طراحی سایت واکنشگرا (طراحی سایت ریسپانسیو)

طراحی سایت واکنشگرا

طراحی سایت واکنشگرا یا ریسپانسیو (RWD) یک هدف اصلی دارد؛ نمایش صحیح وب سایت بر روی صفحه نمایش های مختلف بدون اینکه کاربر برای مشاهده محتوای وب سایت به زحمت بیفتد و به تجربه کاربری ضربه بزند. طراحی سایت ریسپانسیو بر روی سئو سایت نیز تأثیر مستقیم دارد که علاوه بر آن به سایر مزایا هم خواهیم پرداخت.

طراحی سایت ریسپانسیو یا Responsive Web Design که به اختصار RWD نیز نامیده می­شود و نام دیگر آن به فارسی طراحی سایت واکنش­گراست به معنای آن است که سایت شما به گونه ­ای طراحی شده باشد که کاربران گوشی­ های هوشمند، لپ تاپ و تبلت و کامپیوترهای خانگی بدون هیچ مشکلی سایت شما را باز کرده و از آن استفاده کنند بدون اینکه مجبور باشند زوم صفحه گوشی را تغییر دهند و یا اینکه از اسکرول افقی برای دیدن محتوای سمت چپ و راست استفاده کنند.

با توجه به اینکه حدود نیمی از کاربران از گوشی ­های هوشمند و تبلت برای دیدن محتوای وب سایت­ها استفاده می­کنند و از سال ۲۰۱۵ نیز گوگل طراحی سایت ریسپانسیو را به عنوان عوامل رتبه بندی سایت­هایی با این قابلیت اعلام کرد مشخص می­شود که اگر طراحی سایت شما به گونه ­ای باشد که از قابلیت ریسپانسیو استفاده نکند قطعا تعداد زیادی از مشتریان خود را از دست خواهید داد به همین دلیل مهم است که طراحی سایت ریسپانسیو دغدغه­ ی اصلی شما باشد.

در واقع ایده اصلی انجام طراحی سایت ریسپانسیو از آنجایی شکل گرفت کاربران تقاضا داشتند طراحی وب سایت به گونه ­ای باشد که بتوانند بر روی هر دستگاهی به راحتی با آن کار کنند و با توجه به اینکه نسخه موبایلی سایت­ها هم نیاز به هزینه کردن دوباره و مدیریت جداگانه دارد و برای هر صفحه نمایشگری امکان طراحی جداگانه نیست به همین دلیل طراحی سایت ریسپانسیو با قابلیت شناور بودن تمامی عناصر و تطبیق پذیری اتوماتیک با هر مقیاس و پیکسلی از صفحه نمایش به راحتی این مشکل را حل کرد.

یاس وب با سال­ها تجربه و رضایت بالای مشتریان در زمینه ­های مختلف بهبود رتبه و سئو سایت مانند طراحی سایت ریسپانسیو و ارائه ­ی بهترین قیمت­ها و مشاوره­ ی رایگان این امکان را فراهم ساخته تا کیفیت بالای خدمات ارائه شده همراه با قیمتی کاملا مناسب و متعادل همراه باشد. در ادامه به طور کامل به طراحی سایت واکنش­گرا یا ریسپانسیو خواهیم پرداخت.

منظور از طراحی سایت واکنشگرا چیست؟

طراحی سایت واکنشگرا یا ریسپانسیو (Responsive Web Design) به اختصار RWD به شیوه ای از طراحی وب سایت ها گفته می شود که هدف آن این است که تجربه کاربر در تعامل با یک وب سایت از طریق دستگاه های موبایل و تبلت مشابه با تعامل کاربر با وب سایت از طریق کامپیوترهای خانگی باشد.

به عبارت دیگر در طراحی سایت ریسپانسیو هدف این است که محتوای وب سایت بر روی صفحه نمایشگرها با سایز مختلف به درستی نشان داده شود و کاربر برای خواندن محتوا یا تعامل با بخش های مختلف، نیاز به زوم کردن، بردن صفحه به سمت چپ و راست و غیره نباشد. لذا طراحی سایت واکنشگرا دقیقا نقطه مقابل طراحی سایت استاتیک (Static) می باشد که در اوایل طراحی سایت از آن استفاده می شد که در آن تصاویر، فونت ها و غیره فقط به شکل مینیاتوری تبدیل می شدند و تغییر دیگری داده نمی شد.

طراحی وب سایت به صورت واکنشگرا (واکنش گرا) مفاهیم و موضوعات مختلفی دارد که در این بخش به توضیح آنها خواهیم پرداخت. اما قبل از اینکه به توضیح مزایای طراحی سایت به صورت ریسپانسیو بپردازیم، ابتدا تفاوت طراحی سایت واکنشگرا را با نوع تطبیقی (Adaptive) و موبایل فرست (Mobile-First) بررسی خواهیم کرد.

طراحی سایت واکنشگرا لازمه نمایش صحیح وب سایت ها بر روی دستگاه های مختلف و حفظ رضایت کاربران

طراحی سایت واکنشگرا لازمه نمایش صحیح وب سایت ها بر روی دستگاه های مختلف و حفظ رضایت کاربران

مقایسه بین طراحی سایت واکنشگرا، تطبیقی و موبایل فرست (Mobile first)

وقتی صحبت از طراحی سایت ریسپانسیو یا واکنشگرا می شود، همیشه بین این نوع طراحی با طراحی سایت تطبیقی (Adaptive) و موبایل فرست سردرگمی خاصی وجود دارد چرا که در نهایت نتیجه کار یکسان است اما شیوه عمل متفاوت می باشد. به طور خلاصه و مفید در طراحی سایت واکنشگرا، فقط از یک layout استفاده می شود که با توجه به نوع دستگاه موبایل یا تبلت، مرورگر و غیره اندازه آن به طور اتوماتیک تغییر پیدا می کند تا بر روی صفحه نمایش های مختلف، به درستی نمایش داده شود.

در طراحی سایت تطبیقی (Adaptive)، از چندین layout ثابت با سایزهای مختلف استفاده می شود که با برخی صفحه نمایش های بسیار رایج، بیشترین میزان سازگاری را دارد. در واقع شما یک وب سایت با چندین نسخه دارید تا با دستگاه های مختلف سازگار باشد. این روش طراحی بسیار وقت گیر است و از لحاظ فنی اجرای آن بسیار مشکل است، ضمن اینکه باید برای صفحه نمایش های بسیار رایج و مرسوم، طراحی جداگانه ای داشته باشید.

در طراحی موبایل فرست یا اول موبایل (Mobile-First) ایده اصلی این است که طراحان وب سایت ابتدا صفحات وب سایت را براساس اندازه های کوچکترین سایز صفحه نمایش یعنی موبایل طراحی کنند و سپس بخش های مختلف آن را براساس سایزهای بزرگتر تنظیم کنند. با این کار چنین وب سایت هایی در سایزهای مختلف صفحه نمایش، عملکرد بهتری دارند. از طرفی نیز برخی از بخش هایی که در نسخه دسکتاپ به نمایش در می آیند، لزوما با کاهش سایز در نسخه موبایلی مناسب نخواهند بود. به همین دلیل در این ایده طراحی از سایز کوچک به بزرگ می روند.

در مجموع طراحی سایت واکنشگرا بهترین گزینه است چرا که تنظیم سایز صفحه نمایش به شکل اتوماتیک بر روی صفحه نمایش های مختلف انجام می گیرد بدون اینکه نیاز باشد برای سایزهای مختلف، طراحی جداگانه ای انجام دهید.

در طراحی سایت واکنشگرا، یک layout به طور اتوماتیک با سایزهای مختلف صفحه نمایش هماهنگ می شود

در طراحی سایت واکنشگرا، یک layout به طور اتوماتیک با سایزهای مختلف صفحه نمایش هماهنگ می شود

پایه های اساسی در طراحی سایت واکنش گرا

در طراحی سایت واکنش گرا یکسری پایه های اساسی و مهم وجود دارد که حتما باید به آنها پرداخته شود. این پایه های مهم شامل موارد ذیل می شود:

  • HTML و CSS
  • مدیا کوئری (media queries)
  • طرح بندی های سیال (fluid layouts)
  • طرح بندی فلکس باکس ( flexbox layout)
  • تصاویر ریسپانسیو (responsive image)
  • سرعت

در ادامه به طور کامل در مورد هر یک از این موارد توضیحات کاملی خواهیم داد.

نقش HTML و CSS در طراحی سایت واکنش گرا

پایه و اساس هر نوع طراحی سایت واکنش گرا و ریسپانسیو کردن آن استفاده از دو زبان برنامه نویسی html و css می باشد. با این دو زبان شما به راحتی میتوانید محتوا و طرح صفحه را برای هر نوع مرورگری در دیوایس های مختلف مدیریت و کنترل کنید. بنابراین اگر می خواهید یک وب سایت را ریسپانسیو کنید بهتر است کار با این دو زبان را فرا بگیرید.

مدیا کوئری

‏مدیا کوئری یک قسمت فوق العاده مهم از CSS3 می باشد که به شما این امکان را می‌دهد تا محتوا را در سایزهای مختلف جهت انطباق با دیوایس های گوناگون بهینه کنید. به عنوان مثال شما با این قابلیت توانایی آن را خواهید داشت تا سایز یک محتوا و همچنین رزولوشن آن را برای دیوایس های دسکتاپ، تبلت و همچنین دستگاه های موبایل تطابق دهید.

طرح بندی های سیال

طرح بندی سیال یک بخش حیاتی برای هر نوع طراحی سایت ریسپانسیو به شکل کاملا مدرن می باشد. در گذشته معمولاً شما برای هر المان html مقادیر را به صورت استاتیک تنظیم می‌کردید، مانند تنظیم رزولوشن ۶۰۰ پیکسل. اما با استفاده از طرح بندی سیال شما این قابلیت را خواهید داشت تا مقادیر را به شکل کاملاً دینامیک تنظیم کنید، مانند تنظیم عرض دید یا viewport width که همگی بر حسب درصد می باشد.

طرح بندی فلکس باکس

زمانی که کلیه طرح بندی ها بر حسب درصد تنظیم می شد بسیاری از توسعه دهندگان وب سایت ها این قابلیت را اندازه کافی دینامیک یا پویا قلمداد نکردند. فلکس باکس یک ماژول css می باشد که به عنوان یک تکنیک یا روش بسیار کارآمد جهت چیدمان المان های مختلف در طراحی سایت واکنش گرا ساخته شده است.

تصاویر ریسپانسیو

ریسپانسیو بودن تصاویر در طراحی سایت واکنش گرا فوق العاده اهمیت دارد. شما باید بتوانید عرض و ارتفاع تصاویر را برای نمایش داده شدن در دیوایس های مختلف تنظیم و کنترل کنید. ممکن است یک تصویر در دستگاه دسکتاپ کاملاً باز نشان داده شود اما اگر برای موبایل ریسپانسیو نشود قطعاً بخشی از تصویر کاملاً حذف خواهد شد و شما نمی توانید تصویر را در اندازه اصلی خود ببینید.

سرعت در طراحی سایت ریسپانسیو

درست است که شما تمام اقدامات مهم جهت بهینه کردن محتوای وب سایت خود را برای دیوایس های مختلف انجام داده اید اما باید مطمئن شوید که آن محتوا در دستگاه دیگر مانند موبایل دارای سرعت لود یا بارگذاری بالایی باشد. صفحاتی که در مدت کمتر از ۳ ثانیه بارگذاری می شوند معمولا نرخ پرش بسیار پایین دارند. اما اگر این صفحات در ۵ ثانیه بارگذاری شوند نرخ پرش می تواند تا ۵۰ درصد افزایش یابد.

مزایای طراحی سایت واکنشگرا

اگر به تازگی وارد حوزه طراحی، توسعه و وبلاگ نویسی شده باشید، احتمالا اولین سؤالی که برای شما ایجاد می شود این است که چرا طراحی سایت واکنشگرا الزامیست؟ چه مزایایی دارد؟

جواب ساده است! به خاطر اینکه طراحی سایت استاتیک کاربرد گذشته را ندارد و الان نزدیک به ۵۲% کل ترافیک ورودی وب سایت ها و اینترنت گردی از طریق دستگاه های موبایل و تبلت است. به همین دلیل وقتی بیش از نصف مخاطبین از طریق دستگاه های موبایل وارد وب سایت شما می شوند، طراحی سایت واکنشگرا تضمین می کند که این تعداد مخاطبین را از دست نخواهید داد و تجربه کاربری خوبی رقم خواهید زد.

به طور کلی با طراحی سایت واکنشگرا از مزایای زیر برخوردار خواهید شد:

  • جذب مخاطبین بیشتر و حفظ مخاطبین فعلی که از طریق دستگاه های موبایل و تبلت وارد وب سایت شما می شوند بسیار راحتتر است چرا که رضایت این کاربران تا حد زیادی وابسته به طراحی سایت واکنشگرا می باشد
  • به جای اینکه مجبور باشید برای صفحه نمایش های مختلف، طراحی جداگانه ای داشته باشید، با طراحی سایت ریسپانسیو فقط به یکبار طراحی نیاز پیدا خواهید کرد. با این کار هم در زمان و هزینه های طراحی و نگهداری صرفه جویی می کنید و هم اینکه یک گزارش گوگل آنالیتیکس برای تحلیل کردن خواهید داشت.
  • با طراحی سایت ریسپانسیو نیاز نیست هر نوع تغییری را در layout های مختلف اعمال کنید و کار بسیار راحتتری خواهید داشت.
  • از لحاظ سئو و طبق الگوریتم های گوگل، وب سایت هایی که موبایل ریسپانسیو یا واکنشگرا هستند، رتبه بالاتری می گیرند و جریمه نمی شوند.
  • نرخ پرش وب سایت به شدت کاهش پیدا می کند چون در غیر اینصورت هیچ کاربری حاضر نیست بخاطر یک وب سایتی که واکنشگرا نیست وقت خود را تلف کند و خودش را به زحمت بیندازد.
  • به خاطر اینکه بیش از نیمی از بازدیدهای کل اینترنت و وب سایت ها از طریق دستگاه های موبایل و تبلت انجام می شود، طراحی سایت واکنشگرا تجربه کاربری بسیار خوبی را رقم می زند، لذا نرخ تبدیل سایت نیز بالاتر می رود.
  • با تمامی صفحه نمایش دستگاه­ های هوشمند سازگاری دارد و کاربر نیازی به تغییر سایز صفحه نمایش و یا تنظیمات نیست.
  • امکان مشاهده وب سایت حتی در مرورگرهای قدیمی و آپدیت نشده بدون ایجاد مشکل.
  • تطبیق پذیری بالا و ایجاد تجربه ­ی کاربری بهتر یا همان UX.
  • مقرون به صرفه بودن چرا که لازم نیست برای طراحی وب سایت نسخه موبایلی جداگانه هزینه کنید و با یکبار هزینه برای طراحی سایت ریسپانسیو تمامی خواسته ­ها برآورده خواهد شد.
  • افزایش بازدید یا ترافیک سایت. چرا که با این کار تمامی کاربران پوشش داده می­شوند و میزان Bounce Rate سایت که از نظر گوگل نمره منفی محسوب می­گردد به شدت کاهش می­یابد.
  • بهبود چشمگیر سئو سایت.
  • بالا رفتن Conversion Rate یعنی افزایش نرخ تبدیل بازدیدکننده به مشتری به دلیل طراحی سایت عالی و کاربرپسند بودن (البته که کیفیت خدمات و کالاها و سایر عوامل این چنینی نیز بی تأثیر نیستند).

طراحی سایت واکنشگرا باعث بهبود سئو سایت و رتبه آن در SERP می گردد

طراحی سایت واکنشگرا باعث بهبود سئو سایت و رتبه آن در SERP می گردد

تأثیر طراحی سایت ریسپانسیو بر سئو سایت

وقتی گوگل اعلام کرده که طراحی سایت ریسپانسیو در رتبه بندی سایت­ها لحاظ می­شود این یعنی یکی از عوامل بسیار مؤثر و مهم بر سئو سایت و بهینه سازی سایت محسوب می­گردد که چنانچه صاحبان سایت­ها و وبلاگ­ها تمایل داشته باشند در این بازار رقابتی شدید پیروز شوند باید و مجبور هستند که به طراحی سایت ریسپانسیو فکر کنند در غیر این صورت قطعا شاهد این موضوع خواهید بود که تمامی تلاش­های شما در بهبود سئو سایت نتیجه­ ی مطلوب مورد نظر شما را نمی­دهد. برای اینکه بهتر با تأثیرات طراحی سایت ریسپانسیو بر سئو سایت آشنا شوید موارد زیر را خدمت شما عرض می­کنیم:

  • گوگل اهمیت زیادی به این موضوع می­دهد و قطعا رتبه ­ی سایت شما با صرف طراحی سایت ریسپانسیو بهبود پیدا خواهد کرد که دلیل اهمیت زیاد گوگل به این مقوله را در عناوین بعدی مفصل ­تر صحبت می­کنیم
  • تجربه ­ی کاربر یا User Experience یا به اختصار UX یکی از عواملی است که باعث می­شود گوگل به آن اهمیت دهد چرا که به هر میزان این عامل بهتر باشد افراد بیشتری از سایت شما بازدید کرده و مدت زمان بیشتری نیز در سایت باقی می­مانند
  • طراحی سایت ریسپانسیو لینک سازی را بهبود می­بخشد
  • Bounce Rate را کاهش می­دهد، BR یعنی به نسبتی از بازدید کنندگان به کل گفته می­شود که بعد از ورود به سایت به هر دلیلی به سرعت از آن خارج می­شوند. به عنوان مثال فردی که طراحی سایت ریسپانسیو انجام نداده باشد، کاربرانی که وارد سایت این شخص می­گردند به دلیل اینک حوصله ­ی تغییر سایز صفحه و غیره را ندارند به سرعت از آن خارج شده و وارد سایتی می­شوند که بتوانند راحت­تر با آن کار کنند پس با طراحی سایت ریسپانسیو، نرخ BR را کاهش دهید تا با بهبود سئو سایت ، رتبه سایت بهبود پیدا کند.
  • رتبه ­ی بهتر پیدا کردن از طریق طراحی سایت ریسپانسیو به معنای برند شدن سایت شما در زمینه ­ی فعالیت تان خواهد بود که همین عامل با افزایش نرخ تبدیل، درآمد بیشتری برای شما به همراه خواهد داشت و هزینه ­های اولیه طراحی سایت ریسپانسیو را به طور کامل جبران می­کند
  • جلوگیری از ایجاد محتوای تکراری، چرا که نسخه موبایلی برای سایت غیر ریسپانسیو، URL جداگانه ­ای داشته و باید تولید محتوای جداگانه ­ای داشته باشد در غیر این صورت به دلیل ایجاد محتوای تکراری یا Duplicate نمره منفی دریافت خواهد کرد که به شدت بر سئو سایت تأثیر منفی می­گذارد
  • سرعت لود سایت و صفحات آن با طراحی سایت ریسپانسیو افزایش پیدا می­کند چرا که عکس­ها و کلیه ­ی مطالب داخل سایت به صورت خودکار در زمان بارگذاری یا Loading با ابعاد صفحه نمایش جدید تنظیم می­شوند و تطبیق پیدا می­کنند و همین افزایش انعطاف پذیری، سبب افزایش بارگذاری و سرعت سایت می­شود که به نوبه ­ی خود بر روی تجربه­ ­ی کاربری تأثیرگذار است
  • افزایش ماندگاری بازدیدکنندگان در وب سایت که به آن Time on Page گفته می­شود که به هر میزان این مدت زمان بیشتر باشد یعنی محتوای داخل سایت شما و طراحی آن به هدف و دلخواه مشتری نزدیک­تر بوده و از نظر گوگل نمره مثبت در بهبود سئو و رتبه ­ی سایت منظور می­شود.

ابزار گوگل برای تست ریسپانسیو بودن سایت

یکی از ابزارهای عالی و قدرتمند گوگل برای تست طراحی سایت ریسپانسیو، ابزار Mobile-Friendly Test است که در واقع به شما می­گوید که آیا طراحی سایت ریسپانسیو شما که هدف از آن سازگاری کامل با تمامی دستگاه­ها بوده، موفقیت آمیز بوده یا خیر. کار کردن با این ابزار بسیار ساده و راحت است. ابتدا کافی است به لینک صفحه ابزار تست ریسپانسیو گوگل مراجعه کنید. با ورود به این صفحه تنها کافیست URL سایتی که قصد تست آن را دارید در فیلد Enter a URL to test وارد کرده و گزینه­ ی Test URL را انتخاب کنید پس از کلیک کردن وارد صفحه ­ی لودینگ یا بارگذاری خواهید شد و صبر کنید تا پردازش و آنالیز به اتمام برسد.

صفحه ­ای که برای شما نشان داده خواهد شد به شما اعلام می­کند که این وب سایت بر روی دستگاه­های موبایل و تبلت چگونه نشان داده می­شود که در این سرچ تمامی ریدایرکت­ها نیز بررسی میشود و به همراه آن لیستی از مشکلات استفاده از سایت در موبایل نیز نشان داده میشود که هنگام بازدید در موبایل و تبلت و غیره کاربران با آن مواجه هستند مثل:

  • استفاده از پلاگین­های ناسازگار
  • تعیین نشدن ویژگی viewpoint که به مرورگرها اطلاعاتی در مورد نحوه ­ی تطبیق صفحه سایت با ابعاد و مقیاس صفحه نمایشگر دستگاهی که به آن وارد شده به مرورگرها می­دهد تا بر روی هر صفحه نمایشگری به خوبی اجرا شود
  • تنظیم نشدن viewpoint مطابق با device-width که با سایز صفحه نمایشگرهای مختلف سازگار نیست
  • محتوایی بزرگ­تر از صفحه نمایش که به موجب آن کاربر مجبور می­شود از اسکرول افقی برای دیدن کامل محتوای سایت و یا کوچک کردن صفحه سایت استفاده کند
  • متن­ هایی بسیار ریز و کوچک که اصلا خوانایی نداشته و کاربر باید زوم صفحه نمایش را زیادتر کند تا مطالب قابل خواندن باشند
  • موارد قابل کلیک شدن بر روی سایت بسیار نزدیک به هم هستند که امکان لمس آنها بر روی صفحه موبایل و تبلت به راحتی امکان پذیر نیست.

در صورت مشاهده خطا در قسمت page Loading Issue نیز با کلیک بر روی گزینه­ ی View Details می­توانید ارور یا مشکلات وب سایت مدنظر را مشاهده کرده و از طراح وب سایت خود بخواهید آنها را رفع کند تا طراحی سایت ریسپانسیو بدون نقصی را ارائه کند. میتوانید با کارشناسان ما تماس گرفته و مشکلات نمایشی در موبایل را مطرح نموده تا از طریق ما پیگیری شود.

در طراحی سایت واکنشگرا چه شیوه هایی توصیه می شوند؟

هدف کلی طراحی سایت ریسپانسیو این است که کل محتوای وب سایت اعم از محتوای متنی تا منوها و غیره به طور اتوماتیک بر روی دستگاه ها و مرورگرهای مختلف به خوبی نمایش داده شود تا کاربر هیچ مشکلی در کار با وب سایت نداشته باشد. بر همین اساس بهترین شیوه هایی که در این نوع طراحی توصیه می شوند عبارتند از:

  • دکمه ها یا نقاط کلیک: کاربر موقع کلیک بر روی گزینه ها باید با انگشت انجام دهد که خیلی بزرگتر از نشانگر موس است پس هایپرلینک ها و دکمه ها باید حداقل ۴۸ در ۴۸ پیکسل باشند.
  • استفاده از SVG: یک نوع فایل عکس که با تغییر در سایز، در کیفیت آن تغییری ایجاد نمی شود و بهترین گزینه برای استفاده در طراحی سایت واکنشگرا محسوب می شود.
  • تصاویر ریسپانسیو: همه تصاویر وب سایت قرار نیست از نوع SVG باشند به همین دلیل می توانید از CSS هم کمک بگیرید تا ابعاد یک تصویر متناسب با سایز صفحه نمایش دستگاه کاربر تغییر کند.
  • فونت: باید سایز و نوع فونت طوری انتخاب شود که بر روی همه دستگاه ها قابل خواندن باشد. به همین دلیل گوگل توصیه می کند که حداقل مقدار لازم در حد ۱۶ پیکسل است.
  • ویژگی های مختص دستگاه های موبایلی: کاربران وقتی از طریق دسکتاپ وارد یک سایت می شوند نمی توانند تماس برقرار کنند به همین دلیل از گزینه هایی مثل پیام بفرستید یا الان چت کنید استفاده می شود. اما در گوشی های موبایل چنین امکانی فراهم است و باید اکنون تماس بگیرید را جایگزین کنید تا کاربر با کلیک بر روی آنها مستقیما با مراکز پشتیبانی مشتریان تماس بگیرد.

در طراحی سایت واکنشگرا باید دید کاملا باز و گسترده ای داشته باشید

در طراحی سایت واکنشگرا باید دید کاملا باز و گسترده ای داشته باشید

چطور به شکل حرفه ای به طراحی سایت ریسپانسیو بپردازیم؟

موقع طراحی سایت با وردپرس اکثر تم ها به طور پیش فرض موبایل فرست یا واکنشگرا هستند و این کار شما را خیلی راحت کرده است و چنانچه مایل باشید می توانید از طریق بخش Mobile-Friendly Test هم ریسپانسیو بودن وب سایت خود را چک کنید تا طراحی سایت وردپرسی هیچ مشکلی نداشته باشد. اما جدای از این مورد چندین نکته و مورد مهم علاوه بر موارد گفته شده، وجود دارند که باید موقع طراحی سایت واکنشگرا به آنها دقت کنید تا در نهایت تجربه کاربری بسیار خوبی رقم بزنید و با کاهش نرخ پرش و افزایش نرخ تبدیل، هم رتبه خوبی بگیرید و هم اینکه میزان درآمد خود را افزایش دهید.

  • به مخاطب خودتان فکر کنید تا طراحی رابط کاربری بسیار حرفه ای باشد
  • حتما به محتوای خود دقت کنید تا پس از طراحی سایت ریسپانسیو، به خوبی نمایش داده شود. این مورد مخصوصا برای سایت های فروشگاهی بسیار مهم است
  • از آیکون ها در جای مناسب استفاده کنید و سایز آنها را به اندازه کافی بزرگ در نظر بگیرید
  • سایز و نوع فونت، تضاد رنگ فونت با پس زمینه و غیره باید کاملا حرفه ای انتخاب شوند
  • همانطور که گفته شد هدف از طراحی سایت واکنشگرا بهبود تجربه کاربری است و به همین دلیل اگر سرعت لود سایت پایین باشد، عملا طراحی ریسپانسیو بی فایده خواهد بود
  • از فرمت های مناسب تصاویر استفاده کنید تا هم در نسخه موبایلی و تبلت، افت کیفیت پیدا نکنند و هم با حجم مناسب، سرعت لود سایت را کاهش ندهند. ضمنا سایز بزرگ تصاویر در نسخه موبایلی بسیار نامناسب بوده و عملا برای کاربر بی فایده است.
  • صفحات یک وب سایت در نسخه موبایلی شلوغتر از نسخه دسکتاپ به نظر می رسند و اگر فضای سایت را خیلی شلوغ کنید، در نسخه ریسپانسیو، ظاهر وب سایت تأثیر بسیار بدی روی تجربه کاربر یا UX خواهد گذاشت. در واقع رویکرد خود را به طراحی مینیمالیستی و استفاده از فضاهای سفید تغییر دهید.

ارائه خدمات طراحی سایت وردپرسی و واکنشگرا در یاس وب

با توجه به تأثیر بسیار زیادی که سایت های ریسپانسیو بر روی تجربه کاربری، میزان بازدید ، درآمد و کسب رتبه های برتر در نتایج گوگل یا SERP دارند، طراحی سایت واکنشگرا لازمه تمامی پروژه های طراحی سایت مشاغل و کسب و کارهای گوناگون محسوب می شود. لذا موقع طراحی سایت در وردپرس باید ریسپانسیو بودن سایت و نبود هیچ گونه مشکلی بر روی دستگاه های مختلف تست شود. تیم توسعه و طراحی یاس وب با چندین سال سابقه حرفه ای در این زمینه و رضایت بالای مشتریان اقدام به طراحی وب سایت های کاملا ریسپانسیو می نماید. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید از مشاوره تلفنی رایگان بهره بگیرید.

یاسر امینیمشاهده نوشته ها

Avatar for یاسر امینی

یاسر امینی مدیر عامل شرکت طراحان شبکه جهانی یاس (یاس وب) ، کارشناس فناوری اطلاعات، کارشناس سئو ، طراح و برنامه نویس front، مشاور بازاریابی و راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *