تولید محتوای ویروسی چیست و چگونه محتوای ویروسی ایجاد کنیم؟

تولید محتوای ویروسی چیست و چگونه محتوای ویروسی ایجاد کنیم؟

همانطور که می دانید در بازاریابی دیجیتال تکنیک های بسیاری برای جذب مخاطب و مشتری بکار گرفته می شود تا بتوان به اهداف خود در بازار آنلاین دست پیدا کرد. تولید محتوای ویروسی نیز یکی از این تکنیک هاست. محتوای ویروسی توسط کاربران در کانال های مختلف شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شود و موضوع محتوا طوری است که هر کاربر با مشاهده آن سریعاَ ترغیب به اشتراک گذاری آن می شود.

یک محتوای ویروسی معمولاَ از نوع محتواهای خنده دار، غیر عادی، شگفت انگیز یا بحث برانگیز می باشد که باعث درگیر شدن احساسات کاربران می شود. مثلاَ وقتی یک شرکت معتبر تصمیم می گیرد یک تبلیغ خنده دار برای برند خود منتشر کند یا اینکه وقتی یک راز مهم پس از مدتها فاش شده، باعث می شود افراد زیادی تصمیم به اشتراک گذاری محتوا نمایند و علاقه مند هستند در مورد این موضوعات با دوستان خود بحث کنند.

تولید محتوای ویروسی چیست؟

تولید محتوای ویروسی محتوای آنلاین است که به سرعت در شبکه های اجتماعی و اینترنت پخش می شود و توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب می کند. معمولاَ این گونه محتواها به صورت محتوای ویدیویی می باشد اما محتوای متنی و محتوای تصویری نیز می تواند به صورت محتوای ویروسی باشد. محتوای ویروسی به دلیل اینکه به سرعت توسط عده زیادی از افراد به اشتراک گذاشته می شوند یا از طریق ایمیل یا سایت های خبری یا انجمن ها ارسال می شوند، به یکباره توسط میلیونها کاربر دیده می شوند و مثل یک ویروس در کل فضای اینترنت پخش می شود.

چرا تولید محتوای ویروسی اهمیت دارد؟

محتوای ویروسی می تواند باعث شناخته شدن و افزایش آگاهی افراد از برند شما شود و از آنجایی که این گونه محتواها بیشتر در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شوند، باعث افزایش ترافیک سایت شما می شود و در بسیاری از موارد جایگزین خوب و ارزانی نسبت به تبلیغاتی پولی می باشد و همچنین باعث کاهش هزینه های تبلیغات می شود.

چرا تولید محتوای ویروسی اهمیت دارد؟

چگونه می توان محتوای ویروسی ایجاد کرد؟

در زیر مواردی گفته شده که می توانید با استفاده از آنها شانس ویروسی شدن محتوا را افزایش دهید. اما لازم است یک تحقیق جامع در شبکه های اجتماعی نظیر آپارات، یوتیوپ، فیسبوک و … انجام دهید و ویدیو هایی که اشتراک بالایی دارند را بررسی کنید و ببینید که چه ویژگی هایی باعث ویروسی شدن محتوا شده است و از آنها ایده بگیرید و در محتوای خود استفاده نمایید.

بر موضوعات پرطرفدار تمرکز کنید

وقتی در مورد تولید محتوای ویروسی صحبت می کنیم، موضوع محتوا اصلی ترین مسئله است. به طور معمول شما باید به دنبال موضوعاتی بگردید که مورد علاقه بسیاری از کاربران بوده و در گوگل نیز سرچ بالایی دارد. بهترین ابزار برای یافتن موضوعات پرطرفدار استفاده از Google Trends می باشد. فقط کافی ست وارد این سایت شوید و موضوع یا کلمه کلیدی خود را تایپ کنید و بر اساس منطقه زمانی و مکانی، میزان سرچ و محبوبیت کلمه را مشاهده خواهید کرد.

حتی امکان مقایسه نیز دارد که با استفاده از آن می توانید محبوبیت کلمات مختلف را با هم مقایسه کنید. وقتی نمودار آبی رنگ را می بینید که به صورت صعودی است، نشانه آن است که میزان محبوبیت و طرافداران موضوع مدنظر شما در حال افزایش است که این خود نشانه خوبی است.

عنوان های بسیار جذاب و انفجاری بنویسید

وقتی کاربری قصد دارد محتوای شما را مطالعه کند اولین چیزی که با آن مواجه می شود و باعث می شود که روی آن کلیک کند، عنوای محتوای شماست. پس طریقه نوشتن عنوان در ویروسی شدن محتوا بسیار تاثیرگذار است. حتی در صورتی که محتوای شما کاملاَ جذاب و ویروسی باشد، اگر عنوان محتوای شما چنین نباشد، در ویروسی کردن محتوا با شکست مواجه خواهید شد. پس برای عنوان محتوای ویروسی وقت و انرژی زیادی صرف کنید و هر چیزی که باعث تحریک به کلیک کاربر می شود را در عنوان محتوا درج کنید. استفاده از براکت، پرانتز، اعداد، کلمه “رایگان” می تواند باعث افزایش ویروسی شدن محتوا شود.

چکیده جذاب برای محتوای خود بنویسید

چکیده و مقدمه جذاب یکی از عواملی است که در ویروسی شدن محتوا موثر می باشد و نمی توان آن را نادیده گرفت. طی یک آزمایش انجام شده، تعداد بسیاری از مردم فقط ۲۸% یک محتوا را مطالعه می کنند. پس شما باید در همان ابتدای محتوا باید بتوانید مخاطب را جذب کنید. پس مقدمه جذاب و جالب در این مرحله به شما کمک خواهد کرد. در چکیده محتوا تا جایی که می توانید از جملات کوتاه استفاده کنید تا خوانایی محتوا افزایش یابد.

از تصاویر جذاب و اینفوگرافیک در محتوای ویروسی استفاده کنید

تصاویر و اینفوگرافیک محتوای متنی شما را جذاب تر می کند و می تواند به ویروسی شدن مطالب شما کمک کند. طبق یک آزمایش، نشان داده شده محتواهایی که تصاویر جذاب و زیبا دارند باعث شده محتوای آن ۸۰% بیشتر خوانده شود. خیلی اجباری نیست تمام تصاویر با معنی باشند اما لازم است تصاویر مرتبط با موضوع محتوا باشد و ضمن اینکه حجم تصاویر باید کم باشد، لازم است از کیفیت مطلوب نیز برخوردار باشد.

افزایش ویروسی شدن با محتوای طولانی تر

پروفسور دکتر یوناس برگر طی یک آزمایش دریافت که محتوای طولانی تر ۷۶.۸ درصد بیشتر از محتوای کوتاه ویروسی می شود. برای تولید محتوای ویروسی هیچ اندازه استانداردی مشخص نشده است اما بر اساس تحقیقات، محتوای طولانی تر شانس بیشتری در ایجاد ویروسی شدن دارند.

پیشنهاد میشود این مقاله را مطالعه فرمائید : تقویم محتوا چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ + معرفی ابزارهای آماده

استفاده از تصویر شاخص در تولید محتوای ویروسی

تصویر شاخص تصویری است که با یک سایز استاندارد در ابتدای محتوا قرار می گیرد و موضوع محتوا را مشخص می کند. سعی کنید این نوع تصویر را معنادار انتخاب کنید تا کاربر بیشتر بتواند با محتوا ارتباط بگیرید و تمایل بیشتری به مطالعه آن داشته باشد. محتواهایی که دارای تصویر شاخص هستند، در هنگام اشتراک گذاری در شبکه های مجازی، آن تصویر نیز به طور خودکار در کانال های اجتماعی نمایش داده می شود.

درج دکمه های اشتراک گذاری در بالای محتوا

طبق یک آزمایش از طرف گوگل مشخص شده دکمه های اشتراک گذاری که در بالای محتوا قرار دارند ۵۸% بیشتر در شبکه ها به اشتراک گذاشته می شود. پس پیشنهاد می کنیم دکمه های شبکه های اجتماعی را در بالای مقاله خود قرار دهید. هر چند دیده شده در بعضی سایت ها هم در بالا و هم در پایین مقاله درج کرده اند.

تولید محتوای احساسی

مطالبی که احساس، عصبانیت، شگفتی، خوشحالی را به دنبال دارد، بیشتر احتمال ویروس شدن دارند. محتوای شما چه متنی باشد چه ویدیویی فرقی ندارد. در هر دو حالت می توان احساسات مخاطب را برانگیخت. محتواهای احساسی بیشتر از طرف کاربران به اشتراک گذاشته می شوند.

تولید محتوای کاربردی

دکتر یوناس برگر طی یک آزمایش دیگر دریافت که محتوای کاربردی ۳۴ % بیشتر در معرض ویروسی شدن قرار می گیرند. بنابراین اگر نمی خواهید محتوای بحث برانگیز یا احساسی تولید کنید، محتوای کاربردی مانند دستور العمل ها و راهنمای نحوه کار می تواند به شما کمک کند.

تولید محتوای ویروسی چه مزایایی دارد؟

تولید محتوای ویروسی چه مزایایی دارد؟

کسب و کارهای آنلاین همواره به دنبال راهی برای دیده شدن و توجه مخاطبان هستند. پس لازم است راهی را پیدا کنند که آنها را از سایر رقبا متمایز سازند. تولید محتوای ویروسی یک گزینه مناسب برای ایجاد برندینگ و آگاهی از کسب و کار شما می باشد.

  • مخاطبان بیشتر

ویروسی شدن محتوا به این معنی است که توسط کاربران زیادی در شبکه اجتماعی زیادی به اشتراک گذاشته شده است و در همه جا پخش شده است. حتی محتوای شما به مخاطبانی می رسد که نام برند شما را هم نشنید اند. این فرصتی است که با هزینه ایی بسیار پایین بتوانید کسب و کار خود را گسترش دهید.

  • رویکرد طبیعی

مخاطبان تمایلی ندارند با تبلیغات آزاردهنده مواجه شوند و از این طریق شرکت شما را بشناسند. برای آنها تبلیغات آزاردهنده بسیار ناخوشایند است. پس چه بهتر است با یک محتوای آموزنده، احساسی و خنده دار، جالب و جذاب، خود را به مخاطب معرفی کنید و احساس خوبی به مخاطب القا کنید.

  • کاهش هزینه های تبلیغات

با تولید محتوای ویروسی می توانید یک رشد طبیعی و بدون تبلیغات را تجربه کنید و در عمل سرمایه گذاری خیلی کمتری برای آن متحمل می شوید. این کاربران هستند که به طور رایگان محتواهای شما را در شبکه های اجتماعی منتشر می کنند و باعث کاهش هزینه های تبلیغات شما می شوند.

  • آگاهی از برند

با استفاده از محتوای ویروسی می توانید به طور طبیعی خود را به مخاطبان زیادی در سریعترین زمان ممکن معرفی کنید و مخاطبان زیادی از این طریق برند شما را خیلی راحت خواهند شناخت. چرا که شما در این فضای مجازی به شدت رقابتی تنها می توانید از طریق کانال های اجتماعی در میان مخاطبان دیده شوید.

پیشنهاد میشود این مقاله را مطالعه فرمائید : محتوای همیشه سبز چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

سخن آخر

این کاربران هستند که با اشتراک گذاری محتوای شما آن را ویروسی می کنند. تا شما محتوای جذاب ننویسید، کسی آن را به اشتراک نمی گذارد. وقتی در مورد موضوعی تولید محتوا می کنید که در نتایج گوگل مطالب مشابه بسیاری وجود دارد پس این محتوا شانس ویروسی شدن را ندارد. وقتی شما موفق شوید یک محتوای ویروسی تولید کنید، ترافیک زیادی دریافت خواهید کرد و همینطور باعث ایجاد برندینگ و اعتماد سازی کسب و کار شما خواهد شد.

پس ارزش آن را دارد که برای یک محتوای ویروسی روزها و حتی هفته ها وقت بگذارید. تولید محتوای ویروسی بسیار مشکل است اما یک محتوای ویروسی گاهی اوقات نسبت به ده ها محتوای معمولی باعث پبشرفت سایت شما خواهد شد. هیچ قانون و تکنیک مطمئنی برای تولید محتوای ویروسی وجود ندارد اما مواردی که در این مقاله به آن اشاره شد می تواند درصد ویروسی شدن محتوا را افزایش دهد.

یاسر امینیمشاهده نوشته ها

Avatar for یاسر امینی

یاسر امینی مدیر عامل شرکت طراحان شبکه جهانی یاس (یاس وب) ، کارشناس فناوری اطلاعات، کارشناس سئو ، طراح و برنامه نویس front، مشاور بازاریابی و راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *