مفهوم سختی کلمه کلیدی و اهمیت آن در سئو سایت

مفهوم سختی کلمه کلیدی و اهمیت آن در سئو سایت

مجموعه ای از کلمات کلیدی در صفحات جستجوی گوگل هستند که رقابت فوق العاده بالایی در افزایش امتیاز، رتبه بندی و یا رنکینگ آن ها وجود دارد. بدان معنا که افراد بیشتری از طریق تولید محتوای با کیفیت و اجرای بک لینک و بسیاری از ترفندهای دیگر منحصراً روی آن کلمه کلیدی کار کرده اند و زمان و همچنین انرژی زیادی را جهت ارتقاء رتبه ی آن صرف کرده اند. زمانی که چنین اتفاقی برای یک کلمه ی کلیدی رخ می دهد، اصطلاحاً با عنوان میزان سختی کلمه کلیدی در دنیای سئو از آن یاد می شود و شما به عنوان یک سئوکار یک روند بسیار پیچیده و طاقت فرسایی را به منظور قرار دادن آن کلمه کلیدی در رتبه ای بالاتر از رقبای خود در پیش دارید.

از آنجایی که سئو سایت با هدف ارتقاء یک وب سایت و کلمات کلیدی آن و از همه مهمتر افزایش بازدیدکنندگان آن انجام می شود، تفاوتی ندارد که سختی کلمه کلیدی در چه درجه ای است بطوریکه در هر شرایطی شما باید بتوانید آن کلمه را در بالاترین سطح رنکینگ قرار دهید و در این شرایط است که میزان تخصص و تجربه ی شما مشخص می شود.

روی چه کلماتی سرمایه گذاری کنیم؟ کلمات سخت یا با رقابت پایین!

در حوزه خدمات سئو سایت برای افزایش رنکینگ و رتبه دهی به یک کلمه کلیدی با دو رویکرد مهم مواجه می شویم. ممکن است کلمه کلیدی مورد نظر رقابت بسیار بالایی داشته باشد که غالباً به عنوان کلمه کلیدی سخت قلمداد می شود. در طرف مقابل این امکان وجود دارد که رقابت در آن کلمه کلیدی به واسطه چند سیلابی بودن پایین باشد. سرمایه گذاری در این دو مورد بسیار با یکدیگر فاصله دارد. در واقع مقدار هزینه، زمان و انرژی که برای کلمات کلیدی سخت صرف میشود در قیاس با کلماتی که دارای رقابت پایین هستند نیست.

اما سوال مهمی که همواره مطرح می‌شود این است که ما به عنوان یک سئو کار تمرکز خود را روی چه کلماتی بگذاریم؟ در واقع این سوال باید مستقیماً از کارفرما پرسیده شود به این صورت که آیا شما قصد دارید برای پیشرفت کاری بیشتر و برندسازی هزینه و سرمایه گذاری بالایی برای سئو کلمات کلیدی سخت صرف کنید؟ اگر پاسخ مثبت بود شما میتوانید با صرف بودجه بالا و همچنین یک زمان بلند مدت سعی در ارتقاء رتبه کلمات سخت کنید. در غیر این صورت مجبور خواهید بود روی کلماتی که رقابت پایینی دارند سرمایه گذاری کنید.

اما به عنوان یک قاعده کلی هر دوی اینها باید موازی با یکدیگر باشند. چرا که بسیاری از کاربران اگرچه در سرچ گوگل به جستجوی کلمات کلیدی پر رقابت می پردازند اما درصد بسیار بالایی نیز از کاربران به صورت اتفاقی ممکن است به جستجوی کلمات چند سیلابی یا به عبارتی کلماتی که دارای رقابت پایین هستند بپردازند. بنابراین تکنیک هوشمندانه این است که در هر دو زمینه کار کنید.

معرفی ۲ ابزار سنجش درجه سختی کلمه کلیدی

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چگونه می توان درجه ی سختی کلمه کلیدی را تشخیص داد؟ پاسخ به این سوال بسیار ساده است چرا که تنها کافی است به ابزارهای google keyword planner و همچنین kwfinder مراجعه کنید. ابزار اول رقابت کلمات کلیدی پولی را نشان می دهد و ارتباطی به سئو ارگانیک ندارد. اما این موضوع کاملاً طبیعی است بسیاری از افراد وقت کافی برای رساندن کلمات کلیدی در رتبه ی نخست را ندارند و ترجیح می دهند با پرداخت پول به سرویس گوگل این کار را انجام دهند. با این اوصاف اطلاع از کلمات کلیدی پولی در روند کاری شما موثر است.

پیشنهاد میشود این مقاله را مطالعه فرمائید : معرفی ۱۲ مورد از بهترین ابزارهای بررسی سئو رقبا

معرفی 2 ابزار سنجش درجه سختی کلمه کلیدی

همان طور که در تصویر بالا مشاهده می کنید این پلتفرم میزان رقابت و میانگین سرچ ماهانه را به طور کامل برای شما نشان می دهد که در نوع خود اطلاعات بسیار کاربردی را در مورد سختی کلمه کلیدی در اختیار شما می گذارد. در ابزار kwfinder به تفکیک رنگ درجه ی سختی کلمه کلیدی را مشخص کرده است که رنگ سبز ضعیف ترین و رنگ قرمز بالاترین میزان سختی را نشان می دهد و هر کلمه را از ۰ تا ۱۰۰ نمره دهی می کند. مانند شکل ذیل :

معرفی 2 ابزار سنجش درجه سختی کلمه کلیدی

محاسبات مرتبط با سختی کلمه کلیدی چگونه انجام می شود؟

اگر بخواهیم رقابت موجود در یک کلمه کلیدی را به صورت کمی و یا عددی عنوان کنیم تنها یک بعد از وب سایت برای برآورد و محاسبه ی عدد مذکور در نظر گرفته می شود و آن بک لینک می باشد که سختی کلمه کلیدی را برای ما معین می کند. به رنکینگ هر وب سایت در اولین SERP, یک امتیاز مشخص طبق کمیت و کیفیت بک لینک ها داده می شود که نشان می دهد رقبای شما در چه حد در روند کاری خود قدرتمند عمل می کنند. همچنین در kwfinder نیز این امکان وجود دارد تا با مشاهده ی قدرت لینک ها کیفیت آن ها را در وب سایت های مختلف تخمین بزنید.

از طرفی این محاسبات توسط ابزارهایی مانند majestic ، moz نیز قابل اجرا است که تخمین نهایی را به ما نشان می دهد. البته از روش هایی مانند بررسی اعتبار دامنه، اعتبار صفحه و پارامترهای Citation flow و trust glow نیز می توان به اطلاعات مورد نظر دست پیدا کرد. در شکل ذیل می توانید قدرت لینک ها یا strength link profile را مشاهده کنید.

محاسبات مرتبط با سختی کلمه کلیدی چگونه انجام می شود؟

بررسی های لازم پس از تخمین درجه ی سختی

پس از آنکه میزان سختی کلمه کلیدی مشخص شد لازم است روند حرکتی خود را بر اساس آن تنظیم کنیم. به اصطلاح باید بدانیم که چه امکانات و امتیازاتی در اختیار داریم تا بتوانیم به کمک آن ها میزان سختی کلمه کلیدی را مهار کنیم و در کمترین زمان کلمه مورد نظر را در بالاترین رنکینگ قرار دهیم. این بررسی ها معمولا شامل موارد ذیل می شود.

  1. بررسی رقبا و نحوه ی عملکرد آن ها
  2. اعتبار وب سایت شما و اینکه آیا در حدی است که بتواند به مبارزه با سایت های رقیب بپردازد.
  3. میزان کیفیت محتوای تولیدی شما چقدر است آیا فکر می کنید در حدی است که بتواند برای شروع کار شما رقیب سرسختی برای دیگر سایت ها باشد.
  4. اهداف جستجوی یک کلمه کلیدی را مشخص کنید. کاربران به دنبال چه نوع محتوایی هستند و شما باید چه نوع محتوایی تولید کنید که پاسخگوی نیاز آن ها باشید.

در این ۴ پارامتر صلاحیت شما برای کاهش سختی کلمه کلیدی سنجیده می شود. هر چقدر بتوانید از هر لحاظ خود را به رقبا نزدیکتر کنید، اعتبار وب سایت خود را ارتقاء دهید، میزان کیفیت محتوای تولیدی را افزایش دهید و در آخر شناسایی دقیقی نسبت به اهداف جستجوی کاربران داشته باشید به همان اندازه در کار خود موفق خواهید بود و سختی کلمه کلیدی، دیگر معنای وحشتناکی برای شما نخواهد داشت.

چگونه استراتژی سئو را متناسب با سختی کلمه کلیدی انتخاب کنیم؟

  • توجه به میزان محبوبیت کلمه کلیدی: سختی کلمه کلیدی می تواند با محبوبیت آن فاصله داشته باشد. درواقع یک کلمه بنا به محتوای متنوع بالاترین رنکینگ را دارد اما از زمان محبوبیت آن گذشته است. به همین دلیل شما سعی کنید کلماتی که دارای میزان محبوبیت بالایی هستند را جهت انجام عملیات سئو انتخاب کنید.
  • نتایج SERP را همواره مورد بررسی قرار دهید: هرگز به مقادیر ارائه شده توسط ابزارهای موجود مبنی بر سختی کلمه کلیدی به طور صددرصد اعتماد نکنید. چرا که این مقادیر یک نمای کلی را به شما ارائه می دهد حال آنکه ممکن است در روزهای آینده نتایج کاملاً متفاوت باشد. اما این بدان معنا نیست که نتایج SERP را در نظر نگیرید بلکه به عنوان مرجع اصلی قدری در تصمیمات خود آن ها را اثر دهید.
  • سختی کلمه کلیدی نباید شما را از تصمیمتان منصرف کند: بسیاری از افراد با مشاهده مسیر طولانی در روند ارتقاء کلمه کلیدی دست از تلاش بر می دارند که حرکت بسیار اشتباهی می باشد. این نکته را همواره به یاد داشته باشید که با قدم اول در مسیر سئو سایت ایده های جدید به صورت پیوسته به سمت شما می آیند و مسیر نهایی را به مراتب کوتاه تر می کنند. اما به عنوان یک قاعده ی کلی، تولید محتوای برجسته و اجرای بک لینک باکیفیت را جزو اولویت های کار خود قرار دهید.
  • مقادیر بدست آمده از سختی کلمه کلیدی را در ابزارهای مختلف با یکدیگر مقایسه کنید: همان طور که می دانید با گسترش دنیای فناوری و روش های نوین در ارائه ی خدمات سئو سایت ابزارهای متفاوتی جهت سنجش میزان سختی کلمات وجود دارد که پیشنهاد می شود حداقل اطلاعات ۵ مورد از آن ها را با یکدیگر مقایسه کنید.

چگونه استراتژی سئو را متناسب با سختی کلمه کلیدی انتخاب کنیم؟

دلایل اینکه باید به سختی کلمه کلیدی اهمیت دهید چیست؟

بسیاری از سئوکارای بدون توجه به آمار سختی کلمه کلیدی محتوای خود را تولید می کنند و زمانی که با آن ها در مورد محتوای تولیدی صحبت می کنید، می گویند بهترین کیفیت را در تولید آن لحاظ کرده اند اما پس از مدتی هیچ تأثیری در رتبه ی سایت و افزایش رنکینگ کلمه نداشته است. دلیل آن واضح است، رقابت در آن حوزه فوق العاده سنگین است. بنابراین سعی کنید در ابتدای کار اطلاعات کافی از میزان سختی کلمه کلیدی بدست آورید تا بتوانید استراتژی منحصر به فرد و ایده آل خود را انتخاب کنید.

بررسی رقبا چه تاثیری در روند کاری شما دارد؟

یک برنامه ی جداگانه جهت بررسی روند حرکتی رقبای خود در نظر بگیرید و سعی کنید کیفیت محتوای تولیدی آن ها را تجزیه و تحلیل و همچنین روی تعداد بک لینک های مورد استفاده در سایت نیز تمرکز کنید. بک لینک ها هنوز یک بازوی قدرتمند در ارتقای کلمات کلیدی هستند اما باید بدانید در کجا و چه زمانی از آن ها استفاده کنید. از طرف دیگر اعتبار سایت رقیب نیز میزان سختی کلمه کلیدی را برای شما افزایش می دهد بطوریکه هر چقدر رنکینگ یک وب سایت برای کلمه کلیدی مورد نظر بالاتر و اعتبار بیشتری نسبت به سایت شما داشته باشد در آن صورت پروسه ی بسیار سختی را باید طی کنید.

تاثیر اعتبار وب سایت بر سختی کلمه کلیدی

اعتبار وب سایت شما می تواند کار را برای ارتقاء یک کلمه کلیدی سهل و آسان کند. درواقع این امتیاز توانایی شما را در رسیدن به هدف چندین برابر می کند. اگر قصد ایجاد یک وب سایت جدید را دارید هر چقدر هم محتوای تولیدی شما ناب و بی نظیر و عالی باشد و علاوه بر آن رقابت نیز برای آن کلمه کلیدی کم باشد و میزان سختی کلمه کلیدی در پایین ترین رده باشد، نخواهید توانست رتبه ی قابل توجهی نسبت به آن کلمه کسب کنید.

وب سایت قدیمی شما که دارای محتواها و بک لینک های متعدد است زودتر شما را به مقصود مورد نظر می رساند. درواقع با بک لینک صفر هیچ تاثیری بر افزایش رتبه ی کلمه نمی گذارید. البته چندین ابزار اساسی مانند Moz که domain authority و page authority وب سایت شما را تخمین می زند و همچنین ابزار majestic که میزان Citation flow و trust flow را برای شما برآورد می کند که استفاده از آنها بسیار مفید است و در نوع خود فوق‌العاده کمک کننده هستند.

پیشنهاد میشود این مقاله را مطالعه فرمائید : چگونه می توان بک لینک قوی را از ضعیف تشخیص داد؟

سختی کلمات کلیدی در شرکت یاس وب تنها یک واژه است!

آیا کیفیت محتوا به تنهایی می تواند منجر به ارتقاء رتبه سایت شود؟

به عنوان یک نکته ی طلایی، اعتبار وب سایت یا اعتبار صفحه و دامنه با عناوین دامین اتوریتی و پیج اوتوریتی در کنار کیفیت محتوا یا content quality مانند دو دست برای انجام یک کار بخصوص می باشند. طبیعتا با یک دست نمی توان اجسام سنگین را بلند کرد اما با کمک دو دست قدرتمند براحتی اجسام را جابه‌جا می کنید. قطعاً کیفیت محتوا به تنهایی نمی تواند سبب رشد وب سایت و یا تغییر در میزان سختی کلمه کلیدی شود. سختی کلمه کلیدی زمانی برای شما بی معنا و پیش پا افتاده می شود که با کسب اعتبار بالا در وب سایت خود دست به تولید محتوا بزنید.

سختی کلمات کلیدی در شرکت یاس وب تنها یک واژه است!

بی تردید راه های زیادی را در رساندن کلمات کلیدی وب سایت خود در بالاترین رتبه امتحان کرده اید که به دلیل وجود رقابت تنگاتنگ نسبت به آن Keyword متحمل هزینه های سنگین شده اید و مهمتر از آن زمان و انرژی بالایی را صرف کرده اید که روزی بتوانید رتبه ی نخست صفحات گوگل را از آن خود کنید. سختی کلمه کلیدی برای شرکت یاس وب تنها یک ترکیب واژه است. زیرا این شرکت راه و متد برخورد با آن را به نوعی کشف کرده است. کلیه صاحبان مشاغل بزرگ در کشور می توانند مسئولیت ارتقاء کلمات کلیدی و رشد و سیر صعودی وب سایت های خود را به متخصصین شرکت یاس وب بسپارند تا در آینده ای نزدیک، تحولی عظیم در کسب و کار خود را مشاهده کنند.

یاسر امینیمشاهده نوشته ها

Avatar for یاسر امینی

یاسر امینی مدیر عامل شرکت طراحان شبکه جهانی یاس (یاس وب) ، کارشناس فناوری اطلاعات، کارشناس سئو ، طراح و برنامه نویس front، مشاور بازاریابی و راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *