کلمات کلیدی LSI چیست؟ + ۵ روش برای یافتن آنها

کلمات کلیدی LSI چیست؟ + ۵ روش برای یافتن آنها - یاس وب

زمانی که قصد تولید محتوا برای یک کلمه ی کلیدی خاص را دارید قطعاً در لابه لای جملات متن به مجموعه ای از ترکیب واژه های مرتبط با موضوع اصلی محتوا تحت عنوان کلمات کلیدی LSI برخورد می کنید که می توان برای آن ها نیز یک محتوای جداگانه ای را ترتیب داد. Latent Semantic Indexing از لحاظ مفهوم لغوی یعنی تهیه ی مجموعه ای از لغات که با بحث اصلی ارتباط معنایی و گاهاً پنهانی و غیر آشکار دارد. برای تفهیم موضوع تصور کنید برای کلمه ی کلیدی طراحی سایت می خواهید یک مقاله ی کاربردی را تهیه کنید.

قطعاً لازم است که از ترکیب واژه هایی همچون طراحی وب سایت ، خدمات طراحی سایت، قیمت طراحی سایت، شرکت طراحی سایت، طراحی سایت حرفه ای ، طراحی سایت در تهران و از این قبیل کلمات استفاده کنید تا بتوانید موضوع اصلی را بسط دهید و به نوعی با شاخ و برگ دادن توضیحات گسترده تری را ارائه دهید. این ترکیب واژه های مذکور همگی کلمات کلیدی LSI برای کلمه ی کلیدی اصلی طراحی سایت محسوب می شوند. هدف از بکارگیری کلمات کلیدی LSI جلوگیری از تکرار بیش از حد کلمه ی کلیدی اصلی و همچنین درک بهتر محتوا توسط موتورهای جستجو است. در ادامه سعی می کنیم نحوه ی یافتن آن ها را در قالب ۵ روش اصولی توضیح دهیم.

نحوه ی یافتن کلمات کلیدی LSI

تولید محتوا بدون توجه به کلمات کلیدی LSI اصطلاحاً یک محتوای بی جان تلقی می شود. به همین دلیل قبل از آنکه بخواهید یک محتوای کاربردی که مورد استفاده ی کاربر و از همه مهمتر مورد تأیید هوش مصنوعی موتورهای جستجوی گوگل باشد بهتر است لیست کاملی از کلمات کلیدی LSI را متناسب و مرتبط با موضوع اصلی پیدا کنید و روند نگارش خود را بر مبنای آن ها انجام دهید. اما سوال اصلی اینجاست که چگونه می توانیم این کلمات را پیدا کنیم. در ذیل به صورت فهرست وار چند روش را عنوان می کنیم و در ادامه به تفصیل در مورد هر یک توضیحات مفصلی را ارائه خواهیم داد.

  1. به دنبال مترادف ها نباشید
  2. به قسمت google related search توجه کنید
  3. از ابزار google Keyword planner استفاده کنید
  4. استفاده از ابزار LSI Graph
  5. بهره گیری از ابزارهای مرتبط با Alexa

۱- عدم توجه به مترادف ها در یافتن کلمات کلیدی LSI

ممکن است این ذهنیت را داشته باشید که کلمات کلیدی LSI روی مترادف ها تمرکز دارد. اما به هیچ عنوان اینگونه نیست. برای ربات های گوگل به هیچ عنوان قابل قبول نیست که بخواهید تنها به مترادف ها اکتفا کنید و از مطالب عمقی که ارتباط پنهانی با موضوع اصلی مقاله دارند صرف نظر کنید. به عنوان مثال در کلمه کلیدی طراحی سایت شما می توانید از مترادف هایی همچون ساخت وب سایت نیز استفاده کنید. اما بهتر است در این زمینه پا را فراتر نهیم و در مورد پشتیبانی، اصول فنی و تکنیکال، تکنیک‌های های مرتبط با دیزاین، سئو نیز صحبت کنیم.

همان طور که مشاهده می کنید میان کلمه ی سئو سایت و طراحی سایت یک رابطه ی پنهانی و غیر آشکار وجود دارد. یعنی بعد از طراحی حتما لازم است که به سئو نیز توجه کنید تا منجر به پایداری صفحه ی وب شوید. این کار یک تکنیک کاملاً هوشمند در یافتن کلمات کلیدی LSI هست. اگر در روند تولید محتوای خود می توانید روابط عمقی میان کلمات پیدا کنید قطعا سیستم گوگل از این رفتار شما استقبال می کند. رسیدن به این امر مهم ارتباط تنگاتنگی با هوش و استعداد شما در نوشتن محتوا دارد اینکه قدرت بسط موضوع را در جوانب مختلف داشته باشید.

۲- کلمات کلیدی LSI در قسمت google related search

هر کلمه ای که شما در سرچ بار گوگل جستجو می کنید، در قسمت پایین صفحه چندین ردیف از کلمات مرتبط معنایی از طرف گوگل برای شما لیست می شود که می توانید از آن ها استفاده کنید. معیار گوگل معرفی کلمات مرتبط پر سرچ است و ترجیح می دهد ابتدا آن ها را تحت عنوان کلمات کلیدی LSI به شما معرفی کند. با کلیک بر روی هر کدام از کلمات معرفی شده، یک فهرست دیگر برای شما لیست می شود که هر کدام مرتبط با موضوعی خاص هستند. با ورود به هر یک مجددا یک لیست دیگر نمایش داده می شود که می توانید به عنوان کلمات کلیدی LSI از آن ها استفاده کنید. اما نکته ای که وجود دارد این است که ما باید معیار خود را بر اساس کلمات ارائه شده در google related search قرار دهیم. قطعاً اینگونه نیست.

کلمات کلیدی LSI در قسمت google related search - یاس وب

کلمات کلیدی LSI در قسمت google related search - یاس وب

۳- اطلاع از کلمات کلیدی LSI با ابزار google Keyword planner

یکی از ابزارهای هوشمند و فوق‌العاده کاربردی جهت اطلاع از کلمات کلیدی LSI، ابزار Keyword planner است که داده های افزودن تری را نسبت به هر ترکیب واژه به شما می دهد. میزان سرچ ماهیانه به صورت میانگین و سطح رقابتی کلمات درواقع همان اطلاعات اضافه و بسیار عالی می باشد که با استفاده از این ابزار به آن دست پیدا خواهید کرد. درواقع در همان ابتدا هدف ما پیدا کردن تعداد کلمات کلیدی LSI بود اما اینکه بدانیم کدام یک دارای رقابت سخت تر و سنگین تری است می تواند از جهاتی روند تولید محتوا و استراتژی ما را تغییر دهد.

در قسمت competition این ابزار میزان رقابت کلمه با معیارهای low، mediumو top سنجیده می شود که به ترتیب به معنای رقابت متوسط، پایین و بالا است. قسمت avg. Monthly search نیز یک محدوده جستجو را ذکر می کند. این ابزار بنا به نتایج تجربی اطلاعات دقیقی را در ارتباط با کلمات کلیدی LSI در لحظه ذکر می کند که می تواند برای تولیدکنندگان محتوا و به دنبال آن سئوکاران مفید باشد.

اطلاع از کلمات کلیدی LSI با ابزار google Keyword planner - یاس وب

۴- ابزار LSI Graph

این ابزار درواقع به صورت متمرکز کار می کند. یعنی تنها فهرستی پر بار و طولانی از کلمات کلیدی LSI به شما ارائه می دهد که می توانید از آن ها استفاده کنید. نکته ی فوق العاده مهمی که باید مد نظر قرار دهید این است که فهرست ارائه شده در این ابزار بدان معنا نیست که شما اگر از کلیه ی کلمات ارائه شده استفاده کنید نتیجه ی بهتری می گیرید.

به طور مثال فرض کنید در این ابزار به ازای یک عبارت، حدود ۱۰۰ کلمه کلیدی LSI معرفی شد. شما نباید از تمام ۱۰۰ مورد استفاده کنید. بلکه با یک استراتژی هوشمندانه می توانید از نیمی از آن ها استفاده کرده و از مابقی آن ایده سازی کنید. سعی نکنید محتوای خود را با حجمی وسیعی از کلمات LSI پر کنید. ایده پردازی و مانور استراتژیک روی کلمات می تواند محتوای شما را برای ربات های گوگل غیر تکراری و تازه جلوه دهد.

ابزار LSI Graph در یافتن کلمات کلیدی LSI - یاس وب

۵- ابزار معروف Alexa در یافتن کلمات کلیدی LSI

یکی از پرکاربردترین ابزارهای موجود در زمینه ی کسب اطلاعات مرتبط با رتبه و جایگاه وب سایت در حال حاظر Alexa می باشند که به صورت لفظی در میان سئوکاران با عنوان رتبه ی الکسا وب سایت یاد می شود. علاوه بر این، ابزار الکسا می تواند اطلاعات دقیقی در مورد تعداد کلمات کلیدی LSI به ما ارائه دهد. از طرفی معیارهایی از قبیل relevance score یا امتیاز ارتباط نیز مطرح است که نشان می دهد کلمات مورد نظر تا چه حد دارای ارتباط معنایی هستند.

هر چقدر این امتیاز پایین تر باشد نشان می دهد که کلمه کلیدی LSI مورد نظر در سطح پایین تری از ارتباط معنایی و مفهومی با کلمه ی کلیدی اصلی است. مضاف بر این شما می توانید به میزان popularity یا محبوبیت کلمه و همچنین میزان رقابت آن نیز پی ببرید. این اطلاعات باعث می شود تا جهت دهی درستی در انتخاب کلمات کلیدی LSI داشته باشید.

پیشنهاد میشود این مقاله را مطالعه فرمائید : بمباران کلمه کلیدی (کیورد استافینگ) چیست؟ و راه های جلوگیری از آن

رابطه بین کلمات کلیدی LSI و محتوای خوشه‌ای

همانطور که گفته شد معنای لغوی کلمات کلیدی LSI در واقع مجموعه ای از کلمات است که با موضوع اصلی محتوای شما ارتباط معنایی نهفته دارد. به عنوان مثال زمانی که در ارتباط با یک ژاکت صحبت می کنید کلمه مترادف آن می‌تواند یک کت باشد. اما کلمات کلیدی LSI آن شامل زمستان، سرما، گرم شدن بدن، لباس و مواردی از این قبیل است. در واقع گوگل با دیدن این کلمات کلیدی متوجه می شود که محتوای شما کاملاً پربار است و شما بیهوده به تکرار کلمه کلیدی اصلی نپرداخته اید.

اما نکته بسیار مهمی که می خواهیم به آن اشاره کنیم رابطه بین کلمات کلیدی LSI و ایجاد محتوای خوشه‌ای می باشد. برگردیم به مثال اصلی این مقاله که مرتبط با طراحی سایت است. می توانیم کلمات کلیدی مختلفی مانند پشتیبانی، سئو، بازاریابی، آموزش، قیمت طراحی سایت و مواردی از این قبیل را که کاربران زیادی بدنبال آن هستند در مقاله ای که در ارتباط با طراحی سایت است بگنجانیم. همه این ها دارای ارتباط معنایی نهفته هستند و قابلیت شرح کامل در قالب یک مقاله دیگر را دارند.

پس ما می توانیم با قرار دادن کلمات کلیدی که ارتباط معنایی نهفته دارند یک محتوای خوشه‌ای را نیز شکل دهیم. گوگل اهمیت زیادی به لینک دهی داخلی و ارتباط بین مقاله های مختلف در یک وبسایت می دهد. چرا که در چنین شرایطی مطمئن خواهد بود که کاربر اطلاعات جامع و کاملی را از وب سایت شما دریافت می کند. از طریق محتوای خوشه ای و همچنین استفاده از کلمات کلیدی LSI می توانید بهترین خدمات سئو سایت را دریافت کنید.

سخن آخر

کلمات کلیدی LSI درواقع کلماتی هستند که یک ارتباطی موازی و عمقی با موضوع اصلی محتوا دارند که استفاده از آن ها در متن نقش بسزایی در رشد رتبه ی وب سایت دارد. در این مقاله با معرفی ۵ روش که شامل عدم توجه به مترادف ها، رجوع به قسمت related search، استفاده از ابزارهای keyword planner،  LSI Graphو Alexa بود سعی کردیم راه های پیدا کردن کلمات LSI را معرفی کنیم. در واقع تبعیت از نکات مطرح شده می تواند در بهبود و پیشرفت سئو سایت شما مفید باشد.

خدمات سئو سایت یاس وب با داشتن یک دوراندیشی و آینده نگری، تنها با هدف ارتقاء جایگاه و رتبه ی وب سایت از میان رقیبان سرسخت شما دارد. قطعاً در این مسیر برنامه های ویژه ای را برای شما تدارک دیده ایم که پیشنهاد می شود همین امروز با ارتباط مستقیم با شرکت یاس وب از آن ها بهره مند شوید.

یاسر امینیمشاهده نوشته ها

Avatar for یاسر امینی

یاسر امینی مدیر عامل شرکت طراحان شبکه جهانی یاس (یاس وب) ، کارشناس فناوری اطلاعات، کارشناس سئو ، طراح و برنامه نویس front، مشاور بازاریابی و راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *