راه های جلوگیری از دیدگاه های اسپم در وردپرس

راه های جلوگیری از دیدگاه های اسپم در وردپرس

در این مقاله ما قصد داریم روش های مختلفی را جهت مسدود کردن نظرات هرزنامه یا دیدگاه های اسپم در وردپرس معرفی کنیم و شما را برای همیشه از شر دیدگاه ها یا کامنت های اسپم خلاص کنیم. لازم به ذکر است این روش ها کاملا کاربردی و تضمینی هستند فقط کافی ست این مقاله را خیلی با دقت دنبال کنید و برای جلوگیری از دیدگاه های اسپم در وردپرس مطابق با دستورات گفته شده اقدام کنید.

کامنت اسپم یا هرزنامه چیست؟

به طور خلاصه، هر پیام نامربوط ، ناخواسته و فوق العاده آزار دهنده ای هستند که باعث بروز مشکلاتی در سایتها می شوند و صندوق ورودی ایمیل شما را مسدود می کنند. کامنت های اسپم در وردپرس معمولا از طریق دیدگاه های بخش وبلاگ به سایت شما ارسال می شوند.

یک واقعیت تلخ در مورد همه سایت ها این است که هرزنامه و کامنت اسپم هرگز به طور کامل از بین نمی روند و همه جا هستند و به طور مداوم در هفت روز هفته و ۲۴ ساعت شبانه روز میلیون ها کامنت اسپم از طریق ربات ها در حال ارسال هستند. و علاقه مند هست تا سایتهای ضعیف را مورد هدف حمله خود قرار دهد. پس داشتن چند ابزار امنیتی جهت جلوگیری از دیدگاه های اسپم در وردپرس برای هر مدیر سایتی لازم و ضروری می باشد.

تشخیص اسپم بودن یک کامنت

برای تشخیص این موضوع بهتر است چند نکته ذیل را مد نظر قرار دهید. چرا که کامنت های اسپم برای توسعه دهندگانی که در حوزه پشتیبانی سایت فعالیت می کنند یک مقوله جدی می باشد.

  • آیا نویسنده کامنت دارای نام واقعی است یا یکسری کلمات کلیدی در نام خود دارد؟ در واقع اسپمرها به جای استفاده از نام های واقعی از کلمات کلیدی متعددی با هدف هک کردن اقدامات مرتبط با سئو سایت شما استفاده می کنند.
  • آیا کامنت مورد نظر از شما می خواهد که روی یک لینک کلیک کنید؟ در برخی مواقع لینک هایی که دارای حروف و اعداد زیاد و تصادفی هستند به نظر یک کامنت اسپم می باشد.
  • آیا کامنت در ارتباط با پست موضوعی را مطرح کرده است؟ اگر کامنت از سوی کاربر واقعی باشد به احتمال بسیار زیاد در ارتباط با پست یا محتوا یک نظر و عقیده خاصی را مطرح می کند. اما اگر کامنت کاملا عمومی و بدون اشاره به پست باشد می تواند یک اسپم در نظر گرفته شود.

دلیل دریافت کامنت اسپم چیست؟

اگر یک وبسایت بسیار پر ترافیک دارید غالباً وجود کامنت های اسپم در هر پست یا محتوای شما در بخش دیدگاه ها امری طبیعی می‌باشد. زیرا اغلب کامنت های اسپمی که در پست ایجاد می شود شامل یک نوع لینک از یک سایت به خصوص می باشد. بسیاری از شرکت های نوپا از آنجایی که می دانند سایت شما ترافیک بالایی دارد از طریق ربات مجموعه ای از کامنت های اسپم را همراه با لینک به صورت نامتعارف در هر پست سایت ایجاد می‌کنند تا کاربران بیشتری را به وب‌سایت خود اضافه کنند. اهداف آن ها افزایش رنکینگ در فهرست نتایج گوگل می باشد.

راه حل اول : غیر فعال سازی قابلیت مشاهده دیدگاه ها

اولین قدم مهم ، مدیریت مشاهده فرم نظرات در تمام صفحات وبلاگ می باشد. اگر اصلاً نمی خواهید دیگران نظر و کامنتی ارسال کنند می توانید نمایش فرم دیدگاه ها را غیر فعال کنید. برای غیر فعال سازی فرم دیدگاه ها از روش های زیر استفاده کنید :

روش اول : وارد پیشخوان وردپرس شوید و از بخش “تنظیمات” روی گزینه “گفت‌وگو” کلیک کنید و مطابق با تصویر زیر می توانید تیک اجازه ثبت دیدگاه را غیر فعال کنید.

راه های جلوگیری از دیدگاه های اسپم در وردپرس

روش دوم : همچنین می توانید به صورت مجزا در هر مقاله وبلاگ این تنظیم را انجام دهید. برای این منظور وارد “نوشته ها” شوید و در قسمت “ویرایش سریع” یکی از نوشته ها تیک های مربوط به “پذیرفتن دیدگاه و پذیرفتن بازتاب” را غیر فعال کنید. با اینکار فقط فرم دیدگاه مقاله مدنظر شما غیرفعال می شود.

راه های جلوگیری از دیدگاه های اسپم در وردپرس

راه حل دوم : تنظیمات تایید نظرات

در همان بخش “تنظیمات گفت‌وگو” که در مرحله اول وارد شدید دو گزینه وجود دارد که می توانید مدیریت بیشتری برای دیدگاه های سایت اعمال کنید. مطابق تصویر زیر با فعال سازی گزینه اول “دیدگاه‌ها باید به صورت دستی تأیید شوند.” ، یعنی هر شخصی کامنتی ارسال کرد آن نظر در سایت نمایش داده نمی شود مگر با تایید شما. که در بخش دیدگاه ها می توانید دیدگاه ها را بررسی و در صورت نیاز دیدگاه ها را تایید یا رد کنید.

با فعال سازی گزینه دوم “نویسنده باید یک دیدگاه پذیرفته شده داشته باشد” می توانید دیدگاهی که برای بار اول از طرف یک کاربر واقعی ارسال شده را تایید کنید و با اینکار دیدگاه های آن کاربر برای همیشه تایید شده خواهند ماند.

راه های جلوگیری از دیدگاه های اسپم در وردپرس

راه حل سوم : غیرفعال کردن نظرات در محتواهای قدیمی

یک روش سریع و ساده برای کاهش کامنت های اسپم در وردپرس، بستن خودکار نظرات در مقالات قدیمی می باشد. برای اینکار وارد “تنظیمات گفت‌وگو” شوید و در بخش “سایر تنظیمات دیدگاه ها” تیک “بستن خودکار دیدگاه ها” را فعال کنید و تعداد روزها را در کادر مربوطه وارد نمایید. برای مثال در تصویر زیر مقالاتی که ۱۴ روز از زمان انتشار آن گذشته است فرم دیدگاه آن مقالات غیر فعال شده و امکان ایجاد نظر در آن مقالات دیگر وجود نخواهد داشت.

راه های جلوگیری از دیدگاه های اسپم در وردپرس

راه حل چهارم : فیلتر کردن کلمات نامناسب در محتوای دیدگاه ها

تنظیمات بعدی که می توانید برای مدیریت دیدگاه های سایت خود داشته باشید مسدود کردن کلمات نامناسب در دیدگاه ها می باشد. در بخش “تنظیمات گفت‌وگو” و در مطابق با تصویر زیر ۲ کادر متنی وجود دارد که در کادر اول می توانید کلمات یا واژه هایی به عنوان واژه های نامناسب وارد کنید تا به محض وجود این کلمات در دیدگاه ، آن دیدگاه به صف بررسی و منتظر تایید مدیر قرار بگیرد. در هر خط بایستی یک واژه وارد کنید. آن واژه می تواند بخشی از یک واژه خاص باشد مانند “پرس” در “وردپرس“. همچین می توانید یک IP خاص را هم وارد نمایید.

در کادر متنی دوم هم می توانید واژه های مورد نظر را در هر خط وارد نمایید. و چنانچه دیدگاهی چنین واژه هایی داشت دیدگاه پذیرفته نمی شود و به عنوان جفنگ و دیدگاه بلاک می شود.

راه های جلوگیری از دیدگاه های اسپم در وردپرس

همانطور که گفته شد در کادر های فوق هم می توانید IP خاصی وارد نمایید تا آن کاربر با آن IP مسدود شود. برای مشاهده IP کاربر خاص وارد لیست دیدگاه ها شوید. در زیر ایمیل هر کاربر یک IP منحصر به فردی وجود دارد که فقط متعلق به یک کاربر است. می توانید این IP را کپی کرده و در کادرهای متنی دوم در تصویر فوق جهت بلاک کردن آن استفاده نمایید.

راه های جلوگیری از دیدگاه های اسپم در وردپرس

راه حل هایی که تا اینجا گفته شد بیشتر جهت مدیریت دیدگاه ها و کاهش نظرات اسپم مورد استفاده قرار می گیرند. اما راه حل های نهایی و قطعی هم وجود دارد که شما برای همیشه از نظرات اسپم خلاص می شوید.

راه حل پنجم : استفاده از افزونه Akismet

افزونه Akismet یک پایگاه داده جهانی بسیار بزرگ دارد که لیست مشخصات اسپم ها در آنجا ذخیره شده است و هر روز نیز در حال بروزرسانی پایگاه داده خود است و اطلاعات اسپم ها را در پایگاه داده جهانی خود بررسی می کند تا از انتشار محتوای مخرب در سایت شما جلوگیری کند. اگر تا به حال نام افزونه Akismet را نشنیده اید، باید بدانید که این افزونه کم حجم و هوشمند می تواند پاسخی برای مشکلات شما باشد.

به قول سازنده آن:

افزونه Akismet توسط میلیون ها نفر مورد استفاده قرار گرفته است و بهترین راه حل برای محافظت از وبلاگ شما در برابر نظرات اسپم و هرزنامه ها می باشد. این سایت بدون توقف و با مانیتورینگ مداوم از سایت شما در برابر کامنت های اسپم و هرزنامه ها محافظت می کند.

برای نصب افزونه Akismet در بخش افزونه ها گزینه افزودن را کلیک کنید و در کادر جستجوی افزونه ها عبارت Akismet را وارد نمایید. و مطابق با تصویر زیر افزونه مورد نظر را نصب و فعال سازی نمایید.

راه های جلوگیری از دیدگاه های اسپم در وردپرس

بعد از نصب افزونه Akismet وارد صفحه زیر خواهید شد.

راه های جلوگیری از دیدگاه های اسپم در وردپرس

که برای ساخت حساب کاربری اکیسمت بر روی دکمه آبی رنگ کلیک کرده و وارد سایت اصلی akismet.com شوید.

راه های جلوگیری از دیدگاه های اسپم در وردپرس

در تصویر فوق نسخه های مختلفی نمایش داده می شود که ما نسخه رایگان Personal را انتخاب می کنیم.

راه های جلوگیری از دیدگاه های اسپم در وردپرس

در مرحله بعد (تصویر فوق) اطلاعات خود مانند نام، ایمیل، نام سایت را وارد میکنیم و بر روی دکمه آبی رنگ continue with personal subscription کلیک کنید.

راه های جلوگیری از دیدگاه های اسپم در وردپرس

و در مرحله آخر همانطورکه در تصویر فوق توضیح داده شده API key به ایمیل شما ارسال می شود. شماره API را از ایمیل خود برداشته و در تنظیمات افزونه akismet کلید API دریافتی را در فیلد مربوطه (تصویر زیر) وارد نمایید و بر روی دکمه “ارتباط با کلید API” کلیک کنید.

راه های جلوگیری از دیدگاه های اسپم در وردپرس

در مرحله نهایی تنظیماتی جزئی برای اکیسمت نمایش داده می شود که می توانید سختگیری بیشتری انجام دهید و مطابق با تصویر زیر مشخص کنید که هرزنامه یا کامنت اسپم بلافاصله حذف شوند.

راه های جلوگیری از دیدگاه های اسپم در وردپرس

راه حل ششم : استفاده از Google reCAPTCHA

گوگل کپچا یک اقدام امنیتی جهت احراز هویتی و تشخیص انسان و ربات می باشد که از طرف شرکت گوگل ارائه شده است و از ورود هر گونه اسپم و هرزنامه جلوگیری می کند و از دو بخش ساده تصویر یا حروف/ اعداد مخدوش تشکیل شده است و از طریق ربات قابل تشخیص نیست.

برای فعال سازی گوگل کپچا افزونه reCaptcha by BestWebSoft را نصب کنید. و وارد تنظیمات افزونه شوید.

راه های جلوگیری از دیدگاه های اسپم در وردپرس

بر روی لینک Get the API Keys کلیک کنید. در صفحه گوگل کپچا اطلاعات سایت خود را وارد نمایید : نام دلخواه ، نوع کپچا و نام دامنه سایت.

راه های جلوگیری از دیدگاه های اسپم در وردپرس

و بعد از تکمیل اطلاعات Site Key و Secret Key را دریافت خواهید کرد که بایستی در فیلد های مربوطه در تنظیمات افزونه reCaptcha by BestWebSoft وارد نمایید.

راه های جلوگیری از دیدگاه های اسپم در وردپرس

و گوگل کپچا را می توانید برای تمامی فرم های ورود ، فرم های ثبت نام ، بازیابی رمز عبور، و فرم دیدگاه ها فعال نمایید.

راه های جلوگیری از دیدگاه های اسپم در وردپرس

خب دوستان دو راه حل آخر از مهم ترین و اساسی ترین راه حل هاست که به طور کامل مشکل کامنت های اسپم در وردپرس را رفع خواهد کرد. اگر هر گونه سوال یا مشکلی در این آموزش داشتید در قسمت دیدگاه های همین صفحه ارسال نمایید. با کمال میل و در اسرع وقت پاسخگوی شما عزیزان خواهم بود. موفق باشید.

یاسر امینیمشاهده نوشته ها

Avatar for یاسر امینی

یاسر امینی مدیر عامل شرکت طراحان شبکه جهانی یاس (یاس وب) ، کارشناس فناوری اطلاعات، کارشناس سئو ، طراح و برنامه نویس front، مشاور بازاریابی و راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *