آیا تغییر قالب وردپرس بر روی سئو سایت تأثیر می گذارد؟

آیا تغییر قالب وردپرس بر روی سئو سایت تأثیر می گذارد؟

در زمان تغییر قالب وردپرس موضوعات بسیار زیادی وجود دارد که لازم است همواره به آن ها توجه داشته باشید. اگر شما در حال کار با یک سایت پابرجا و طراحی شده هستید ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که آیا تغییر قالب وردپرس این قابلیت را دارد که روی سئو سایت شما تأثیر بگذارد؟ پاسخ قطعاً مثبت است.

تغییر قالب وردپرس شما می تواند روی نوع طراحی سایت و سرعت آن، سئو محتوا و داده های ساختار یافته تأثیر مستقیمی بگذارد. همه ی این موارد جزو فاکتورهای اساسی سئو سایت هستند. با این اوصاف، بعد از تغییر قالب وردپرس ، متدها و روش هایی جهت حفظ و بهبود رتبه ی سایت شما وجود دارد.

در این مقاله، ما سعی می کنیم چگونگی و نحوه ی تغییر قالب وردپرس را که می تواند به طور مستقیم بر سئو سایت تأثیر بگذارد را توضیح دهیم و سپس بعد از آنکه تغییرات لازم انجام شد، چه اقداماتی را باید انجام دهیم که همچنان در رنکینگ بالای گوگل باقی بمانیم.

مهمترین مراحل در فرایند تغییر قالب وردپرس

پیش از آنکه بخواهید برای تغییر قالب وردپرس اقدام کنید ابتدا باید ببینید که آیا دانش فنی لازم و تجربه کافی دارید یا خیر؟ اگر هیچ یک از موارد را ندارید حتما با یک شرکت خدمات رسان طراحی، پشتیبانی و سئو تماس بگیرید تا مراحل تغییر قالب وردپرس به طور اصولی انجام شود. از طرفی هزینه تغییر قالب نیز با قیمت طراحی سایت با وردپرس از ابتدا تفاوت دارد. اما به عنوان قاعده کلی اصلی ترین مراحل شامل موارد ذیل است که به آنها اشاره میکنیم.

  • یک نسخه کپی کامل از وبسایت خود تهیه کنید

برای انجام هر نوع تغییر در وبسایت خود چه تغییر قالب یا هر اقدام دیگری حتما یک نسخه کپی از سایت خود تهیه کنید. این کار باعث می‌شود که اگر آسیب جدی به وب سایت شما وارد شود میتوانید با بازیابی نسخه پشتیبان مجددا وب سایت خود را از نو ببینید.

  • قالب جدید خود را نصب کنید و آنرا در حالت پیش نمایش ببینید

پیش از آنکه بخواهید به فعال کردن قالب جدید بپردازید, به بخش Appearance > Customize در داشبورد وردپرس بروید و تغییراتی که نیاز دارید را انجام دهید. البته پیش نمایش ظاهر قالب جدیدتان را نیز ببینید. گزینه Change در کنار بخش Active theme را کلیک کنید. بعد از انتخاب قالب موردنظر خود روی گزینه Live Preview کلیک کنید. سپس وردپرس به شما نشان می‌دهد که صفحه اصلی زمانی که فعال می‌شود به چه صورت خواهد بود. میتوانید تمام محتویات وب سایت خود را در قسمت Customizer ببینید و مشکلات احتمالی را پیدا کنید.

  • قالب جدید خود را فعال کنید

همانند مرحله قبل روی گزینه Activate برای فعال کردن تم کلیک کنید. پس از سپری شدن یک مدت کوتاهی حالا قالب سایت فعال و آماده استفاده می‌شود. البته در سایت استیجینگ فعال است. باید اطمینان حاصل کنید که همه المان‌ها کاملا درست کار میکنند.

  • خطاها را اصلاح و المانهای از دست رفته را جایگزین کنید

شما باید تمام پیکربندی های لازم را روی قالب جدید خود انجام دهید. برای این کار باید ببینید که قالب قبلی خود به چه صورت بوده است و چند عناصری در صفحه اصلی و بخش های دیگر آن وجود داشته معمولا نوار ناوبری و سایت بارها احتیاج به اصلاح دارند.

  • عمومی کردن قالب

زمانی که تمام پیکربندی‌ها انجام شد و اشکالات نیز برطرف شدند اکنون زمان آن رسیده است که آن را عمومی یا public کنید. تمام این اقدامات در صفحه Push Staging environment to live قابل انجام است.

چگونگی تغییر قالب وردپرس

قالب وردپرس همواره به عنوان چارچوب و ستون فقرات یک سایت قلمداد می شود. یعنی هر آنچه که شما در جلوی چشمانتان می بینید شامل این قالب خواهد شد و نیازی به بازگو کردن موارد جزئی تر آن نیست. لذا بیایید یکسری روش های نوین مرتبط با وردپرس را با هم بررسی کنیم که می تواند بر سئو سایت تأثیر بسزایی داشته باشند.

طراحی و تجربه کاربری

یکی از مهم ترین فاکتورها در پیشبرد اهداف مرتبط با سئو سایت تجربه ی کاربری است. اگر محتوای سایت شما به گونه ای است که بازدیدکنندگان به زحمت می‌افتند و باید پیمایش و جستجوی بیشتری را در سایت انجام دهند قطعاً این موضوع منجر به آن می شود که سایت شما از طرف گوگل جزو وب سایت های مفید و کاربرپسند قلمداد نشود. قالب وردپرس شما بسیار بیشتر از طراحی کلی فضای سایت اهمیت دارد بطوریکه که در طراحی، شما سعی می کنید در بستر قالب از پیش تعریف شده، مجموعه‌ای از تکنیک های ویرایش محتوا و محل قرارگیری آن ها را لحاظ کنید.

بنابراین این مورد را هم مد نظر قرار بدید که آیا چارچوب قالب شما بدرستی طراحی شده است یا خیر؟ آیا می توان آن ها را در سیستم عامل موبایل نیز اجرا کرد؟

آیا تغییر قالب وردپرس بر روی سئو سایت تأثیر می گذارد؟

سرعت سایت

عملکرد سایت شما ارتباط مستقیمی با قالب سایت دارد، به گونه ای که قالب های بهتر روند صعودی سایت را تسریع می کنند. ممکن است وب سایت از نظر ظاهری بسیار زیبا باشد اما اگر زمانی که ربات های گوگل ببینند که سرعت لود سایت شما بیش از ۸ ثانیه طول می کشد آن موقع رتبه و رنکینگ سایت بشدت سقوط خواهد کرد. اما اگر شما بتوانید یک قالب سبک را انتخاب کنید قطعاً سرعت بارگیری سایت افزایش و زمان آن تا زیر ۳ ثانیه هم خواهد رسید و بر سئو سایت بسیار تاثیر مثبت دارد.

پیکربندی محتوا

تغییر قالب وردپرس چندان تأثیر زیادی بر محتوای سایت نمی گذارد اما می تواند بر نوع پیکربندی آن ها تأثیر مستقیم بگذارد. قالب سایت شما باید از ساختارهای نظام یافته ی ذیل تبعیت کنند:

باید عنوان ۱ یا همان h1 در صفحه ی شما باشد که همان نام صفحه را در بر می‌گیرد. هر عنوانی که در ادامه وجود دارد باید به صورت h2 و h3 تنظیم شوند. البته اکثر قالب های وردپرسی استاندارد از لحاظ سئو، بهینه شده هستند که لازم است همیشه جزئیات ریز آن را مورد بررسی قرار دهید.

متا دیتای سئو / داده های ساختار یافته

بسیاری از قالب های وردپرسی امکاناتی دارند که به شما کمک می کنند تا ویژگی های ساختاری سئو از جمله عناوین ، توضیحات متا ، داده های ساختار یافته و ریچ اسنیپت ها را به راحتی مدیریت کنید. اما این مشکل همواره وجود دارد که تغییر قالب وردپرس می تواند به تنظیمات ساختاری سئو آسیب برساند. جهت رفع آن می توانید از افزونه Yoast seo برای سئو محتوای سایت استفاده کنید.

چگونه می توان پس از تغییر قالب وردپرس رتبه سئوی سایت خود را حفظ کرد؟

چگونه می توان پس از تغییر قالب وردپرس رتبه سئوی سایت خود را حفظ کرد؟

حالا می خواهیم ببینیم که چه راه هایی وجود دارد، با اینکه قالب سایت را تغییر داده ایم بتوانیم رتبه سئو سایت را حفظ کنیم و حتی ارتقا دهیم. در ادامه چند تکنیک ناب را که منجر به حفظ و حتی افزایش رنکینک سایت شما خواهد شد را بررسی می کنیم، پس با ما تا پایان مقاله همراه باشید.

یک قالب وردپرس بهینه شده (SEO-friendly) انتخاب کنید

شما باید یک قالبی را برای سایت خود انتخاب کنید که سئو شده باشد و بتوان عملیات های مرتبط با سئو را به آسانی انجام داد. قالب از نوع seo friendly، محتواهای شما را همراه با کدهای سازمان یافته به صورت صحیح پیکربندی می کند تا علاوه بر بارگیری سریع، تجربه ی کاربری بسیار دلپذیری را فراهم کند.

قالب سایت خود را تست کنید

یک تکنیک اساسی برای آنکه بتوانید رنکینگ وب سایت خود را حفظ کنید این است که قالب خود را قبل از ایندکس در گوگل تست کنید. یک پیشنهاد این است که یک سایت آزمایشی راه اندازی کنید تا اطمینان حاصل کنید که قالب جدید شما بخوبی نمایش داده می شود و می تواند کاربر پسند باشد. و برای آنکه مطمئن شوید که عناوین سایت بدرستی تنظیم شده اند می توانید از element inspector در مرورگر chrome و یا سایر مرورگرها استفاده کنید. تنها کافیست روی یکی از عناوین مقاله کلیک راست کرده و روی گزینه ی “inspect” کلیک کنید.

این نکته را به یاد داشته باشید که عنوان یک مقاله حتماً لازم است که به صورت h1 قالب بندی شود و به همین ترتیب کلیه ی عناوین داخلی بعدی باید به صورت h2 و یا پایین تر از آن باشد. از طرفی می توانید با استفاده از ابزار GTmetrix سرعت سایت خود را تست کنید.

بعد از تغییر قالب وردپرس سایت را تست کنید

سایت خود را جهت افزایش سرعت بهینه سازی کنید

اگر با وجود تغییر قالب وردپرس باز هم سایت شما بیشتر از ۳ ثانیه زمان می برد که بارگیری کامل شود، بهتر است یکسری اقدامات مبتنی بر بهینه سازی سایت خود را انجام دهید. به طور کلی گوگل جهت اعمال رتبه بندی سایت از سیگنال های مرتبط با سرعت سایت استفاده می کند، به این صورت که اگر دو وب سایت از کلیه جوانب به جز سرعت بارگیری با یکدیگر برابر باشند، سایتی که دارای سرعت بیشتری در بالا آمدن است قطعاً در رتبه و رنکینگ بالاتر قرار خواهد گرفت.

در اینجا یکسری اقدامات اساسی وجود دارد که لازم است جهت بهبود عملکرد سرعت سایت خود به آن ها عمل کنید :

  1. از یک هاستینگ پر سرعت و مناسب وردپرس استفاده کنید.
  2. استفاده از افزونه های خود را به حداقل برسانید و افزونه هایی که غیر ضروری هستند را حذف یا غیر فعال کنید.
  3. از یک افزونه کش وردپرس مانند افزونه wp rocket استفاده کنید.

برای سئو و داده های ساختار یافته از افزونه استفاده کنید

زمان آن رسیده که بعد از تغییر قالب وردپرس، سئو سایت خود را دگرگون کنید. افزونه یواست سئو یکی از افزونه بسیار کارآمد است که ویژگی های بسیار زیادی دارد و می توانید تنظیمات سئو سایت از جمله عناوین ، توضیحات متا ، چگالی کلمات کلیدی و … را انجام دهید و پیشنهاد می شود حتما از آن استفاده کنید.

بعد از تغییر قالب وردپرس سایت را بروز نگه دارید

سعی کنید برای مدت زمان طولانی قالب جدید خود را به روز نگه دارید

به طور کلی تغییر قالب وردپرس تأثیر بسیار زیادی بر روی سئو سایت دارد زیرا منجر به تغییر کلیه ی صفحاتی می شوند که موتورهای جستجو آن ها را در سایت شما ایندکس کرده اند. لذا تا زمانی که قالب جدید شما پرمحتوا شده است و کلیه ی بهینه سازی های مربوطه را در یک بازه ی زمانی مشخص انجام داده اید لازم است که از هرگونه روند نزولی در سایت خود جلوگیری کنید تا زحمات گذشته ی شما هدر نرود.

البته همیشه این خطر سیر نزولی وجود دارد و ما باید کاملاً هوشیار باشیم که در همان ابتدا آن ها را شناسایی و نسبت به رفع آن اقدامات لازم را انجام دهیم. در نتیجه این همه وقت و انرژی که روی قالب جدید گذاشته اید را به هیچ عنوان رها و با قالب های دیگر جایگزین نکنید. احتمال آن وجود دارد با تغییر قالب وردپرس مقداری افت سئو داشته باشید. اما با تلاش بیشتر این افت سئو قطعا جبران خواهد شد و در عوض با قالب جدید و بهینه شده با سرعت بیشتر سیر صعودی رتبه سایت خود را مشاهده خواهید کرد.

سخن پایانی

شما می توانید از طریق چند تصمیم هوشمندانه رنکینگ و رتبه ی سایت خود را حفظ و یا حتی آن ها را ارتقاء دهید. بنابراین به عنوان نتیجه گیری باید بگوییم انتخاب یک قالب صحیح و متناسب با ویژگی های کاری شما می تواند عملیات های مرتبط با سئو را فوق‌العاده سهل و آسان کند. تکنیک هایی که در بالا ذکر شد همگی از ایده آل ترین مواردی هستند که منجر به حفظ ، رشد و ترقی سایت شما خواهند شد.

اگر فکر می کنید قالب سایت شما مشکلات زیادی دارد و وضعیت سئو مناسبی هم دارد و نیاز دارید تا قالب سایتتان تغییر کند و اگر تجربه کافی در این زمینه ندارید اینکار را به متخصصان یاس وب بسپارید. تیم ما به صورت کاملا حرفه ای وضعیت سایت و سئو شما را بررسی فنی نموده و بهترین راهکار ها را جهت پیشرفت سایت و ارتقای سئو سایت شما ارائه خواهد داد. در صورت دریافت مشاوره در این زمینه می توانید با شرکت یاس وب از طریق راه های ارتباطی در قسمت تماس با ما ، در ارتباط باشید.

یاسر امینیمشاهده نوشته ها

Avatar for یاسر امینی

یاسر امینی مدیر عامل شرکت طراحان شبکه جهانی یاس (یاس وب) ، کارشناس فناوری اطلاعات، کارشناس سئو ، طراح و برنامه نویس front، مشاور بازاریابی و راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *