تفاوت گواهینامه ssl رایگان و پولی

تفاوت گواهینامه ssl رایگان و غیر رایگان

در عصر حاضر به دلیل گسترش روز افزون سایت های وردپرسی و افزایش فعالیت های مرتبط با پشتیبانی وردپرس، اکثر هکرها دائما در تلاش هستند تا اقداماتی که منجر به رشد و ترقی وب سایت ها می شود را به نوعی ضایع و به نفع خود مصادره کنند. طبیعتاً مدیران و صاحبان وب سایت ها نیز در این جو حاکم بسیار نگران امنیت سایت و کسب و کارهای اینترنتی خود هستند. لذا نصب و راه اندازی یک گواهینامه SSL می تواند تمامی این نگرانی ها را تا حدی برطرف کند. گواهینامه های SSL علاوه بر آنکه قدرت کافی جهت تأمین امنیت وب سایت ها را دارند بلکه می تواند تا درصد بسیار زیادی رنکینگ وب سایت شما را در فهرست نتایج موتورهای جستجو ارتقاء دهند. به طور کلی می توان دو نوع گواهینامه SSL را معرفی کرد. نوع اول گواهینامه SSL رایگان و نوع دوم گواهینامه SSL پولی و تجاری است. در این مقاله قصد داریم به طور کامل این دو را با یکدیگر مقایسه و تفاوت های آن ها را ذکر کنیم. پس تا پایان مقاله همراه ما باشید.

گواینامه SSL رایگان

همان طور که از نام این گواهینامه مشخص است هیچ برچسب قیمتی ندارد و دلیل این موضوع آن است که شرایطی فراهم شود تا همه ی وب سایت ها به HTTPS دسترسی داشته باشند. عمدتا گواهینامه های SSL رایگان دو گونه هستند. گواهینامه های self signed یا خود امضا که نیازی نیست مراجع رسمی گواهینامه، certificate authority یا مراجع رسمی CA آن را امضا کنند. درواقع امضای آن ها توسط همان صادرکننده انجام می شود. نوع دوم گواهینامه های رایگان به گونه ای است که امضای آن ها توسط یک CA معتبر انجام می شود. با توجه به مکانیزم رمزگذاری که انجام می شود گواهی های رایگان مانند گواهی های غیر رایگان یک سطح رمزگذاری را ارائه می دهند.

گواهینامه SSL پولی

برای آنکه بتوانید وب سایت خود را به این نوع از گواهی ها مجهز کنید باید هزینه ای را پرداخت کنید. این گواهی ها مستقیما توسط یک مرجع معتبر CA صادر و همچنین امضا می شوند. شما می توانید آن ها را به طور مستقیم از وب سایت مرجع صدور گواهینامه دریافت کنید و یا اینکه آن ها را از واسطه هایی که با نام Reseller شناخته می شوند خریداری کنید. همان طور که گفته شده گواهی SSL پولی و رایگان یک سطح رمز گذاری را ارائه می دهند. اما چه تفاوت های دیگری در ماهیت آن ها وجود دارد که باعث می شود شما برای تهیه نسخه های پولی، هزینه پرداخت کنید. در بخش بعد در مورد تفاوت های آن ها صحبت خواهیم کرد.

استخدام ادمین (مدیریت) سایت وردپرس به صورت دورکاری
مطالعه

تفاوت های کلیدی میان گواهینامه ssl رایگان و پولی

تفاوت های کلیدی میان گواهینامه ssl رایگان و پولی

  • بررسی نوع گواهینامه SSL

گواهینامه SSL رایگان تنها با یک گزینه Domain Validation یا DV (اعتبارسنجی دامنه) قابل ارائه می شوند. این گواهینامه ها یک نوع احراز هویت با سطح اولیه را برای سایت در نظر می گیرند. به همین دلیل برای وبلاگ ها و وب سایت های کوچک می توانند عملکرد بهینه ای داشته باشند. علاوه بر این گواهینامه SSL رایگان هیچگونه اعتبار سنجی توسعه یافته ( Extended Validation) یا EV و همچنین اعتبارسنجی سازمانی (Organization Validation) یا OV در بطن خود ندارد. حال آنکه گواهینامه های SSL غیر رایگان هم OV و هم EV را دارد. این المان ها برای سایت های بزرگ تجاری بسیار حیاتی می باشد.

  • اعتبار سنجی

در زمان صدور گواهینامه SSL رایگان، CA تنها هویت مالک سایت را مورد تایید قرار می دهد و به جزئیات بیشتر نمی پردازد. در حالی که در گواهینامه SSL غیر رایگان علاوه بر تایید هویت مالک سایت، به جزییات بیشتری مانند گواهی های OV و EV پرداخته می شود و یک بررسی عمیق در ارتباط با کسب و کار مورد نظر توسط CA انجام می شود.

  • مدت اعتبار
معرفی 6 مورد از بهترین افزونه های کاربردی وردپرس
مطالعه

دوره اعتبار گواهینامه SSL رایگان که توسط  CA ارائه می شوند معمولا محدود است. این محدودیت در بازه زمانی ۳۰ تا ۹۰ روز می باشد. در نتیجه مالک سایت بعد از اتمام دوره لازم است که آن را مجددا تمدید کند. در حالی که گواهینامه SSL غیر رایگان و پولی دوره بلند مدتی را ارائه می دهد و می تواند اعتباری بالغ بر ۱ الی ۲ سال داشته باشد.

  • پشتیبانی

مراجع رسمی CA و همچنین فروشندگان گواهینامه SSL پولی متعهد می شوند که روی وب سایت شما یک پشتیبانی شبانه روزی ارائه دهند. مشتریان می توانند نوع پشتیبانی را نیز که به صورت تماس، چت یا ایمیل است انتخاب کنند. در حالی که گواهینامه SSL رایگان چنین امکاناتی را برای مشتریان فراهم نمی کنند. در گواهی های رایگان اگر به هر طریقی به مشکل برخورد کنید جهت یافتن راه حل باید به انجمن ها بروید و با مطالعه پست های قدیمی سعی در رفع آن کنید. حال آنکه نوع پولی مستقیما می توانید با مرجع ارائه دهنده در تماس باشید.

  • اعتماد

با توجه به موارد مذکور گواهینامه SSL رایگان تنها اعتبار سنجی دامنه یا DV را فراهم می کنند. جهت دریافت گواهینامه های EV و OV لازم است که از گواهینامه SSL پولی استفاده کنید. با استفاده از گواهینامه OV و EV می توانید از برخی المان های بصری مانند نام بیزینس در URL و همچنین اطلاعات مرتبط با گواهینامه و در مجموع امنیت بالاتر بهره مند شوید. حال آنکه گواهینامه های رایگان SSL چنین امکاناتی را ندارند. این امتیازات ویژه باعث می شود اعتماد کاربران به نسخه پولی بیشتر شود.

  • گارانتی

گواهینامه های پولی یک گارانتی و ضمانت نامه را به شما ارائه می دهد. در صورت بروز مشکل که احتمال آن بسیار کم است مسئولیت کمک به رفع آن را بر عهده می گیرند. در حالی نسخه های رایگان هیچ ضمانت امنیتی را برای شما در نظر نمی گیرند.

8 نکته اساسی جهت افزایش امنیت فروشگاه های اینترنتی
مطالعه

تفاوت های کلیدی میان گواهینامه ssl رایگان و پولی

کدام نوع SSL را انتخاب کنیم؟

بسیاری از افراد همواره این سوال را مطرح می کنند که کدام نوع از SSL را برای وب سایت خود در نظر بگیریم. SSL رایگان یا پولی؟ پاسخ این سوال را با بررسی چند موضوع مهم ارائه می دهیم. این سوال را از خود بپرسید که آیا وب سایتی که قصد راه اندازی آن را دارید به آینده ی شغلی شما گره خورده است؟ آیا بخش عمده ای از درآمد خود و گروهی که در مجموعه ی خود استخدام کرده اید از طریق همین سایت تامین می شود؟ آیا میزان مشتریانی که از طریق وب سایت با شما در تماس هستند بالا است؟

اگر پاسخ همه ی این سوالات مثبت است پس باید از SSL پولی استفاده کنید. زیرا هیچ مدیری دوست ندارد که سرمایه ی خود را که از سایت تامین می شود بدون حصار امنیتی در اختیار هکرها قرار دهد. بنابراین استفاده از SSL تجاری را در اولویت قرار دهید. اگرچه هزینه دارند اما از هزینه های بزرگتر جلوگیری می کنند.

جمع بندی

امنیت وب سایت همواره در اولویت قرار دارد. آیا شما می توانید به خود بگویید که چون نرده های آهنی گران هستند آن را برای حفاظت از خانه ی خود خریداری نمی کنم. بله آن ها هزینه دارند اما جهت حفاظت از سرمایه شما خریداری می شوند. نمی توان SSL رایگان را به طور کامل نفی کرد. درواقع آن ها امنیت کمتری در سایت ایجاد می کنند. وقتی صحبت از یک تجارت الکترونیک جدی و آینده دار می شود قطعا نسخه های غیر رایگان SSL توصیه می شوند.

شرکت یاس وب، فعال در حوزه طراحی وب سایت، سئو سایت و پشتیبانی سایت همواره بهترین مسیر را در اختیار مشتریان گرامی قرار می دهد تا بتوانند با امنیت بالا و با اطمینان خاطر به سیر صعودی خود ادامه دهند.

یاسر امینیمشاهده نوشته ها

Avatar for یاسر امینی

یاسر امینی، مدیر یاس وب ، بیش از یک دهه تجربه، معمار تحول کسب‌وکارهای سنتی به غول‌های آنلاین

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *