چه دلایلی باعث می شود سایت شما در نتایج گوگل نمایش داده نشود؟

چه دلایلی باعث می شود سایت شما در نتایج گوگل نمایش داده نشود؟

عدم نمایش سایت در گوگل مشکلی است که گریبانگیر بسیاری از کسانی که وب سایت خود راه اندازی کرده اند و دلایل زیادی هم برای این اتفاق وجود دارد اما مهم است بدانید که واقعا دلیل آن چیست؟ در این مطلب مهمترین و شاید تنها دلایلی که باید آنها را بررسی کرده و رفع کنید را ذکر کرده ایم که قطعا با رعایت این موارد مشکل شما نیز حل خواهد شد.

با مهمترین دلایل عدم نمایش سایت در گوگل آشنا شوید

عدم نمایش سایت در گوگل از جمله مشکلاتی است که صاحبان کسب و کارهای مختلف با آن مواجه هستند. برای این افراد جای سؤال است که چرا با وجود تمام تلاش هایی که انجام داده اند مثل نصب وردپرس، انتخاب تم عالی، محتوای با کیفیت، انجام بهینه سازی ها طبق اصول SEO و غیره، سایت آنها در نتایج گوگل به نمایش در نمی آید. در چنین مواردی اولین کاری که به ذهنتان می آید این است که به دنبال شناسایی عوامل تأثیرگذار و رفع آنها باشید و به همین دلیل قطعا عباراتی مثل «دلایل مهم عدم نمایش سایت در گوگل» و مشابه آن را در گوگل سرچ می کنید تا سریعتر عیب یابی کنید.

در نتایج سرچ گوگل با دلایل بسیار مختلفی در رابطه با عدم نمایش سایت در گوگل مواجه خواهید شد که برخی از آنها شاید دلیل اصلی این رخداد نباشند و در نتیجه با رفع آنها هم باز مشکل شما حل نشود و یا اینکه پس از چک کردن آنها متوجه شوید که وب سایت شما چنین مشکلی ندارد. اگر تاکنون سرچ های زیادی انجام داده اید و مطالب مفیدی پیدا نکرده اید تا مشکل خود را رفع کنید، نگران نباشید چون در این مطلب، به ۸ دلیل اصلی عدم نمایش سایت در گوگل پرداخته ایم که با برطرف کردن آنها قطعا مشکل شما نیز حل خواهد شد با ما همراه باشید.

ایندکس نشدن یکی از دلایل عدم نمایش سایت در گوگل

ایندکس نشدن یکی از دلایل عدم نمایش سایت در گوگل

تبعیت نکردن از قوانین گوگل یکی از عوامل اصلی ایندکس نشدن

برای شرکت هایی که ارائه دهنده خدمات سئو سایت و پشتیبانی سایت هستند همواره دو موضوع مهم دنبال می شود. مورد اول نمایه یا ایندکس شدن سایت و مورد دوم افزایش رتبه یا رنکینگ سایت می باشد. ایندکس شدن سایت ساده ترین اقدامی است که می توان یک سایت را با توجه به خدماتی که ارائه می دهد در فهرست نتایج گوگل اضافه کرد. با توجه به حجم رقبا و همچنین میزان فعالیت آنها در کلمات کلیدی مختلف رنکینگ سایت نیز تعیین میشود.

می توان گفت قرار گرفتن یک سایت در صفحه ۱۰ گوگل شباهت بالایی به حذف یا به طور کامل ایندکس نشدن آن دارد زیرا افرادی که به دنبال یک خدمات خاص هستند کمتر پیش می‌آید که به صفحات بالاتر سر بزنند. پس افزایش رتبه پایدار یک سایت فوق‌العاده اهمیت دارد و باید این روند رتبه دهی طبق قواعد قانونی و اصولی سئو باشد.

وب سایت هایی که در صفحات بالاتر گوگل قرار دارند نشان از کم کاری شما در روند سئو سایت دارد. اما حذف یا پنالتی شدن آنها می تواند به دلیل تبعیت نکردن و استفاده از تکنیک های نابجا در سئو سایت باشد.

زیاده روی در سئو و همچنین اعمال همزمان شمار بالایی از تکنیک‌ها و روش های بهینه سازی همیشه تاثیر مثبتی نخواهد داشت. شما باید در چارچوب قواعد گوگل اصول آهستگی و پیوستگی را رعایت کنید. هیچ کلمه ای یک شبه رتبه نمی گیرد و هیچ سایتی نیز به یکباره از نتایج گوگل حذف نمی شود. ایندکس نشدن سایت یک تصمیم مهم از طرف گوگل است که حاصل از عملکرد ضعیف و غیر قانونی برخی از سایت ها می باشد. از طرفی زمانی که یک سایت از نتایج حذف می شود به دلیل یک رفتار خطا در یک روز نیست بلکه تکرار چندین خطا بصورت ممتد در چندین ماه است که در نهایت گوگل با در نظر گیری مجموعه عوامل وب سایت را پنالتی یا کاهش رتبه می دهد.

ایندکس نشدن وب سایت

طبیعتا سایت هایی که توسط گوگل ایندکس نشده باشند در نتایج سرچ هم نشان داده نخواهند شد و دلایل مختلفی هم برای اتفاق افتادن این رخداد وجود دارند. در سایت های مختلف دلایل زیادی عنوان کرده اند اما موارد زیر مهمترین و شاید تنها دلایل معتبر برای عدم نمایش سایت در گوگل ناشی از ایندکس نشدن باشد:

  • سایت شما خیلی جدید است : اگر وب سایت خود را تازه راه اندازی کرده اید، بد نیست بدانید که ایندکس شدن وب سایت های جدید توسط گوگل و اعمال تغییرات در نتایج سرچ تا چندین هفته طول می کشد. ضمن اینکه وب سایت های جدید هنوز لینک های ورودی زیادی به داخل سایت ندارند و گوگل هم برای ایندکس کردن یک وب سایت و بهبود رتبه آن، به تعداد و کیفیت لینک های ورودی هم نگاه می کند و چون افزایش اعتبار دامنه و برند زمان می برد، نباید انتظار داشته باشید که فورا رتبه خوبی بگیرید.
  • سایت شما تگ “noindex” دارد : اگر زمان زیادی از راه اندازی وب سایت می گذرد و هنوز مشکل شما برطرف نشده است، کد “noindex” را داخل کدهای وب سایت خود چک کنید چرا که به ربات های موتور جستجو امکان پیدا کردن و ایندکس کردن صفحات وب را نمی دهد.
  • فایل  robots.txt : یکی دیگر از دلایل ایندکس نشدن وب سایت، وجود کدهای مسدود کننده در فایل robots.txt است که امکان پیدا شدن کل وب سایت را نمی دهد پس حتما چک کنید که چنین کدهایی در این فایل وجود نداشته باشد.
  • فعال بودن گزینه not to index the sites در وب سایت های وردپرسی : وب سایت هایی که روی سیستم وردپرس راه اندازی می شوند یک ویژگی دارند به نام not to index the sites، به همین دلیل شما باید با رفتن به قسمت تنظیمات و برداشتن تیک این گزینه، این مشکل را رفع کنید.
  • جریمه شدن (Penalty) وب سایت : برخی مواقع دلیل عدم نمایش وب سایت در گوگل و یا در واقع در صفحه نتایج سرچ گوگل یا SERP، جریمه هایی است که از طرف گوگل دریافت کرده اید و این موقعی اتفاق می افتد که طبق دستورالعمل های آن عمل نکرده باشید و در این صورت بسته به شرایط، وب سایت شما به شکل موقتی یا دائمی از صفحه نتایج گوگل حذف خواهد شد.

نکته بسیار مهم : برای پیگیری رفع موارد ۱ و ۲ توصیه می کنیم حساب کاربری در Google Search Console بسازید تا گوگل مستقیما به sitemap.xml شما دسترسی پیدا کند و از این طریق به گوگل درخواست دهید تا URL های شما را ایندکس کند. حتی در این بخش می توانید متوجه شوید که دقیقا در رابطه با چه موضوعاتی جریمه شده اید پس از رفع آنها، درخواست Reconsideration Request خود را برای گوگل ارسال کنید.

بهینه نبودن سایت و محتوای بی کیفیت از دلایل عدم نمایش سایت در گوگل

بهینه نبودن سایت و محتوای بی کیفیت از دلایل عدم نمایش سایت در گوگل

بهینه نبودن وب سایت طبق اصول SEO

بهینه کردن وب سایت به این خاطر است که موتورهای جستجو در پیدا کردن مطالب و محتوای شما مشکلی نداشته باشند و کاملا طبق دستورالعمل های گوگل عمل کرده باشید که به مجموعه این روش ها، بهینه سازی سایت یا SEO گفته می شود.

مثلا از عناوین و توضیحات متای مناسب همراه با کلمه کلیدی اصلی استفاده کنید، رابط کاربری و تجربه کاربری را بهبود ببخشید، تولید محتوای با کیفیت و قابل فهم انجام دهید، متن محتوا با عناوین مرتبط باشند تا کاربران با محتوایی برخورد نکنند که هیچ ارتباطی با سرچ آنها یا لینکی که بر روی آن کلیک کرده اند نداشته باشد و غیره. ضمنا بخاطر داشته باشید که گوگل پلتفرم وردپرس را هم بیشتر ترجیح می دهد.

محتواهای تکراری یا کپی شده و خیلی مختصر

تولید محتوای باکیفیت در وب سایت بسیار اهمیت دارد و یکی از دلایل بسیار مهم نمایش سایت در گوگل نیز هست. به نحوی که توصیه شده وب سایت ها مخصوصا از نوع تجاری در ماه ۱۶ بار پست بگذارند و به همین دلیل وب سایت هایی که تعداد محتوای کافی نداشته باشند گوگل آنها را نمایش نخواهد داد.

ضمنا محتواهایی که کپی شده باشند و در حقیقت تکراری باشند، گوگل به شدت جریمه می کند و به همین دلیل حتما باید محتوای یونیک تولید کنید و این مورد به دقت توسط الگوریتم های گوگل بررسی می شوند. برخی موارد نیز ممکن است که کل متن شما تکراری نباشد و تنها درصدی از آن تکراری یا کپی برداری تلقی شود که برای بررسی این موضوع می توانید از وب سایت هایی که در این زمینه به صورت رایگان فعالیت می کنند و البته بسیار معتبر هستند استفاده کنید مثل:

همچنین محتوای شما باید کامل و جامع و حداقل ۳۰۰ کلمه باشد تا از نظر گوگل ارزشمند محسوب شود و این حداقل مقداری است که باید رعایت کنید. در واقع یکی از دلایل عدم نمایش سایت در گوگل این است که از نظر این غول موتور جستجو، محتوایی که کمتر از ۳۰۰ کلمه باشد، امکان ندارد که مطلبی جامع در مورد موضوع مدنظر ارائه داده باشد. محتوای خود را حرفه ای و با رعایت تمامی نکات نگارش کنید تا عدم نمایش سایت در گوگل مشمول شما نشود.

تعداد کلمات کلیدی زیاد و یا نامرتبط با موضوع متن

کلمات کلیدی هم فاکتور بسیار مهمی در عدم نمایش سایت در گوگل محسوب می شوند که خود به دو فاکتور مختلف اما مرتبط با آن تقسیم بندی می شود :

  • تعداد کلمات کلیدی زیاد : برخلاف اوایل که وب سایت های مختلف کلمات کلیدی را به تعداد زیاد استفاده می کردند تا بازدید بیشتری پیدا کرده و رتبه بهتری دریافت کنند امروزه این کار کیورد استافینگ (Keyword Stuffing) تلقی شده (از مصادیق سئو کلاه سیاه) و به شدت جریمه می شوید.
  • کلمات کلیدی نامرتبط با موضوع متن : مورد مهم بعدی در مورد کلمات کلیدی این است که باید متناسب با محتوا و لینکی باشند که قرار داده اید. مثلا اگر در مورد بهترین ارزهای دیجیتالی مطلب می نویسید طبیعتا کاربران به مطلبی نیاز دارند که در آن ارزهای دیجیتالی مختلف با یکدیگر مقایسه شده اند در غیر این صورت از آن استقبال نکرده و گوگل نیز جریمه خواهد کرد.

به همین دلیل است که برای برخی افراد سؤال می شود که چرا در یک کلمه کلیدی خاص سایت یا صفحه آنها در گوگل نمایش داده نمی شود، چون تنها تکرار کلمه کلیدی حتی به تعداد مناسب مطرح نیست، بلکه باید با کل موضوع متن نیز مرتبط باشد.

هنوز هم تعداد و اعتبار لینک ها در نمایش سایت در گوگل مهم هستند

هنوز هم تعداد و اعتبار لینک ها در نمایش سایت در گوگل مهم هستند

بک لینک های قوی ندارید

دلیل دیگر عدم نمایش سایت این است که لینک های با کیفیت و معتبری برای سایت خود نداشته باشید. در ابتدا روش کار گوگل این بود که هر سایتی لینک های قویتری دارد و از سایت های معتبرتری لینک گرفته و در نتیجه از این طریق بازدید بیشتری کسب می کند پس حتما بهتر بوده و رتبه بالاتری هم می گرفت. با وجود اینکه بیش از ۲ دهه از آن زمان می گذرد و تغییر و تحولات عظیمی در الگوریتم های گوگل رخ داده اما هنوز هم لینک ها اهمیت بسیار زیادی در رتبه گرفتن و نمایش سایت در رده های بالای SERP ایفا می کنند. یکی از راه های دریافت بک لینک های قوی و معتبر، داشتن سایتی کاملا بهینه سازی شده طبق اصول گوگل و تولید محتواهای ارزشمند و با کیفیت است که شانس به اشتراک گذاری آنها را در شبکه های اجتماعی و در نتیجه افزایش بازدید کنندگان را بالاتر می برد.

تجربه کاربری یا UX ضعیف

یکی از مشکلات اساسی که صاحبان کسب و کارهای مختلف دارند، هدف آنها از راه اندازی وب سایت و تولید محتوا و در نهایت ارائه خدمات و محصولات است؛ درآمدزایی. اینکه صرفا به درآمدزایی فکر کنید باعث می شود از سایر عوامل دور بمانید چرا که مهمترین هدف باید بهبود تجربه کاربری یا UX باشد که مفهومی بسیار گسترده است و اگر رعایت نشود قطعا گوگل شما را در نتایج خودش نمایش نخواهد داد.

طبق آمار ۷۰% کاربرانی که از یک وب سایت تجربه کاربری خوبی نداشته باشند، اصلا مایل نیستند که دوباره وارد چنین سایتی شوند. عوامل بسیار زیادی در بهبود و افزایش تجربه کاربری بازدیدکنندگان اثر می گذارند که مهمترین آنها عبارتند از:

  • محتوای با کیفیت/ مرتبط/ جامع و کامل/ یونیک
  • بهینه سازی صفحات و کل وب سایت طبق اصول سئو
  • سرعت سایت که طبق آمار اگر سرعت لود سایت بیشتر از ۳ ثانیه بشود تا نیمی از کاربران از آن خارج خواهند شد
  • طراحی کاربر پسند و رابط کاربری یا UI عالی

توجه داشته باشید که بهبود تجربه کاربری، نرخ پرش یا Bounce Rate را هم کاهش می دهد و در نتیجه حاصل افزایش تعداد بازدیدکنندگان و مدت زمانی که از سایت شما استفاده می کنند، نمایش وب سایت در گوگل و قرارگیری در رتبه های برتر خواهد بود.

طراحی ریسپانسیو یکی از راه های افزایش ترافیک سایت

طراحی سایت ریسپانسیو یکی از عوامل مهم در سئو و نمایش بهتر سایت در گوگل

طراحی سایت ریسپانسیو

طراحی سایت ریسپانسیو یا سازگاری صفحات وب سایت با گوشی های هوشمند که در اندازه های مختلف تولید می شوند بسیار حائز اهمیت است چرا که در عصر فناوری موبایل، اکثر بازدیدکنندگان، که بیش از نیمی از تعداد کل کاربران اینترنت را تشکیل می دهند، از گوشی و تبلت برای جستجوها و بازدیدهای خود استفاده می کنند.

حتی توصیه شده که در هنگام طراحی وب سایت، ابتدا نسخه موبایلی آن را طراحی کنید! قطعا شما نیز به عنوان کسی که در اینترنت از طریق موبایل جستجو می کند، به وب سایتی که در آن مجبور هستید برای خواندن متن زوم کنید یا صفحه سایت را از روی گوشی به سمت چپ و راست ببرید تا به منو های وب سایت دسترسی پیدا کنید، اهمیت نخواهید داد. لذا حتما به طراحی سایت ریسپانسیو یا واکنش گرا (Mobile Responsive) برای طراحی سایت خود اهمیت زیادی بدهید که امروزه جزء معیارهای بسیار مهم در بهبود سئو سایت است و گوگل شدیدا به این موضوع اهمیت می دهد.

یاسر امینیمشاهده نوشته ها

Avatar for یاسر امینی

یاسر امینی مدیر عامل شرکت طراحان شبکه جهانی یاس (یاس وب) ، کارشناس فناوری اطلاعات، کارشناس سئو ، طراح و برنامه نویس front، مشاور بازاریابی و راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *