دامین اتوریتی و پیج اتوریتی چیست و چه کارهایی باعث افزایش آن می‌شود؟

دامین اتوریتی و پیج اتوریتی چیست و چه کارهایی باعث افزایش آن میشود؟

دامین اتوریتی یا اعتبار دامنه و پیج اتوریتی یا اعتبار صفحه که به اختصار به شکل DA و PA نشان می دهند توسط سایت Moz ایجاد شده و با امتیازی بین ۱ تا ۱۰۰ مشخص می گردد. این دو معیار به ترتیب نشان دهنده احتمال قرارگیری یک دامنه وب سایت و یک صفحه سایت در رتبه های برتر گوگل می باشد و برای تشخیص آن از فاکتورهای الگوریتم PageRank استفاده می کند.

منظور از دامین اتوریتی (Domain Authority) چیست؟

دامین اتوریتی یا اعتبار دامنه (Domain Authority) یا به اختصار DA معیاری است که توسط Moz ساخته شد تا میزان اعتبار همه وب سایت هایی که در اینترنت قرار دارند را نشان دهد. با توجه به اینکه گوگل از یک زمانی به بعد اطلاعات الگوریتم PageRank خود را از دسترس عموم خارج کرد، دامین اتوریتی تبدیل به یکی از استانداردهای این صنعت شد تا هر یک از کسب و کارها بدانند که چقدر احتمال دارد وب سایت آنها رتبه های بالای SERP را به خود اختصاص دهد.

شرکت Moz برای تخمین اعتبار دامنه از حدود ۴۰ فاکتور مختلف استفاده می کند و نهایتا نتیجه آن را در قالب امتیازی بین ۱ تا ۱۰۰ گزارش می دهد. طبیعتا هر چقدر عدد گزارش شده بیشتر باشد، شانس قرارگیری یک وب سایت در صفحه اول گوگل نیز بیشتر خواهد بود و برعکس. طبق تعریف می توان متوجه شد که امتیاز کلی دامین اتوریتی حاصل مجموع امتیازهایی است که به تک تک صفحات تحت عنوان اعتبار صفحه یا پیج اتوریتی داده می شود که در ادامه توضیح خواهیم داد.

تفاوت های بسیار مهم میان دامین آتوریتی و پیج آتوریتی

در نگاه اول معیارهای دامین اتوریتی و پیج اتوریتی ممکن است قدری مشابه یکدیگر به نظر برسند اما در این بین چندین تفاوت بسیار ظریف وجود دارد که همین تفاوت های کوچک سبب تمایز آنها میشود. شناسایی این تفاوت ها می تواند توسعه دهندگان را جهت ارائه خدمات سئو سایت بهتر کمک کند. اجازه دهید به صورت فهرست وار به شرح آنها بپردازیم.

  • اهداف

دامین آتوریتی به شما کمک می‌کند که به طور کلی از وضعیت وب سایت خود در قیاس با رقبا اطلاع پیدا کنید. از طرفی این قابلیت را دارد که رتبه بندی سئو وب سایت شما را نیز نمایش دهد. در طرف مقابل پیج آتوریتی تنها می تواند رتبه سئو یک صفحه خاص نشان دهد. این قابلیت ارزشمند شرایطی را برای شما فراهم می کند تا اقدامات خود را بر اساس بهبود یک صفحه اولویت بندی کنید.

  • دیتا ها

داده های دامین آتوریتی غالباً از ابزار moz استخراج خواهند شد و عوامل مختلفی مانند لینک ها و linking root domains که به معنای تعداد لینک های دریافتی از دامنه های دیگر می باشد، در نظر گرفته می شود. اما پیج آتوریتی معمولاً بیش از ۴۰ عامل مهم دیگر همچون تعداد لینک ها و دیگر موارد را در نظر می گیرد.

  • محاسبات

در زمان محاسبه دامین آتوریتی، moz از یک الگوریتم خاص استفاده می‌کند که طراحی شده توسط ماشین لرنینگ می باشد. این الگوریتم linking root domains و همچنین تعداد لینک های سایت شما را برای ارائه امتیاز ارزیابی می‌کند.میزان امتیاز دهی از ۱ تا ۱۰۰ متغیر می باشد و با توجه به امتیاز مربوطه می توانید قدرت رتبه بندی سایت خود را در قیاس با رقبا دنبال کنید. پیج آتوریتی نیز برای انجام محاسبات از یک الگوریتم استفاده می کند. در این فرایند تعداد لینک ها و برخی عوامل مهم در نظر گرفته خواهد شد تا یک امتیاز از ۱ تا ۱۰۰ برای یک صفحه به دست آید.

  • محدوده فعالیت

دامین آتوریتی یک امتیاز بر طبق کل وبسایت شما ارائه می دهد. حال آنکه پیج آتوریتی تنها برای یک صفحه یا صفحات جداگانه دیگر امتیاز را لحاظ می‌کند. دقت داشته باشید که پیج آتوریتی کل وبسایت را در بر نمی گیرد.

مهمترین فاکتورهای سنجش اعتبار دامنه یا DA چیست؟

اعتبار دامنه همانطور که گفته شد طبق ۴۰ فاکتور مختلف محاسبه می شود و تقریبا مشابه همان فاکتورها و معیارهایی است که الگوریتم PageRank استفاده می کند اما به شکلی ساده تر. عمدتا اعتبار دامنه بستگی به فاکتورهای بسیار مهمی دارد نظیر:

  1. سابقه کاری و سن دامنه (Age and Trust): دامنه ای که سابقه فعالیت خوبی دارد و در طی چندین سال فعالیت توانسته اعتماد مخاطبین را نسبت به خود جلب کند، طبیعتا لینک های بیشتری می گیرد و اعتبار بیشتری دارد.
  2. اعتبار لینک های دریافتی: هر چقدر تعداد بک لینک باکیفیت دریافتی یک وب سایت بیشتر شود، طبیعتا اعتبار دامنه آن هم بیشتر خواهد شد. که این شامل کلیه لینک های دریافتی به صفحه اصلی و یا هر کدام از صفحات وب سایت می شود.
  3. محبوبیت (Popularity): تعداد کل لینک های دریافتی، تعداد لینک های با کیفیت، تعداد لینک هایی که از دامنه های یونیک به دامنه یا صفحات وب سایت شما داده می شوند مجموعا، محبوبیت وب سایت یا دامنه سایت شما را تشکیل می دهند که هر چقدر بیشتر باشد، دامین اتوریتی یا DA هم بیشتر خواهد شد.
  4. مرتبط بودن دامنه: میزان مرتبط بودن فعالیت یک دامنه با سرچ کاربران از محتواهای با کیفیت و لینک های خروجی آن مشخص می گردد. طبیعتا هر چقدر محتواها با کیفیت تر و مرتبط تر باشند، لینک های بیشتری هم دریافت خواهد شد.

طبیعتا هر چقدر دامین اتوریتی بهتر باشد و نمره بالاتری کسب کند، سئو سایت نیز وضعیت بهتری خواهد داشت.

دامین اتوریتی یا DA احتمال قرارگیری وب سایت در رتبه های بالاتر را نشان می دهد

دامین اتوریتی یا DA احتمال قرارگیری وب سایت در رتبه های بالاتر را نشان می دهد

چطور دامین اتوریتی یا اعتبار دامنه وب سایت را افزایش دهیم؟

دامین اتوریتی را نمی توان خیلی راحت و سریع بهبود بخشید چرا که نیازمند تلاش و صرف زمان زیادی می باشد. نکته مهم این است که نباید همه حواس خود را روی افزایش اعتبار دامنه بگذارید بلکه باید سعی کنید بهینه سازی سایت انجام دهید. در ادامه به چند راهکار بسیار مهم اشاره می کنیم:

  1. انتخاب نام دامنه ای که مرتبط با کسب و کار شماست: انتخاب اسم دامنه باید با فکر و ملاحظه انجام شود چون باید کاملا مرتبط با محتواهایی که منتشر می کنید و خدماتی که ارائه می دهید باشد. حتی باید اسمی انتخاب کنید که به خاطر سپردن آن راحت باشد. این مورد مستقیما باعث افزایش دامین اتوریتی نمی شود ولی سایر کسب و کارها را ترغیب به لینک دادن می کند ضمن اینکه اسمی که به خاطر بماند طبیعتا لینک های بیشتری به سمت محتواهای خود جذب خواهد کرد.
  2. افزایش لینک های ورودی: هر چقدر لینک های ورودی به وب سایت شما بیشتر باشد، گوگل آن را معتبرتر در نظر می گیرد. برای این کار باید محتواهای با کیفیت تولید کنید، در بخش نظرات سایر وبلاگ ها صحبت کنید، محصولات صنعت حیطه فعالیت خود را بررسی کنید، در شبکه های اجتماعی پست بگذارید، پست مهمان در سایر وبلاگ ها داشته باشید و غیره.
  3. افزایش سرعت سایت: هر چقدر سرعت سایت بیشتر باشد، تجربه کاربر بهتر شده و در نتیجه میزان فروش بیشتر خواهد شد در غیر این صورت نرخ پرش سایت زیاد خواهد شد. راه هایی مثل کاهش تعداد ریدایرکت ها یا بهینه سازی تصاویر باعث افزایش سرعت سایت می شوند.
  4. بهبود سئو داخلی: بهینه سازی صفحات داخل وب سایت و هدف قرار دادن کلمات و عبارات کلیدی مختلف برای بهبود وضعیت رتبه سایت در SERP، استفاده از تگ عنوان و متا دیسکریپشن های مرتبط و با کیفیت روی دامین اتوریتی تأثیر مستقیم دارند. هر چقدر رتبه سایت بهتر باشد، لینک های دریافتی سایت نیز بیشتر خواهد شد.
  5. فعالیت در شبکه های اجتماعی: پست های بیشتر و با کیفیت در شبکه های اجتماعی بگذارید و حتی برای صفحه اجتماعی خود تبلیغ کنید و لینک آن را در وب سایت قرار دهید تا فالوورهای شبکه های اجتماعی و مخاطبین وب سایت بیشتر شوند. با این کار دامین اتوریتی نیز افزایش پیدا خواهد کرد.
  6. حذف بک لینک های بی کیفیت: لینک های بی کیفیت یا لینک هایی که با سئو منفی به سایت شما داده شده اند را باید حذف کنید چرا که رتبه سایت و دامین اتوریتی را به شدت پایین می آورند که برای این کار باید آنها را disavow کنید.
  7. پست مهمان در وب سایت های دیگر منتشر کنید: با این کار چون شهرت وب سایت خود را افزایش می دهید، طبیعتا دامین اتوریتی هم افزایش پیدا می کند. در این گونه پست ها باید در جای مناسب به وب سایت خود لینک بدهید.

پیچ اتوریتی و دامین اتوریتی تقریبا تحت تأثیر فاکتورهای مشابهی هستند

پیچ اتوریتی و دامین اتوریتی تقریبا تحت تأثیر فاکتورهای مشابهی هستند

منظور از پیج اتوریتی (Page Authority) چیست؟

پیج اتوریتی یا اعتبار صفحه (Page Authority) یا به اختصار PA هم مانند دامین اتوریتی است و با امتیازی بین ۱ تا ۱۰۰ مشخص می شود اما این امتیاز مشخص می کند که چقدر احتمال دارد یک صفحه خاص از یک وب سایت در SERP رتبه های بهتری بگیرد. در واقع همانطور که گفتیم پیج اتوریتی از اجزای تشکیل دهنده امتیاز دامین اتوریتی است وقتی که مجموع امتیاز تمام صفحات را با یکدیگر جمع کنید.

پیج اتوریتی یا اعتبار صفحه نیز مشابه با دامین اتوریتی هر چقدر نمره یا امتیاز بیشتری بگیرد، طبیعتا بهتر خواهد بود و توسط Moz ایجاد شده است.

مهمترین فاکتورهای سنجش اعتبار صفحه یا PA چیست؟

همانطور که گفتیم امتیاز پیج اتوریتی با معیارهای مختلفی محاسبه می شود که الگوریتم PageRanK گوگل نیز از آنها استفاده می کند اما فرم استفاده از آنها ساده تر است که در ادامه به مهمترین آنها اشاره می کنیم:

  1. سابقه کاری و مدت زمان فعالیت پیج یا صفحه (Age and Trust): دقیقا مشابه با دامین اتوریتی، پیج اتوریتی هم تحت تأثیر این دو عامل است به نحوی که هر چقدر در طی فعالیت، یک صفحه خاص از وب سایت محتوای با کیفیت تری داشته باشد و برای یکسری کلمات و عبارات کلیدی رتبه بهتری دریافت کرده باشد اعتبار بالاتری خواهد داشت.
  2. ارزش لینک های دریافتی (Value of the Received Links): هر کدام از لینک هایی که به یک صفحه خاص از وب سایت داده می شوند؛ اعم از لینک های داخلی و خارجی، اعتبار خاصی دارند. هر چقدر اعتبار و ارزش لینک های دریافتی یک صفحه سایت بیشتر باشد، پیج اتوریتی آن هم بیشتر خواهد بود.
  3. نرخ آپدیت سازی محتوا (Updating Content): گوگل محتواهای جامع و کامل و مرتبط با سرچ کاربران را خیلی می پسندد. پس به طور منظم مطالب صفحات خود را چک کنید و اگر امکان دارد آنها را آپدیت نمایید تا پیج اتوریتی افزایش پیدا کند.
  4. ارتباط یک صفحه (Page Relevance): هر چقدر از طریق یک محتوای با کیفیت سعی کنید ارتباط یک صفحه را با سرچ کاربران بیشتر کنید، پیج اتوریتی آن هم بیشتر خواهد شد. مثلا با انتخاب کلمات یا عبارات کلیدی پرسرچ و محبوب ارتباط یک صفحه را با سرچ کاربران بیشتر کنید.

نکته: هر چقدر پیج اتوریتی یک وب سایت بیشتر باشد، دامین اتوریتی آن بیشتر می گردد. افزایش اعتبار صفحه یک فعالیت کوتاه مدت است اما افزایش اعتبار دامنه یک فعالیت بلند مدت می باشد و برای قضاوت کیفیت یک وب سایت اکثرا اعتبار دامنه را مدنظر قرار می دهند که معیاری جامع و کلی است.

7 روش تضمینی افزایش پیج اتوریتی که مستقیما باعث بهبود دامین اتوریتی نیز می شوند

۷ روش تضمینی افزایش پیج اتوریتی که مستقیما باعث بهبود دامین اتوریتی نیز می شوند

چطور پیج اتوریتی یا اعتبار صفحه وب سایت را افزایش دهیم؟

بسیاری از تکنیک هایی که برای افزایش اعتبار صفحه استفاده می شوند مشابه با اعتبار دامنه هم هستند و روی آن هم تأثیر مستقیم می گذارند. برای افزایش PA یا اعتبار صفحه از روش های زیر می توانید کمک بگیرید:

  1. محتوای جذاب بنویسید: هرکدام از صفحات وب سایت شما باید حاوی محتوای با کیفیت و مرتبط با کلمات و عبارات پرسرچ توسط مخاطبین باشد. لذا هر چقدر مخاطب خود را بهتر بشناسید، محتوای بهتر و با کیفیت تری هم تولید خواهید کرد و در نهایت اعتبار صفحه را افزایش خواهید داد. محتوای جذاب و با کیفیت محتوایی است که جواب سؤالات همه مخاطبین را درباره یک موضوع خاص در خود دارد، فهم مطلب آن راحت است و راهکارهای خوبی برای چالش های پیش روی مخاطبین ارائه می کند.
  2. انتشار منظم محتوای جدید: بدون انتشار محتوای جدید به وب سایت یا بخش وبلاگ افزایش اعتبار صفحه یا PA کار بسیار سختی خواهد بود. محتوای جدید شامل آپدیت کردن محتواهای قبلی نیز می شود. اگر هم کلا محتوای جدیدی تولید می کنید، اعتبار صفحه جدید در ابتدا بسیار کم است پس سعی کنید طوری محتوای جدید را نگارش کنید که علاوه بر داشتن ویژگی های گفته شده بتوانید از سایر مطالب وب سایت به آن لینک بدهید یا از آن لینک بگیرید.
  3. از تصاویر و ویدیوهای مناسب و مرتبط در محتواها استفاده کنید: منظور از تصاویر، عکس هایی که در بین محتوا قرار می دهید، نمودارها، اینفوگرافیک ها، جداول و غیره است. درج ویدیو مرتبط با محتوا مخصوصا برای محتواهای محصول محور در افزایش اعتبار صفحه تأثیر چشمگیری دارد.
  4. لینک های دریافتی صفحه وب سایت خود را بیشتر کنید: با انتشار پست مهمان، فعالیت در فروم ها، پست گذاری در شبکه های اجتماعی، تولید محتوای کامل و مرتبط می توانید لینک های بیشتری دریافت کنید که بیشتر از همه کیفیت این لینک ها مدنظر است.
  5. لینک های بد صفحات خود را حذف کنید: لینک هایی که از وب سایت های اسپم یا سایت هایی با محتواهای بی کیفیت به سایت شما داده می شوند را حذف کنید چرا که اثر مثبت لینک های با کیفیت را هم خنثی می کنند.
  6. درج RSS Feed: این سیستم، محتواهای جدیدی که پست می شوند را به مخاطبین اطلاع می دهند. با این کار می توانید پیج اتوریتی را افزایش دهید.
  7. ساخت فروم برای وب سایت: بسیاری از وب سایت های معتبر، تالار گفتمان یا فروم برای بحث و تبادل نظر و پاسخ دادن به سؤالات کاربران دارند که هم ترافیک ورودی وب سایت را افزایش می دهد، هم باعث رتبه گرفتن بهتر وب سایت در SERP می شود و هم اعتبار صفحه بالا می رود.

خدمات سئو یاس وب، افزایش تضمینی دامین اتوریتی و پیج اتوریتی

در این مطلب کاملا با دو مورد از اصطلاحات سئو با نام های اعتبار صفحه و اعتبار دامنه آشنا شدید و دیدید که با افزایش این دو معیار می توانید جایگاه خود را در صفحه نتایج سرچ گوگل یا همان SERP افزایش دهید که نتیجه بهبود و بهینه سازی سایت می باشد.

یاس وب در این زمینه با در اختیار داشتن تیمی حرفه ای از افراد متخصص در زمینه سئو و بهینه سازی وب سایت، با روش های تضمینی می تواند DA و PA وب سایت شما را افزایش دهد تا بتوانید اعتبار و شهرت کسب و کار خودتان را افزایش دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از نحوه روند کار با شماره های درج شده در داخل سایت تماس حاصل فرمایید.

یاسر امینیمشاهده نوشته ها

Avatar for یاسر امینی

یاسر امینی مدیر عامل شرکت طراحان شبکه جهانی یاس (یاس وب) ، کارشناس فناوری اطلاعات، کارشناس سئو ، طراح و برنامه نویس front، مشاور بازاریابی و راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *