۹ روش عملی برای افزایش سرعت ووکامرس

10 روش عملی برای افزایش سرعت ووکامرس

یکی از بهترین روشهایی که می توانید به راحتی فروشگاه اینترنتی خود را راه اندازی کنید استفاده از سیستم ووکامرس می باشد اما اگر نتوانید به درستی فروشگاه خود را راه اندازی و پیکربندی کنید با یک سایت فروشگاهی بسیار کند مواجه خواهید شد و نمیتوانید مشتریان خود را حفظ کنید و سایت شما در رتبه بندی نیز دچار مشکل خواهد شد و درآمد فروشگاه خود را از دست خواهید داد. اگر به فکر افزایش سرعت ووکامرس سایت خود هستید پس با ما همراه باشید و به دقت مراحل را عملا انجام دهید.

همانطور که می دانید سرعت سایتهای فروشگاهی در ارتقای سئو سایت بسیار حائز اهمیت است و از اولین اقدامات در سئو تکنیکال سایت به حساب می آید. در این مقاله به شما ۹ روش ساده و عملی را نشان می دهیم که با اعمال آنها می توانید یک فروشگاه آنلاین سریعتر، بازدیدکنندگان بیشتر، نرخ فروش بیشتر و درآمد بیشتر را واقعا تجربه کنید.

چرا سرعت برای سایت های فروشگاهی اینقدر اهمیت دارد؟

مدت زمان بارگزاری یک سایت عامل مهمی برای موفقیت آن سایت می باشد. به طوری که طبق یک آزمایش مشخص شده ۱ ثانیه تاخیر در زمان لود یک سایت می تواند به کاهش ۷% در نرخ تبدیل، ۱۱% کاهش بازدید صفحه و ۱۶% کاهش رضایت مشتری و نرخ پرش منجر شود. همچنین سرعت سایت نقش مهمی در ارتقای رتبه کلمات کلیدی در نتایج گوگل و سئو سایت دارد و سایتهای کند به مرور از طرف گوگل جریمه شده و دچار افت رتبه می شوند و در نتیجه باعث ترافیک کمتر و کاهش درآمد خواهد شد.

سرعت برای سایتهای پر ترافیک و در مواقعی که کاربران بیشتری وارد سایت شما می شوند، بسیار اهمیت دارد. در زمان های مناسبتی که تخفیف و پیشنهادات شگفت انگیز به مشتریان ارائه می دهید که باعث می شود سیل عظیمی از کاربران وارد سایت شوند، ممکن است سایت شما بسیار کند و یا از دسترس خارج شود که باعث می شود فروش بیشتری را از دست بدهید.

چگونه سرعت سایت های فروشگاهی را بررسی کنیم؟

اگر دقیقا ندانید مشکل کندی سایت تان چیست بهبود سرعت بسیار ممکن است دشوار باشد. قبل از اینکه بدانید چطور می توانید سرعت سایت ووکامرسی را بهبود بخشید باید زمان بارگذاری فعلی سایت خود را اندازه گیری کنید. ابزارهای بسیاری وجود دارد که با استفاده از آن می توانید سرعت سایت خود را اندازه گیری کنید از جمله مهم ترین ابزارهای تست سرعت سایت عبارتند از : Pingdom، Google Page Insights و GTMetrix.

هر کدام امکانات و مزایای خاص خود را دارد که می توانید برای تست سرعت از همه امکانات سایتها بهره برداری کنید و به یک ابزار فقط اکتفا نکنید. هر کدام از این ۳ ابزار فوق معیارهایی برای اندازه گیری سرعت سایت دارند و نقاط ضعف سایت را نشان می دهند و پیشنهادات و راهنمایی هایی را جهت بهبود سرعت سایت ارائه می دهند که میتوانید مشکلات کندی سایت را شناسایی و برطرف نمایید. همچنین در بخش سرچ کنسول سایت در قسمت core web vitals نیز اگر سرعت سایت کند باشد ارورهایی در این قسمت مشاهده خواهید کرد.

چرا سرعت برای سایت های فروشگاهی اینقدر اهمیت دارد؟

نحوه افزایش سرعت ووکامرس

هرچند افزایش سرعت ووکامرس می تواند تا حدی خسته کننده به نظر برسد اما گرفتن امتیاز خوب از ابزارهای فوق احساس خوشایندی را برای مدیر وب سایت فروشگاهی دارد و همچنین با افزایش سرعت ووکامرس ،مشتری تجربه حضور و فرایند خرید رضایت بخشی را حس خواهد کرد. نکات زیر به شما کمک می کند تا عملکرد کلی سایت و تجربه کاربری فروشگاه خود را افزایش دهید و فقط بر روی امتیازها تمرکز نخواهیم داشت.

راهنمای کامل انتخاب بهترین کلمات کلیدی برای سئو سایت
مطالعه

۱- یک هاست معتبر با سرعت بالا و ویژه سایت های وردپرسی تهیه کنید.

شما تقریبا می توانید از هر شرکت ثبت کننده ای دامنه سایت خود را بدون توجه به نوع شرکت خریداری کنید. اما مهم تر از دامنه، این هاست است که فروشگاه ووکامرسی شما را می سازد یا خراب می کند.

بسیاری از مدیران سایت ها به سراغ هاست های اشتراکی می روند چون قیمت مناسب تری دارند اما با گذشت زمان و توسعه فروشگاه و افزایش ترافیک، این هاست های اشتراکی جوابگوی سایت شما نخواهد بود و شما در آینده با این هاست های اشتراکی دچار کمبود منابع سرور خواهید شد و برای افزایش این منابع ناچارید به سراغ سرورهای مجازی یا سرورهای اختصاصی بروید که هزینه به نسبت بالاتری دارند.

هر چند می توانید برای توسعه، هاست خود را تعویض کنید. این هاست های اشتراکی برای سایت های نوپا و کم ترافیک گزینه مناسبی هستند، اما اگر به طور جدی به فکر توسعه و رشد کسب و کار خود هستید از همان ابتدا به سراغ هاست های پرقدرت و سرورهای اختصاصی بروید که از لحاظ سرعت بسیار بهتر از هاست های اشتراکی هستند.

۲- از قالب های فروشگاهی سبک، بهینه شده و استاندارد استفاده کنید.

یکی دیگر از راه‌های افزایش سرعت ووکامرس، استفاده از قالب وردپرس سبک و واکنش‌گرا است که سرعت لود بالایی دارند و برای سئو بهینه شده اند و همچنین دارای امکانات سفارشی سازی بسیاری هستند که به شما امکان می دهد طراحی خود را مطابق با نیازهای خود انجام دهید. پس در انتخاب قالب مناسب وقت و دقت بیشتری بگذارید. قالب های مورد نظر را به لحاظ فنی به طور کامل بررسی کنید. قالب هایی که بدون پشتیبانی و با فروش کم هستند و تازه وارد بازار شده اند معمولا گزینه مناسبی نیستند.

۳- افزونه ها را سازماندهی کنید

وردپرس صدها هزار افزونه رایگان و غیر رایگان دارد که برای توسعه و امکانات سایت بسیار کاربردی هستند اما باید در انتخاب افزونه دقت کنید و هر افزونه رایگانی را در سایت نصب نکنید و برای هر امکان کوچکی سراغ نصب افزونه نروید هر افزونه از تعدادی زیادی خط کد برنامه نویسی ساخته شده اند که می توانند سرعت سایت را تحت تاثیر قراردهند و دچار کندی سایت شوند.

تا جایی که می توانید از افزونه کمتری در سایت خود استفاده کنید و تمام افزونه ها را بررسی و سازماندهی کنید و افزونه هایی که نیاز ندارید را حذف کنید. با اینکار تا حدی به بالا بردن سرعت سایت و دیتابیس کمک کرده اید. برخی از افزونه های رایگان سایت را مختل می کنند و نه تنها به شدت سایت را کند می کنند بلکه باعث مشکلات زیادی در سایت می شوند و کار پشتیبانی سایت دشوار می شود.

نحوه افزایش سرعت ووکامرس

۴- تصاویر خود را فشرده و بهینه کنید

تصاویر محصولات فروشگاه بخش اعظمی از حجم سایت را به خود اختصاص می دهند اگر این تصاویر با تعداد بیش از حد و بهینه نشده در سایت آپلود شوند صفحات محصولات شما به شدت کند می شوند و باعث افت رتبه سایت خواهد شد. پس عکس ها را تا جایی که باعث افت زیاد کیفیت نشود، کم حجم کنید و در سایز استاندارد و تعریف شده در سایت آپلود کنید.

معرفی 10 الگوریتم گوگل و تاثیر آن بر سئو سایت
مطالعه

از تگ گذاری ALT در تصاویر استفاده کنید و اگر حجم رسانه های سایت بسیار زیاد است از هاست دانلود استفاده کنید و فیلم ها و تصاویر را در هاست دانلود آپلود کنید که هاست اصلی منابع کمتری تحمل کنید. این امر به سرعت سایت بسیار کمک میکند. همچنین می توانید از افزونه های معتبر بهینه سازی تصاویر استفاده کنید.

یکی از امکاناتی که در بهینه سازی تصاویر از آن استفاده می شود امکان بارگذاری تنبل تصویر یا lazy loading می باشد. با فعال کردن این امکان تا کاربر به پایین صفحه اسکرول نکند تصویر لود نمیشود و با باز کردن صفحه فقط همان عکسی که در مانیتور قابل رویت است لود می شود و تصاویر پایین صفحه همچنان بارگذاری نمیشوند. این کار به شدت روی زمان سرعت سایت تاثیر مثبت می گذارد.

۵- از یک افزونه کش وردپرس یا افزونه افزایش سرعت سایت استفاده کنید

استفاده از کش مرورگر در سایت وردپرس شما یکی دیگر از راه های عالی برای افزایش سرعت ووکامرس شما است. کش به معنای این است که منابع وب سایت شما به طور موقت در مرورگر ذخیره می شود، بنابراین بارگیری آنها در دفعات بعدی حضور در سایت سریعتر خواهد بود.

هنگامی که یک مشتری می خواهد از وب سایت شما بازدید کند، این اتفاق می افتد:

کاربر از طریق مرورگر وب خود درخواستی را ارسال می کند. مثلاً yasweb.net را تایپ می کند. مرورگر صفحه وب درخواست را ارسال میکند تا به کاربر نشان داده شود. به طور معمول یک سرور DNS درخواست را رسیدگی می کند و IP میزبان را نشان می دهد. وردپرس صفحه وب را کنترل می کند. برنامه اسکریپت ها و کدها برای ساخت یک صفحه وب اجرا می شوند. سپس آن را به مرورگر برمی گرداند که آن را رندر کرده و به کاربر نمایش دهد.

کل این فرآیند معمولاً چند ثانیه طول می کشد. با این حال، اگر چندین درخواست به طور همزمان وجود داشته باشد، بار زیادی روی سرور وارد می شود که منجر به کندی وب سایت خواهد شد.

برای جلوگیری از اجرای این فرایندها می توانید از کش استفاده کنید. فعال کردن کش کارهای مورد نیاز برای نمایش صفحه و وابستگی سایت شما به پایگاه داده و PHP را کاهش می دهد.

۲ نوع کش وب وجود دارد:

  1. کش سمت سرور: ذخیره داده ها و فایل های وب در سرور شما.
  2. کش سمت کلاینت: داده های درخواست شده قبلی را در مرورگرها یا سایر کلاینت ها کپی می کند.

اگر ارائه دهنده هاست شما از کش سمت سرور استفاده نمی کند، به یک افزونه کش وردپرس نیاز دارید تا کار را برای شما انجام دهد.

برخی از بهترین افزونه های کش وردپرس عبارتند از:

نحوه افزایش سرعت ووکامرس

۶- پایگاه داده خود را بهینه کنید

برای حفظ فروشگاه و بهینه کردن سرعت سایت باید به طور مرتب پایگاه داده وردپرس و ووکامرس را تمیز کنید. در فروشگاه WooCommerce، پایگاه داده شما شامل موارد زیر است:

  • محتوای سایت مانند صفحات محصول، برچسب ها، دسته ها، نظرات، داده های کاربر، تم ها و افزونه ها و از این قبیل دیتاها
  • داده های تراکنش مانند پرداخت ها، جزئیات سفارش و موجودی.

اگر پایگاه داده وردپرس خود را بهینه نکنید، پردازش درخواست ها ممکن است خیلی طول بکشد. در نتیجه، زمان پاسخ آهسته سرور می تواند منجر به کندی وب سایت شود. باید محتواهای اضافه، پیش نویس های اضافی ، محتوای زباله دان ها ، رسانه های بدون استفاده و از این قبیل دیتاها که نیازی ندارید را به طور کامل از سایت حذف کنید. این کار باعث خلوت تر و سبک تر شدن جداول پایگاه داده خواهد شد.

سریعترین راه برای ایندکس شدن صفحات در گوگل
مطالعه

۷- از CDN وردپرس استفاده کنید

CDN مخفف Content Delivery Network است. این یک سیستم سرور توزیع شده جهانی است که صفحات و محتوای وب را به کاربر تحویل می دهد تا اینکه به سرور اصلی اجازه دهد درخواست ها را رسیدگی کند. شما می توانید از ارائه دهندگان CDN رایگان و پولی برای تسریع تجربه کاربری در فروشگاه خود استفاده کنید.

مشاهده شده بسیاری از سایتها از cdn کلود فلر استفاده می کنند. این سیستم به دلیل تحریم های اخیر دیگر گزینه خوبی برای سایتهای ایرانی نیست و تاثیر منفی در سرعت سایت می گذارد. یک cdn معتبر و تست شده که مناسب سایت های ایرانی ست با نام CDN آروان کلود که ایرانی هم هست و رایگان و از کیفیت بالایی برخوردار است و سایت یاس وب نیز از این CDN استفاده می کند.

۸- مطمئن شوید که فروشگاه شما Mobile Friendly است.

انتظار می رود تعداد کاربران اینترنت تا سال ۲۰۲۴ به بیش از ۵ میلیارد نفر برسد و بسیاری از آنها از دستگاه های تلفن همراه استفاده می کنند. بر اساس مطالعه‌ای که شامل بیش از ۵۰۰ میلیون خریدار آنلاین در ۳۷ کشور شد، گوشی‌های هوشمند ۶۵ درصد از بازدیدهای سایت و ۴۶ درصد از سفارش‌های تجارت الکترونیک را تشکیل می‌دهند. با این حال، نرخ تبدیل برای موبایل‌ها کمتر از نصف رایانه‌های رومیزی است که فضای زیادی برای رشد باقی می‌گذارد.

با استفاده از Google’s Mobile Friendly Test می توانید تست کنید که آیا سایت شما موبایل فرندلی است یا خیر. اینجاست که اگر از قالب و تم استاندارد و بهینه شده استفاده نکرده باشید در این مرحله سایت شما به مشکل خواهد خورد. باید قالبی که انتخاب کنید که ۱۰۰% سازگار با موبایل باشد.

۹- افزونه ها، قالب، هسته وردپرس و ورژن php سایت خود را به طور منظم به روز کنید

عدم به‌روزرسانی تم‌ها، افزونه‌ها و هسته وردپرس می‌تواند حفره‌های امنیتی را برای هکرها باز کند که بتوانند به راحتی سایت شما را نابود کنند. پس برای افزایش سرعت و امنیت ووکامرس افزونه های وردپرس را به طور مرتب به روز کنید. اولین اقدامی که تیم پشتیبانی یاس وب انجام می دهد بروزرسانی ست تا سایت شما را برای همیشه ایمن نگه دارد.

وردپرس را همانند یک موتور خودرو در نظر بگیرید همانطور که برای محافظت از خودرو لازم است اقدامات امنیتی و سرویس کامل خودرو صورت گیرید تا همیشه خودرو به درستی کار کند، وردپرس نیز به همین شکل است. در خدمات پشتیبانی سایت یاس وب ماهانه اقداماتی انجام می شود که سایت شما همیشه سالم و امن بماند و با مانیتورینگ روزانه بروز هر مشکلی را شناسایی و در سریع ترین زمان برطرف خواهیم کرد.

سخن آخر

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که یاد بگیرید چگونه سرعت ووکامرس خود را بهبود ببخشید و از رقبا پیشی بگیرید. اگر برای محافظت، نگهداری، امنیت و مانیتورینگ و همچنین سرعت سایت خود نیاز به کمک دارید می توانید از خدمات پشتیبانی سایت وردپرس یاس وب استفاده کنید و دیگر نگران مشکلات، باگ ها و دان شدن سایت خود نباشید. با تشکر که ما را تا پایان مقاله همراهی کردید.

یاسر امینیمشاهده نوشته ها

Avatar for یاسر امینی

یاسر امینی، مدیر یاس وب ، بیش از یک دهه تجربه، معمار تحول کسب‌وکارهای سنتی به غول‌های آنلاین

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *