مرجع کامل تعاریف و واژه نامه سئو : تعداد ۲۲۵ اصطلاح تخصصی سئو! (قسمت ۱)

مرجع کامل تعاریف و واژه نامه سئو : تعداد 225 اصطلاح تخصصی سئو ! (قسمت 1)

بهینه سازی سایت برای موتور جستجو مانند هر صنعت دیگری نیازمند دانشی است که این دانش به صورت خلاصه در مجموعه ای از اصطلاحات و تعاریف منحصر به فرد ارائه می شود. اگر در زمینه سئو در حال فعالیت هستید، این واژه نامه سئو که تعداد ۲۲۵ اصطلاح رایج را برای شما گردآوری کرده است، می تواند برای شما مناسب باشد و با استفاده درست از این تعاریف و اصطلاحات می توانید بهترین نتایج را از سئو سایت دریافت کنید. با ما همراه باشید.

( مرتب سازی بر اساس حروف انگلیسی )

A | B | C | D | E | F | G 

 

A

۱- قسمت بالایی صفحه (Above The fold)

زمانی که کاربر وارد سایت شما می شود و محتوایی که در ابتدا بالای صفحه شما مشاهده می کند، برای رتبه بندی گوگل دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد. گوگل برای این که رتبه سایت هایی که بیش از اندازه تبلیغات انجام می دهند را کاهش دهد، در سال ۲۰۱۲ از الگوریتم Page Layout استفاده کرد.

۲- ای جکس (AJAX)

استفاده از Java Script در کنار XML را ای جکس یا AJAX می گویند و این اصطلاح به تغییر شکل پویای صفحه وب بدون نیاز به لود مجدد گفته می شود. در واقع صفحه وب امکان ارسال و دریافت اطلاعات را به صورت همزمان از وقتی که کاربر صفحه را مشاهده می کند وجود دارد و صفحه به صورت پویا نمایش داده می شود.

۳- الگوریتم (Algorithm)

این اصطلاح در واقع برنامه ای کامپیوتری است که به وسیله موتور جستجو در جهت بازیابی داده ها و ارائه نتایج برای یک سرچ توسط کاربر مورد استفاده است. موتورهای جستجو اعم از Google می توانند ترکیبی از الگوریتم ها را برای رتبه بندی صفحات وب در نظر داشته باشند و برای ارائه یک نتیجه در جستجو از تعدادی فاکتور و سیگنال مختلف استفاده می کنند.

۴- تغییر الگوریتم (Algorithm Change)

گاها اتفاق می افتد که تغییرات الگوریتم های گوگل به سرعت دیده نمی شود ولی همیشه اینطور نیست و برخی از تغییراتی که در الگوریتم ها ایجاد می شود، با سرعت بسیار بالایی دیده می شوند. تغییر به طور کامل و گذار از یک الگوریتم چند هفته ای طول می کشد. ما در زمینه سئو سایت باید بدانیم که سه نوع تغییرات برای الگوریتم ها وجود دارد :

  • به روز رسانی الگوریتم : در این روش از تغییر الگوریتم، برخی از ویژگی های یک الگوریتم خاص تغییر خواهد کرد.
  • تازه سازی الگوریتم : موتور جستجو در این شیوه الگوریتم را به صورتی که دقیقا دفعه قبل اجرا کرده است، دوباره اجرا خواهد کرد.
  • الگوریتم جدید : موتور جستجو یک الگوریتم جدید را برای بهبود کیفیت در جستجوی کاربران ارائه می کند. برای مثال می توانیم به اضافه شدن الگوریتم پنگوئن و پاندا توسط موتور جستجوی Google اشاره کنیم.

۵- ویژگی Alt تصویر یا متن (Alt Attribute)

یک کد از نوع HTML است که اطلاعاتی را برای جستجوی افراد نابینا و کم بینا ارائه می کند تا شخص بتواند درک بهتری از محتوای متنی یا تصویری سایت شما داشته باشد و از آن استفاده کند.

۶- تجزیه و تحلیل (Analytics)

به دانشی که در آن جمع آوری، تجزیه و تحلیل داده ها برای تفسیر آن ها جهت اقدام و انجام کاری در آینده گفته می شود.

۷- انکر تکست (Anchor Text)

زمانی که یک کلمه یا کلماتی برای لینک دادن استفاده کنیم. در واقع این متن برای ارائه اطلاعات متنی به موتور جستجو و همچنین کاربران بوده و می تواند برای قضاوت بهتر صفحه وب سایت و یا وب سایتی که به آن پیوند داده شده است مورد استفاده قرار گیرد. برای مثال در صورتی که یک متن از سایت X برای کاربران سایت Y گذاشته می شود که توصیفی از سایت X است و می تواند در سایت Y به صورت متن Anchor مورد استفاده قرار گیرد.

۸- هوش مصنوعی (AI)

در قسمت های قبلی، ما در زمینه الگوریتم ها توضیحاتی را ارائه کردیم. الگوریتم در واقع قوانین از قبل برنامه ریزی شده می باشد ولی هوش مصنوعی در دنیای کامپیوتر به عنوان یک روش برای امکان تصمیم گیری بدون دخالت انسان به شمار می رود و در واقع امکان تجزیه و تحلیل داده ها در کنار تصمیم گیری به کامپیوتر داده می شود.

۹- اتوریتی (Authority)

اتوریتی در واقع ترکیبی است که از سیگنال های مورد استفاده در موتورهای جستجو برای ارزیابی و رتبه بندی سایت ها استفاده می شود. در واقع اتوریتی را می توان تجمیع سیگنال های یک موتور جستجو و تصمیم گیری نهایی در خصوص رتبه بندی یک سایت دانست.

پیشنهاد میشود این مقاله را مطالعه فرمائید : دامین اتوریتی و پیج اتوریتی چیست و چه کارهایی باعث افزایش آن می‌شود؟

B

مرجع کامل تعاریف و واژه نامه سئو : تعداد 225 اصطلاح تخصصی سئو ! (قسمت 1)

۱۰- B2B (بازاریابی Business to Business)

بازاریابی B2B فروش محصول یا خدمات یک شرکت به شرکت دیگر است. این کلمه در واقع مخفف کلمه Business to business می باشد و در واقع زمانی در سئو استفاده می شود که محصولات و خدمات ارائه شده گران هستند و تصمیم گیرندگان اصلی و متخصصان هستند. به ارتباط مستقیم دو کسب و کار اینترنتی در سئو، B2B گفته می شود.

۱۱- B2C (بازاریابی Business to Consumer)

در این اصطلاح در واقع ما از سئو استفاده می کنیم تا فروش سازمان به شخص یا Business to Consumer را داشته باشیم. در این چرخه خرید کوتاه تر است، خدمات و همچنین محصولات با قیمتی ارزان تر عرضه می شوند و مصرف کنندگان، مخاطبان می باشند.

۱۲- بک لینک (Backlink)

بک لینک در سئو به لینکی گفته می شود که یک سایت به صورت مستقیم به سایت دیگر در خارج از نام دامنه سایت مبداء ارائه می دهد. در واقع زمانی که به واسطه تبلیغ، رپورتاژ یا همکاری، سایت دیگری لینک سایت ما را در صفحه وب خود درج کند، بک لینک روی می دهد.

۱۳- بایدو (Baidu)

به معروف ترین موتور جستجوی چینی گفته می شود که توسط روبین لی و اریک ژو در سال ۲۰۰۰ تاسیس شده است.

۱۴- بینگ (Bing)

نام موتور جستجویی است که توسط مایکروسافت راه اندازی شده است. بینگ در ژوئن سال ۲۰۰۹ راه اندازی شد و جایگزین Live Search شرکت مایکروسافت شد (در گذشته موتور جستجوی MSN و Windows Live Search توسط این کمپانی معرفی شده بودند.). از سال ۲۰۱۰ طی همکاری یاهو و مایکروسافت که در جولای سال ۲۰۰۹ به دست آمده بود، بینگ وظیفه تامین نتایج جستجوی ارگانیک مایکروسافت و یاهو را بر عهده گرفت.

۱۵- جعبه سیاه (Black Box)

به برنامه های کامپیوتری یا مجموعه ای از برنامه های کامپیوتری گفته می شود که ماهیت انجام پردازش توسط آن ها محرمانه است. در واقع ورودی و خروجی، تنها پارامترهای قابل مشاهده در Black Box به شمار می رود ولی فرآیند انجام پردازش را شما نمی توانید مشاهده کنید. برای مثال الگوریتم های گوگل به عنوان بلک باکس شناخته می شوند.

۱۶- کلاه سیاه (Black Hat)

تکنیک های ریسک داری که وبمسترها برای دریافت رتبه های برتر موتور جستجوی Google استفاده می کنند و در صورتی که موتور جستجوی گوگل متوجه آن ها شود، صفحه وب را جریمه می کند. از مهم ترین تکنیک های سئوی کلاه سیاه در سئو می توان به اسپم اشاره کرد.

۱۷- بلاگ (blog)

محتواهایی که به صورت زمان بندی شده منتشر میشوند و دسته بندی شده اند و جدیدترین مطالب در بالای صفحه قرار داده می شوند. این محتواها را می توان در جهت انعکاس منافع شخصی و سازمانی مورد استفاده قرار داد و همچنین توسط فرد یا گروهی از افراد ساخته می شود. در گذشته وبلاگ نویسی به عنوان یک نوع سیاهه نویسی شناخته می شد که در واقع پرونده ای بر روی وب سرور شناخته می شد. پس از مدتی برای این که این اصطلاح در سئو گیج کننده نباشد، کلمه بلاگ جایگزین شد.

۱۸- نرخ پرش (Bounce Rate)

نرخ پرش یا بانس ریت (Bounce Rate) به درصد بازدیدکنندگان یک صفحه از سایت گفته می شود که بدون باز کردن صفحه دیگری از سایت، آن را ترک می کنند. در واقع نرخ بانس ریت بسته به نوع صنعت و همچنین جایگاه آن می تواند گسترده باشد ولی در صورتی که بانس ریت در یک سایت زیاد باشد، نشان دهنده آن است که مشکل یا مشکلات از سوی سایت است. این در حالی است که موتور جستجوی Google می گوید که بانس ریت به عنوان عامل مستقیم رتبه بندی به حساب نمی آید.

پیشنهاد میشود این مقاله را مطالعه فرمائید : بانس ریت یا نرخ پرش (Bounce Rate) چیست؟ و ۱۱ روش برای بهبود آن

۱۹- ربات (Bot)

بات در سئو بیشتر اشاره به Googlebot و Crawler دارد.

Googlebot : به یک ابزار خزنده گفته می شود که صفحات وب را به صورت دقیقه به دقیقه چک می کنند. هر وب سایت حداقل یکی از این ربات های نرم افزاری را دارد.

Crawler : این دسته از ربات ها به داده های سایت دسترسی پیدا می کنند و مهم ترین بخش های آن را جداسازی می کنند. این کار در رتبه بندی موتورهای جستجو دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد.

۲۰- کلمات کلیدی شاخص (Branded Keyword)

به کلمات خاصی گفته می شود که برای یک برند مورد استفاده هستند و زمانی که کاربر آن ها را در موتور جستجو تایپ می کند، به سایت اصلی برند ارجاع داده می شود. برای مثال (Sony PlayStation 5) و (PS5) و (PlayStation 5) را می توان چند نمونه از کلمات کلیدی شاخص یا برند دانست که برای دسترسی به سایت اصلی پلی استیشن ۵ مورد استفاده قرار می گیرد.

۲۱- نشانگر صفحه (BreadCrumb)

یک عنصر که به کاربران کمک می کند تا بتوانند موقعیت خود را در یک وب سایت بدانند. این ابزار بیشتر برای راحتی کاربر مورد استفاده قرار می گیرد.

۲۲- لینک شکسته (Broken Link)

زمانی که کاربر روی یک لینک در وب سایت کلیک کند و به صفحه ۴۰۴ : Not Found ارجاع داده شود، به لینک موجود، لینک شکسته، بدون اعتبار یا خراب گفته می شود. این اتفاق زمانی رخ می دهد که سایت خارج از سرویس باشد یا یک صفحه حذف شده باشد.

C

مرجع کامل تعاریف و واژه نامه سئو : تعداد 225 اصطلاح تخصصی سئو ! (قسمت 1)

۲۳- حافظه پنهان (Chache)

این فناوری در واقع به کمک کاربر می آید تا مدت زمان بارگیری یک صفحه سایت کوتاه شود. محتوای وب (مثلا تصاویر) ذخیره سازی می شوند تا دوباره بارگیری نشوند. این اتفاق به صورت کوتاه مدت روی می دهد.

۲۴- صفحات کش شده (Cached Page)

یک تصویری از یک صفحه وب سایت که آخرین بار موتور جستجو آن را مورد بررسی قرار داده است.

۲۵- کنونیکال (Canonical URL)

یک کد HTML که برای مشخص کردن آدرس اینترنتی URL یک وب سایت مورد استفاده قرار می گیرد. این عنصر می تواند URL های همسان را مشخص کند تا محتوای تکراری را مورد استفاده قرار ندهد.

پیشنهاد میشود این مقاله را مطالعه فرمائید : تگ کنونیکال (canonical tag) چیست؟ و چگونه می توانیم از آن استفاده کنیم؟

۲۶- دامنه سطح ‌بالای کُد کشوری (ccTLD)

دامنه ای که نشان دهنده کد یک کشور می باشد. برای مثال زمانی که شما یک شرکت سازمانی در ایران داشته باشید، ccTLD شما برابر می شود با www.example.co.ir که در این URL، کد ccTLD شما برابر با ir می باشد.

۲۷- روش طعمه برای کلیک (Click Bait)

به محتوایی گفته می شود که برای جذب بیشتر مخاطب در دریافت کلیک مورد استفاده قرار می گیرد. معمولا این سری از محتواها با عناوین جذاب و بسیار گمراه کننده به صورت خبری منتشر می شوند.

۲۸- نرخ کلیک (CTR)

به نرخ بیان شده به صورت درصدی گفته می شود که کاربران با استفاده از آن بر روی نتایج جستجوی ارگانیک وارد سایت شما می شوند. این نرخ با تقسیم تعداد کل کلیک ها از سوی موتور جستجو بر تعداد کل نمایش سایت و ضرب آن در عدد صد به دست می آید.

۲۹- کلوکینگ (Cloaking)

ارائه مطالب و آدرس های اینترنتی (URL) مختلف و معمولا غیر مرتبط به کاربران و موتور جستجو که بر خلاف قوانین اعلام شده از سوی موتور جستجوی Google می باشد.

۳۰- سیستم مدیریت محتوا (CMS)

مخفف کلمه Content Management System که یک ابزار تحت وب برای ایجاد، مدیریت و بارگذاری داده ها را فراهم می آورد و مورد استفاده قرار می گیرد.

۳۱- لینک دهی مشترک (Co-Citation)

زمانی که دو صفحه وب یا سایت به صورت مشترک لینک سئو دریافت می کنند. این اتفاق حتی می تواند در صورتی که دو سایت به هم لینک نداده شده باشند نیز توسط شخص ثالث مورد استفاده قرار گیرد. برای مثال می توانیم بگوییم که یک شرکت مسافربری در صورتی که محتوای خود را برای شرکت های مسافربری هوایی نوشته باشد و در خصوص هواپیماها و برند آن ها صحبت کند، لینک دهی مشترکی را برای سایت ایرباس و بوئینگ انجام می دهد که به این مسئله Co-Citation گفته می شود.

۳۲- کامنت اسپم (Comment Spam)

تبلیغات، نظرات کپی شده و یا محتوای ضعیفی که در بخش نظرات در یک وب سایت قرار داده می شود ولی ارزش چندانی ندارد چرا که معمولا توسط خود مدیر سایت، از صفحه و از قسمت نظرات حذف می شوند.

پیشنهاد میشود این مقاله را مطالعه فرمائید : راه های جلوگیری از دیدگاه های اسپم در وردپرس

۳۳- رقابت (Competition)

دو نوع رقابت برای سئو وجود دارد :

  • رقابت مستقیم : شامل شرکت هایی که محصولات و یا خدماتی را به صورت مشابه ارائه می دهند و نیازهای های یکسانی را از مخاطب رفع می کنند تا مخاطبان به صورت مشابه و به صورت آنلاین و آفلاین را هدف قرار دهند.
  • رقابت در سئو : دو شرکت که سایت هایی با کلمات کلیدی یکسان دارند و در این خصوص با هم رقابت می کنند. این دو سایت خدماتی غیر مشابه دارند ولی نیازهای مخاطبان را مورد هدف قرار خواهند داد.

۳۴- محتوا (Content)

  • تعریف : به کلمات، تصاویر، فیلم ها، پادکست ها و یا ترکیبی از تمامی این موارد گفته می شود که اطلاعاتی را به کاربران و مخاطبان سایت القا می کند.
  • محتوا، یکی از دو فاکتور مهمی است که رتبه بندی گوگل بر اساس آن انجام می شود. موتور جستجو چک می کند که محتوای مفید، آموزنده، ارزشمند، معتبر، منحصر به فرد و با جذابیت بیشتر برای کاربران ارائه شود.

۳۵- محتوا پادشاه است (Content is King)

این عبارت را می توانید در سخنرانی ها و کنفرانس ها بشنوید، نوشته نویسندگان معروف سئو را بخوانید و در زمینه بازاریابی دیجیتال این عبارت که در واقع یک ضرب المثل در خصوص سئو است را زیاد می شنوید، می خوانید یا مشاهده می کنید. برداشت از این ضرب المثل چیست؟ محتوا برای داشتن سئو بهتر، بازاریابی دیجیتال و همچنین موفقیت در کسب و کار به واسطه بهینه سازی و جذب مخاطب بسیار ضروری به شمار می رود.

عبارت محتوا پادشاه است برای اولین بار توسط بیل گیتس در تاریخ ۳ ژانویه ۱۹۹۶ گفته شد و در یک مقاله تحت همین عنوان نیز منتشر شد.

۳۶- تبدیل (Conversion)

زمانی که یک کاربر اقداماتی که می خواهد را در یک وب سایت انجام می دهد. در این جا نمونه هایی از انواع تبدیل را به شما معرفی کرده ایم :

  • در حال انجام مراحل مربوط به خرید از سایت.
  • افزودن موارد جدید به سبد خرید در سایت.
  • تکمیل فرم های موجود در سایت. مثلا تکمیل فرم عضویت در خبرنامه، ثبت نام در رویداد یا وبینار و غیره.
  • دانلود محتوا از وب سایت. مثلا دانلود کتاب الکترونیک، فیلم و غیره.
  • بازدید کردن از محتوای ویدئویی در سایت

۳۷- نرخ تبدیل (Conversion Rate)

میزان تبدیل کاربران وب سایت به انجام کاری در صفحه که در بخش قبل به معرفی آن پرداختیم. این نرخ به صورت درصد بیان می شود و با تقسیم تبدیل بر ترافیک و ضرب در ۱۰۰ محاسبه می شود.

پیشنهاد میشود این مقاله را مطالعه فرمائید : نرخ تبدیل (Conversion Rate) چیست و چطور مخاطب را به مشتری تبدیل کنیم؟

۳۸- بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO)

به روندی گفته می شود که در بهبود تعداد تبدیل ها در یک سایت اتفاق می افتد و به طور کلی می توان گفت که تاکتیک های معروف در این زمینه را می توان تغییر طراحی سایت، استفاده بیشتر از تصاویر، درج قیمت، امکان تماس برای پیام رسانی و غیره دانست که در نهایت می تواند باعث شود که نرخ تبدیل در یک سایت بیشتر شود.

۳۹- همبستگی (Correlation)

به میزان ارتباطی که میان دو یا چند عنصر مورد استفاده قرار می گیرد و برای آن چه که تحلیل رفتار الگوریتم ها در سئو گفته می شود، همبستگی گفته می شود. همانطور که گفتیم، ماهیت الگوریتم ها به صورت BlackBox می باشد و در صورتی که بخواهیم ارتباط میان الگوریتم ها را مشاهده کنیم باید از همبستگی استفاده داشته باشیم.

۴۰- بودجه خزش (Crawl Budget)

به تعداد کل آدرس های اینترنتی (URL) گفته می شود که موتور جستجو می تواند در یک بازه زمانی خاص آن ها را بررسی کرده و رتبه بندی آن ها را انجام دهد.

تعریف بودجه خزش از دید Google : بودجه خزش تعداد زیادی از مفاهیم را در خود جای داده است ولی چیزی نیست که در ایندکس شدن صفحات جدید سایت شما در یک روز تاثیر خاصی داشته باشد و در نهایت می توان گفت که میزان ایندکس شدن صفحات در گوگل برای تعداد محدودی از صفحات به صورت موثر و در مدت زمان محدودی انجام می شود.

۴۱- خطای خزش (Crawl Error)

  • به آدرس های اینترنتی (URL) گفته می شود که ربات موتور جستجو نمی تواند خزش در آن انجام دهد.
  • آدرس های اینترنتی (URL) که یک کد خطای خاص را باز می گرداند.

۴۲- خزنده (Crawler)

به برنامه ای گفته می شود که توسط موتور جستجو طراحی می شود تا بتوانند صفحات وب را مورد بررسی قرار دهند. این ربات ها می توانند وب پیج ها را مشاهده کنند و اطلاعات و به روز رسانی های یک سایت را در موتور جستجو ایندکس می کنند.

۴۳- خزیدن (Crawling)

به روندی گفته می شود که برای جمع آوری اطلاعات، استفاده از خزنده ها و همچنین به روز رسانی میلیاردها صفحه وب مورد استفاده قرار می گیرد. افزودن صفحات و سازماندهی آن ها نیز از مهم ترین کارهایی است که مورد نیاز می باشد.

۴۴- شیوه های سبک آبشاری (CSS)

به شیوه نامه ای گفته می شود که عناصر HTML در یک سایت بر اساس آن نمایش داده می شود. برای مثال رنگ و فونت را می توان دو نمونه از انواع CSS دانست. همچنین برای مشاهده مناسب صفحه سایت در دستگاه های مختلف از CSS استفاده می شود.

۴۵- سفر مشتری (Customer Journey)

لحظه به لحظه ای که یک کاربر در حال مشاهده یک نام تجاری است و یا در حال بررسی آن است. این تعاملات بر اساس ترغیب، نفوذ و همچنین تبدیل این کاربر به مشتری طراحی می شود و از اهمیت بسیار زیادی در سئو برخوردار می باشد.

وجود مشتری در یک صفحه سایت بسته به نوع تجارت و همچنین خدمات ارائه شده می تواند متفاوت باشد. این مسئله در چهار مرحله اصلی تشکیل می شود :

آگاهی> جلب نظر> تصمیم گیری> حفظ کاربر

این در حالی است که Google هم یک چارچوب خاص خود را در این زمینه دارد :

مشاهده> تفکر> استفاده> اهمیت به کاربر

این مفهوم در سئو همچنین به عنوان مفاهیم دیگری نیز شناخته می شود :

  • روند خرید (Buying Process)
  • انجام تصمیم گیری توسط مصرف کننده (Consumer Decision Journey)
  • تصمیم گیری مشتری به انجام خرید آنلاین (the Customer Journey to Online Purchase)
  • قیف بازاریابی (Marketing Funnel)
  • مسیر خرید (Path to Purcase)
  • قیف خرید (Purchase Funnel)

D

مرجع کامل تعاریف و واژه نامه سئو : تعداد 225 اصطلاح تخصصی سئو ! (قسمت 1)

۴۶- داده (Data)

تمامی اطلاعاتی که مربوط به مشتری می شود و می توانیم بر اساس آن مشتریان واقعی را نشان دهیم که معمولا با سوالاتی مانند چه کسی، چه، کجا، چه زمانی، چرا و چگونه شروع می شوند و برای این که بتوانیم استراتژی ها و تکنیک های سئو را مورد استفاده قرار دهیم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد.

۴۷- صفحه بن بست (Dead-End Page)

به صفحه وبی گفته می شود که به صفحات دیگر پیوند داده نشده است و به این ترتیب فراخوانی می شود چرا که به محض ورود یک کاربر یا ربات به این صفحه، جایی برای حرکت مستقیم از صفحه به دیگر صفحات نخواهد داشت.

۴۸- لینک عمیق (Deep Link)

  • به پیوندهایی گفته می شود که از صفحه وبی به دیگر صفحات اشاره داشته باشد.
  • به صفحه وبی گفته می شود که برنامه دیگر را نیز فراخوانی کند. مانند باز کردن برنامه تلفن از یک صفحه.

۴۹- دی ایندکس (De-Index)

زمانی که Google تصمیم می گیرد که یک وب سایت یا صفحه ای خاص از یک وب سایت را به صورت دائم یا موقت از نتایج جستجوی خود حذف کند. Google به این منظور ابزاری را در Search Console خود ارائه می دهد که می تواند برای نقض دستورالعمل های یک سایت مورد استفاده قرار گیرد و همچنین از فهرست بندی های گوگل خارج خواهد شد.

۵۰- دایرکتوری (Directory)

به لیست ایجاد شده از وب سایت ها گفته می شود که معمولا توسط دسته بندی های مرتبط جداسازی می شوند و توسط ویراستاران اپراتور (انسانی) نگهداری می شوند. بسته به نوع فهرست، درج در دایرکتوری می تواند رایگان یا نیازمند هزینه باشد و در گذشته این سری از لیست ها و فهرست ها بسیار زیاد بودند. این مسئله باعث شد تا این دسته از لینک ها بسیار زیاد شوند و در نهایت دایرکتوری ها ارزش خود را از دست بدهند.

۵۱- رد کردن (Disavow)

در صورتی که یک نمایه از پیوند شامل ورودی های زیادی از اسپم باشد و یا لینک های خراب باشد، این مسئله می تواند به رتبه بندی سایت شما آسیب وارد کند و  یک قانون توانایی حذف آن را نخواهد داشت. برای مثال پیوند شما در یک سایت کنترلی نخواهد داشت. شما می توانید برای این که دستی این کار را انجام دهید می توانید از ابزار Disavow Tool Google استفاده داشته باشید.

۵۲- دی موز (DMOZ)

به Open Directory گفته می شود که به فهرست کردن وب سایت های ویرایش شده توسط انسان ها در تاریخ ۵ ژوئن ۱۹۹۸ راه اندازی شد و در تاریخ ۱۷ مارس ۲۰۱۷ پایان آن اعلام شد.

۵۳- لینک فالو (Do-follow)

به لینک های بدون مشخصه گفته می شود به عبارتی مشخصه “no-follow” ندارند.

۵۴- دامنه (Domain)

به آدرس وب سایت گفته می شود که در انتها با پسوند هایی مانند .org، .com، .net و غیره به انتها می رسد.

۵۵- مرجع دامنه (Domain Authority)

به طور کلی می توان گفت که قدرت وب سایت با توجه به گذشت زمان را مرجع دامنه می گویند. این صفحه به صورت پیوندهای مختلف ایجاد می شود و نمره ای مابین صفر تا صد به آن اختصاص داده می شود. این قابلیت برای توانایی یک سایت در نتایج موتور جستجو مورد استفاده قرار می گیرد.

۵۶- صفحه ورود (Doorway Page)

یک صفحه وب ایجاد شده برای رتبه بندی در موتورهای جستجو می باشد و در کلمات کلیدی خاص به منظور هدایت کاربرانی که برای ورود به سایت دیگر می خواهند آماده شوند ایجاد می گردد و مورد استفاده می باشد.

۵۷- شرکت داک‌داک‌گو (DuckDuckGo)

در تاریخ ۲۸ سپتامبر ۲۰۰۸ یک موتور جستجو ساخته شد، به دلیل آنکه تمرکز زیادی روی حفظ حریم خصوصی کاربر داشت و همچنین فیلترهای زیادی برای جستجو ارائه نمی کرد، بسیار مورد توجه قرار گرفت. نتایج جستجو انجام شده توسط این شرکت متکی به ۴۰۰ منبع تکی می باشد که از جمله مهم ترین آن ها می توان به Bing، Crawler، DuckDuckBot و Yandex اشاره داشت. تنها در سال ۲۰۱۶ به میزان ۴ میلیارد جستجو توسط DuckDuckGo انجام شده است.

۵۸- محتوای تکراری (Duplicate Content)

زمانی که محتوای یک صفحه در یک سایت، کاملا مشابه با صفحه دیگری از سایت دیگر باشد، محتوای تکراری رخ می دهد. در واقع زمانی که محتوا از لحاظ ساختار، نوع بیان و کلمات به کار برده شده نیز با سایت دیگر مطابقت زیادی داشته باشد، محتوای تکراری روی خواهد داد.

پیشنهاد میشود این مقاله را مطالعه فرمائید : محتوای تکراری (Duplicate Content) چیست و چگونه می توان آن را برطرف کرد؟

۵۹- زمان ثابت (Dwell Time)

به مدت زمانی گفته می شود که وقتی یک کاربر روی یک نتیجه جستجو کلیک می کند و دوباره به نتایج موتور جستجو (SERP) باز می گردد. در واقع اگر این زمان کوتاه باشد (برای مثال کمتر از ۵ ثانیه) موتور جستجو استدلال بر عدم کیفیت بالای محتوا خواهد داشت.

E

مرجع کامل تعاریف و واژه نامه سئو : تعداد 225 اصطلاح تخصصی سئو ! (قسمت 1)

۶۰- تجارت الکترونیک (E-commerce)

زمانی که خرید و فروش محصولات (یا ارائه خدمات) به صورت کاملا بر اساس بستر اینترنت باشد و آنلاین انجام شود.

۶۱- لینک تحریر (Editorial Link)

به یک پیوند میان دو وب سایت گفته می شود، بدون این که از صاحب سایت مقصد هزینه ای دریافت شود و یا از این لینک اطلاع رسانی شده باشد. این لینک همچنین به عنوان لینک طبیعی (Natural Link) نیز شناخته می شود.

۶۲- معیارهای تعامل (Engagement Metrics)

به روش هایی گفته می شود که برای اندازه گیری و همچنین نحوه تعامل کاربران با صفحات وب و همچنین محتوا استفاده می شود. در ادامه معیارهای تعامل را برای شما بیان خواهیم کرد :

  • نرخ کلیک
  • نرخ تبدیل
  • نرخ بازگشت
  • زمان ماندن در صفحه یا سایت
  • بازدیدکنندگان جدید و بازدیدکنندگان ثابت
  • تناوب و تاخر
  • زمان ثابت

۶۳- موجودیت ها (Entities)

مکان ها، افراد، سازمان ها، وب سایت ها، گروه ها، رویدادها، واقعیت ها و سایر موجودیت هایی که در بهینه سازی می توانیم به صورت نمودار دانش از آن استفاده کنیم. این اصطلاح با نام نمودار دانش نیز شناخته می شود.

۶۴- لینک خارجی (External Link)

این اصطلاح برابر با Outbound Link نیز می باشد.

Outbound Link : به لینک هایی که از سایت شما به سایت های دیگر داده می شود، Outbound Link گفته می شود.

F

مرجع کامل تعاریف و واژه نامه سئو : تعداد 225 اصطلاح تخصصی سئو ! (قسمت 1)

۶۵- قطعات ویژه (Featured Snippet)

موتور جستجوی Google برای سوالات خاص در SEO که معمولا با سوالاتی مانند چه کسی، چه چیزی، کجا، چه زمانی، چطور و چرا یک بلوک خاص برای بالای نتایج جستجو به کاربر نمایش می دهد که این بلوک به صورت خلاصه با یک پاراگراف، ویدئو، جدول یا فهرست تکمیل می شود و در کنار آن می توانیم تاریخ انتشار، صفحه یا لینک به صفحه وب را دریافت کنیم. این اصطلاح به عنوان موقعیت صفر (Position Zero) نیز شناخته می شود.

۶۶- قابلیت جستجو (Findability)

به این قابلیت برای میزان سادگی در یافتن محتوای وب سایت به واسطه لینک های داخلی و یا از خارج سایت به واسطه موتورهای جستجو گفته می شود.

۶۷- لینک فوتر (Footer Link)

به پیوندها (لینک هایی) گفته می شود که در قسمت پایین یا فوتر یک سایت قرار داده می شوند.

G

مرجع کامل تعاریف و واژه نامه سئو : تعداد 225 اصطلاح تخصصی سئو ! (قسمت 1)

۶۸- گوگل (Google)

این موتور جستجو توسط لری پیج و با همکاری سرگئی برین در ماه سپتامبر سال ۱۹۹۸ تاسیس گردید. این فناوری با تکیه بر فناوری خزیدن در وب سایت ها و همچنین با استفاده از الگوریتم های پیچیده برای تجزیه و تحلیل الگوها بوده و پیوند دهی برای رتبه بندی وب سایت ها را انجام می دهد. همچنین خروج از فهرست وب و دسترسی توسط انسان توسط این موتور جستجو انجام می شود. Google به عنوان پر کاربردترین موتور جستجو در تقریبا تمامی کشورهای جهان شناخته می شود.

۶۹- گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)

برنامه ای تحت وب است که برای تجزیه و تحلیل رایگان وب سایت می توانید از آن استفاده کنید. قابلیت هایی مانند گزارش گیری از عملکرد و رفتار مخاطب، منابع سایت در جذب ترافیک، عملکرد محتوای یک سایت و موارد دیگر توسط این ابزار انجام می شود.

۷۰- بمباران گوگلی (Google Bomb)

روشی است که برای رتبه بندی یک سایت توسط آن برای کسب رتبه بالا از آن استفاده می شود. در واقع به لینک دهی مکرر سایت به یک صفحه خاص گفته می شود که با استفاده از یک Anchor Text لینک می شود تا به رتبه بندی سریع تر و بهتر یک صفحه کمک کند. اگر بخواهیم مثالی در این زمینه بزنیم، زندگینامه جورج بوش در کاخ سفید با جستجوی کلمه Miserable failure به عنوان رتبه یک Google قرار داده شد.

۷۱- ربات گوگل (Google Bot)

به یک سیستم خزنده گفته می شود که توسط Google برای پیدا کردن و افزودن سایت ها و صفحات جدید به فهرست این موتور جستجو مورد استفاده قرار می گیرد.

۷۲- رقص گوگل (Google Dance)

این اصطلاح از سال ۲۰۰۲ اضافه شده است و برای یک دوره زمانی Google مورد استفاده است که در آن این موتور جستجو نهایتا هر ماه یک بار به روز رسانی می کرد.

۷۳- الگوریتم مرغ مگس خوار (Google Hummingbird )

این الگوریتم جستجوی Google پس از مدت یک ماه که Google از آن استفاده می کرد، در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۳ به صورت رسمی اعلام شد. هدف استفاده این موتور جستجو از الگوریتم مرغ مگس خوار را می توان درک بهتر متن سوالات در جستجوی معنایی دانست. در واقع Google با استفاده از این الگوریتم به دنبال آن بود که اگر کاربر از جستجوی معنایی استفاده کرد، نتایج بهتر به وی ارائه شود.

پیشنهاد میشود این مقاله را مطالعه فرمائید : الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل چیست و چگونه کار می کند؟

۷۴- الگوریتم پاندا (Google Panda)

این الگوریتم را می توان یکی از مهم ترین به روز رسانی های Google در زمینه الگوریتم دانست که برای اولین بار در فوریه ۲۰۱۱ ارائه شد و به روز رسانی های متعدد بعدی برای آن عرضه شد. هدف از Google Panda چه بود؟ کاهش ارزش و رتبه محتوای کم ارزش که توسط فارم لینک ها تولید می شدند. در نهایت، در سال ۲۰۱۶ پاندا به عنوان بخشی از الگوریتم اصلی Google برای رتبه بندی اعلام شد.

۷۵- الگوریتم پنگوئن (Google Penguin Algorithm)

این الگوریتم به عنوان یکی از الگوریتم های اصلی Google شناخته می شود که برای اولین بار در آپریل سال ۲۰۱۲ راه اندازی شد و مورد استفاده قرار گرفت. هدف Google از الگوریتم Penguin را می توان کاهش رتبه سایت هایی دانست که بیش از اندازه بهینه سازی شده بودند و یا سایت هایی که از تکنیک های سئو کلاه سیاه مانند محتوای Spam استفاده می کردند. در نهایت سال ۲۰۱۶ این الگوریتم به عنوان یکی از بخش های الگوریتم اصلی Google شناخته شد و در این زمان شروع به کار آن آغاز شد.

یاسر امینیمشاهده نوشته ها

Avatar for یاسر امینی

یاسر امینی مدیر عامل شرکت طراحان شبکه جهانی یاس (یاس وب) ، کارشناس فناوری اطلاعات، کارشناس سئو ، طراح و برنامه نویس front، مشاور بازاریابی و راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *