۲۲ نکته مهم که قبل از انتخاب دامنه مناسب برای سایت باید به آن توجه کنید!

22 نکته مهم که قبل از انتخاب دامنه مناسب برای سایت باید به آن توجه کنید!

انتخاب دامنه مناسب برای هر وب سایت و کسب و کاری بسیار مهم است و برخلاف نظر برخی افراد روند ساده و پیش پا افتاده ای نیست. به دلیل اهمیت بالای این موضوع تصمیم گرفتیم تا به ۲۲ نکته طلایی و بسیار مهم اشاره کنیم که رعایت آنها به انتخاب دامنه مناسب برای سایت و بهبود سئو کمک خواهد کرد و موقع ثبت نیز جلوی سوء استفاده های احتمالی را خواهند گرفت.

نام دامنه اولین المان قابل رویت در وب سایت

اولین المان بسیار مهمی که کاربران قبل از ورود به وب سایت شما با آن روبرو می شوند دامنه وب سایت و نامی است که برای آن انتخاب کرده اید. این نام در نوع خود بسیار کوتاه و شامل چندین حروف می باشد. اما می تواند معرف زمینه کاری شما و نوع خدماتی که به کاربران ارائه می دهید باشد.

فردی که در حوزه کسب و کارهای اینترنتی مانند فروش محصولات فعالیت می کند باید نامی را انتخاب کند که تاثیرگذار باشد. انتخاب عناوین غیر مرتبط نمی تواند گزینه ی ایده آلی برای شما باشد. ترفندهای بسیار زیادی برای انتخاب نام دامنه مناسب وجود دارد. هر فردی که میخواهد وبسایت اینترنتی و شخصی خود را راه اندازی کند می تواند با استفاده از استعداد فکری و هوش بالای خود یک نام منحصر به فرد را گزینش کند.

به عنوان مثال نام دامنه همین وب سایت یعنی “یاس وب” دربرگیرنده دو کلمه “یاس” و “وب” می باشد. کاربر با مشاهده این نام در همان ابتدای کار متوجه می‌شود که حوزه فعالیت این دامنه در حوزه وب سایت می باشد. بنابراین هیچ احساسی در ارتباط با یک سایت تفریحی و دیگر موارد به ذهن او خطور نمی کند. ارتباط نام دامنه و حوزه کاری به عنوان یک سیگنال مثبت توسط ربات های گوگل شناسایی خواهند شد و یک امتیاز در روند سئو سایت خواهد بود.

استفاده از کلمه یاس در کنار کلمه وب جنبه روانشناختی دارد و می تواند یک حس خوشایندی را به کاربر منتقل کند. این نام دامنه به گونه‌ای است که اگر کاربر خدمات خاصی از همین سایت دریافت کند در مرحله بعد هیچگاه این نام را فراموش نخواهد کرد. شما می توانید با استفاده از نبوغ خود نام های تاثیرگذار زیادی را انتخاب کنید که معنی دار و ماندگار باشد.

چرا نام های دامنه خاص همیشه به یاد می‌مانند؟

همه ما در ذهن خود یکسری اصطلاحات و نامهای خاصی را در ذهن داریم یعنی بنا به ویژگی هایی که عبارت مورد نظر دارد آن را همیشه بخاطر خود نگه می‌داریم. به همین دلیل بهتر است برای انتخاب دامنه وردپرس به دنبال اصطلاحات منحصر به فرد بگردیم که برای مخاطب تازگی و هیجان آور باشد. در این صورت است که هیچگاه آن را فراموش نمی کنند. به همین دلیل بهتر است قوه تخیل و ایده پردازان خود را بیشتر به کار بگیرید و سعی کنید اصطلاحات ناب و جالب توجه را انتخاب کنید که هر فردی با شنیدن آن احساس کند که نام دامنه مورد نظر چقدر زیبا و مناسب است.

آیا انتخاب نام دامنه وردپرسی بر عهده کارفرما است یا طراحی سایت؟

زمانی که در ارتباط با انتخاب دامنه وردپرس صحبت می‌کنیم چندین بخش را شامل می‌شود اول آنکه نام دامنه که در مرکز آدرس سایت قرار دارد چه باشد؟ بعد از آن نوع پسوند در اولویت قرار می‌گیرد. بنابراین یک دامنه مناسب تشکیل شده از نام اصلی و پسوند است. در ارتباط با پسوند دامنه‌ها غالبا طراحان به واسطه تخصص بالایی که دارند و اینکه حوزه کاری شما در داخل است یا اینکه در حوزه بین الملل نیز فعالیت دارید میتوانند پسوند مناسب را به شما پیشنهاد دهند.

اما در ارتباط با نام اصلی این شما هستید که مالک دامنه خود می‌باشید و باید یک عبارت یا اصطلاح مرتبط را به عنوان نام سایت خود به طراح ارائه دهید. به همین دلیل معمولا طراحان سایت وردپرسی همواره این سوال را از کارفرمایان مطرح می‌کنند که چه عبارت و اصطلاحی را به عنوان آدرس سایت ثبت کنند.

شما میتوانید چندین پیشنهاد مختلف را ارائه دهید تا طراح بتواند تکراری نبودن و المانهای استاندارد را در نام دامنه مورد سنجش قرار دهد. معمولا چندین پیشنهاد یا نام از شما دریافت خواهد شد تا یکی از آنها مورد قبول واقع شود. هزینه ای که در قالب قیمت طراحی سایت با وردپرس تعیین می‌شود بخشی از آن نیز مرتبط با خرید دامنه است. البته در مواردی امکان دارد به صورت جداگانه دریافت شود.

چطور نام دامنه مناسب برای سایت خود انتخاب کنیم؟

انتخاب نام دامنه مناسب قطعا برای وب سایت شما اهمیت زیادی دارد. انتخاب نام دامنه مناسب ارزش چندین ساعت و حتی چندین روز فکر کردن را دارد و اغراق نمی کنیم اما در برخی شرایط انتخاب نام دامنه اشتباه برای وب سایت حتی می تواند باعث شکست کسب و کار و وارد شدن آسیب های جدی به آن شود.

به طور خلاصه : انتخاب نام دامنه مناسب موردی است که تمامی صاحبان کسب و کار قبل از اینکه شروع به انجام کارهای دیگری در مورد وب سایت خود کنند – مخصوصا اگر وب سایت تجاری دارند – باید به خوبی در مورد آن فکر کنند تا مطمئن باشند دامنه مناسب برای سایت خود انتخاب کرده اند.

بنده و همکاران من در یاس وب در زمینه انتخاب نام دامنه و کمک به بهبود وضعیت سایت به شکلی بسیار حرفه ای مشاور شما در این مطلب و به بهانه های مختلف در مقالات وب سایت به این امر مهم پرداخته ایم که چقدر انتخاب دامنه مناسب برای سئو تأثیر مثبتی دارد. سرانجام تصمیم گرفتیم به عنوان یک جمع بندی جامع و بدون نقص، در این مطلب به ۲۲ نکته طلایی پیرامون انتخاب دامنه برای سایت بپردازیم که با رعایت آنها مطمئن باشید هیچ مشکلی در این زمینه متوجه وب سایت شما نخواهد شد. بیش از این شما را منتظر نمی گذاریم و به سراغ اصل مطلب می رویم.

  1. همیشه دامنه com. را انتخاب کنید

به بیان دیگر هر جایی که امکان آن وجود دارد اولویت انتخاب شما برای انتخاب دامنه خوب، com. باشد. از لحاظ فنی، com. یکی از انواع بسیار رایج و محبوب پسوند دامنه (TLD یا دامنه سطح بالا) است. بجز این گزینه، می توان از دامنه های net ، org ، co ، edu ، biz و حتی shop و blog هم بسته به نوع وب سایت به عنوان دامنه مناسب یاد کرد.

با اینکه هر کدام از این موارد گزینه خوبی برای انتخاب کردن هستند با این حال انتخاب دامنه com. تقریبا در اکثریت موارد کار درستی است و ۲ دلیل هم برای آن داریم:

  • کاربران با دامنه های com. نسبت به هر نوع دامنه دیگری آشنایی بیشتری دارند و کلا پس زمینه ذهنی آنها اینطوری است که آدرس سایت ها را با com. بنویسند و اگر پسوند دامنه شما عجیب غریب باشد به احتمال خیلی زیاد فراموش خواهند کرد چرا که کلا فرض می کنند پسوند دامنه com. است.
  • تقریبا ۴۷% وب سایت های دنیا از پسوند دامنه com. استفاده می کنند و قطعا که همه صاحبان این وب سایت ها اشتباه نمی کنند!

همه این موارد را گفتیم که به این جا برسیم؛ اگر قصد دارید آدرس سایت خود را با پسوند دامنه com. ثبت کنید و متوجه شدید قبلا انتخاب شده، یا باید کلا آن را فراموش کنید یا اینکه سعی کنید با دارنده فعلی آن تماس بگیرید و ببینید مایل است دامنه خود را بفروشد یا خیر. البته مبلغ پرداختی در چنین مواردی بسیار بالاست.

پسوند .com برای انتخاب نام دامنه مناسب

پسوند com. برای انتخاب نام دامنه مناسب

  1. گاهی اوقات هم بهتر است که به نام دامنه com. فکر نکنید

حدس می زنیم که الان مقداری گیج شده اید چون در تیتر قبلی گفتیم که دامنه مناسب، com. است اما گفتیم تقریبا کار درستی است و هر جایی که امکان دارد انتخاب کنید. برخی استثنائاتی که می گویند دامنه ای به جز com. انتخاب کنید شامل موارد زیر هستند:

اساسا اگر هدف وب سایت شما تأمین کالا برای مخاطبین و کاربران داخلی است پس باید TLD دیگری به جز com. انتخاب کنید. مثلا اگر وبلاگ شما برای بازار داخلی ایران است شاید بهتر باشد که پسوند آن را ir. انتخاب نمایید.

مزیت این کار این است که مخاطبین شما به آگاهی بیشتری می رسند و اعتماد پذیری وب سایت و کسب و کارتان را تقویت می کند و به مخاطبین خود می فهمانید که در کشور خودتان فعالیت دارید.

اما باز هم با این وجود بهتر است به این مورد فکر کنید که شاید در آینده بخواهید نام برند خود را گسترش دهید پس نباید خود را محدود به دامنه های داخلی کنید مخصوصا وقتی که بخواهید وارد بازار جهانی شوید در این صورت به دامنه com. نیاز خواهید داشت. اگر احیانا متوجه شوید که قبلا کسی این نام وب سایت را با پسوند دامنه com. انتخاب کرده خبر بسیار بدی است پس می توانید آینده نگری بیشتری داشته باشید و از همان ابتدا با com. کار خود را استارت بزنید.

اما برخی افراد هم هستند که ترجیح می دهند برای بازار داخلی با پسوند ir. شروع کنند و چنانچه تصمیم به گسترش کسب و کار گرفتند مثلا وارد حوزه واردات و صادرات شدند، با ریدایرکت ۳۰۱ آن را به پسوند com. وب سایت خود لینک دهند که با این کار همان محتواهای قبلی روی این دامنه جدید هم نمایش داده خواهد شد.

  1. به دامنه های سطح بالایی که چندان رایج نیستند هم فکر کنید

همانطور که در مورد ۱ هم اشاره کردیم، امروزه می توانید TLD هایی را انتخاب کنید که تا همین چند سال پیش مطرح نبودند و امکان انتخاب آنها وجود نداشت. مثلا می توانید از بین دامنه های shop ، .club ، .design. و store. و غیره یک مورد را انتخاب کنید. حتی می توانید از دامنه های سطح بالایی که اساسا برای یک منطقه یا کشور خاص هستند استفاده کنید اما چون ظاهر خیلی یونیکی دارند برای سایر موارد هم بکار بگیرید مثل io ، .it ، .fm ، .fr. و غیره.

مثلا می توانید کاری کنید که کل دامنه به همراه TLD انتخابی شما یک عبارت کامل به نظر برسد، البته اگر متناسب با برندتان باشد. مثلا Microsoft Translator را باید به شکل translate.it سرچ کنید که از پسوند دامنه .it که برای کشور ایتالیاست استفاده شده اما چون translate it یک عبارت کامل و با معنی و مرتبط با برند محسوب می شود، کاری خلاقانه و جذاب به نظر می رسد. توجه داشته باشید که همه ثبت کننده های دامنه چنین ترکیب هایی را پشتیبانی نمی کنند و چنانچه اصرار به انجام آن دارید باید از طریق ثبت کننده های خاص مربوط به آن اقدام به خرید کنید.

  1. به خرید TLD های دیگر هم فکر کنید

انتخاب دامنه مناسب com. یا حتی انواعی که مختص یک کشور خاص هستند اولین قدم محسوب می شود اما قدم بعدی این است که سایر TLD های محبوب را هم بخرید و آنها را با ریدایرکت ۳۰۱ به TLD اصلی لینک کنید. مثلا فرض کنید که آدرس اصلی سایت شما به شکل yoursitename.com باشد. شما باید مواردی مثل؛

  • ir.
  • net.
  • org.

و مشابه آن را هم در نظر بگیرید. هر چند که هر سال مبلغی که باید بابت نام دامنه بپردازید بیشتر خواهد شد اما حداقل مزیت این کار این است که مجبور نخواهید شد با وب سایت دیگری که فقط پسوند دامنه آن با شما متفاوت است رقابت کنید.

برای اینکه اتفاقات زیر رخ ندهند باید به فکر کاری که گفتیم باشید:

  • برخی افراد به فکر راه اندازی سایت های تقلبی هستند – سایت هایی که شبیه به شما هستند اما در واقع اینطور نیست و برای گول زدن افراد است.
  • برخی افراد چنین TLD هایی را می خرند و سپس با قیمت های بیشتر به خود شما می فروشند
  • برخی بازدید کننده ها هم شاید کلا TLD شما را با پسوندهای دیگر قاطی کنند و نتوانند به وب سایت شما دسترسی پیدا کنند.

انتخاب نام دامنه مناسب سئو و برندینگ

انتخاب نام دامنه مناسب سئو و برندینگ

  1. دامنه مناسب دامنه ای است که قابلیت تبدیل شدن به برند را دارد

همه می دانند که برندینگ برای موفقیت در طولانی مدت خیلی تأثیر دارد پس کدام موارد در قابلیت تبدیل یک دامنه به برند تأثیرگذار هستند؟ فاکتورهای متعددی در این زمینه نقش ایفا می کنند که مهمترین آنها عبارتند از:

  • چنین اسامی معنای خاصی ندارند مثل Google
  • یونیک هستند و قابل استفاده برای رقبا نیست
  • به خاطر سپردن آن راحت باشد پس نباید خیلی طولانی و پیچیده باشد
  • تلفظ کردن و گفتن آن پشت تلفن برای شخص دیگر باید راحت و قابل فهم باشد
  • باید قابل اعتماد باشد چون برخی اسامی مشکوک به نظر می رسند

در برخی موارد حتی می توانید برای انتخاب اسم، از ترکیبی از کلمات و پسوندها استفاده کنید تا در آینده تبدیل شدن آن به یک برند راحتتر و ساده تر باشد. پس باید اسمی انتخاب کنید که از هر لحاظ مناسب باشد و بتوان آن را فورا حفظ کرد.

  1. دامنه مناسب باید کوتاه و ساده و قابل پیش بینی باشد

در تیتر قبلی در مورد یک ویژگی مهم اسم دامنه صحبت کردیم اما ویژگی های کلی دیگری هم هستند که رعایت آنها نشان دهنده انتخاب دامنه خوب و با کیفیت از جانب شماست:

  • کوتاه بودن : به جز احتساب TLD، حداکثر ۱۵ کاراکتر باشد
  • ساده : بدون خط فاصله، آندرلاین (خط زیرین) یا استفاده از کلمات سخت و پیچیده یا هر نوع علائم نگارشی باشد
  • فقط کلمات : به هیچ وجه از اعداد استفاده نکنید به جز اینکه بخشی از اسم برندتان باشند مثل soft98
  • قابل پیش بینی : چندین شکل املایی یا اشکال املایی غیر عادی نداشته باشد مثلا اگر com انتخاب کنید شاید برخی افراد آن را به شکل mohamadblogs.com سرچ کنند.
  1. اشکال مختلف نوشتاری دامنه خود را بخرید

البته این کار روشی است که هزینه سالانه شما را برای اسم دامنه افزایش خواهد داد پس انتخاب با شماست اما اگر به هر دلیلی تمایل دارید از اسامی که در مورد ۶ به آن اشاره کردیم استفاده کنید پس برای اینکه مشکلی پیش نیاید، اسامی نوشتاری رایجی که حدس می زنید خیلی نزدیک و غلط انداز هستند را بخرید و سپس با ریدایرکت ۳۰۱ آن را به نام دامنه مناسب اصلی لینک دهید.

22 نکته کلیدی برای انتخاب نام دامنه وب سایت

۲۲ نکته کلیدی برای انتخاب نام دامنه وب سایت

  1. از فرهنگ لغت و واژگان برای گرفتن ایده های جدید استفاده کنید

اگر مطالبی که از مورد ۵ تا ۷ گفتیم را کنار بگذاریم، حقیقت ماجرا این است که انتخاب دامنه برای سایت، که هم از لحاظ موارد گفته شده مورد تأیید و معنای خوبی داشته باشد، کار واقعا سختی است. گاهی اوقات پیش می آید که به ده ها عبارت مختلف فکر می کنید تا اینکه نهایتا یک مورد را انتخاب می کنید، گاهی هم هیچ مورد مناسبی پیدا نمی شود در این شرایط توصیه می کنیم سری به وب سایت thesaurus.com بزنید.

به کمک این وب سایت می توانید اسمی انتخاب کنید که موقع نوشتن از املای صحیح آن مطمئن باشید و کلماتی انتخاب کنید که معنای آن مرتبط با کسب و کارتان باشد. اما هیچ وقت دقیقا مشابه کلماتی که داخل دیکشنری هستند استفاده نکنید و کمی آنها را تغییر دهید مثلا کمی حروف آنها را تغییر داده یا جابجا و حذف کنید.

  1. از تولید کننده های نام دامنه استفاده کنید

اگر فکر می کنید انتخاب دامنه مناسب که اسم، پسوند و نام تجاری خوبی داشته باشد کار خیلی سختی است از تولید کننده های نام دامنه مثل LeanDomainSearch استفاده کنید. کار کردن با آنها خیلی راحت بوده و بسیار مفید هستند. فقط کافیست کلمه کلیدی یا عبارت اصلی مدنظر خود را به آنها بدهید تا صدها پیشنهاد به شما بدهند که همه آنها معتبر و قابل دسترس برای خرید و ثبت کردن هستند.

یا مثلا در Shopify بخشی برای تولید اسم دامنه وجود دارد که در کنار آن می توانید یک فروشگاه Shopify هم با اسم دامنه منتخب خود راه اندازی کنید. یا حتی Nameboy هم گزینه خوبی می تواند باشد و با اینکه باید اطلاعات ورودی اختصاصی تر برای آن مشخص کنید اما در نهایت عملکرد بهتری خواهد داشت.

  1. دامنه مناسب، اسمی است که بتوانید از لحاظ قانونی مالکیت آن را به دست بگیرید

تخطی کردن به نشان تجاری یک کسب و کار نتایج بسیار بدی را به همراه خواهد داشت، هر چند امروزه خیلی کم این اتفاق می افتد. معمولا کسی چنین ریسک بزرگی را نمی پذیرد اما گاهی اوقات در سطح اینترنت شاهد اتفاق افتادن آن هستیم.

پس برای اینکه ناخواسته چنین اتفاقی رخ ندهد هر زمان که ایده خوبی برای انتخاب دامنه برای سایت به ذهنتان رسید و قصد داشتید آن را ثبت کنید، اول آن را در گوگل سرچ کنید و علاوه بر صفحه اول، نتایج صفحه دوم را هم چک کنید و به دنبال کسب و کارهایی بگردید که قبلا از این اسم استفاده کرده اند که حتی ممکن است در همان حیطه و صنعت شما هم فعال باشند. اگر مورد خاصی پیدا نکردید که چه بهتر در غیر این صورت اسم دامنه مناسب دیگری پیدا کنید.

ابزارهای آنلاین که به شما در انتخاب نام دامنه مناسب کمک خواهد کرد

ابزارهای آنلاین که به شما در انتخاب نام دامنه مناسب کمک خواهد کرد

  1. اگر قبلا نام دامنه شما انتخاب شده خیلی ناراحت نشوید

اگر دامنه مناسب خود را انتخاب کرده اید و خیلی به آن علاقه دارید ولی در حین چک کردن متوجه می شوید قبلا انتخاب شده ناامید نشوید چون راهکارهایی هست که بتوانید باز هم از آن استفاده کنید:

  • اگر اسم دامنه هنوز استفاده نشده یعنی وب سایتی برای آن قرار داده نشده و صرفا رزرو شده مثلا فقط تبلیغات داخل آن هست خبر خیلی خوبی است چون به معنای این است که به احتمال خیلی زیاد مالک این دامنه صرفا آن را خریداری کرده تا بعدا بفروشد پس برای خرید به بخش اطلاعات تماس آن مراجعه کنید و اگر هم اطلاعات خاصی درج نشده به سایت who.is بروید تا آدرس ایمیل مالک آن را پیدا کنید.
  • اگر هم وب سایتی برای آن وجود داشت شانس خود را امتحان کنید شاید مالک این وب سایت تمایل به فروختن آن داشته باشد. هر چند احتمال آن خیلی ضعیف است ولی ضرری ندارد و تیری در تاریکی است.
  • اگر هم دامنه انتخاب شده کاملا خالیست و هیچ اطلاعات تماسی هم ندارد از فروشگاه های معتبر در زمینه تغییر مالکیت دامنه مثل GoDaddy، Sedo، SnapNames و Flippa استفاده کنید.

توجه داشته باشید که خرید دامنه ای که مالک دارد با خرید دامنه ای که کاملا جدید باشد خیلی فرق می کند و باید محتاطانه عمل کنید. ضمن اینکه خرید این نوع دامنه ها در برخی موارد می تواند بسیار هزینه بر باشد پس حتما با خودتان فکر کنید که چقدر این هزینه کردن ارزش دارد و اگر هم احیانا توان پرداخت آن را ندارید نگران نباشید.

  1. اگر اسم دامنه انتخابی شما قبلا برداشته شده و توان خرید و گرفتن آن را ندارید خیلی ناراحت نشوید

قبول داریم که انتخاب دامنه خوب خیلی مهم است و انتخاب دامنه مناسب می تواند خیلی به نفع شما باشد اما اگر به هر دلیلی نتوانستید اسمی را که برای وب سایت خودتان انتخاب کرده اید استفاده کنید؛ مثلا به خاطر اینکه در دسترس نیست یا قیمت خرید آن از توان مالی شما بالاتر بوده یا به طور کلی مقرون به صرفه نیست، خیلی ناراحت نشوید.

اول از همه و البته مهمتر از هر چیز دیگری – حتی مهمتر از دامنه مناسب که موضوع اصلی این مطلب ماست – ایده ای  است که شما براساس آن وب سایت یا کسب و کارتان را راه اندازی کرده اید که باید ایده درست و خوبی باشد. اگر خودتان را متعهد به انجام کارهای مختلف براساس ایده اولیه کنید و در هر مرحله با درایت و فکر کافی پیش بروید، نداشتن دامنه مناسب چندان روی موفقیت شما اثر منفی نخواهد گذاشت.

دوما اینکه نام دامنه را بعدا می توان تغییر داد. حتی اگر وب سایت شما الان اسم دامنه مناسب نداشته باشد بعدا می توانید آن را بخرید و نهایتا آن را به وب سایت خود با ریدایرکت ۳۰۱ لینک کنید.

  1. موقع خرید به نام دامنه هایی که ثبت شده اند خیلی دقت کنید

در نکات قبلی اشاره کردیم که خرید دامنه ای که ثبت شده و مالک دارد با خرید دامنه ای که جدید است کاملا متفاوت بوده و باید خیلی محتاطانه عمل کنید. اول از همه به خاطر اینکه دامنه انتخاب شده جدید نیست یعنی این دامنه ای که انتخاب کرده اید تاریخچه و سابقه ای دارد که شما از آن مطلع نیستید پس ۲ حالت دارد:

  • جنبه پر لیوان را اگر نگاه کنیم این است که تاریخچه این دامنه باعث بالا بردن رتبه شما در گوگل خواهد شد چون مجبور نیستید از اول شروع کنید و به عبارتی گوگل این دامنه را می شناسد.
  • اما اگر به نیمه خالی لیوان نگاه کنیم این است که تاریخچه این دامنه مربوط به محتواهای غیر قانونی و فیلتر شده هستند و کلا گوگل آن را بسته است.

به همین دلیل توصیه کردیم که می توانید ریسک نکنید و از جاهایی مثل Flippa دامنه مناسب خود را خریداری کنید چون حداقل مطمئن هستید که همه آنها معتبر هستند و قابل دسترس می باشند و امنیت خاطر دارید. هر چند بهتر است کمی هم در گوگل به شکل site:YOURDOMAIN.com سرچ کنید که گوگل قبلا هیچ صفحه ای مرتبط با آن را ایندکس نکرده باشد. اگر موردی پیدا کردید خبر خوبی خواهد بود چون به معنای بسته نبودن آن توسط گوگل است هر چند اگر چیزی هم پیدا نکردید دلیل بر نخریدن این دامنه نیست.

  • اگر دامنه خالی باشد یا وب سایتی برای آن تعریف نشده باشد یعنی عملا چیزی وجود ندارد که گوگل بخواهد آن را نشان دهد اما؛
  • اگر وب سایتی برای آن هست اما گوگل نمی تواند آن را ببیند (از طریق سرچ عبارتی که در بالا گفتیم)، نشانه بدی خواهد بود.

تاریخچه دامنه را با Wayback Machine چک کنید

تاریخچه دامنه را با Wayback Machine چک کنید

  1. تاریخچه دامنه را با Wayback Machine چک کنید

حتی اگر دامنه مناسب انتخابی شما جدید هم هست، چک کردن این مورد ارزش دارد. گاهی اوقات ممکن است نام دامنه ای که قصد دارید آن را ثبت کنید قبلا ثبت شده ولی در گذشته به دلایلی مالک مربوطه آن را رها کرده پس چک کردن تاریخچه آن کار هوشمندانه ای است.

روش های زیادی برای این کار وجود دارند اما گزینه بسیار معروف و محبوب که از لحاظ فنی کار کردن با آن سخت نیست، Wayback Machine می باشد. در نوع خود اولین ابزاری است که معرفی شده و با وارد کردن یک تاریخ خاص می توانید بفهمید که قبلا چه استفاده هایی از آن شده است. معمولا هم وب سایت هایی که در یک بازه زمانی ترافیک یا بازدید خیلی خوبی داشته اند را می توانید چک کنید و هم اینکه بفهمید محتوای نامناسب و ممنوعه داشته اند یا خیر.

  1. بررسی کردن تاریخچه دامنه با is هم نباید فراموش شود

بعد از ابزار Wayback Machine، ابزار Who.is مورد بسیار مناسب برای چک کردن تاریخچه دامنه انتخابی شماست که حداقل با ۲ دلیل بسیار مهم به شما ثابت می کنیم ابزار بسیار مفیدی محسوب می شود:

  • اطلاعاتی از دامنه فعلی را خواهید دید مثل مالک دامنه (البته به شرطی که ID Protection نداشته باشد)، ثبت کننده دامنه (Registrar) و غیره.
  • اگر هم قصد داشته باشید به بخش گزارش یا Report در is دسترسی داشته باشید باید مبلغی را بابت آن پرداخت کنید که در مقابل اطلاعات دریافتی واقعا ناچیز است. در این بخش به کلیه اطلاعات دامنه انتخابی خود از ابتدا تاکنون دسترسی پیدا می کنید مثل تاریخچه کامل دامنه، زمان ثبت، چند بار مالک آن عوض شده و غیره.

توجه داشته باشید که برای هر وب سایت جهت دسترسی به بخش Report باید هزینه کنید.

  1. به ثبت شبکه های اجتماعی متناسب با وب سایت خود بپردازید

شبکه های اجتماعی چه بخواهیم چه نخواهیم مسیر ارتباطی اکثریت کاربران با برندها محسوب می شوند به عنوان مثال هر فرد یک ساعت از وقت خود را در فیسبوک سپری می کند و همین عامل باعث شده تا در ماه ۲ میلیارد بازدید پیدا کند. می خواهیم بگوییم احتمال اینکه کاربران ابتدا شبکه های اجتماعی شما را چک کنند و از این طریق با شما آشنا شوند خیلی بیشتر از وب سایت است و این یکی از ده ها دلیلی است که به شما می گوید باید اکانت کاربری در شبکه های اجتماعی بسیار محبوب داشته باشید.

برای اسم این شبکه های اجتماعی هم باید دقیقا مشابه با رویه نام دامنه مناسب عمل کنید و اگر هم قبلا انتخاب شده با چند پیشوند و پسوند آن را تغییر دهید مثل now، daily، get، app و غیره.

  1. شرکت ثبت کننده دامنه باید معتبر و قابل اعتماد باشد

این شرکت ها کارشان این است که به جای شما نام دامنه انتخابی را ثبت می کنند و سپس دسترسی کامل به آن دامنه را به شما می دهند. نکته بسیار مهم این است که شرکت انتخاب شده باید بسیار معتبر و خوشنام باشد چون گاهی اوقات ممکن است مشکلاتی در آینده درست کند مثلا وقتی به عنوان برند معروف شدید به یکباره دامنه خود را از دست بدهید.

شرکت ثبت کننده دامنه با بهترین قیمت را پیدا کنید

شرکت ثبت کننده دامنه با بهترین قیمت را پیدا کنید

  1. شرکت ثبت کننده دامنه با بهترین قیمت را پیدا کنید

با اینکه نوع خدمات دهی تمامی شرکت های ثبت کننده دامنه شبیه به هم هست و تفاوتی با یکدیگر ندارند – ثبت دامنه به جای شما – قیمت گذاری آنها با همدیگر متفاوت است. به همین دلیل بهترین کار این است که کاملا بگردید و شرکتی که قیمت بهتری ارائه می کند را انتخاب کنید و برای این مرحله کمی زمان بگذارید ضرر نمی کنید!

توجه داشته باشید که بسته به نوع TLD که انتخاب می کنید قیمت ها فرق می کند و هر قیمت مربوط به TLD از شرکتی به شرکت دیگر متفاوت است. مثلا برای ثبت ۱ ساله دامنه .com قیمت ها بین ۲۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان در شرکت های مختلف متغیر است و این رقم برای .net رقمی بین ۳۵۰ تا ۴۵۰ هزار تومان می باشد.

ضمنا توجه داشته باشید که اطلاعات ورود خود به پنل کاربری را رمزگذاری کنید چون هر کسی که بتواند به این پنل دسترسی داشته باشد، به راحتی می تواند دامنه شما را به اکانت خود منتقل کند یا به عبارتی از آن دزدی کند.

  1. دامنه را قفل کنید تا از آن دزدی نشود

شاید عجیب به نظر برسد اما کسانی که با این موضوع آشنا باشند می دانند که سرقت دامنه تقریبا رایج است و به شیوه های مختلف امکان پذیر می باشد. زیاد وارد جزئیات و مباحث فنی آن نمی شویم اما از طریق هک کردن پسورد یا متقاعد کردن شما برای دادن پسورد از طریق حملات فیشینگ (Phishing) و غیره سرقت دامنه رخ می دهد.

به طور کلی اگر شخصی به هر طریقی به اکانت کاربری شرکت ثبت کننده دامنه شما دسترسی پیدا کند هر کاری که بخواهند می توانند با دامنه شما انجام دهند. گاهی اوقات شرکت های ثبت کننده محیط امنی ارائه می دهند که اجازه دسترسی و حملات هکری را نمی دهد که فعال کردن آن به سادگی تیک زدن یک گزینه است. پس می توانید این نوع شرکت ها را ملاک انتخاب خود قرار دهید.

  1. همیشه خودتان دامنه مناسب انتخابی خود را ثبت کنید

سعی کنید که این پروسه را به دست هیچ شرکت یا سازمانی نسپارید چون با اینکه سنگینی کارهای شما را کمتر می کند اما در آینده مشکل ساز خواهد بود چون از طرفی کنترل کامل دامنه و وب سایت خودتان را به آنها داده اید و هم اگر بخواهید تحت خدمات دهی آنها نباشید احتمال اینکه اطلاعات دامنه را به شما ندهند یا کنترل کامل آن را واگذار نکنند وجود دارد.

حتی ممکن است اتفاقات دیگری هم رخ دهد. مثلا واگذاری دامنه به شما خیلی طول بکشد یا در مقابل پول از شما بگیرند یا براساس برخی بندهای قرارداد (که حتما نخوانده امضاء کرده اید) این حق را داشته باشند که اطلاعات دامنه را کاملا واگذار نکنند. یا شاید در آینده ورشکست شدند و دسترسی به دامنه های شرکت های ثبت کننده به هر دلیلی وجود نداشت در این صورت شما هم اسم دامنه خود را کاملا از دست می دهید.

خلاصه بگوییم که نام دامنه منتخب را خودتان ثبت کنید و دنبال دردسر نگردید.

فعال سازی ID Protection را برای دامنه فراموش نکنید

فعال سازی ID Protection را برای دامنه فراموش نکنید

  1. فعال سازی ID Protection را برای دامنه فراموش نکنید

با این کار هر کسی که بخواهد به کمک ابزار who.is اطلاعات تماس شخصی و خصوصی شما را پیدا کند، امکان دسترسی نخواهد داشت. به طور کلی طبق قوانین ICANN (سازمان تنظیم کننده اسامی دامنه ها)، اطلاعات تماس تمامی اسامی دامنه ها باید در معرض دید عموم باشد مثل نام، آدرس، شماره تلفن و آدرس ایمیل.

اما چندان موافق این موضوع نیستیم چرا که با این کار هر کسی که نام دامنه شما را در ابزار who.is سرچ کند کل اطلاعات شما را نشان می دهد و این یعنی نقض بخشی از حریم خصوصی و دیده شدن اطلاعات شخصی شما که در مقابل هم هیچ چیزی عایدتان نخواهد شد.

پس بهترین کار این است که از ID Protection برای دامنه مناسب خودتان استفاده کنید که اکثر شرکت های ثبت کننده چنین قابلیتی دارند که اگر رایگان نباشد قیمت خیلی کمی دارد. با این کار به جای نشان دادن اطلاعات دامنه شما، اطلاعات شرکت ثبت کننده یا رجیسترار نمایش داده خواهد شد.

  1. تنظیمات دامنه را روی تمدید خودکار بگذارید

عموما پس از انتخاب دامنه خوب طبق نکات بالا، موقع ثبت توسط خودتان یا شرکت ثبت کننده، یک دوره یا بازه زمانی خاصی مشخص می شود که در طی این مدت فعال خواهد بود مثلا ۱ سال. پس از این مدت باید دوباره تمدید شود در غیر این صورت غیر فعال خواهد شد. و اگر هم مدت زمان خاصی بگذرد و تمدید نکنید به جمع دامنه های قابل دسترس برای سایر کاربران اضافه خواهد شد و این یعنی هر کسی می تواند آن را برای خودش ثبت کند.

معمولا اگر به موقع تمدید نشود کسانی به نام دلال دامنه یا مشابه آن، دامنه مربوطه را می دزدند چون اصولا دامنه هایی که مدت زمان زیادی کار کرده باشند در بازار دامنه ارزش بالایی دارند که شاید حتی همان افرادی که در ابتدا مالک آن بودند و به دلایلی نخواستند یا نتوانستند که به موقع تمدید کنند مجبور شوند با قیمت بالاتر خریداری کنند.

پس دنبال دردسر اضافی نباشید و خیلی راحت با تمدید خودکار اعتبار دامنه، در موعد مقرر آن را تمدید کنید که همه شرکت های ثبت کننده دامنه این ویژگی را دارند.

جمع بندی مطالب

در این مطلب تلاش کردیم به کلیه نکات طلایی و بسیار مهم پیرامون انتخاب و ثبت دامنه مناسب بپردازیم که با وجود طولانی شدن مطلب، کاملا ارزش خواندن را دارد چرا که با رعایت این نکات هم به برند و وب سایت خودتان کمک کرده اید (به نوبه خود به شکل مستقیم و غیر مستقیم روی میزان درآمد و پیشرفت برند شما هم اثرگذار است) و هم اینکه جلوی ضررهای مالی و حتی سرقت دامنه را خواهید گرفت.

یکبار مطلب را بخوانید و خلاصه ای از هر کدام را برای خودتان یادداشت کنید تا موقع انتخاب دامنه برای سایت و ثبت آن به طور کامل به آنها عمل کنید.

یاسر امینیمشاهده نوشته ها

Avatar for یاسر امینی

یاسر امینی مدیر عامل شرکت طراحان شبکه جهانی یاس (یاس وب) ، کارشناس فناوری اطلاعات، کارشناس سئو ، طراح و برنامه نویس front، مشاور بازاریابی و راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *