لینک بیلدینگ چیست و چه تاثیری بر سئو سایت دارد؟

لینک بیلدینگ چیست و چه تاثیری بر سئو سایت دارد؟

لینک بیلدینگ (Link Building) یا لینک سازی و گرفتن بک لینک به کلیه فرایندها و استراتژی هایی گفته می شود که برای گرفتن لینک از سایر وب سایت ها طراحی شده اند. لینک سازی تأثیر مستقیم روی سئو سایت داشته و اگر از شاخصه های مهم و درست آن برخوردار باشد در نهایت منجر به بهبود رتبه سایت خواهد شد.

مفهوم لینک بیلدینگ چیست؟

لینک بیلدینگ که به آن لینک سازی یا بک لینک هم گفته می شود به فرایند گرفتن لینک از سایر وب سایت ها برای سایت خودتان گفته می شود. لینک بیلدینگ برای بازاریاب ها و صاحبان کسب و کارهایی که بخواهند ترافیک ورودی وب سایت خود را بیشتر کنند و اعتبار دامنه و اعتبار صفحه خود را افزایش دهند، کاملا الزامی است.

الگوریتم های گوگل پیچیده هستند و دائما در حال تغییر می باشند اما بک لینک ها همیشه به عنوان یک فاکتور مهم نقش مثبت در سئو سایت ایفا کرده اند و به موتورهای جستجو کمک می کنند تا بفهمند هر وب سایت باید برای کدام کلمات کلیدی رتبه بگیرد. ساخت بک لینک یکی از صدها نوع روش گوناگونی است که در سئو استفاده می شود چون به عنوان یک سیگنال برای گوگل عمل می کنند و به آن می فهمانند که سایت شما منبع ارزشمندی برای سایت های دیگر است.

لینک بیلدینگ را می توان به صورت طبیعی و ارگانیک انجام داد که فرایندی سخت و زمانبر است و همه لینک ها نیز ارزش یکسانی ندارند چون همه سایت ها ارزش و اعتبار مشابهی ندارند. خرید بک لینک دائمی و لینک از دامنه و برندهای معتبر هم روشی است که نتیجه مثبتی را در زمان کوتاهتری برای شما رقم خواهد زد و به عنوان روش دوم برای لینک سازی توصیه می شود. اما روش های سئو کلاه سیاه یا Black Hat SEO اصلا توصیه نمی شوند.

لینک بیلدینگ برای افزایش رتبه سایت ضروری است.

لینک بیلدینگ برای افزایش رتبه سایت ضروری است.

استراتژی افزایش اعتبار سایت از طریق لینک بیلدینگ

لینک سازی اگرچه در نظر بسیاری از افراد یک رویکرد به نسبت ساده و با جزئیات محدود در فرآیند ارائه خدمات سئو سایت می باشد. اما در بطن آن مجموعه ای از ریزه کاری های مهم وجود دارد که اگر بتوانید به طور کامل آنها را رعایت کنید قادر خواهید بود به عنوان قدرتمندترین استراتژی افزایش اعتبار سایت خود از لینک بیلدینگ استفاده کنید. همانطور که گفته شد لینک ها اعتبار سایت شما را افزایش می دهند.

در واقع آنها به عنوان یک شخص ثالث می توانند بر اعتبار دامنه سایت شما بیفزایند. اصولاً گوگل تمایل زیادی به نشان دادن محتواها از وب سایت های با دامنه های بی اعتبار ندارد. هر چقدر هم که محتوای ایده آل بنویسید، این رویکرد گوگل است که به دامنه های معتبر بهای بیشتری بدهد.

موضوع فوق العاده مهمی که باید به آن توجه کنیم این است که الگوریتم های گوگل همواره این مورد را بررسی می کنند که آیا وب سایت های با اعتبار دامنه خوب به شما لینک داده اند یا اینکه وب سایت مورد نظر دارای اعتبار پایین است.

شما اگر بخواهید ۵۰ لینک از وب سایت های با اعتبار دامنه پایین دریافت کنید نباید انتظار نتیجه ایده آل داشته باشید. اما اگر ۵ لینک از وب سایت های با اعتبار دامنه بالا دریافت کنید شاید از نتیجه مطلوب کار در آینده حیرت‌ زده شوید. پس در حوزه لینک سازی کمیت همیشه اولویت نیست. روش های مختلفی برای شناسایی اعتبار یک سایت وجود دارد که شما قبل از لینک سازی باید به اعتبار سنجی سایت میزبان بپردازید.

لینک بیلدینگ چه تأثیری روی سئو سایت دارد؟

بک لینک برای سئو سایت اهمیت زیادی دارد چون یکی از فاکتورهای اصلی و مهم در نحوه رتبه بندی سایت توسط گوگل است. طبق صحبت های شرکت گوگل:

«به طور کلی، وب مسترها می توانند رتبه سایت خود را با افزایش تعداد سایت های معتبر و با کیفیتی که به آنها لینک می دهند، بهبود ببخشند».

اما باید توجه داشت که توجه کردن به تعداد بک لینک ها باعث گرفتن رتبه بهتر یک وب سایت نسبت به سایت رقیب نمی شود. مثلا اگر یک سایت دستگاه اکسیژن ساز به فروش می رساند و ۵ بک لینک دریافت کرده و سایت رقیب او ۴ بک لینک گرفته است، لزوما رتبه بهتری نمی گیرد چون علاوه بر تعداد بک لینک ها، عوامل زیر هم مؤثر هستند:

  • اعتماد و اعتبار صفحاتی که لینک داده اند؛
  • سئو و بهینه سازی محتوا از سایت های مذکور؛
  • انکر تکست لینک های ورودی.

یکی از راه های کسب رتبه بهتر برای کلمه کلیدی یا عبارت کلیدی خاص، گرفتن لینک از وب سایت های دیگر به سایت خودتان می باشد. به طور کلی دلایلی که لینک بیلدینگ را برای شما اجباری می کنند عبارتند از:

  • با لینک سازی رتبه بهتری در موتورهای جستجو مخصوصا گوگل کسب خواهید کرد؛
  • گوگل صفحات جدیدتر سایت شما را سریعتر پیدا می کند؛
  • اعتبار و اعتماد کسب و کارتان افزایش پیدا می کند؛
  • از گرفتن بک لینک بیشتر می توانید اعتبار دامنه خود را افزایش کنید که منبع درآمد از طریق تبلیغات خواهد بود؛
  • لینک بیلدینگ کسب رتبه بهتر برای کلمات کلیدی را راحتتر می کند.

لینک بیلدینگ به ارتقای سئو سایت کمک می کند.

لینک بیلدینگ به ارتقای سئو سایت کمک می کند.

شاخصه های کلیدی استراتژی موفق لینک سازی کدامند؟

قبل از اینکه به شاخصه های یک استراتژی موفق در زمینه لینک بیلدینگ بپردازیم باید به این مورد مهم اشاره کنیم که همه لینک ها ارزش و اعتبار یکسانی ندارند. به همین دلیل اگر بتوانید لینک های معتبر و ارزشمند را تشخیص دهید، از موفقیت استراتژی و تاکتیک های خود مطمئن خواهید شد و نتایج بسیار بهتری می گیرید. در ادامه به چند شاخصه بسیار مهم و کلیدی در این زمینه اشاره می کنیم:

  • لینک های داخل متن: لینک هایی از صفحه سایت که احتمال کلیک بر روی آنها بیشتر باشد، ارزش بالاتر و تأثیر بهتری روی رتبه گرفتن سایت شما دارند چون الگوریتم PageRank ارزش چنین لینک هایی را بالاتر می داند. به عبارت دیگر اگر لینک در بدنه محتوای سایت باشد و از فونت و رنگ متفاوت استفاده کرده باشد در نتیجه احتمال کلیک خوردن بر روی آن بیشتر می شود و اعتبار بیشتری به صفحه و دامنه شما خواهد داد. در مقابل اگر بک لینک از سایتی گرفته باشید که این لینک در قسمت فوتر سایت باشد، از همان رنگ و فونت مشابه با بدنه اصلی محتوا استفاده کرده باشد و انکر تکست آن برای مخاطب جذابیتی ایجاد نکند، برای الگوریتم PageRank هم ارزش کمتری خواهد داشت.
  • درصد بالای لینک های Followed: همه لینک ها از نظر الگوریتم PageRank ارزش ندارند و در نتیجه اگر دقت نکنید تمام زحمات شما برای لینک بیلدینگ هدر خواهد رفت. هر لینکی، شاخصه و ویژگی خاص خود را دارد.
  • لینک های “rel=”nofollow: این لینک ها به گوگل می گویند که آنها را بررسی نکند و اعتبار آنها را برای رتبه بندی در نظر نگیرد. معمولا برای مواقعی است که صاحبان کسب و کار نسبت به اعتبار لینک های ورودی یا بک لینک ها مطمئن نیستند.
  • لینک های “Rel=”sponsored: این لینک ها نشان می دهند که خریداری شده اند و الگوریتم PageRank آنها را بررسی نکند.
  • لینک های “Rel=”UGC: لینک ها از محتواهایی دریافت شده اند که کاربران تولید کرده اند مثل لینک هایی که از فروم ها، کامنت ها و بخش های مشابه داده شده اند.
  • لینک های Followed: یعنی لینک هایی که با لینک بیلدینگ ارگانیک و طبیعی ایجاد شده اند و باید توسط خزنده های وب بررسی شوند و برای رتبه بندی و افزایش اعتبار دامنه و صفحه استفاده گردند.
  • لینک هایی که به شکل editorial ایجاد شده اند: به لینک هایی گفته می شود که یک third-party تصمیم گرفته از وب سایت خود را به شما اضافه کند که به خاطر تلاش های شما و انگیزه برای رتبه گرفتن بوده است. این فعالیت لینک بیلدینگ بسیار ارزشمند است و گوگل بر روی آن تأکید زیادی داشته است.
  • گرفتن لینک از دامنه های یونیک: در صورتی لینک بیلدینگ موفق تری نسبت به رقبای خود خواهید داشت که تعداد بک لینک های یونیک شما بیشتر باشد. به عنوان مثال اگر ۱۰ بک لینک از ۶ سایت متفاوت داشته باشید، استراتژی لینک سازی شما موفقتر از رقیبی خواهد بود که ۱۰ بک لینک خود را از ۳ سایت مختلف گرفته باشد.
  • بک لینک از سایت های مرتبط: هر چقدر لینک هایی که دریافت می کنید از وب سایت هایی باشد که به حوزه کاری شما مرتبط تر هستند و موضوع محتوای مربوطه نیز به محتوای صفحه شما نزدیکتر باشد، ارزش و اعتبار آن بالاتر رفته و تأثیر بهتری روی اعتبار دامنه و صفحه و رتبه شما خواهد داشت. این مورد از نشانه های بسیار مهم در زمینه استراتژی لینک بیلدینگ است.
  • انکر تکست های طبیعی: انکر تکست به متنی گفته می شود که از آن برای لینک شدن به صفحه دیگری از سایت خودتان یا سایت های دیگر استفاده می کنید. به طور طبیعی حدود ۹ انکر تکست وجود دارند که می توانید از آنها استفاده کنید. به طور کلی الگوریتم گوگل از این متن ها استفاده می کند تا بفهمد موضوع یک صفحه از وب سایت در مورد چیست و چطور به آن رتبه بدهد. توجه داشته باشید بهینه سازی بیش از حد یا استفاده بی رویه از انکر تکست به شکل نام برند یا کلمات کلیدی با جریمه گوگل همراه خواهد بود. به طور کلی انکر تکست ارگانیک با تعداد مناسب نشانه موفقیت استراتژی لینک بیلدینگ می باشد.

شناسایی شاخصه های لینک بیلدینگ موفق به شما کمک می کند روند درست را تشخیص دهید

شناسایی شاخصه های لینک بیلدینگ موفق به شما کمک می کند روند درست را تشخیص دهید

مهمترین استراتژی های لینک بیلدینگ در سال ۲۰۲۱

برای اینکه لینک بیلدینگ و تلاش و سرمایه ای که صرف این کار می کنید نتیجه مطلوبی داشته باشد و در نهایت منجر به گرفتن رتبه بهتر گردد، باید از استراتژی درست استفاده نمایید. طبیعتا هر استراتژی، تاکتیک های خاص خود را دارد و نیازمند تلاش و سرمایه زیاد هستند و در نهایت نتیجه متفاوتی برای شما رقم خواهند زد. در ادامه به ۴ استراتژی بسیار مهم در زمینه لینک سازی یا گرفتن بک لینک اشاره می کنیم که باید در سال ۲۰۲۱ بکار بگیرید:

۱- لینک سازی با بازدهی سریع

همه تاکتیک هایی که برای گرفتن لینک انجام می شوند، نه تنها نیاز به تلاش و سرمایه زیادی ندارند بلکه نتایج خیلی سریعی هم برای شما خواهند داشت. پس در مورد این نوع تاکتیک ها باید به این موارد دقت داشته باشید:

  • چون روش های راحتی هستند پس رقیبان شما هم حتما از آنها استفاده کرده اند به همین دلیل بکارگیری این دسته از تاکتیک ها برای شما اجباریست.
  • این تاکتیک ها با وجود تلاش کمی که برایشان انجام می شود بازدهی سریعی دارند.
  • این نوع تاکتیک ها صرفا برای پایه گذاری محکم هستند و به تنهایی کافی نخواهند بود.

۲- لینک بیلدینگ به روش معمولی

این تاکتیک ها بر روی فعالیت صاحبان کسب و کار متمرکز است و در برخی موارد علاوه بر تلاش زیاد نیاز به سرمایه بالایی هم دارند ولی در عوض گرفتن بک لینک کاملا تحت کنترل شماست و به همین دلیل به لینک سازی دستی هم معروف هستند. با این حال لینک هایی که با این روش دریافت می شوند معمولا بالاترین کیفیت ممکن را ندارند.

از نظر گوگل لینک هایی که editorial نیستند یعنی گذاشتن لینک با اراده و تصمیم صاحب سایت انجام نشده، اعتبار زیادی نداشته و ارگانیک نیستند. بنابراین این نوع تاکتیک ها شاید تأثیر کمتری نسبت به گرفتن بک لینک از روش های دیگر داشته باشند و یا هیچ تأثیر خاصی ندارند.

با این وجود این نوع لینک ها لینک های بدی نیستند و حتی می توانند با افزایش ترافیک ورودی سایت، رتبه آن را بهبود ببخشند. به طور کلی باید مراقب باشید تا نسبت به هر نوع تاکتیک در این استراتژی به درک کاملی برسید و تمامی جوانب و ریسک های آن را بشناسید. از جمله این تاکتیک ها می توان به گرفتن لینک از کامنت ها و فروم ها، گرفتن لینک به شکل متقابل، وبلاگ نویسی مهمان و غیره اشاره کرد.

۳- کسب کردن لینک (Link Earning)

اگر به دنبال کسب بک لینک قوی و دائمی هستید این استراتژی بسیار تأثیرگذار است و با اینکه نیازمند زمان و هزینه زیادی است اما نتیجه بسیار خوبی دارد. اگر به دنبال روش هایی بروید که رقیبان شما هم انجام می دهند کار خاصی نکرده اید چون در غیر این صورت از دور رقابت عقب می مانید اما اگر به سراغ روش هایی بروید که کمتر کسی جرأت یا شرایط انجام آن را داشته باشد، مزیت رقابتی پیدا می کنید که به راحتی نمی توانند در آن با شما رقابت کنند.

پس محتواهای با کیفیت بنویسید و رتبه خوبی در اینترنت بگیرید تا دیگران و حتی رقبا را وادار کنید به شما لینک بدهند. در این استراتژی لینک بیلدینگ بازدید صفحه و ارزش و اعتبار آن بسیار بالا می رود. از جمله تاکتیک های آن می توان به مطالعات داده محور، اینفوگرافیک ها، مصاحبه با نشریات، محتواهای یونیک و غیره اشاره کرد.

۴- خرید بک لینک

روش مطمئن برای گرفتن نتیجه از استراتژی لینک بیلدینگ به شرطی که از سایتی معتبر و شناخته شده لینک خریداری کنید.

استراتژی های مهم لینک بیلدینگ در سال 2021

استراتژی های مهم لینک بیلدینگ در سال ۲۰۲۱

یاسر امینیمشاهده نوشته ها

Avatar for یاسر امینی

یاسر امینی مدیر عامل شرکت طراحان شبکه جهانی یاس (یاس وب) ، کارشناس فناوری اطلاعات، کارشناس سئو ، طراح و برنامه نویس front، مشاور بازاریابی و راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *