اسپم اسکور (spam score) چیست و چگونه میتوان آن را کاهش داد؟

اسپم اسکور (spam score) چیست و چگونه میتوان آن را کاهش داد؟

این احتمال وجود دارد که گوگل وب سایت شما را یک اسپم در نظر بگیرد. اکثر ما با مفهوم اسپم آشنایی لازم را داریم آنها یک سری ایمیل و نامه هایی با اهداف تجاری هستند که برای بسیاری از افراد به صورت ناخواسته ارسال میشود. این موضوع برای وبسایت ها نیز وجود دارد. به طوری که سایت‌های با کیفیت پایین که تنها با هدف کسب درآمد نامتعارف شکل گرفتند و دارای ارزش بالا نیستند می توانند جزو سایتهای اسپم تلقی شوند که قطعا روی سئو سایت تاثیر منفی خواهد داشت.

موتورهای جستجو به واسطه الگوریتم های پیچیده خود به راحتی می‌توانند سایتهای اسپم را شناسایی کنند که در ادامه رتبه سئو بسیار کمی را به آنها اختصاص خواهند داد. برای این که شما به عنوان مدیر سایت مطلع شوید که آیا وبسایت درگیر اسپم شده است یا نه یک معیار امتیازدهی تحت عنوان spam score وجود دارد. با مشاهده این امتیاز کاملا متوجه خواهید شد که موتورهای جستجو چه نگرشی در مورد وب سایت شما دارند. در قسمت بعد در مورد این امتیازها بیشتر صحبت خواهیم کرد و اینکه چگونه می توانیم آنها را کاهش دهیم.

معیار امتیاز دهی در اسپم اسکور

ممکن است این سوال برای شما ایجاد شود که آیا وبسایت من شبیه یک سایت اسپم است و اینکه چند درصد گرفتار این موضوع شده است. برای اطلاع از این موضوع می توانید به سایت moz.com بروید و معیارهای امتیاز دهی را در ارتباط با اسپم مشاهده کنید.

نتایج امتیازدهی ذیل به شما می گوید که چند درصد سایت شما جزو اسپم تلقی می شود:

  • ۱-۳۰ % کم
  • ۳۱-۶۰ % متوسط
  • ۶۱-۱۰۰ % زیاد

امتیاز های بالا به این معنی نیست که سایت شما ۱۰۰ درصد جزو اسپم میباشد. این امتیاز نشان می‌دهد که وبسایت دارای یک سری ویژگی های مشترک با سایت های اسپم می باشد.

معیار امتیاز دهی در اسپم اسکور

۶ اقدام مهم جهت کاهش اسپم اسکور

سیگنالهای اسپم زیادی توسط سایت های مختلف معرفی می شود در این بین سایت MOZ نیز مجموعا ۲۷ سیگنال اسپم را جهت آشنایی بیشتر کاربران فهرست کرده است. در این مقاله برای اینکه بتوانیم مهمترین این سیگنال ها را معرفی کنیم در قالب ۶ مورد سعی می کنیم نکات کلیدی را که اجرای آنها می تواند تا درصد بسیار زیادی اسپم اسکور وب‌سایت شما را کاهش دهد ارائه دهیم. قطعاً جلوگیری از بروز چنین سیگنال هایی به مراتب می‌تواند سئو سایت شما را ارتقا دهد.

سئو سایت شرکتی چیست؟ چرا اهمیت دارد؟ مهمترین استراتژی‌ها
مطالعه

۱- از پسوندهای دامنه “dodgy” استفاده نکنید

در زمان خرید دامنه باید دقت لازم را داشته باشید که چه نوع دامنه‌ای را تهیه می‌کنید. در واقع دانستن ویژگی های جزئی یک دامنه می تواند شما را در ساخت یک سایت حرفه ای کمک کند. بر اساس سایت Moz پسوندهای دامنه سطح بالایی مانند com. و .Co.Uk وجود دارند که می توانند مورد سوء استفاده دامنه های اسپم قرار گیرند. اما یک سری از دامنه های مبهمی وجود دارد که توصیه می‌شود از آنها استفاده نکنید. این دامنه ها شامل موارد ذیل می باشد.

  1. rest.
  2. buzz.
  3. gq.
  4. tk.
  5. fit.
  6. cf.
  7. top.
  8. ml.
  9. work.
  10. ga.

۲- از صفحات مناسب در سایت خود استفاده کنید

به طور کلی وب‌سایت‌هایی که فقط دارای چند صفحه کوتاه می باشند می توانند جزو اسپم اسکور باشند. ممکن است برای کسب و کارهای کوچک اتفاق بیفتد که تنها چند صفحه کوتاه را در سایت خود دارند. از طرفی نداشتن یک صفحه جداگانه مبنی بر تماس با ما می تواند این موضوع را به موتورهای جستجو القا کند که صفحه سایت شما اسپم است. اضافه کردن المانهایی مانند درباره ما فوق‌العاده در معتبر نشان دادن یک سایت تاثیر دارد.

۳- از کلمات کلیدی زیاد در نام دامنه خود استفاده نکنید

در زمانی که می خواهید نام دامنه خود را انتخاب کنید دقت داشته باشید که حداکثر از ۲۵۳ کاراکتر استفاده کنید. اما این بدان معنا نیست که شما تمام این کاراکترها را در نام دامنه خود بگنجانید بهتر است کمتر از این مقدار را انتخاب کنید تا عواملی مانند خطای تایپی یا موارد دیگر پیش نیاید.

وب سایت های اسپم از url هایی استفاده می کنند که مملو از کلمات کلیدی می باشد حال آنکه سایت های تجاری معتبر سعی می کنند از عبارات مارک و برند استفاده کنند. حتی الامکان سعی شود که از اعداد، عبارات طولانی و یا علامت هایی مانند خط تیره در نام دامنه استفاده نشود.

9 مورد از نکات سئو صفحات دسته‌ بندی(کاملا کاربردی)
مطالعه

6 اقدام مهم جهت کاهش اسپم اسکور

۴- تاثیر شماره تلفن، ایمیل و شبکه های اجتماعی

همیشه در سایت خود از ایمیل معتبر و شماره تلفن استفاده کنید که اکثر سایتهای اسپم همچین ویژگی را ندارند. از طرفی اگر در شبکه های اجتماعی فعالیت می کنید می توانید لینک آن را در سایت خود استفاده کنید. این کار درجه اعتبار سایت شما را افزون تر می کند. داشتن این المان ها سیگنالهای را به موتورهای جستجو ارسال می کند که بیان کننده اعتبار بالای فعالیت شماست. تمامی مشخصات ذکر شده بهتر است در یک صفحه جداگانه مانند صفحه درباره ما گنجانده شوند تا دسترسی کاربران نیز بهتر صورت گیرد.

۵- ‏از https استفاده کنید

وب سایت هایی دارای https قطعاً دارای امنیت بالایی هستند به طوری که تبادل اطلاعات در این فضا کاملا ایمن خواهد بود. از طرف دیگر سایت هایی که دارای اسپم اسکور بالایی هستند اصولاً از پروتکل های با امنیت بالا مانند https استفاده نمی کنند در نتیجه موتور های جستجو می توانند به راحتی از طریق همین ویژگی وب سایت های اسپم را شناسایی کنند.

۶- از لینک ها به صورت هوشمندانه استفاده کنید

لینک ها تاثیر بسیار زیادی در سئو سایت دارند به همین دلیل بهتر است به درستی از آنها استفاده کنیم. در اینجا سه نکته اساسی وجود دارد که به شرح ذیل می باشد.

  • لینک خارجی : استفاده از لینک خارجی از جمله مهم ترین تکنیکهای مطرح در زمینه سئو سایت می باشد. شما باید بدانید که چه تعداد لینک را نسبت به محتوای خود اعمال کنید. بسیاری از سایت های اسپم هیچگونه هماهنگی میان محتواهایی که ایجاد می‌کنند و همچنین لینک های خارجی آنها وجود ندارد. بسیاری از سئوکاران حرفه‌ای نسبت به اعمال تعداد لینک های خارجی اطلاعات کافی دارند.
  • تعداد سایت هایی که به واسطه آنها از لینک خارجی استفاده می کنید : هیچگاه از یک سایت برای اعمال لینک خارجی استفاده نکنید. سعی کنید طیف انتخابی خود را گسترش دهید و از چندین سایت مختلف برای لینک دهی به سایت خود استفاده کنید. حال آنکه سایت های اسپم معمولاً یا به طور بسیار زیاد و یا بسیار کم از یک سایت منحصراً برای اعمال لینک خارجی استفاده می کنند که این کار به شما توصیه نمی شود.
  • استفاده از لینک های با کیفیت : اگر قصد استفاده از لینک خارجی را دارید حتماً به سایت مرجع خود دقت کنید آیا سایت مورد نظر دارای اعتبار دامنه کافی می باشد؟ تفاوتی ندارد که شما از داخل سایت خود به خارج لینک می دهید و یا از خارج از سایت خود به داخل سایت لینک می دهید. از طرفی موضوع محتوای شما نیز باید مرتبط باشد در واقع اگر در محتوای خود در مورد یک موضوع خاص صحبت می کنید به صفحاتی لینک بدهید که به نوعی مرتبط با محتوای شما هستند و می تواند موضوع مورد بحث شما را باز تر و گسترده تر کنند. این در حالی است که در وب سایت های با اسپم اسکور بالا اقدامات ذکر ‌شده اصلا رعایت نمی شود به طوری که در برخی مواقع هیچ اصولی در عملیات لینک دهی وجود ندارد. این نابسامانی ها برای موتورهای جستجو پوشیده نیست و میتواند امتیاز منفی برای یک وب سایت باشد.
فیچر اسنیپت‌ (Featured Snippets) چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟
مطالعه

اسپم اسکور (spam score) چیست و چگونه میتوان آن را کاهش داد؟

نتیجه گیری

شما به عنوان یک فعال اقتصادی در هر زمینه ای که قصد شروع فعالیت دارید باید این نکته را در نظر داشته باشید که وب سایت شما معرف حضور شما در یک مجموعه پر رقابت می باشد. به همین دلیل باید در هر شرایطی هر ردپای منفی در بی اعتبار کردن سایت خود را حذف کنید. اسپم اسکور بالا به طور قطع می تواند اعتبار دامنه سایت شما را به طور ناگهانی تنزل دهد و این یک عامل اصطلاحاً مرگبار و کشنده برای یک سایت می باشد.

وجود اسپم در یک سایت عملا حیات آن را برای ادامه مختل می‌کند در نتیجه لازم است که مجموعه اقدامات فنی و اساسی در جهت جلوگیری از بروز این معضل بزرگ انجام شود. در شرکت یاس وب رویه کار به این صورت است که تا حد ممکن اسپم اسکور یک سایت را با یک شیب تند کاهش دهیم. با این کار کیفیت اجرای عملیات های مرتبط با سئو سایت نیز بالاتر و بهتر خواهد بود.

یاسر امینیمشاهده نوشته ها

Avatar for یاسر امینی

یاسر امینی، مدیر یاس وب ، بیش از یک دهه تجربه، معمار تحول کسب‌وکارهای سنتی به غول‌های آنلاین

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *