الگوریتم رقص گوگل (Google Dance) چیست و چرا اتفاق می افتد؟

الگوریتم رقص گوگل چیست و چرا اتفاق می افتد؟

با شنیدن اصطلاح رقص گوگل شاید فکر کنید یک جشن و مهمانی توسط گوگل برگزار می شود اما کاملا در اشتباه هستید الگوریتم رقص گوگل هیچ ارتباطی با رقص واقعی ندارد. با ما همراه باشید تا ببینیم الگوریتم رقص گوگل چیست و چرا این نام برای این الگوریتم گذاشته شده است؟

الگوریتم رقص گوگل چیست؟

به زبان ساده وقتی ربات های گوگل برای اولین بار صفحه سایت شما را ایندکس می کنند ممکن است در ابتدا ندانند لینک شما در کدام صفحه نتایج خود قرار دهند ممکن است شما بعد از ایندکس در نتایج SERP گوگل یا صفحه اول گوگل قرار بگیرید. با این کار گوگل می خواهد صفحه سایت شما را ارزیابی کند و ببیند جایگاه اصلی آن کجاست. به همین علت آن را در صفحه اول نتایج خود قرار می دهد تا عملکرد آن و عکس العمل کاربران را بررسی کند. آیا کاربران بر روی لینک کلیک می کنند؟ آیا زمان کافی برای حضور در صفحه صرف می کنند و در کل رضایت کاربران را در صفحه سایت شما بررسی می کند. در صورتی که نتیجه آزمایش مطلوب باشد، این نتیجه تاثیری بسیار زیادی در جایگاه واقعی شما دارد.

با الگوریتم رقص گوگل لینک شما صفحه اول گوگل را تجربه خواهد کرد و بعد از مدت کوتاهی بلافاصله لینک شما را به قعر صفحات گوگل می فرستد و بعد از مدتی مجدد به صفحات اول گوگل می فرستد و همین روال چندین بار ادامه می یابد تا جایگاه اصلی و واقعی صفحه سایت شما مشخص شود و به این تغییر ناگهانی رتبه صفحه سایت شما در نتایج گوگل اصطلاحا رقص گوگل نامیده می شود.

به عبارتی ساده تر با استفاده از الگوریتم رقص گوگل صفحات سایت شما قبل از اینکه جایگاه اصلی خود را در نتایج گوگل پیدا کند به سرعت تغییرات ناگهانی در رتبه و موقعیت خود در نتایج گوگل ایجاد می شود و این تغییرات ناگهانی کاملا طبیعی بوده و اتفاقا یک سیگنال مثبت برای گوگل بوده که سایت شما را مورد توجه خود قرار داده و در حال ارزیابی آن است.

چرا رقص گوگل اتفاق می افتد؟

دلایل زیادی برای وقوع Google Dance در سایت شما وجود دارد. در اینجا برخی از عوامل ذکر شده است:

  • سن : یک وب سایت کاملاً جدید، نوسان و یا رقص بیشتری نسبت به یک وب سایت قدیمی دارد.
  • رقابت : هر چه حوزه فعالیت شما رقابت بیشتری داشته باشد، کلمات کلیدی شما رقص بیشتری هم در نتایج گوگل خواهد داشت.
  • لینک سازی : اگر لینک سازی جدیدی اخیرا ایجاد کرده اید و اگر این لینک ها قدرت زیادی داشته باشند، صفحه شما رقص بیشتری خواهد داشت.
  • تغییرات و به روزرسانی : اگر تغییرات قابل توجهی در صفحات سایت خود ایجاد کرده اید، شاهد رقص بیشتر در نتایج گوگل خواهید بود.

چرا رقص گوگل این اتفاق می افتد؟

این الگوریتم چه مدت به طول می انجامد؟

همانطور که اشاره شد دلایلی وجود دارد که رقص گوگل ایجاد می شود و در بالا به ۴ دلیل اصلی آن اشاره کردیم. هر چه این عوامل بیشتر و شدیدتر باشند مدت زمان رقص گوگل و ماندگاری آن نیز بیشتر خواهد بود. به عنوان مثال هر چه سایت جدیدتر یا رقابت شدیدتر یا تعداد لینک ها بیشتر و قدرتمندتر و حجم تغییرات سایت بیشتر باشد مدت زمان اجرای الگوریتم رقص گوگل بر روی صفحات سایت شما طولانی تر خواهد بود.

آیا می توان از ایجاد الگوریتم رقص گوگل در سایت خود جلوگیری کرد؟

الگوریتم رقص گوگل را نمی توان به طور کامل متوقف کرد زیرا این به گوگل بستگی دارد ، نه به صفحه شما. با این حال ، اجرای این الگوریتم بر روی سایت شما کاملا طبیعی ست و باعث می شود رتبه سایت شما در نتایج گوگل تثبیت شود و رتبه واقعی و درستی در نتایج گوگل دریافت کند.

وقتی الگوریتم رقص گوگل برای صفحه شما اتفاق می افتد چه کاری باید انجام دهید؟

وقتی رقص گوگل بر روی سایت شما اجرا می شود کار خاصی لازم نیست انجام دهید فقط کافی ست صبور باشید و بر روی سئو و توسعه سایت خود کار کنید و سئو سایت خود را بهبود بخشید و به گوگل ثابت کنید که لیاقت صفحه اول گوگل را دارید و برای اینکه بعد از رقص گوگل جایگاه خوبی در گوگل داشته باشید باید تولید محتوا و لینک سازی با کیفیت و با ارزش انجام دهید.

چرا الگوریتم رقص گوگل اهمیت دارد؟

این الگوریتم اهمیت و تاثیر زیادی در رتبه بندی واقعی وب سایت ها دارد و باعث می شود رقبای شما نتوانند با استفاده از تکنیک های سئو کلاه سیاه در نتایج اول گوگل وارد شوند و هر صفحه را بر اساس لیاقت آن در نتایج گوگل رتبه بندی می کند و بر اساس زحمتی که کشیدید لینک سایت شما رتبه بندی خواهد شد. نکته مهم این است که تغییراتی که با استفاده از الگوریتم رقص گوگل در رتبه سایت شما رخ می دهد کاملا طبیعی و موقتی است و هیچ جای نگرانی وجود ندارد و نباید با مشاهده آن ، تغییرات خاصی در سایت خود انجام دهید.

چرا الگوریتم رقص گوگل اهمیت دارد؟

رابطه الگوریتم رقص گوگل و سئو

اگر اقدامات بهینه سازی زیادی در سایت خود انجام دادید و گوگل متوجه این تغییرات سئو سایت شما خواهد شد اما گاهی اوقات فعالیت سئو ای که انجام دادید احتمال دارد شاهد افت موقت سئو سایت خود نیز شوید و رتبه سایت شما افت پیدا کنید. گوگل به این اقدامات مثبت سئو بلافاصله عکس العمل نشان نمیدهد و در واقع احتمال دارد بر عکس عمل کند. اگر شما مطمئن هستید که سئو خوب و کلاه سفید انجام دادید هیچ جای نگرانی نیست فقط کافیست صبر داشته باشید و در نهایت با استفاده از الگوریتم رقص گوگل جایگاه واقعی خود را در نتایج گوگل کسب خواهید کرد.

این را همیشه بدانید که تاثیر سئو خوب و کلاه سفید زمان بر است و نوسانات بعد از آن نیز کاملا طبیعی است. پس در این شرایط بدون هیچ گونه نا امیدی به اقدامات سئو سایت بدون توقف ادامه دهید. به زودی شاهد ارتقای رتبه سایت خود خواهید بود.

این الگوریتم هر چند وقت یکبار انجام می شود؟

قبل از سال ۲۰۰۳ ، رقص گوگل هر ۳۶ روز یک بار یا ۱۰ بار در سال انجام می شد و این روند از سه تا پنج روز ادامه می یافت. اما امروزه گوگل هر هفته ایندکس خود را به روز می کند و روند کار به مدت طولانی ادامه نمی یابد. معمولاً این حرکت دوشنبه ها اتفاق می افتد و دارای الگوریتم جزئی و به روزرسانی های ایندکس است. از آنجایی که رباتهای گوگل همیشه در حال یافتن موضوعات و سایت های جدید هستند، تقریباً هر ماه تغییرات جزئی در رتبه بندی ها ایجاد می کنند. همچنین رباتها ، وب سایت هایی را که دیگر به روزرسانی نمی شوند و از ایندکس خارج شده اند و دیگر وجود ندارند از نتایج جستجو حذف می کنند.

سخن آخر

اگر سایتتان را تازه راه اندازی کردید یا یک صفحه جدید ایجاد کردید یا تغییرات و به روزرسانی ها یا فعالیت های سئو زیادی انجام دادید انتظار نوسان شدید رتبه سایت یا رقص گوگل را داشته باشید. با این الگوریتم، گوگل در تلاش است تا موقعیت مناسب و در خور صفحه سایت شما در نتایج نمایش دهد. وقتی رقص گوگل اتفاق می افتد فقط به فعالیت خود ادامه دهید و هیچ تغییر خاصی را در حیطه این موضوع در سایتتان انجام ندهید.

یاسر امینیمشاهده نوشته ها

Avatar for یاسر امینی

یاسر امینی مدیر عامل شرکت طراحان شبکه جهانی یاس (یاس وب) ، کارشناس فناوری اطلاعات، کارشناس سئو ، طراح و برنامه نویس front، مشاور بازاریابی و راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *