بانس ریت یا نرخ پرش (Bounce Rate) چیست؟ و ۱۱ روش برای بهبود آن

بانس ریت یا نرخ پرش (Bounce Rate) چیست؟ و چند روش برای بهبود آن

ما در این مقاله با نرخ پرش و یا همان بانس ریت آشنا می شویم و خواهیم دید که بانس ریت در رتبه بندی سایت چقدر تاثیر دارد و همچنین نرخ پرش با زمان ماندن در سایت تفاوت دارد. همچنین در ادامه روش هایی را بیان خواهیم کرد تا بتوانید نرخ پرش خود را کاهش دهید.

نرخ پرش یا بانس ریت (Bounce Rate) چیست؟

یکی از اصطلاحات سئو که از قضا خیلی هم رایج می باشد، نرخ پرش یا بانس ریت است که به درصد بازدید کنندگانی گفته می شود که بدون انجام هیچ اقدامی (از قبیل کلیک کردن روی لینک های داخلی ، پر کردن فرم و یا انجام خرید) از یک صفحه وب سایت خارج می شوند. بسیاری از مدیران سایت ها توجه زیادی به نرخ پرش دارند و مایلند تا آنجا که می توانند آن را کاهش دهند. حتی برخی از افراد فکر می کنند که نرخ پرش می تواند بر رتبه بندی جستجوی شما تاثیر بگذارد. بدیهی است بهینه سازی این معیار به نفع شماست.

در کنار بانس ریت، معیار زمان ماندن در صفحه هم مطرح می شود. یکی از اصطلاحات سئو که به معنی متوسط مدت زمان ماندن کاربران ​​در یک صفحه مشخص می باشد. دلیل اینکه این یک معیار تقریبی به حساب می آید، این است که Google Analytics برای محاسبه دقیق زمان در صفحه به دو کلیک نیاز دارد. یک کلیک ورودی که معمولا کلیک بر روی لینکی است که در وهله اول کاربر را به یک صفحه می رساند و دیگری یک کلیک خروجی، که معمولا با کلیک روی یک لینک خروجی آنها را از صفحه خارج می کند.

نرخ پرش خوب چقدر است؟

یکی از سوالات بسیار مهمی که در مورد نرخ پرش مطرح می شود این است که نرخ پرش خوب چقدر است و چه امتیازی را میتوانیم برای آن در نظر بگیریم؟ اکثر سئو کاران و افرادی که در حوزه ارائه خدمات سئو سایت فعالیت می کنند همواره این موضوع را مطرح کرده اند که پایین بودن نرخ پرش همواره خوب میباشد. اما سوال اصلی اینجاست که تا چقدر پایین؟ فکر می کنید که نرخ پرش ۰ درصد بسیار خوب و عالی است؟ به هیچ عنوان اینگونه نیست! نرخ پرش بسیار پایین نشان می‌دهد که شما یک مشکل فنی اساسی در وبسایت خود دارید و حتماً باید یک آنالیز دقیق نسبت به کارکرد درست سایت خود از طریق ابزارهای موجود داشته باشید. همه وب سایت هایی که در فهرست نتایج گوگل وجود دارند به طور قطع به یقین همگی دارای نرخ پرش هستند. اما از لحاظ درصد با یکدیگر تفاوت دارند.

پس صفر بودن نرخ پرش هیچگاه منطقی و درست نیست. اگر بخواهیم یک پاسخ فنی تر بدهیم باید بگویم که هرگاه نرخ پرش بسیار پایین مانند زیر ۱۰ درصد بود به کارکرد درست سایت خود شک کنید یا اینکه این عدد اشتباه می باشد. طبق تجربیات متخصصین سئو سایت معمول ترین نرخ پرش بین ۴۰ تا ۷۰ درصد می باشد. کمتر از ۴۰ درصد غیر معمول است و بالاتر از ۷۰ درصد بسیار هشدار دهنده خواهد بود و لازم است که بررسی های دقیق تری انجام دهید. بسیاری از وب سایت های تخصصی ممکن است حداقل نرخ پرش خوب را حدود ۲۶ درصد در نظر بگیرند اما عددی که ذکر کردیم به صورت میانگین است و بستگی به حوزه کاری وب سایت دارد.

تبلیغات بیش از حد می تواند نرخ پرش یا بانس ریت را را افزایش دهد

تبلیغات بیش از حد می تواند نرخ پرش را افزایش دهد

۱۱ روش جهت کاهش بانس ریت (Bounce Rate) :

۱- سرعت لود صفحات سایت را افزایش دهید

بسیاری از فعالین در زمینه سئو سایت، تصور می کنند که علت نرخ پرش زیاد آنها باید مربوط به محتوای یک صفحه باشد. در حالی که ممکن است قبل از اینکه کاربر حتی فرصت خواندن یک صفحه را پیدا کند، دچار مشکلات جدی در بارگیری آن شود. ۴۷ درصد کاربران انتظار دارند که یک صفحه وب در کمتر از سه ثانیه بارگیری شود. پس بهینه سازی سایت از منظر زمان بارگذاری صفحه، برای کاهش بانس ریت شما بسیار مهم است. قبل از اینکه حتی به فکر بررسی محتوای صفحات خود بیفتید، اطمینان حاصل کنید که بازدیدکنندگان شما می توانند در مدت زمان معقولی صفحات سایت را مشاهده کنند.

۲- با قالب بندی هوشمند صفحات، محتوای خود را بیشتر در معرض دید قرار دهید

تا به حال روی پست وبلاگ ها و یا صفحات وب که فقط شامل حجم زیادی از متن بوده است، کلیک کرده اید ؟ می دانید که این امر چقدر می تواند برای خوانندگان دلسرد کننده باشد و نرخ پرش (Bounce Rate) را افزایش دهد؟ حتی اگر محتوای شما فوق العاده ارزشمند و کاملاً منحصر به فرد باشد.

قالب بندی هوشمند صفحات به منظور ایجاد جذابیت هرچه بیشتر و در دسترس بودن محتوا، یکی از بهترین راه ها برای کاهش بانس ریت است. هرچه بازدید کننده برای رسیدن به خواسته خود، کار کمتری انجام دهد، احتمال ماندن در آن صفحه بیشتر است. استفاده از گزینه های قالب بندی، محتوای شما را در دسترس قرار می دهد و به خواننده اجازه می دهد تا سریع محتوای شما را بررسی و مطالعه کنند تا نقاطی را که به آنها بیشترین نیاز را دارد، شناسایی کنند.

۳- استفاده کم از تبلیغات برای کاهش نرخ پرش (Bounce Rate)

برخی از صفحات وب مانند وبلاگ ها وسیله ای ایده آل برای ارائه مطالب، پیشنهادات و … به مخاطبان شما هستند و شما احتمالا تلاش می کنید تا یک وبلاگ مناسب و بدون تبلیغ در نوار کناری پیدا کنید. با این وجود استفاده بیش از حد شما از تبلیغات، پیشنهادات و سایر موارد ناخوشایند، راهی مطمئن برای فراری دادن بازدید کننده و افزایش نرخ پرش است.

۴- بانس ریت در برابر زمان ماندن در سایت

مهم است که به طور کلی نرخ پرش خود را در قسمت گسترده تری از سایت خود بررسی کنید. انجام این کار به شما امکان می دهد تا متوجه شوید که آیا مشکل از یک صفحه خاص است و یا مشکل از کل سایت شما است. اگر زمان ماندن در سایت شما مناسب است و صفحات وبلاگ شما دارای بانس ریت بالایی هستند، ممکن است مشکل از محتوای شما باشد. از طرف دیگر، اگر بانس ریت شما زیاد باشد و زمان ماندن در سایت نیز کم باشد، ممکن است وب سایت شما آنچه را که بازدیدکنندگان می خواهند به آنها ارائه ندهد.

برای کاهش نرخ پرش یا بانس ریت ارتباط محتوا با کلمه کلیدی را بهینه کنید

برای کاهش نرخ پرش ارتباط محتوا با کلمه کلیدی را بهینه کنید

۵- برای کاهش بانس ریت ارتباط محتوا با کلمه کلیدی را بهینه کنید

گذشته از ملاحظات فنی مانند زمان بارگذاری صفحه یا رعایت نکردن قالب بندی، یکی از بزرگترین عوامل موثر در بالا بودن نرخ پرش، مربوط یا بی ربط بودن محتوا است. برخی از سایت ها، کلمات کلیدی را بسیار موثر انتخاب می کنند. اگر صفحه ای که ارائه می دهید ارتباط مستقیمی با درخواست کاربر ندارد، دارید به کاربر می گویید که از این صفحه پرش کن. اگر قصد شما ایجاد محتوا برای یک کلمه کلیدی و به منظور رتبه بندی سایت در گوگل می باشد، مطمئن شوید که محتوای صفحه ای که ایجاد می کنید با آن کلمه کلیدی بسیار مرتبط باشد. هرچه محتوای وب سایت بیشتر با درخواست کاربران مرتبط باشد، پس از ورود به سایت شما، احتمال پرش آنها به مراتب کمتر خواهد بود.

۶- یک دعوت به عمل شفاف (Call To Action) در صفحه قرار دهید

همانطور که برای کاهش نرخ پرش، باید در هنگام ارائه محتوا به خواسته های کاربر توجه کنید (مرحله ۵)، باید این نکته را در نظر داشته باشید که می خواهید کاربران هنگام استفاده از محتوای صفحه، چه اقدام خاصی انجام دهند (Call To Action). پس از دانستن اینکه می خواهید چه کاری انجام دهند، تنها یک دعوت به عمل شفاف و واضح در صفحه قرار دهید. هرچه CTA بیشتری در یک صفحه قرار دهید، احتمال سردرگمی و تحت فشار قرار دادن بازدیدکنندگان بیشتر است. سایت شما باید کاری کند که بازدیدکنندگان به سرعت و سهولت آنچه را که می خواهند بیابند و آن را انجام دهند.

۷- در استفاده از لینک های داخلی از یک ساختار مفید و منطقی استفاده کنید

بسیاری از افراد طرفدار درج ده ها لینک داخلی در محتوا به عنوان راهی برای کاهش نرخ پرش هستند. استفاده از این استراتژی بیش از حد می تواند محتوای شما را کمی خسته کننده جلوه دهد. سایت هایی وجود دارند که در هر جمله یک لینک داخلی قرار داده اند و این امر افتضاح به نظر می رسد. هنگام انتخاب لینک های داخلی، بر یک استراتژی پیوند منطقی تمرکز کنید. هر مقاله ای را از بایگانی وب سایت خود لینک داخلی ندهید و در لینک دادن به مقالات مفید و یا صفحاتی که بسیار مرتبط و برای بازدیدکنندگان شما مفید هستند تمرکز کنید. البته یکی از خدمات سئو یاس وب بررسی و اصلاح لینک های داخلی وب سایت شماست.

۸- صفحات فروش محصول را برای کاهش نرخ پرش بازطراحی کنید

لازم به یادآوری است که نرخ پرش از صفحات فروش محصول می تواند کمی بیشتر از انواع دیگر صفحات باشد و این بسته به ماهیت محصول و یا نوع خدمات شما می تواند متفاوت باشد. یکی از مهمترین دلایلی پرش از صفحات فروش محصول، تمایل نداشتن مخاطب و کسب نکردن اطلاعات کافی برای انجام خرید یا معامله است. بعضی اوقات این کار به خاطر قیمت است، و بعضی مواقع بدین خاطر است که اطلاعات لازم درباره یک محصول به آنها ارائه نمی شود. این می تواند شامل جزئیات مربوط به محل تولید، مشخصات فنی، نقد و بررسی و خیلی چیزهای دیگر باشد.

بازطراحی صفحات محصولات برای کاهش نرخ پرش یا بانس ریت

بازطراحی صفحات محصولات برای کاهش نرخ پرش

۹- جستجوی سایت خود را بهینه کنید

جستجوی سایت توسط بسیاری از وب سایت ها جدی گرفته نمی شود. و این یک فرصت بزرگ برای جذب بازدیدکنندگان و ارائه ابزارهای لازم برای یافتن خواسته ها و کاهش بانس ریت شما است. مطمئنا، قابلیت جستجوی سایت شما هرگز به خوبی گوگل نخواهد بود، اما این بدان معنا نیست که باید از آن چشم پوشی کنید یا آن را نادیده بگیرید. هرچه کاربران راحت تر بتوانند آنچه را که به دنبال آن هستند جستجو و پیدا کنند، احتمال ماندن آنها در سایت نیز بیشتر است.

۱۰- بهینه سازی سایت برای نمایش در تلفن همراه

هنوز تعداد وب سایت هایی که برای موبایل بهینه نشده اند بسیار زیاد است. با توجه به اینکه تعداد کاربرانی که عمدتا از طریق تلفن همراه به وب سایت شما دسترسی پیدا می کنند، در حال افزایش است. عدم بهینه سازی وب سایت در نمایش موبایل موجب افزایش نرخ پرش یا همان بانس ریت وب سایت شما می شود. متاسفانه، راه اندازی یک سایت مناسب برای موبایل، دردسر ساز است، و ممکن است فراتر از توانایی های فنی خود شما باشد. البته شما می توانید با برون سپاری خدمات سئو سایت به شرکت هایی مانند یاس وب که در این زمینه بسیار حرفه ای عمل می کند به سادگی این مشکل را برطرف نمایید.

۱۱- پیمایش سایت خود را بی دردسر کنید تا بانس ریت کمتر شود

برای کاهش نرخ پرش، پیمایش سایت شما باید شفاف باشد و بتوان فورا آن را درک کرد و تجربه یکپارچه ای در دسترسی از یک قسمت سایت به قسمت دیگر به کاربر ارائه دهد. بازدیدکنندگان مجبور نیستند حدس بزنند که در کجای سایت شما قرار دارند تا بدانند چگونه می توانند در این مکان گشت و گذار کنند. پس پیمایش فعلی سایت خود را بررسی کنید و راه های ساده سازی آن را شناسایی کنید.

جمع بندی

در این مقاله ما با یکی از اصطلاحات سئو بنام بانس ریت و یا نرخ پرش آشنا شدیم و فهمیدیم که چطور می شود بانس ریت را بهبود بخشید. و با ۱۱ راهکار برای بهبود بانس ریت آشنا شدیم. بسیاری از صاحبان وب سایت ها از دانش کافی برای بهبود وضعیت سایت خود برخوردار نیستند. بدین منظور شرکت های مختلفی برای سئو سایت پا به عرصه رقابت گذاشتند.

یاس وب با سال ها تجربه به صورت کاملا تخصصی به امر بهینه سازی سایت شما می پردازد. برای بهره مندی از خدمات سئو یاس وب شما کافیست با این شرکت تماس گرفته تا با دریافت خدمات بی نظیر از این شرکت، با خاطری جمع و با کمترین بانس ریت به فروش محصول و یا ارائه خدمات بپردازید.

یاسر امینیمشاهده نوشته ها

Avatar for یاسر امینی

یاسر امینی مدیر عامل شرکت طراحان شبکه جهانی یاس (یاس وب) ، کارشناس فناوری اطلاعات، کارشناس سئو ، طراح و برنامه نویس front، مشاور بازاریابی و راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *