طول یک محتوای سایت چقدر باید باشد؟

طول محتوای سایت چقدر باید باشد؟

به طور کلی تولید یک محتوای با کیفیت و انتشار منظم آن در سایت یک روش فوق العاده موثر در جهت افزایش رنکینگ سایت شما در نتایج جستجوی گوگل و همچنین بهبود سئو سایت می باشد. اما نکته ای که وجود دارد این است که طول یا بلندی محتوای مقالات سایت نیز ممکن است در نوسان رنکینگ سایت تاثیرگذار باشد. به همین دلیل این سوال برای شما ایجاد می‌شود که طول یک محتوای سایت چقدر باید باشد؟ آگاهی از حد بلندی مقالات می تواند شما را در بهبود استراتژی های مرتبط با بهینه سازی موتورهای جستجو یا سئو کمک کند. در این مقاله قصد داریم منحصراً به بررسی این موضوع بپردازیم. پس جهت دریافت پاسخ سوالات خود ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید.

مقدار بلندی یا طول یک محتوای سایت

معمولاً بلندی یک محتوا وبلاگ بر اساس نوع محتوا و موضوع آن مشخص می شود. به عنوان مثال اگر موضوع مقاله شما در مورد بازاریابی دیجیتال می باشد قطعاً باید به تهیه محتوای جامع و کاملی بپردازید. حال آنکه اگر قصد بروزرسانی یک محتوا را دارید عبارات مورد استفاده شما کوتاه تر خواهد بود. نیاز مخاطبان شما نیز در تعیین مقدار بلندی محتوا تاثیرگذار هستند.

به طوری که اگر شما تشخیص می‌دهید خواننده وب سایت به دنبال یک راه حل سریع جهت رفع مشکل خود است قطعاً باید محتوای کوتاه تری را تهیه کنید. اما اگر احساس می کنید که یک راهنمای جامع یا آموزش کامل تری را باید برای مخاطبان آماده کنید لازم است که اطلاعات بیشتری را در محتوای خود ذکر کنید. اما به عنوان یک قاعده کلی، Yoast seo بلندی یک محتوای معمولی را برابر ۳۰۰ کلمه در نظر گرفته است.

مثالی را در این مورد ذکر کنیم، تصور کنید که قصد تهیه محتوا در ارتباط با سنگ بنا را دارید. برای این موضوع حداقل تعداد کلمات لازم است که ۹۰۰ کلمه باشد. اگر از این مقدار خیلی کوتاه تر باشد این امکان وجود دارد که موتورهای جستجو مقاله شما را به عنوان یک محتوای ناچیز یا thin content تلقی کند. در واقع اینها محتوایی هستند که ارزش خوبی برای مخاطبان ندارد به همین دلیل گوگل احتمالاً یک جریمه را نیز در نظر می گیرد.

در طرف مقابل اگر مقاله شما بیش از حد طولانی باشد قطعاً برای تجربه کاربری یا UX تاثیر منفی می گذارد. برخی از مخاطبان چندان رغبتی به مطالعه مقالات طولانی ندارند حال آنکه اگر مجبور شوند محتوا را تا انتها بخوانند و باز هم نتوانند پاسخ سوال خود را دریافت کنند شاید دیگر به وب سایت شما مراجعه نکنند.

مقدار بلندی یا طول یک محتوای سایت

تحقیقات بنیادی چه نظری در مورد بلندی محتوای مقالات سایت دارد؟

گوگل به طور منظم آپدیت هایی را در الگوریتم های خود پیاده سازی می کند تا از این طریق بتواند با کیفیت بهتر و همچنین جزئیات بیشتر به ارزیابی وب سایتهای مختلف بپردازند. اهدافی که این الگوریتم ها دنبال می کنند در واقع شناسایی وب سایت هایی است که بهترین تجربه کاربری را ارائه می دهند. معمولاً گوگل به کیفیت محتوا اهمیت بسیار بالایی می دهد.

در گذشته معمولاً مقالات طولانی تا ۳۰۰۰ کلمه در اولویت بود اما در حال حاضر برخی تحقیقات نشان می دهد که موتورهای جستجو رابطه خوبی با محتوای کوتاه تر و مفید تر دارند. تحقیقاتی که اخیراً توسط Backlinko بر روی ۱۱/۸ میلیون نتیجه جستجوی گوگل انجام شد به این نتیجه رسیدند که میانگین نتایج به دست آمده در صفحه اول دارای مقالاتی در حدود ۱۴۰۰ کلمه هستند. البته ممکن است منابع دیگر همین رقم را با قدری نوسان ارائه دهند.

تحقیقاتی که توسط HubSpot انجام شد به این نتیجه رسیدند که یک محتوای وبلاگ با ۲۲۵۰ تا ۲۵۰۰ کلمه عملکرد بهتری را ارائه می‌دهد. آنها بر این باورند که این مقدار بلندی محتوا می تواند ترافیک ارگانیک را ارتقا دهد و همچنین بیشترین مقدار بک لینک را به خود جذب کند.

از طرفی دیگر گوگل اعلام کرد که تعداد کلمات ملاک رتبه بندی نیست. در یک ویدیو با عنوانSEO Mythbusting فردی به نام مارتین اسپلیت که یکی از مدافعان توسعه دهنده در شرکت گوگل می باشد می گوید که ما باید تمرکز خود را بر رفع نیاز کاربران معطوف کنیم. لذا تفاوتی ندارد که شما به تولید یک محتوای ۵۰ کلمه بپردازید یا این که بخواهید یک محتوای ۲۰۰۰ کلمه را تولید کنید. در هر دو حالت باید نیاز کاربر رفع شود.

بنابراین اگر می خواهید به تولید محتوا بپردازید سعی کنید تک تک عبارات و کلمات خود را پربار کنید تا کاربران با خواندن هر عبارت کوتاه یک احساس یادگیری را در خود داشته باشند. برخی از محتواها ممکن است چندین صفحه باشند و هیچ گونه بار محتوایی یا معنایی نداشته باشند. اما بعضی دیگر اگرچه کوتاه و خلاصه هستند اما بسیار پربار و به اصطلاح پرمغز می باشند. لذا همه چیز بستگی به رفتار کاربر دارد اگر کاربران ارتباط خوبی با محتوای شما برقرار کنند و با اسکرول کردن زیاد جزئیات بیشتری از محتوای شما را بخوانند قطعا این رفتار از سوی گوگل پوشیده نخواهد بود.

چگونگی نوشتن یک مقاله جذاب با تعداد کلمات بالا

همانطور که در قسمت قبل اشاره شد محتوای با عملکرد مطلوب اغلب دارای تعداد ۱۴۰۰ تا ۲۵۰۰ کلمه هستند. اینگونه آمارهای تحقیقاتی نشان می‌دهد که محتواهای به نسبت طولانی شاید ترافیک ارگانیک بهتری را به وب سایت شما هدایت کند. البته باز هم تاکید می‌کنیم که به پربار کردن عبارت های کوتاه در یک مقاله طولانی توجه ویژه‌ای داشته باشید و همواره اگر نیاز اضطراری به طولانی کردن مقالات بود می توانید عملیات نوشتن را ادامه دهید. در غیر این صورت منطقی نیست که بدون توجه به ارائه خدمات بهتر مقالات را طولانی کنیم.

با این اوصاف طول مقالات تنها یک جنبه کار را در بر می‌گیرد. اجازه دهید چند نکته مهم را در ذیل در جهت کمک به تولید محتوای بهتر برای ربات های گوگل و همچنین مخاطبان ارائه دهیم. در ادامه به طور جداگانه به بررسی هر کدام از این موارد می پردازیم.

  • روی هدف جستجو یا search intent تمرکز کنید.
  • همواره کیفیت را بر کمیت ترجیح دهید.
  • بهتر است محتوا را به اجزای قابل فهم و درک تبدیل کنید.
  • از تصاویر مرتبط و یا ویدیوهای تکمیل کننده استفاده کنید.

چگونگی نوشتن یک مقاله جذاب با تعداد کلمات بالا

تمرکز بر روی شناسایی اهداف جستجو

اصولاً گوگل ترجیح میدهد مرتبط ترین محتوا را به کاربران ارائه دهد. یعنی محتوای شما از لحاظ موضوعی باید به هدف جستجوی کاربر بسیار نزدیک باشد. زمانی که کاربر در قسمت سرچ بار گوگل یک عبارت را تایپ می کند اگر آن عبارت دقیقاً موضوع یا تاپیک مقاله شما باشد در رتبه اول به کاربر نمایش داده می شود. البته قرار گرفتن یک مقاله در رتبه اول به برخی اقدامات دیگر نیز بستگی دارد.

اگر از لحاظ درجه ارتباط یک حد میانی را داشته باشد ممکن است در رتبه های دیگر و یا حتی صفحات دیگر به کاربر نمایش داده شود. می‌توانید با یک اقدام هوشمندانه اهداف جستجوی کاربران را شناسایی کنید و ببینید که در حوزه کاری شما کدام موضوع بیشتر سرچ می شود تا بتوانید مرتبط ترین مقالات را در مورد آن تهیه کنید.

در اولویت قرار دادن کیفیت بر کمیت در محتوا

محتوای با کیفیت همواره در اولویت گوگل قرار دارد البته این بدان معنا نیست که ربات های گوگل طول یا بلندی محتوا را در نظر نمی گیرند. بلکه طول محتوا در مرتبه بعدی قرار دارد. شما باید اطلاعات دقیق و مفیدی را که حاوی کلمات مرتبط می باشد در وبسایت خود قرار دهید تا کاربران بتوانند حداکثر استفاده را از آن داشته باشند. لذا یکسری اقدامات اساسی در این خصوص وجود دارد که به شرح ذیل می باشد.

  • اطمینان داشته باشید که محتوای شما علاوه بر سئو محور بودن کاربر محور نیز می باشد.
  • از انجام دادن اعمال مرتبط با سئو کلاه سیاه مانند افزایش کلمات کلیدی و همچنین تولید محتوای تکراری بپرهیزید.
  • از دادن لینک های مرتبط به دیگر مقالات موجود در سایت خود استفاده کنید و سعی کنید لینکهای داخلی را به صورت هوشمندانه به کار بگیرید.
  • اعمال بک لینک ها را در نظر داشته باشید که یکی از شاخص‌های افزایش کیفیت یک پیج میباشد. البته به دست آوردن لینک از وب سایت های معتبر دیگر ممکن است کمی سخت باشد، خصوصا برای افرادی که تازه سایت خود را راه اندازی کردند.

محتوای با کیفیت به شما کمک می کند تا در جایگاه خود اعتبار بالایی را کسب کنید. کاربران نیز با مطالعه محتوای با کیفیت برای حضور در وب سایت شما وفادار خواهند بود.

قابل فهم و درک کردن محتوا

اگر علاقه به تولید محتوای طولانی دارید باید اطمینان داشته باشید که خواندن آن برای کاربران قابل فهم و درک است. استفاده از کلمات سنگین که معنای آن را باید از کتاب لغات پیدا کنید چندان جذابیتی برای کاربران ندارد. نتیجه‌ای که این گونه محتوا دارد می تواند خستگی زودرس را در کاربر ایجاد کند. لذا در این خصوص بهتر است به چند نکته زیر را توجه داشته باشید:

  • بهتر است از عبارات کوتاه‌تر و پاراگراف های به نسبت کوچک استفاده کنید.
  • کل محتوای خود را به بخش های مختلف تقسیم بندی کنید. در این خصوص می‌توانید از سرفصلهای H2 برای موضوعات اصلی و همچنین h3 تا h6 برای موضوعات فرعی استفاده کنید.
  • می توانید از توضیحات فهرست وار استفاده کنید زیرا کاربران ارتباط خوبی با فهرست ترتیبی بالا به پایین دارند.
  • اگر از برنامه Block Editor استفاده می کنید، می توانید از Separator یا Cover block جهت ایجاد فاصله بین بخش های بزرگ استفاده کنید.

البته می توانید از Yoast SEO نیز استفاده کنید. این افزونه شرایطی را برای شما فراهم می کند تا بتوانید خوانایی بهتری را به محتوای خود ببخشید. به عنوان نمونه می تواند عبارات و جملاتی که بیش از حد طولانی هستند را به شما اطلاع دهد.

در اولویت قرار دادن کیفیت بر کمیت در محتوا

استفاده از تصاویر و رسانه‌ها در محتوا

تصاویر و رسانه ها می تواند جذابیت محتوای شما را افزایش دهند و باعث می شود تا مخاطبان دقت بیشتری به خواندن آن داشته باشد. البته برخی مقالات طولانی نیاز به عکس های بیشتری دارد که در این خصوص لازم است که فایل عکس های رسانه ها را فشرده کنید. چرا که افزایش فایل های رسانه ای باعث کاهش سرعت لود صفحات می شود که به دنبال آن نرخ پرش را افزایش می دهد.

از طرفی شما نیاز به استفاده از متن جایگزین عکس یا Alt text خواهید داشت و از این طریق می توانید به برقراری ارتباط بیشتری با کاربران یا صفحه خوان ها بپردازید. لذا استفاده از این المان ها سایت شما را همواره در دسترس قرار می دهد.

معمولاً متن جایگزین یا alt text اطلاعات بیشتری را در ارتباط با محتوا در اختیار ربات های خزنده گوگل قرار می دهد. این قابلیت باعث می‌شود تا تصاویر شما به خوبی ایندکس شوند که در نهایت روی رتبه بندی محتوا تاثیر مستقیم خواهد داشت. علاوه بر اینها شما می توانید از ویدیوهای مرتبط نیز در محتوای خود استفاده کنید. اگر مشغول نوشتن یک محتوای آموزشی طولانی هستید استفاده از یک ویدیو نیز می تواند بار آموزشی محتوای شما را تکمیل کند.

اما استفاده از تصاویر و ویدیوهای متعدد همانطور که گفته شد سبب کاهش سرعت لود صفحات می شوند. به همین دلیل به جای آنکه ویدیوها را مستقیماً بر سایت آپلود کنید می توانید آن را در یک کانال جداگانه مانند یوتیوب یا آپارات آپلود کنید و سپس لینک آن را در وب سایت خود قرار دهید.

خلاصه کلام

در این مقاله اشاره کردیم که بر اساس تحقیقات و نتایج به دست آمده تعداد کلمات ۱۴۰۰ تا ۲۵۰۰ می تواند عملکرد بهتری را ارائه دهد. اما این ها آمارهای تحقیقاتی می باشد که نمی توان به طور صددرصد به آنها تکیه کرد. حالا آنکه گوگل نیز رسماً اعلام کرد که طول مقالات یک عامل جهت رتبه بندی نیست لذا باید تمرکز را بر کیفیت محتوا معطوف کنید. بنابراین به عنوان یک پاسخ کوتاه در سوال “بلندی محتوا در یک وب سایت چقدر باید باشد؟” باید بگوییم به اندازه نیاز! یعنی اگر به محض اینکه احساس کردید نیازی به ادامه نوشتن محتوا نیست و حق مطلب را ادا کردید در همان حد کافی است.

در پایان لازم به ذکر است شرکت یاس وب با داشتن کادری مجرب در حوزه تولید محتوا می تواند در زمینه های مختلف حتی تخصصی نیز ورود پیدا کند و به تولید محتوای حرفه ای و کاربر پسند بپردازد که دقیقا مورد انتظار شماست. در صورتی که نیاز به تولید محتوا داشتید می توانید از پکیج های سئو سایت یاس وب استفاده کنید.

یاسر امینیمشاهده نوشته ها

Avatar for یاسر امینی

یاسر امینی مدیر عامل شرکت طراحان شبکه جهانی یاس (یاس وب) ، کارشناس فناوری اطلاعات، کارشناس سئو ، طراح و برنامه نویس front، مشاور بازاریابی و راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *