بهینه سازی سایت چیست و چطور میتواند بر کسب و کار شما تأثیر بگذارد؟

بهینه سازی سایت چیست و چطور می تواند در کسب و کار شما تأثیر بگذارد؟ - یاس وب

بهینه سازی سایت یا سئو (SEO) مخفف عبارت search engine optimization به معنای بهینه سازی وب سایت برای موتور های جستجو گفته میشود. هر فعالیتی که باعث میشود سایت در گوگل در رتبه های بالاتر قرار گیرد که این ارتقای رتبه در درجه اول باعث افزایش ورودی گوگل و افزایش فروش و درامد خواهد شد. بهینه سازی سایت شامل چند شاخه بهینه سازی داخلی و محتوایی سایت، بهینه سازی فنی یا تکنیکال سایت، بهینه سازی خارجی سایت میباشد. که همه اینها شامل بیش از ۲۰۰ فاکتور سئو هست که باید عملا رعایت و به درستی انجام شود.  هر چند لازم نیست برای ارتقای رتبه، تمامی این فاکتورها انجام شود. اما نصف این فاکتورها هم اگر اصولی انجام شود نتیجه بسیار فوق العاده ای در بهبود سئو سایت خواهد داشت.

سئو و بهینه سازی سایت فعالیتی نیست که طور موقت انجام شود. سئو باید مداوم و بدون وقفه انجام شود. مداوم هست اما کار سختی نیست. یعنی لازم نیست روزانه چندین ساعت وقت بگذارید. اگر به طور مداوم و هدفمند انجام شود، ارتقای رتبه کلمات به صفحه اول گوگل را تضمین خواهد کرد. اما به شرطی که بدانید از ابتدا چه کاری باید انجام دهید یعنی نقشه راه و استراتژی در سئو را بلد باشید.

به بیان دقیق ­تر هدف از انجام سئو برای بهینه سازی سایت این است که از طریق تأثیرگذاری بر فاکتورهای مختلف بتوانید همیشه جزئی از بهترین­ها باشید و با فعالیتی هوشمندانه و دقیق به کسب درآمد حرفه­ ای بپردازید و در این بازار رقابتی که از هر زمینه ­ی فعالیت شاید هزاران نمونه وجود داشته باشد، کسب رتبه ­های برتر به کمک بهینه سازی سایت عاید شما شود. به طور کلی اگر بخواهیم اهداف سئو سایت و بهینه سازی سایت را به صورت موردی بیان کنیم می­توانیم به گزینه­ های زیر اشاره کنیم:

اهداف سئو

  • افزایش درآمد: به هر میزان محتوای شما به کلمات کلیدی سرچ شده شباهت بیشتری داشته باشد و بازدیدهای مرتبط بیشتری را جذب کنید در کنار سایر عوامل مثل طراحی جذاب و رابط کاربری آسان و غیره افزایش درآمد نیز خواهید داشت.
  • دریافت اطلاعات دقیق از نحوه ­ی برخورد و تعامل کاربران: در بحث بهینه سازی سایت ابزارهای آنلاینی نیز وجود دارند که به شما آمار و ارقام مختلف طبق نیاز و درخواست شما ارائه می­کنند تا بازار هدف خود را بهتر بشناسید.
  • افزایش مدت زمان ماندگاری کاربران در سایت: هرچقدر محتوای­ قوی ­تر و با کیفی­ت تری تولید کنید و در کنار آن مطالب مرتبط بیشتری را منتشر کنید طبیعتا کاربران در سایت شما بیشتر خواهند ماند که این نیز از اهداف سئوی اصولی سایت­ است.
  • آگاه سازی برند: به هر میزان بیشتر در صفحات اولیه ­ی نتایج گوگل باقی بمانید و امتیاز بیشتری از بازدیدها بگیرید، به همان میزان نیز شانس شناخته شدن شما به عنوان یک برند بیشتر خواهد شد.
  • افزایش ترافیک و رتبه ­ی سایت: طبیعتا با بهینه سازی سایت به شیوه­ ی کاملا حرفه ­ای و اصولی که در ادامه شرح خواهیم داد نه تنها رتبه ­ی سایت بلکه ترافیک و بازدید سایت را نیز افزایش خواهید داد که از اهداف مهم سئو است.

بهینه سازی سایت چیست و چطور می تواند در کسب و کار شما تأثیر بگذارد؟ - یاس وب

بهینه سازی سایت و تأثیر آن بر افزایش درآمد

بهینه سازی سایت یا سئو سایت تحت تأثیر دو عامل می­تواند بهترین اثر را در بهبود کسب و کار و بازدید از سایت شما داشته باشد که شامل سئو داخلی و خارجی است. سئو داخلی بیشتر بر روی تولید محتوا و طراحی وب سایت براساس الگوریتم­های گوگل و سئو فنی داخل سایت تمرکز دارد و سئو خارجی بیشتر به لینک سازی و فعالیت در شبکه­ های اجتماعی تمرکز دارد تا به هر طریق با کسب امتیاز بیشتر جایگاه بالاتری کسب کنید و از طریق افزایش بازدید، نرخ تبدیل یا Conversion Rate را افزایش داده (تبدیل بازدید کننده به مشتری) و در نهایت درآمد بیشتری از بهینه سازی سایت کسب کنید.

بهینه سازی سایت از طریق موتور جستجو از این جهت اهمیت دارد که حدود ۸۰% جستجوها و بازدیدها یا ترافیک­های ورودی به سایت از طریق آنها صورت می­گیرد و به همین دلیل هدف سئو و بهینه سازی سایت این است که به جای صرف هزینه ­های زیاد بابت تبلیغات و با پرداخت مبالغی بسیار کمتر، سریع­تر به نتیجه ­ی مطلوب برسید و سرمایه­ ی اولیه سریع­تر به سود تبدیل شود و کسانی که با این مقوله آشنا نباشند قطعا بازنده ­ی میدان رقابت در کسب و کار خود خواهند بود.

بنابراین به صورت کلی می­توان گفت که با فرض در اختیار داشتن وب سایتی مناسب و منطبق بر الگوریتم­ها و استانداردهای گوگل، بهینه سازی سایت کمک می­کند تا رتبه ­ی سایت شما بهبود پیدا کند و به برند مطرحی تبدیل شود و از این طریق میزان بازدید از سایت شما بیشتر شود و به هر میزان، تعداد بازدید بالاتر رود احتمال فروش و کسب درآمد نیز بالاتر رفته و هر چقدر بازدید بالاتر رود، سایت در رتبه­ های بالاتر در نتایج موتور جستجوی گوگل (SERP) ظاهر می­شود.

بهینه سازی سایت چیست و چطور می تواند در کسب و کار شما تأثیر بگذارد؟ - یاس وب

بهینه سازی سایت و تأثیر آن بر افزایش بازدید طبیعی

قطعا یکی از اهداف اصلی وب مسترها و صاحبان وب سایت­ها بهینه سازی سایت و افزایش بازدید است اما خیلی از افراد تصور و درک درستی از بازدید سایت ندارند و به همین منظور علی رغم تلاش برای بهینه سازی سایت نتیجه ­ی مطلوبی دریافت نمی­کنند. به همین دلیل ابتدا قصد داریم تا به مفهوم افزایش بازدید سایت بپردازیم. به طور خلاصه هر کاربری که از طریق لینک یا روش­های دیگر وارد سایت شما شده و از آن بازدید می­کند یک بازدید محسوب می­شود (Traffic) اما ملاک شمارش، براساس IP کاربران است.

در کنار کاربران، ربات و ابزارهای دیگر نیز هستند که در افزایش بازدید حاصل از بهینه سازی سایت دخیل بوده که برخی از آنها ابزارهای گوگل هستند که به منظور ارزیابی وارد سایت شما می­شوند. اما همه­ ی این موارد را گفتیم که توجه شما را از روی کمّیت برداریم و به سمت کیفیت ببریم. یعنی هدف اصلی شما از بهینه سازی سایت برای افزایش بازدید از طریق افزایش تعداد بازدید نباشد بلکه روی نرخ تبدیل کار کنید یعنی کاری کنید که نسبت بیشتری از بازدید کنندگان به مشتری یا خریدار تبدیل شوند چرا که صرف بازدید، سودی عاید شما نخواهد کرد.

لذا بهینه سازی سایت این هدف را نیز دارد که ضمن بهبود رتبه سایت، افزایش بازدید را نیز در پی داشته باشد تا با دریافت امتیازهای بیشتر، درآمد بیشتری نیز کسب کنید. به کمک سئو سایت تلاش کنید تا منابع بازدید سایت را نیز افزایش داده و ارتقاء دهید مثل:

  • میزان بازدیدهایی که از طریق سرچ در موتور جستجو انجام می­گیرند (Organic Traffic)
  • افزایش بازدید از طریق سئو خارجی یعنی سایت شما را به عنوان مرجع لینک داده باشند
  • بازدیدهای تبلیغاتی که در سایت­های دیگر تبلیغات می­گذارید تا با کلیک بر روی آنها به سایت شما هدایت شوند، نوعی از بهینه سازی سایت به شیوه ­­ی off-page SEO است (pay per click)
  • بازدید از طریق شبکه­ ها­ی اجتماعی مختلف (Social Media)

لذا همانطور که مشاهده کردید بهینه سازی سایت به منظور افزایش بازدید پروسه­ ی ساده­ ای نیست و ضمن تلاش برای بهبود رتبه ­ی سایت باید تلاشی هدفمند در جهت بهبود کیفیت نیز داشت تا بواسطه ­ی افزایش بازدید و ارتقای رتبه، افزایش درآمد نیز حاصل شود.

بهینه سازی سایت چیست و چطور می تواند در کسب و کار شما تأثیر بگذارد؟ - یاس وب

بهینه سازی سایت و تأثیر آن بر برندینگ

یکی دیگر از مزایای بهینه سازی سایت و قرارگیری در صفحه اول گوگل ، تأثیر مثبت و بسیار زیاد سئو سایت در برندسازی یا برندینگ (Branding) است. اما برای اینکه برندینگ اتفاق بیافتد باید کاملا سایتی بهینه شده طبق الگوریتم­ های موتورهای جستجو مثل گوگل داشته باشید که برای این کار باید تولید محتوای قوی ، کلمات کلیدی مناسب و هدفمند، بهینه سازی سرعت سایت، بهینه سازی تصاویر، بهینه سازی نسخه­ ی موبایلی و غیره به نحو احسن انجام شده باشند تا از طریق بهینه سازی سایت به منظور برندینگ نتیجه ­ی مطلوب را دریافت کنید.

اما شاید این سؤال پیش بیاید که دقیقا منظور از برندینگ چیست؟ اجازه بدهید با ذکر یک مثالی به تفهیم موضوع بپردازیم. فرض کنید شما صاحب وب سایت فروش کالاهایی مثل کیف و کفش هستید. قطعا مشابه سایت شما در فضای اینترنت بسیار زیاد هستند و اتفاقا مشابه شما در تلاش برای دیده شدن، مطرح شدن و افزایش بازدید و کسب درآمد از طریق بهینه سازی سایت نیز زیاد هستند.

برای اینکه بتوانید در این بازار به شدت رقابتی پیروز شوید و با بهینه سازی سایت در جایگاه­ های برتر گوگل قرار بگیرید باید سئوی بسیار حرفه­ ای انجام دهید. با قرارگیری در رتبه­ های برتر، افزایش بازدید پیدا می­کنید و وقتی کاربران کلمه کلیدی مورد نظر خود را سرچ می­کنند، وب سایت شما در صفحه اول گوگل ظاهر می­شود که هر چقدر با کلمه کلیدی مورد نظر ارتباط بیشتری داشته باشد جایگاه بالاتری خواهید داشت.

در چنین شرایطی کم کم نام وب سایت و برند شما در ذهن بینندگان و کاربران اینترنت نماد محصول یا فعالیتی خاص می­­شود و از این طریق می­توانید به عنوان یک برند، مطرح شوید و اعتبار خود را بالاتر برده و بازدید و درآمد خود را افزایش دهید و این امر بدون بهینه سازی سایت غیر ممکن است.

قطعا سایت­هایی که در صفحات ۲ و ۳ و بالاتر گوگل قرار می­گیرند کمتر در معرض دید بوده و شانس کمتری نیز برای مطرح شدن و تبدیل شدن به برند دارند. به همین منظور شما با بهینه سازی سایت سعی در ارتقای رتبه ­ی خود دارید تا بدین شیوه بازدید کنندگان بیشتری را به مشتری تبدیل کنید و از آنجایی که بیش از ۸۰% ترافیک ورودی سایت­ها از طریق موتورهای جستجوگری مثل گوگل، یاهو، بینگ و غیره است به همین دلیل باید تمام تمرکز خود را برای برندسازی و مطرح شدن و بهینه سازی سایت بر روی مسائل و فاکتورهای مختلف SEO بگذارید. پس بهینه سازی سایت و برندینگ دو مقوله­ ی کاملا مرتبط و وابسته هم هستند.

بهینه سازی سایت چیست و چطور می تواند در کسب و کار شما تأثیر بگذارد؟ - یاس وب

بهینه سازی سایت و تأثیر آن بر کاهش هزینه­ های تبلیغات

یکی از مهم­ترین ارکان موفقیت هر کسب و کاری تبلیغات است که از قدیم تا به امروز به شیوه­ های مختلف انجام شده و امروزه که فعالیت­ها به صورت مجازی و آنلاین صورت می­گیرد، تبلیغات نیز فرم و شکل تازه­ ای گرفته ­اند. یکی از مهم­ترین اهدافی که افراد مختلف در بهینه سازی سایت دنبال می­کنند کاهش هزینه­ های تبلیغات و در مقابل افزایش بازدید و کسب سود بیشتر است. یعنی به دنبال روشی هستند که نسبت به روش­های سنتی تبلیغات درآمدزایی بیشتری برای آنها به همراه داشته باشد، آیا از نظر شما چنین چیزی امکان دارد؟ پاسخ یاس وب به این سوال بله است.

اما چطور می­توان با بهینه سازی سایت هزینه ­های تبلیغات را کاهش داد و در مقابل درآمدزایی بیشتری هم داشت؟ یکی از بهترین و قوی­ترین موتورهای جستجوگر که اکثریت قریب به اتفاق کاربران از آن استفاده می­کنند، موتور جستجوی گوگل است. این موتور جستجو، قابلیتی را به نام گوگل ادوردز یا Google AdWords فراهم ساخته که به وسیله­ ی آن می­توانید با توجه به کلمه کلیدی مرتبط با فعالیت و کسب و کار خود که مشخص می­کنید، تبلیغات در صفحه جستجوی گوگل داشته باشید تا در سریع­ترین زمان ممکن و به دقیق­ترین شیوه­ ی موجود افزایش بازدید داشته باشید و با افزایش نرخ تبدیل بتوانید درآمد بیشتری کسب کنید. البته توجه داشته باشید که برای استفاده از این مزیت که راندمان آن ۹۵% ذکر شده باید پول پرداخت کنید و هر کلیک بر روی تبلیغات و ورود به سایت از مبلغ شارژ پول شما کسر خواهد کرد و پس از اتمام موجودی تبلیغ نیز برداشته می­شود.

در بهینه سازی سایت از طریق تبلیغات و رسیدن به صدر نتایج گوگل، ما را یاد این جمله ­ی معروف می­ اندازد که باقی ماندن در صدر سخت­تر از رسیدن به صدر است و به همین دلیل برای باقی ماندن در نتایج گوگل و افزایش بازدید و فروش از طریق تبلیغات گوگلی باید پول پرداخت کنید. البته برخی کسب و کارها نیز زرنگی کرده و پس از مطرح شدن و تبدیل به برند و رعایت تمامی اصول سئو، کمتر از این شیوه استفاده می­کنند.

اما تا اینجا نحوه ­ی بهینه سازی و کمک گرفتن از تبلیغات برای افزایش بازدید و درآمد را توضیح دادیم اما چگونه کاهش هزینه ­های تبلیغاتی رخ می­دهد و به عبارتی مزیت این روش نسبت به روش­های قدیمی و سنتی تبلیغاتی چیست؟

  • این شیوه ­ی تبلیغاتی را می­توانید به صورت روزانه و ماهانه و هر مدت زمان که مایل بودید انجام دهید
  • امکان گزارش گیری از بازدیدها، کیفیت محتواها، مشخص شدن کلمات کلیدی و غیره وجود دارد
  • با بهینه سازی سایتهم می­توانید هزینه ­ی این نوع تبلیغات را کاهش دهید و هم با افزایش بازدید درآمد بیشتری هم کسب کنید
  • پس از مدتی می­توانید نسبت به سود خود تخمین بزنید
  • برای هر کلمه کلیدی می­توانید یک تبلیغ مجزا درست کنید
  • هیچ محدودیتی در مشاهده وجود ندارد و به عنوان مثال شاید در طی روز صدها هزار نفر آن را مشاهده کنند
  • کلمات کلیدی مرتبط بیشتری پیدا می­کنید که مستقیما بر بهبود کیفیت سایت کمک می­کند

تا اینجا متوجه شدید که بهینه سازی سایت تا چه حد می­تواند با تکیه بر شیوه­ های تبلیغاتی نوین و افزایش رتبه ­ی سایت در کاهش هزینه­ ها مؤثر باشد اما چکار کنیم که باز هم این هزینه­ ها کمتر شوند؟

  • محتوای با کیفیت و مرتبط:

حتما هنگام شروع تبلیغات مطمئن باشید برای کلمه کلیدی که تبلیغ می­کنید متنی کاملا مرتبط، سئو شده، یونیک و حرفه­ ای تولید کرده باشید و به عبارتی از طریق تولید محتوا بهینه سازی سایت انجام داده ­اید.

  • سایتی کمک کننده و جذاب:

شما می­توانید به کمک گوگل ادوردز حتی اگر وب سایت خالی هم داشته باشید، تبلیغ شما در صفحه نتایج گوگل نشان داده شود اما فاکتور مهم این است که بقدری متن و محتوای تولید شده در سایت با نتایج سرچ مشابهت داشته باشد و در عین یونیک بودن جامع باشد که کاربر را در سایت نگه دارد در غیر این صورت جریمه می­شوید و هزینه ­ی تبلیغات بالاتر می­رود در غیر این صورت دقیقا برعکس رخ می­دهد.

  • هدفمند و هوشمندانه عمل کنید

اگر قصد کاهش هرچه بیشتر هزینه­ ها از طریق تبلیغات به کمک بهینه سازی سایت را دارید، حتما در بخش Negative Keywords کلماتی که به سایت شما مرتبط نیستند را قرار دهید. به عنوان مثال وقتی در حوزه ­ی میناکاری فعالیت دارید ولی هدایای تبلیغاتی میناکاری حوزه­ ی فعالیت شما نیست، بواسطه­ ی تبلیغات اگر سرچی بر مبنای هدایای تبلیغاتی میناکاری صورت گیرد تبلیغ شما نیز نشان داده می­شود و کاربر وارد سایت شده و محتوا و کالای مورد نظر را پیدا نمی­کند و از سایت خارج می­شود و همین عامل با کاهش time on page هم بر سئو سایت اثر منفی دارد و هم هزینه­ ی تبلیغات بالاتر می­رود.

پس در بهینه سازی رتبه ­ی سایت و جایگاه آن، به این کلمات کلیدی مرتبط دقت کنید و آنها را در بخش کلمات کلیدی منفی وارد کنید تا تبلیغات شما نشان داده نشود. لذا همانطور که مشاهده کردید بهینه سازی سایت بسیار هوشمندانه ­تر و دقیق­تر از چیزی که تصور کنید عمل می­کند و چنانچه شما نیز هوشمندانه و برنامه ریزی شده عمل نکنید، نتیجه ­ی معکوسی از بهینه سازی سایتگرفته و نه تنها، هزینه ­ی تبلیغات کاهش پیدا نمی­­کند بلکه بیشتر نیز خواهد شد.

تبلیغات در گوگل همانطور که مزایایی دارد معایب بزرگی نیز دارند که از جمله هزینه های بالای آن و اینکه لینک شما به عنوان لینک تبلیغاتی در نتایج گوگل نشان داده میشود و بسیاری از کاربران بر روی این نوع لینک ها کلیک نمیکنند. وقتی شما سایت خود را به صورت طبیعی و مطابق با آخرین الگوریتم های گوگل بهینه سازی کنید و رتبه کلمات کلیدی به صورت ارگانیک به صفحه اول گوگل برسد اینجاست که بهینه سازی سایت بر کاهش هزینه ها به طور کامل تاثیر مثبت خواهد داشت.

بهینه سازی سایت چیست و چطور می تواند در کسب و کار شما تأثیر بگذارد؟ - یاس وب

خدمات سئو سایت در یاس وب چگونه است؟

به کمک این مطلب آموزشی در یاس وب متوجه شدید که صرف راه اندازی یک وب سایت در دنیایی که همه چیز رو به دیجیتالی شدن و فعالیت در بستر اینترنت است کافی نیست و در صورتی که به دنبال روش­هایی برای بهبود رتبه از طریق بهینه سازی سایت به کمک اصول سئو (SEO) نباشید، انتظار نتیجه گرفتن از آن مثل انتظار رویش گیاه در کویر است!

بهینه سازی سایت است که به شما کمک می­کند با افزایش رتبه ­ی سایت، به عنوان برندی مطرح و معتبر در ذهن مشتریان برای یک خدمت یا کالای خاص معادل سازی شده و شناخته شوید و از این طریق بازدید خود را هم از لحاظ کیفی و هم کمّی افزایش میدهید و با افزایش بازدید، افزایش درآمد نیز خواهید داشت.

یاس وب در خدمت شماست تا با ارائه ­ی پکیج ­های مختلف در جهت رفع نواقص و بهبود وضعیت سایت شما و بالطبع با افزایش رتبه، به هدف خود برسید که پیاده سازی اصول سئو در سایت­ها هم نیازمند دانش فنی و تخصص بالایی است و هم باید تسلط کافی و تکنیک­های بروز را در اختیار داشته باشید. به همین دلیل یاس وب در زمینه­ ی ارائه ­ی خدمات سئو سایت یکی از مطرح­ ترین و معتبرترین سایت های خدماتی است که رتبه ­ی سایت و رضایت شما مشتریان عزیز گواهی بر این مدعاست.

هم اکنون یاس وب انواع پکیج­ های مناسب برای سئو سایت و در نتیجه بهینه سازی سایت را در اختیار شما عزیزان قرار داده تا تمامی صاحبان مشاغل و کسب و کار برحسب نیاز و هدف و همچنین بودجه ­ای که در اختیار دارند نسبت به خرید هر یک از آنها اقدام کنند. از پکیج سئو ساده تا طلایی با قابلیت­ها و ویژگی­های متفاوت آماده­ ی عرضه شدن برای شما مشتریان عزیز و گرامی است که قصد ورود به دنیای حرفه­ ای­ های کسب درآمد را دارند.

ضمنا این امکان نیز از طریق یاس وب فراهم شده تا در صورت نیاز با کارشناسان سایت تماس برقرار کرده و راهنمایی و مشاوره­ ی لازم را جهت انتخاب خدمات مناسب کسب و کار خود، دریافت کنند.

ذکر یک نکته­ ی اساسی را لازم می­دانیم تا شما صاحبان مشاغل و کسب و کارهای کوچک تا بزرگ در ذهن داشته باشید؛ پروژه­ ی بهینه سازی سایت با توجه به تغییر الگوریتم­ها و پارامترهای گوگل و بهینه ­تر شدن و هوشمندتر شدن گوگل، پروژه ­ای دائمی و بدون توقف است و برای دریافت نتایج نیز مقداری صبر لازم است که در صورت رعایت تمامی اصول قطعا نتیجه ­ی مطلوب و مدنظر خود را دریافت خواهید کرد. ضمن اینکه بهینه سازی سایت در کنار عواملی که در ابتدای مطلب ذکر کردیم مانند تولید محتوای باکیفیت، بهبود سرعت سایت و غیره نتیجه ­ی لازم را خواهد داد.

یاس وب به عنوان یکی از سایت های مطرح و بسیار معتبر در داخل کشور و با بیش از ۶ سال سابقه و کسب درصد بالای رضایت مندی مشتریان در بهینه سازی سایت توانسته به گزینه ­ای قابل اعتماد و مطمئن برای شرکت­ها و سازمان­های مختلف تبدیل شود و هدف اصلی خود را کسب رضایت و افزایش درآمد شما به بهترین شکل، با کمترین هزینه و با بیشترین راندمان قرار داده است. جهت استفاده از خدمات ما بر روی لینک خدمات سئو سایت کلیک کنید.

یاسر امینیمشاهده نوشته ها

Avatar for یاسر امینی

یاسر امینی مدیر عامل شرکت طراحان شبکه جهانی یاس (یاس وب) ، کارشناس فناوری اطلاعات، کارشناس سئو ، طراح و برنامه نویس front، مشاور بازاریابی و راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *