تقویم محتوا چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ + معرفی ابزارهای آماده

تقویم محتوا چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ + معرفی ابزارهای آماده

بازاریابی محتوا برای توسعه کسب و کار و جذب کاربر و تبدیل آن به مشتری بسیار حائز اهمیت است اما کار ساده ای نیست و موارد بسیاری را باید در نظر بگیرید که محور اصلی آنها برنامه ریزی، توسعه و انتشار محتوای شما از طریق کانال های مختلف می باشد. یکی از بهترین ابزارهایی که می توانید برای سازماندهی کامل از آن استفاده کنید، تقویم محتوا است.

با استفاده از تقویم محتوا می توانید یک استراتژی محتوای موفق را برنامه ریزی کنید و برای سازماندهی محتوای سایت بسیار توصیه می شود و به شما در رشد سریع کسب و کار کمک زیادی می کند. بدون تقویم محتوا، نمی توانید برنامه ریزی دقیق و منظمی برای محتوای سایت خود داشته باشید. در این مقاله بررسی می کنیم که تقویم محتوا چیست و چرا باید از آن استفاده کنید.

تقویم محتوا چیست؟

اگر محتوا پادشاه است، تقویم محتوا هم ملکه است. به زبان ساده، چارچوبی است که به شما امکان می دهد استراتژی محتوای خود را عملی کنید. تقویم محتوا تقویمی است که بازاریابان برای برنامه ریزی و زمان بندی انتشار محتواهای خود در آینده از آن استفاده می کنند. تقویم محتوا به شما کمک می کند تا وضیعت محتواهای خود را بررسی کنید و بدانید چه محتوایی در چه زمانی منتشر می شود. بسته به پیچیدگی بازاریابی محتوای خود، تقویم محتوا را می توانید بر روی دفترچه کاغذی، اکسل یا در نرم افزارهای مرتبط آنلاین پیاده سازی کنید.

می توانید به صورت روزانه، هفتگی ، ماهانه یا سالانه محتواهای خود را سازماندهی کنید. داشتن تقویم محتوا به شما این امکان را می دهد که به راحتی تمام محتوای تولید شده و پیش از موعد انتشار را به موقع پیگیری و منتشر کنید. اگر سایت خیلی بزرگی دارید مخصوصاَ سایت خبری، و نویسندگان و ویراستاران متعددی هم دارید، استفاده از تقویم محتوا قطعاَ برای شما لازم و ضروری می باشد و بدون آن نمی توانید یک استراتژی موفق داشته باشید.

تقویم محتوا می تواند برای هر نوع محتوایی استفاده شود :

  • انتشار مقالات و اخبار در آینده
  • برنامه تبلیغاتی برنامه ریزی شده
  • به روزرسانی محتواهای قدیمی
  • انتشار ویدیوها ، وبینارها ، رویدادها و …

تقویم محتوا چیست؟

چرا نیاز به تقویم محتوا داریم؟

  • باعث صرفه جویی در وقت و انرژی می شود

مهمترین مزیتی که تقویم محتوا دارد این است که سازماندهی و برنامه ریزی قبلی آن باعث صرفه جویی در وقت و انرژی شما در طولانی مدت می شود و در عوض می توانید وقت بیشتری برای ایده یابی و خلاقیت در محتوا بکار بگیرید.

  • اشتباهات در محتوا را به حداقل می رساند

تقویم محتوا اگر به طور منظم استفاده شود، احتمال اشتباهات شما یا تیم بازاریابی شما را کاهش می دهد. به عنوان مثال: انتشار محتواهای تکراری با موضوعات مشابه. اگر یک تیم چند نفره کار محتوا را به عهده گرفته اند، استفاده از تقویم محتوا باعث می شود تمام افراد تیم در جریان جزئیات محتواها قرار بگیرند و از بروز اشتباهات تا حد زیادی جلوگیری می شود.

  • همکاری با سایر اعضای تیم را آسان می کند

تقویم محتوا باعث می شود همکاری موثر تر و فعالی با اعضای تیم داشته باشید. تیم شما اگر دور از هم باشند مشکلی ایجاد نمی کند و همه در جریان وضعیت محتواها قرار می گیرند و نیازی نیست حتما همیشه در کنار اعظای تیم حضور داشته باشید.

  • تنوع موضوعات محتوا را افزایش می دهد

با تقویم محتوا می توانید انواع موضوعات مختلف را دسته بندی کرده و بر اساس اولویت و اهمیت آنها بر روی زمان بندی و انتشار آن برنامه ریزی کنید، تا هیچ موضوعی از قلم نیوفتد. با اینکار کاربران جدید و بیشتری را جذب سایت خود خواهید کرد و کاربران برای پیگیری موضوعات متنوع، سایت شما را همواره دنبال خواهند کرد.

  • باعث خلاقیت در محتوا می شود

تقویم محتوا به شما این امکان را می دهد تا زمان بیشتری برای خلاقیت در محتوا سپری کنید و بیشتر فکر کنید و محتواهای باکیفیت با موضوعات جالب منتشر کنید و بتوانید افراد زیادی را به چالش بکشید که مقالات شما را دنبال کنند.

پیشنهاد میشود این مقاله را مطالعه فرمائید : ۹ نکته ساده که به شما در نوشتن عنوان مقاله جذاب کمک می کند

چرا نیاز به تقویم محتوا داریم؟

یک تقویم محتوای موفق چه ویژگی های دارد؟

تقویم محتوا در انواع و ویژگی های مختلفی وجود دارد. میزان گستردگی دسته بندی تقویم محتوای شما تا حد زیادی به نیازهای فردی یا تیمی شما و همچنین نوع کسب و کار شما بستگی دارد. مثلا اینکه آیا تمام محتواهای خود را خودتان تولید می کنید یا اینکه نویسندگان بسیاری دارید. ویژگی های زیر اجزای مهم یک تقویم محتوا هستند، اما لازم نیست همه آنها را اجرا کنید پس کاملا اختیاری و به نیازهای شما بستگی دارد.

  • عنوان

عنوان در تقویم محتوا بسیار مهم است تا مشخص شود چه کاربران یا مشتریانی را هدف قرار داده اید. در این زمینه باید به محتوای خود ارزش بدهید و بر نیازهای مخاطبین خود تمرکز کنید. موضوع عنوان شما باید در درجه اول پاسخ تعداد کثیری از مشکلات کاربران باشد. افزودن عنوان می تواند باعث وضوح و شفافیت در تقویم محتوا شود و در انتخاب موضوعات جذاب و متنوع تر، الهام بخش باشد.

  • نوع محتوا

نوع محتوا می تواند محتوای صوتی، محتوای تبلیغاتی، محتوای ویدیویی، محتوای آموزشی، محتوای تصویری، محتوای خبری و … باشد. اگر از انواع مختلفی از محتوا در سایت استفاده می کنید لازم است نوع محتوا را در تقویم محتوا داشته باشید.

  • دسته بندی محتوا

قطعا سایت شما موضوعات و دسته بندی های مختلفی دارد و بسته به اندازه سایت شما این دسته بندی ها می تواند کم یا زیاد باشد و محتوا را در بخش ها و موضوعات مختلف در سایت توزیع می کند. داشتن دسته بندی در تقویم محتوا باعث می شود تمام موضوعات سایت را در نظر بگیرید و انواع مختلف محتوا را در دسته های مختلف برنامه ریزی و منتشر کنید.

  • تاریخ ویرایش

داشتن بخش تاریخ ویرایش برای تیم هایی که محتوا را باید در چندین فرآیند طی کنند و قبل از انتشار توسط چندین نفر بررسی شود، بسیار توصیه می شود. تاریخ ویرایش مشخص می کند که محتوا در چه مرحله از فرایند آماده سازی قرار دارد.

  • تاریخ انتشار

بخش تاریخ انتشار اصلی ترین بخش در تقویم محتوا می باشد که باید برای هر نوع سایتی استفاده شود. بررسی فاصله زمانی تاریخ انتشار مشخص می کند که آیا در مدیریت و سازماندهی محتوا منظم کار می کنید یا خیر.

  • نام نویسنده

اگر یک شرکت بزرگ هستید و یک تیم چند نفره نویسنده محتوا دارید استفاده از بخشی با عنوان نام نویسنده برای تقویم محتوا لازم است و مشخص می شود که هر نویسنده ای مسئول کدام محتواهای خود است و اگر محتوایی مشکلی داشت از طریق این بخش می توانید پیگیری کنید.

  • پیگیری پیشرفت تولید محتوا

ستونی می توانید قرار دهید که وضعیت محتوا را نشان دهد که محتوا در چه مرحله ای از آماده سازی قرار دارد. با این بخش دیگر نگران خوراک سایت خود نخواهید بود و مشخص می شود چه تعداد محتوا آماده انتشار دارید، چه تعداد محتوا در حال تولید است، چه تعداد محتوا نیاز به اصلاح دارد و …

  • مقصد انتشار

اگر تعداد سایتهای زیادی دارید همچنین در کنار آن در تعداد زیادی از شبکه های اجتماعی هم برنامه ریزی محتوا دارید  با استفاده از این ستون می توانید مشخص کنید محتوای مدنظر در کدام شبکه اجتماعی یا کدام سایت باید منتشر شود.

  • ایده های محتوا در آینده

چه به صورت انفرادی و چه به صورت تیمی کار محتوا را به عهده گرفته اید، داشتن بخشی با عنوان “ایده های محتوا در آینده” ضروری است تا افراد در حین کار، اگر ایده ای در ذهن داشتند بلافاصله در این بخش وارد کنند و در آینده بتوانند هنگام تولید محتوا از این بخش طوفان فکری استفاده کنند.

  • رسانه های حمایتی

برخی از محتواها نیازمند پیوست دارند مثلا لازم است یک فایل ویدیویی، کتاب الکترونیکی pdf و … در محتوا قرار دهید که می توانید ستونی برای این منظور در نظر بگیرید. در این ستون می توانید مشخص کنید چه محتواهایی نیازمند پیوست دارند.

یک تقویم محتوای موفق چه ویژگی های دارد؟

بهترین ابزارها برای ساخت تقویم محتوا

یک ابزار مناسب برای ساخت تقویم محتوا می تواند روند کار شما را تسریع و آسانتر کند. هر ابزار تقویم محتوا مزایای متفاوتی دارد. بنابراین قبل از انتخاب یکی از ابزارهای زیر، ابتدا نیازهای خود را بررسی کنید سپس مناسب ترین ابزار را انتخاب نمایید. برخی از ابزارها  یک قالب و الگوی بصری از قبل آماده شده دارند که می توانید از آنها استفاده کنید و نیاز به ساخت تقویم محتوا ندارید و می توانید آن الگو را مطابق با نیازهای خود ویرایش و سفارشی سازی کنید. برخی از ابزارها امکانات جالب زنگ های یادآوری دارند که می توانید در یادآوری کارها در تقویم محتوا از آن استفاده کنید.

  1. Google Sheets

صفحات Google Sheets کار اکسل آنلاین را برای شما انجام می دهند و می توانید تقویم محتوا را آنلاین ایجاد کنید و دسترسی برای تمامی افراد تیم ایجاد کنید که آنها هم بتوانند تقویم محتوا را مشاهده یا ویرایش کنند و به راحتی می توانید برای هر فردی که می خواهید به اشتراک بگزارید و کار با آن هم بسیار آسان است. برای استفاده از آن بر روی لینک Google Sheets کلیک کنید.

  1. WordPress Editorial Calendar

این یک افزونه رایگان وردپرسی است که برای کسانی که تیم های کوچکتری دارند مفید است. محتواها را می توانید از داخل تقویم محتوایی که این افزونه دارد، ویرایش کنید و شامل یک ویژگی کشیدن و رها کردن دارند و بسیار کار شما را ساده کرده است. برای استفاده از آن، افزونه WordPress Editorial Calendar را در وردپرس خود دانلود کنید.

  1. تقویم بازاریابی Semrush 

تقویم محتوای Semrush

این یک تقویم پیشرفته است که از چند ابزار برای مدیریت وظیفه در داخل آن استفاده می کند و می تواند به راحتی با سایر ابزارهای Semrush ادغام شود. شما می توانید تمام اقدامات و فرآیندهای کمپین های محتوایی خود را در تقویم محتوای semrush ترسیم کنید و امکان همکاری تیمی را فراهم می کند و امکانات فوق العاده بسیاری دارد. برای استفاده از آن بر روی لینک Semrush Marketing Calendar کلیک کنید. پیشنهاد می شود نحوه استفاده از ابزار بازاریابی semrush را مطالعه بفرمائید.

  1. نرم افزار Excel

یکی از ساده ترین روش ها، استفاده از نرم افزار اکسل است که در کامپیوتر هر کاربری قطعاَ وجود دارد. می توانید با استفاده از سطر و ستون هایی که اکسل دارد، یک تقویم محتوای بسیار ساده بسته به نیاز خود ترسیم و ویرایش و رنگ بندی کنید و کار با آن هم بسیار ساده است.

ابزارهای بسیاری نیز وجود دارد مانند Evernote ، Trello ، Asana که هر کدام امکانات خاص خود را دارند که می توانید با جستجو و تحقیق در گوگل در صورت تمایل از این ابزارها نیز استفاده کنید.

نتیجه گیری

اینکه شما برای محتوای سایت خود به صورت فردی کار می کنید یا یک تیم بازاریابی محتوا دارید، استفاده از یک تقویم محتوای دقیق به شما کمک می کند یک استراتژی بازاریابی محتوای موفق تری داشته باشید و به نحو احسن از وقت خود استفاده کنید و سازماندهی و هماهنگی بیشتری برای محتواهای خود داشته باشید.

در پایان اگر برای تامین محتوای سایت خود نیاز به تولید محتوا در هر نوع زمینه ای داشتید، می توانید از نویسندگان متخصص یاس وب کمک بگیرید. تیم ما پس از بررسی سایت شما یک تقویم محتوای کاملا اصولی و منظم و هدفمند برای شما در نظر می گیرد که باعث افزایش ترافیک و به دنبال آن افزایش مشتری را برای شما رقم خواهد زد.

یاسر امینیمشاهده نوشته ها

Avatar for یاسر امینی

یاسر امینی مدیر عامل شرکت طراحان شبکه جهانی یاس (یاس وب) ، کارشناس فناوری اطلاعات، کارشناس سئو ، طراح و برنامه نویس front، مشاور بازاریابی و راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *