UI (رابط کاربری) و UX (تجربه کاربری) چیست و چه تفاوتی با هم دارند؟

UI (رابط کاربری) و UX (تجربه کاربری) چیست و چه تفاوتی با هم دارند؟

رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) دو بخش جدایی ناپذیر برای هر وب سایت هستند که نقش همدیگر را کنترل می کنند. اما از آنجایی که هنوز تعریف جامعی برای آن ارائه نشده و به اشتباه به جای یکدیگر به کار برده می شوند به تمامی موارد پیرامون این دو مورد پرداخته ایم.

UX یا تجربه کاربری چیست و چه فرایندهایی را شامل می شود؟

تجربه کاربری مخفف User Experience به کل تجربه ای که کاربر با محصول شما از ابتدا تا انتها کسب می کند گفته می شود. UX در واقع درک کامل مسیر مشتری از نقطه آشنایی با برند تا رسیدن به محصول یا خدمات مدنظر شما را شامل می گردد. پس طراح تجربه کاربری باید به این سؤال پاسخ دهد که چطور باید به افراد کمک کنیم تا به ساده ترین، کم دردسرترین و لذت بخش ترین وجه ممکن به هدفشان برسند.

پروسه طراحی تجربه کاربری چیست؟ طراحی تجربه کاربری شامل فرایند تحقیق کردن، توسعه دادن و بهبود تمامی جنبه های تعامل یک کاربر با محصول یا خدمات وب سایت است تا رضایت او جلب شود. پس هدف نهایی این است که از تکنیک های مختلف سادگی در استفاده از وب سایت، طراحی، دسترسی به بخش های سایت، بازدید بهتر و سایر مواردی که رضایت و وفاداری مشتری با آن در ارتباط است بهبود داده شود.

تجربه کاربری در کسب و کار شبیه به نقشه کلی ساختمان است که در آن نحوه ورود و خروج افراد و اتصال اتاق ها به یکدیگر و بخش های مختلف و دسترسی به آنها، مشخص کردن بهترین مکان برای ساخت راه پله و غیره مشخص می گردد.

تجربه کاربری یا UX برای راحتی بیشتر سفر مشتری

تجربه کاربری یا UX برای راحتی بیشتر سفر مشتری

UI یا رابط کاربری چیست و چه فرایندهایی را شامل می شود؟

رابط کاربری مخفف User Interface به احساس راحتی یک کاربر در کار با وب سایت شما گفته می شود. در مثالی که برای UX زده شد، UI نقش رنگ و مبلمان و وسایل و تمامی جزئیات کوچکی را دارد که حس ساکنین منزل را تحت تأثیر قرار می دهند. به طور کلی رابط کاربری به منزله طراحی دکوراسیون داخلی برای منزل است.

در مورد وب سایت، طراحی رابط کاربری حرفه ای به استفاده صحیح و درست از فونت، تصاویر و سایر المان های بصری است به نحوی که کاربر به محض مشاهده آنها لذت ببرد و در عین حال خیلی راحت بتواند از آنها استفاده کند.

رابط کاربری در طراحی سایت وردپرس از اصول تجربه کاربری استفاده می کند و آنها را به طور خاص برای تعامل کاربر با یک محصول یا خدمات یا ظاهر کلی سایت به کار می گیرد. مثلا کاربر چطور با منوهای سایت تعامل داشته باشد، محل قرارگیری فرم کجا باشد، ظاهر سایت چقدر جذاب به نظر برسد.

فرایند طراحی رابط کاربری زمانی شروع می شود که کار طراح تجربه کاربری یا UX تمام شده باشد. یعنی طراح رابط کاربری به پایه و اساس وب سایت، عناصر رابط کاربری را اضافه می کند تا وب سایت شما، بهتر و بیشتر برای کاربر قابل استفاده باشد، از لحاظ ظاهری به محض ورود کاربر نظر او را جلب کند، برای صفحات نمایش با سایز مختلف سازگاری پیدا کند (طراحی ریسپانسیو) و غیره.

رابط کاربری یا UI برای جذابیت بصری بهتر و بیشتر

رابط کاربری یا UI برای جذابیت بصری بهتر و بیشتر

شباهت بین تجربه کاربری و رابط کاربری چیست؟

تا اینجای مطلب حتما با مثال هایی که زده شد متوجه تفاوت بین استانداردهای UI و UX شده اید هر چند درک کامل این موضوع برای کسانی که طراح وب سایت نیستند کمی گیج کننده است. البته ناگفته نماند که در طی چند سال اخیر بارها تعریف این دو اصطلاح فرق کرده و هنوز تعریف جامعی برای آن بیان نشده و گاها به اشتباه به جای یکدیگر استفاده می کنند.

بر همین اساس شاید بهتر باشد که روی شباهت این دو مورد نیز تمرکز کنیم تا به درک بهتری برسیم:

  • هدف نهایی عناصر رابط کاربری و تجربه کاربری بهبود رضایت مشتری و نهایتا تبدیل شدن به مشتری وفادار است.
  • هر دو مورد روی کاربر تمرکز دارند تا بتوانند او را به سمت هدف نهایی مدنظر خود سوق بدهند مثل خرید یک محصول.
  • هر دو مورد مفاهیم گسترده ای هستند و فقط برای طراحی وب سایت به کار نمی روند. هر جایی که ارتباط بین برند و مشتری مطرح باشد قابل استفاده هستند.
  • نقص در هر کدام موجب افزایش نرخ پرش خواهد شد.

با وجود تفاوت های اساسی، رابط کاربری و تجربه کاربری شباهت هایی هم دارند

با وجود تفاوت های اساسی، رابط کاربری و تجربه کاربری شباهت هایی هم دارند

چرا باید روی طراحی UX سرمایه گذاری کنید؟

مشتریان همیشه به دنبال وب سایت هایی می گردند که کاربرپسند باشند و تجربه خوبی از آن در ذهنشان باقی بماند. آپدیت های اخیری که گوگل در الگوریتم های مختلف خود ایجاد کرد کاملا روی تجربه کاربری و تأثیر بر روی رتبه و سئو سایت تمرکز دارند. به دلیل اهمیت بسیار زیاد تجربه کاربری، شرکت ها باید طراح حرفه ای در این زمینه استخدام کنند. اکنون که با تعریف و اهمیت آن آشنا شدید بد نیست بدانید که چرا سرمایه گذاری در این زمینه بسیار ضروری است:

  • تجربه مشتری بهبود داده می شود: هدف طراحی UX پیش بینی نیازها و خواسته های کاربران و کمک به آنها برای دستیابی به پاسخ نیازهایشان به ساده ترین و راحتترین شکل ممکن است. اگر طراحی تجربه کاربری به شکل حرفه ای انجام شده باشد تعامل کاربر با کسب و کارتان بیشتر شده و از طریق CTA های مختلف، فرم های ثبت نام و نظرسنجی و غیره ادامه پیدا خواهد کرد.
  • نرخ پرش را کاهش می دهد: با طراحی اصولی و حرفه ای UX وقتی کاربر وارد لندینگ پیج یا به طور کلی وب سایت شما می شود، به راحتی قادر خواهد بود اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا کرده و با مناسب دانستن سایت شما، به بخش های دیگر هم مراجعه کند. در نتیجه نرخ پرش کمتر می شود.
  • نرخ فروش را بالاتر می برد: تجربه کاربری قوی برای وب سایت های فروشگاهی اهمیت بسیار بیشتری دارد چون باعث کاهش ترک سبد خرید توسط مشتریان و افزایش فروش می گردد. شاید باور نکنید ولی طبق بررسی های به عمل آمده، طراحی حرفه ای UX در وب سایت های فروشگاهی، میزان فروش را تا ۴۰۰% بیشتر می کند و این به معنای چندین برابر شدن نرخ تبدیل است.
  • کاهش هزینه های خدمات مشتریان: هر چقدر تجربه کاربری بهتری رقم بزنید، کاربران خیلی بهتر و سریعتر به جواب سؤال های خودشان می رسند. در نتیجه نیازی نمی بینند تا از طریق فرم های تماس یا به شکل تلفنی، ایمیلی یا شبکه های اجتماعی با شما ارتباط بگیرند.
  • بهبود رتبه سایت: UX یکی از سیگنال های قوی برای رتبه بندی سایت ها بوده و به همین دلیل چاره ای ندارید جز اینکه طراحی حرفه ای UX را در اولویت استراتژی های سئو وب سایت قرار دهید.

تجربه کاربری یا UX نقش مستقیم در رتبه و سئو سایت دارد

تجربه کاربری یا UX نقش مستقیم در رتبه و سئو سایت دارد

چرا باید روی طراحی UI سرمایه گذاری کنید؟

رابط کاربری UI و UX از هم جدا نیستند. رابط کاربری شبیه به پلی برای ارتباط برقرار شدن بین بازدید کننده و وب سایت شماست چون به کاربران در دسترسی به بخش های مختلف و تصمیم گیری کمک می کند. در ادامه چندین دلیل مطرح می کنیم که چرا باید روی طراحی UI سرمایه گذاری کنید:

  • برای شما هویت برند می سازد: مشتریان برند شما را با چه چیزهایی می شناسند؟ نوع فونت، رنگ برند و صفحات وب سایت، طراحی منوها، ظاهر یونیک و مشابه آن. پس طراحی UI مشابه با هویت و تصویر برند شما در ذهن مشتری است و تداعی کننده لحن بیان، طراحی ها و ویژگی های ظاهری وب سایت شما خواهد بود. بنابراین روشی کم هزینه برای ماندگاری در ذهن مشتری است.
  • افزایش دهنده نرخ تبدیل: همانطور که تا الان متوجه شده اید، هر چقدر رابط کاربری یک وب سایت، حرفه ای تر طراحی شده باشد، حس و حال کاربر برای تعامل هم بیشتر خواهد شد و چه بسا تمایل به تماس برای استفاده از خدمات، دانلود محتوا، خرید محصولات، شرکت در دوره های آموزشی و غیره نیز ایجاد شوند.
  • ماندگاری مشتری افزایش می یابد: میزان ماندگاری مشتری در وب سایتی که جذابیت بیشتری دارد طبیعتا بالاتر است. در نتیجه احتمال اینکه مشتریان یا بازدیدکنندگان در دفعات بعدی هم به وب سایت شما مراجعه کنند بالاتر خواهد رفت.

رابط کاربری حرفه ای یا UI روی افزایش میزان درآمد کسب و کار تأثیر مستقیم دارد

رابط کاربری حرفه ای یا UI روی افزایش میزان درآمد کسب و کار تأثیر مستقیم دارد

شرح وظایف طراح UX

اگر تا الان با دقت این مقاله را مطالعه کرده باشید با اهمیت بسیار زیاد تجربه کاربری در تمامی جنبه های کسب و کارتان آشنا شده اید. همانطور که گفته شد برخی شرکت ها برای ارتقای رتبه سایت و بهبود میزان درآمدزایی خود طراح UX استخدام می کنند. برای اینکه بیشتر با شرح وظایف این افراد آشنا شوید در ادامه به آنها اشاره کرده ایم:

  • بهبود کیفیت ارتباط بین کاربر و بخش های مختلف یک وب سایت
  • روی احساس کاربر از تعامل با وب سایت و تجربه ای که کسب می کند متمرکز می شود تا حس این تجربه را لذت بخش و مسیر ارتباطی را بسیار ساده تر کند
  • روی رقبای شما آنالیز و تجزیه و تحلیل جامع انجام می دهد و رفتار کاربران و تجربه آن را بررسی می کند
  • استراتژی برای محصولات وب سایت تدوین می کند
  • پیشنهادات مختلفی براساس داده های به دست آمده ارائه می کند
  • نمونه و طرح پیشنهادی خود را با طراح رابط کاربری و توسعه دهندگان سایت به اشتراک می گذارد
  • اهداف شرکت یا کسب و کار را بررسی کرده و برنامه ریزی های لازم برای هدایت مشتریان به سمت آنها را انجام می دهد.

اگر به دنبال استخدام طراح حرفه ای تجربه کاربری یا UX برای وب سایت خود هستید، ما در یاس وب با بهترین طراحان UX همکاری می کنیم.

طراح UX حرفه ای در تعامل با دپارتمان های مختلف طراحی سایت

طراح UX حرفه ای در تعامل با دپارتمان های مختلف طراحی سایت

شرح وظایف طراح UI

اغلب مواقع شرح وظایف طراح UI را با UX مقایسه می کنند یا در یک گروه قرار می دهند در حالی که طبق تعریف و مطالبی که گفته شد متوجه شده اید که با هم تفاوت دارند. با این حال کسانی که در زمینه طراحی رابط کاربری مشغول به کار هستند با حوزه هایی مثل برندینگ و حتی بخش هایی از توسعه front-end هم همکاری دارند. در هر صورت همانطور که متوجه شدید همکاری با این افراد در سئو و رتبه سایت تأثیر زیادی دارد.

در ادامه برای مشخص شدن شرح وظایف این افراد به آنها اشاره کرده ایم:

  • روی تمامی جنبه های بصری و المان های تعاملی کاربر با وب سایت تمرکز می کند
  • در مورد طراحی زیبا و حرفه ای آیکون ها، فونت ها، بکارگیری رنگ های مختلف، تصاویر، قرارگیری درست فضاهای خالی سایت، دکمه ها یا قسمت های قابل کلیک و سایر موارد فکر می کند
  • کمک می کند تا کاربر بدون شک و تردید یک محصول را انتخاب کند
  • از طریق ویژگی های بصری کاربر را به سمت یک محصول یا خدمات خاص هدایت می کند
  • به طراحی زیبا و بی عیب و نقص کمک می کنند
  • روی مشتریان و طراحی وب سایت تحقیق می کنند
  • برندینگ حرفه ای را تضمین می کند
  • موبایل ریسپانسیو بودن وب سایت را بررسی می کند

چنانچه برای توسعه کسب و کارتان به طراح رابط کاربری یا تجربه کاربری حرفه ای نیاز دارید، شرکت یاس وب بهترین افراد را در اختیار شما خواهد گذاشت.

یاسر امینیمشاهده نوشته ها

Avatar for یاسر امینی

یاسر امینی مدیر عامل شرکت طراحان شبکه جهانی یاس (یاس وب) ، کارشناس فناوری اطلاعات، کارشناس سئو ، طراح و برنامه نویس front، مشاور بازاریابی و راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *