۴۰ تا حداکثر ۱۶۰ کاراکتر می باشند. همان طور که در تصویر مشاهده می کنید این اطلاعات توصیفی زیر آدرس سایت شما ظاهر می شوند.

معنا و مفهوم متادیسکریپشن

علت اهمیت متادیسکریپشن چیست؟

با توجه به آنکه متادیسکریپشن، زیر آدرس URL و در فهرست صفحات جستجو پدیدار می شوند در نتیجه این قابلیت را دارند که کاربران را جذب و نرخ کلیک شما را افزایش دهد. تحقیقات اخیر ثابت کرده است که استفاده از کلمات کلیدی در داخل متادیسکریپشن می تواند در افزایش رنکینگ وب سایت تاثیر مثبت داشته باشد. اگرچه استفاده از کلمات کلیدی در این شرایط در برگیرنده یک سیگنال بسیار بزرگ برای ربات های گوگل نیستند اما استفاده بیش از حد آن ها نیز جایز نیست. درواقع استفاده طبیعی از کلمات کلیدی در متن متا می تواند تاثیر خوبی در سئو داشته باشد. اصولا دو خط متن متادیسکریپشن می تواند یک بار مفهومی و عمیقی را به کاربر منتقل کند بنابراین استفاده از آن را از دست ندهید.

جذب ترافیک بالای سایت با انتخاب یک متادیسکریپشن ایده آل

همانطور که گفته شد متادیسکریپشن از لحاظ تعداد لغات محدودیت دارد. لذا شما باید این مهارت را داشته باشید که با همین عبارت های کوتاه حس کنجکاوی مخاطب را افزایش دهید تا از این طریق بتوانید ترافیک سایت را بیشتر کنید. در واقع منظور ما این نیست که شما عبارات یا جملات غیر واقعی را به عنوان متا انتخاب کنید. چرا که باید اطلاعات درست و صادقانه و متناسب با حوزه کاری خود را استفاده کنید.

کلمات یا عبارات ساده مفهوم خاصی ندارند به همین دلیل باید به دنبال اطلاعاتی باشید که کاربران و مخاطبان وب‌سایت به دنبال آن هستند. به عنوان مثال اگر یک وب سایت فروش موبایل را اداره می کنید حتماً می دانید که قیمت محصول، همچنین کیفیت بالای آن و از همه مهمتر اورجینال بودن موبایل برای فرد خریدار اهمیت دارد. شما به طور هوشمندانه می توانید همین کلمه اورجینال را بولد کنید و در قالب یک توضیحات متا در زیر آدرس صفحه مورد نظر قرار دهید.

همچنین یک مثال دیگر، اکثر افراد به دنبال شرکت هایی هستند که به رسمیت شناخته شده باشند. در چنین شرایطی می توانند این اطمینان را داشته باشند که شرکت مورد نظر میتواند بهترین خدمات را به آنها ارائه دهند. زمانی که شما در توضیحات متا به شماره ثبت شرکت خود اشاره می کنید یک حس اطمینان را به مخاطب خود القا میکنید که کاملاً مورد اعتماد و اطمینان هستید. با این نوع انتخاب هوشمندانه کلمات البته به شکل کاملا واقعی و درست می توانید به جذب ترافیک بالا بپردازید. پس انتخاب عبارات متادیسکریپشن به همان سادگی که فکر می کنید نیست. روی کلمات کار کنید تا مخاطبان بیشتری را جذب کنید.

نحوه اضافه کردن توضیحات متا

اگر از افزونه Yoast seo استفاده می کنید براحتی می توانید یک متادیسکریپشن را در بخش مربوطه اضافه کنید. برای این منظور بعد از اینکه افزونه یواست سئو را نصب کردید به قسمت ویرایش نوشته یا ویرایش برگه بروید و در انتهای صفحه ویرایش بخشی با عنوان تنظیمات سئو وجود دارد و همچنین باکس مربوط به متادیسکریپشن را می توانید در آن قسمت ببینید.

پیشنهاد میشود این مقاله را مطالعه فرمائید : دانلود افزونه yoast seo premium + آموزش

زمانی که در حال تایپ برای توضیحات متا هستید بلافاصله متون تایپ شده بصورت پیش نمایش برای شما ظاهر می شوند. در قسمت فیلد ورودی نیز یک نوار وجود دارد و با نوشتن تغییر رنگ پیدا می کند. زمانی که کلمه اول را تایپ می کنید به رنگ نارنجی در می آید و با تکمیل شدن کاراکتر ها به رنگ سبز در می آید. چنانچه کاراکترها بیش از حد استفاده شوند رنگ نوار قرمز رنگ می شود.

نحوه اضافه کردن متادیسکریپشن

نکات مهم در زمان اضافه کردن متادیسکریپشن

گوگل در زیر هر آدرس URL یک فضایی را برای اضافه کردن ۱ و حداکثر ۲ جمله که معمولا حدود ۱۶۰ کاراکتر می شود را تدارک دیده است. بنابراین موارد توصیفی شما در همین دو جمله باید به قدری قدرتمند باشد که کاربر را برای ورود به سایت مجاب کند. می توانید به رفع مشکلات آن ها به صورت هوشمندانه اشاره کنید و یا خدمات خود را با نگارشی عمیق و تأثیر گذار بیان کنید. توجه داشته باشید که اگر متن دو جمله ای شما بلند باشد گوگل به صورت خودکار عبارات اضافی را حذف می کند.

در این حالت جملات نصفه و نیمه شما نمی تواند اطلاعات کافی به مخاطب منتقل کند. از طرفی اگر جملات شما ابهام آمیز و به سختی تفهیم شود کاربر آن را رها می کند و به سراغ وب سایت های دیگر می رود. مهمترین نکته این است که سعی کنید متادیسکریپشن یونیک و غیر تکراری استفاده کنید. چرا که در صورت مشابه بودن در وب سایت های رقیب می تواند در سئو سایت شما تاثیر منفی بگذارد.

سئو محور کردن توضیحات متا

برای آنکه بتوانید در صفحات جستجو بیشتر مطرح شوید سعی کنید توضیحات مرتبط با متادیسکریپشن را مطابق با اصول سئو انجام دهید. برای انجام این کار رعایت موارد ذیل بسیار ضروری می باشد.

  • حداکثر یک تا دو جمله را در نظر بگیرید که محدوده کاراکترهای آن بین ۱۴۰ تا ۱۶۰ باشد. از اضافه کردن کاراکترهای بیش از این سقف خودداری کنید.
  • استفاده از کلمات کلیدی را در دستور کار خود قرار دهید. می توانید حداکثر از دو کلمه کلیدی در هر جمله استفاده کنید.
  • سعی کنید در همین دو جمله کوتاه نیاز مخاطبان خود را هدف قرار دهید.
  • از اضافه کردن متادیسکریپشن تکراری بپرهیزید.
  • سعی کنید جملات شما با آنکه کوتاه هستند معنادار و قابل فهم باشند.
  • با ابزار SERP view generator دو مرتبه آن ها را چک کنید تا ببینید نمای کلی آن چگونه است.

سئو محور کردن متادیسکریپشن

آیا امکان استفاده از متادیسکریپشن های متعدد برای یک صفحه وجود دارد؟

در ماه May سال ۲۰۲۰، john mueller از گوگل در مورد یکی از سوالات مطرح شده در مورد استفاده متعدد از متادیسکریپشن اینگونه پاسخ می دهد : اگر یک متاتگ دوم را برای یک صفحه استفاده کنید، گوگل با آن به عنوان یک متادیسکریپشن جهت گسترش متادیسکریپشن اول برخورد می کند. هیچگونه مزیتی برای استفاده از متادیسکریپشن دوم برای یک صفحه در نظر گرفته نمی شود.

در ادامه نیز جهت تکمیل پاسخ اضافه کرد که گوگل می تواند به مدیریت کلیه تایتل ها و متادیسکریپشن های اضافی بپردازد. لذا پابلیشرها باید قواعد و اصول خود را به استفاده یک متادیسکریپشن برای هر صفحه محدود کنند.

عمدتا این نکته را متوجه شده اید که اکثر صفحات تنها یک متادیسکریپشن دارند و آن هایی که دارای توضیحات متا بیشتری هستند غالبا به جهت برخی خطاهای انسانی است. البته در مواردی این توضیحات متا که به صورت متعدد برای یک صفحه استفاده می شود کاملا عمدی است. چرا که می خواهند گزینه های بیشتر را در فهرست جستجو به کاربر نشان دهند.

استفاده از ابزارهای آنلاین برای بررسی متادیسکریپشن

استفاده از ابزارهای آنلاین برای بررسی متادیسکریپشن

در ذیل چند ابزار مهم معرفی شده است که می توان در زمان نگاشتن متادیسکریپشن جهت تست آن ها استفاده کرد.

این ابزار عمدتا به تجزیه و تحلیل سلامت یک وب سایت می پردازد. با ارائه فهرستی از نقایص موجود به شما نشان می دهد که سایت چه مشکلی دارد. در مورد متادیسکریپشن نیز اطلاعاتی نظیر تکراری بودن و یا نامناسب بودن آن به شما ارائه می دهد.

این ابزار بررسی می کند که آیا در meta tag و title کلمه کلیدی دارید یا نه. و چنانچه نداشته باشید کلمات کلیدی متناسبی را به شما ارائه می دهد. علاوه بر این یک تجزیه و تحلیل دقیق در مورد کلمات کلیدی بکار رفته در متادیسکریپشن انجام می دهد. از همه مهمتر مجموعه ای از نکات کاربردی در حوزه بهینه سازی وب سایت را پیش روی شما قرار می دهد.

این ابزار یک نوع SERP view generator است که شرایطی را برای شما فراهم می کند تا همراه با title و آدرس URL متادیسکریپشن خود را نیز وارد کنید تا چگونگی نمایش آن در فهرست نتایج گوگل برای شما قابل رویت باشد. علاوه بر این می توان ابعاد عنوان و طول و عرض آن را مورد ارزیابی و تست قرار دهید. و همچنین می توانید تست کنید که اگر کلمات کلیدی بولد شوند به چه صورت قابل نمایش خواهند بود.

جمع بندی

متادیسکریپشن توضیحات کوتاهی است که در فهرست نتایج گوگل در زیر آدرس وب سایت در قالب دو جمله حداکثر ۱۶۰ کاراکتری آورده می شود. این توضیحات مرتبط با نوع فعالیت سایت و نحوه خدمات آن می باشد. برای اضافه کردن آن می توانید از افزونه Yoast seo استفاده کنید که شرایط نگاشتن و وارد کردن آن را سهل و آسان می کند. معمولاً استفاده از یک متادیسکریپشن برای یک صفحه پیشنهاد می شود و استفاده از متادیسکریپشن های متعدد برای یک صفحه مزیت خاصی را در پی ندارد. از ابزارهایی مانند semrush site audit و semrush on page seo checker می توانید جهت تجزیه و تحلیل موارد مرتبط با متادیسکریپشن استفاده کنید.

در پایان شرکت یاس وب با فعالیت مستمر در زمینه سئو و پشتیبانی سایت کلیه تکنیک های لازم برای در صدر قرار گرفتن وب سایت شما را پیاده سازی می کند تا بتوانیم روند رو به رشد همراه با سود سرشار ناشی از افزایش کاربران و مشتریان حقیقی را برای شما به صورت پایدار مهیا کنیم.

یاسر امینیمشاهده نوشته ها

Avatar for یاسر امینی

یاسر امینی مدیر عامل شرکت طراحان شبکه جهانی یاس (یاس وب) ، کارشناس فناوری اطلاعات، کارشناس سئو ، طراح و برنامه نویس front، مشاور بازاریابی و راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *