۱۸ تکنیک جهت افزایش نرخ کلیک وب سایت

۱۸ تکنیک جهت افزایش نرخ کلیک وب سایت

اکثر اوقات مارکترها دائما در تلاش هستند تا با اعمال تکنیک های مرتبط با سئو سایت بیشتر در معرض دید کاربران مختلف قرار گیرند. برخی از افراد می خواهند که با ایجاد یک تعادل ساختاری میان کلمات کلیدی و کل محتوای نوشتاری خود عملیات بهینه سازی وب سایت را برای موتورهای جستجو انجام دهند تا بتوانند از این طریق در صدر رتبه‌بندی گوگل قرار گیرند. اما این موضوع تمام ماجرا نیست. اگرچه محتوای شما برای موتورهای جستجو بهینه شده است اما آیا این محتوا مورد علاقه کاربران قرار خواهد گرفت؟ بنابراین نباید تمام انرژی خود را معطوف به بهینه سازی برای ربات های گوگل کنید. شما باید بخش اعظمی از تلاش خود را روی کاربران متمرکز کنید تا بتوانید آن ها را از کاربران عادی به مشتریان حقیقی تبدیل کنید. برای رسیدن به این امر مهم اولین قدم افزایش نرخ کلیک سایت است اینکه یک حجمه وسیع از افراد را وارد سایت خود کنید و با ارائه خدمات با کیفیت خود آن ها را در زمره کاربران ماندگار و پایدار خود قرار دهید.

علت اهمیت نرخ کلیک چیست؟

نرخ کلیک ارگانیک با عنوان click through rate شناخته می شود. این کمیت به درصد کاربرانی اشاره دارد که در صفحات جستجوی گوگل بر روی یک نتیجه یا آدرس URL کلیک می کنند. درواقع افزایش نرخ کلیک شما زمانی بیشتر خواهد بود که وب سایت شما از لحاظ رنکینگ برای یک موضوع خاص و پرطرفدار در سطح بالایی باشد. در مجموع هر چقدر کاربران بیشتری روی سایت شما کلیک کنند شانس شما در کلیک های بیشتر افزایش خواهد یافت. زمانی که آدرس URL شما بازدید بیشتری دارد این یک سیگنال مثبت برای الگوریتم های گوگل خواهد بود. بنابراین موتورهای جستجو صفحه شما را با ارزش و مفید و مطابق خواست کاربر تلقی می کنند. در نتیجه رنکینگ شما در صورت ادامه دار بودن کلیک ها و استفاده بهینه، مدام در حال ترقی خواهد بود.

آیا افزایش نرخ کلیک به معنای موفقیت کامل یک وب سایت است؟

همه افرادی که دارای یک وب سایت یا بیزینس مجازی هستند همواره به دنبال افزایش نرخ کلیک و به اصطلاح سرازیر شدن حجم گسترده ای از کاربران به داخل وب سایت خود می باشند. البته این رویکرد مهم جزو اصلی ترین خدمات سئو سایت می باشد. شما فرض کنید از طریق اجرای برخی تکنیک های تبلیغاتی یا فعالیت گسترده در شبکه های اجتماعی و یا ترفندهایی که در این مقاله ذکر می شود توانستید نرخ کلیک وب سایت را افزایش دهید. اما آیا به فکر نرخ پرش سایت بوده‌اید؟ تا چه اندازه با این کمیت آشنایی دارید؟ آیا میدانید گوگل علیرغم اهمیتی که به افزایش نرخ کلیک می دهد اما اهمیت چندین برابری به نرخ پرش می دهد.

یعنی ماندگاری یک مخاطب در داخل وب سایت به مراتب نسبت به افزایش نرخ کلیک در اولویت قرار دارد. چرا که گوگل به روش های آسان افزایش نرخ کلیک کاملا واقف است. اما پایدار نگه داشتن یک کاربر در یک مدت زمان طولانی در وب سایت کار آسانی نیست! بنابراین نمی توانیم بگوییم که نرخ کلیک می تواند نهایت موفقیت یک وبسایت باشد. ما باید فعالیت خود را به قدری گسترده کنیم که کاربر از ماندن در وب سایت لذت ببرد و بتواند طیف گسترده‌ای از نیازمندی های خود را در داخل وب سایت شما کشف کند و به آن برسد.

المان های مختلفی جهت پایدار نگه داشتن و یا به عبارتی کاهش نرخ پرش وجود دارد که برخی از مهمترین آن افزایش سرعت لود صفحات زیر مجموعه، بارگذاری محتوای کاربردی، استفاده از ویدیو، انتقال مطالب در کوتاه ترین زمان و مواردی از این قبیل می باشد که همگی می توانند منجر به افزایش نرخ کلیک شود.

با توجه به موارد مذکور دریافتیم که نرخ کلیک برای هر وب سایت کاری بسیار با اهمیت می باشد. در ادامه این مقاله ۱۸ تکنیک بهبود نرخ کلیک وب سایت را عنوان می کنیم که می توانید با دنبال کردن آن ها روند رو رشد وب سایت خود را قطعی کنید. پس با مطالعه دقیق این مقاله ما را تا انتها همراهی کنید.

۱- استفاده از کلمات کلیدی long-tail جهت افزایش نرخ کلیک

یکی از اولین تکنیک هایی که می توانید نرخ کلیک وب سایت را افزایش دهید استفاده از کلمات کلیدی طولانی یا long-tail است. این کلمات جزو عبارات توصیفی می باشند در نتیجه اهداف جستجوی بسیاری از کاربران خواهد بود. زمانی که کاربران یک کلمه کلیدی طولانی را مطابق با آنچه که بدنبال آن هستند مشاهده می کنند سریعاً روی آن سایت مربوطه کلیک می کنند. زیرا کاربر در آن برهه زمانی و موقعیت خاصی که دارد فقط به فکر بدست آوردن اطلاعات مرتبط با نیاز خود است به همین دلیل بدون وقفه وارد سایت می شود.

اما سوال اساسی اینکه چگونه می توان کلمات کلیدی طولانی را شناسایی کرد؟

در این خصوص می توانید از ابزارهایی مانند پیشنهادات گوگل استفاده کنید. با وارد کردن یک کلمه کلیدی در قسمت سرچ گوگل و سپس در انتهای صفحه گوگل می توانید یک مجموعه وسیع از کلمات کلیدی طولانی را پیدا کنید. در آخر نیز با انتخاب یک ایده از کلمات کلیدی طولانی و تحقیق در مورد آن و مطمئن شدن از اینکه جزو موضوعات مورد نیاز کاربر است، به تولید محتوا در مورد آن بپردازید.

تاثیر متادیسکریپشن در افزایش نرخ کلیک

۲- تاثیر متادیسکریپشن در افزایش نرخ کلیک

از جمله روش های موثر به منظور بهبود نرخ کلیک یا CTR نوشتن متادیسکریپشن تاثیرگذار است. همان طور که می دانید متادیسکریپشن توضیحات کوتاهی است که در ذیل آدرس URL شما در صفحات جستجو به کاربر نمایش داده می شود. این قابلیت باعث می شود تا کاربران سریعا از نوع خدمات شما آگاه شوند و سریعاً وارد سایت شوند البته اگر در تناسب با آنچه که بدنبال آن هستند باشد. شما می توانید در متادیسکریپشن نیز از کلمات کلیدی پر مخاطب استفاده کنید.

در ذیل چند نکته که باید در زمان نگاشتن متادیسکریپشن در نظر بگیرید را آورده ایم.

  • به سوالات پاسخ دهید

شما اگر بتوانید در چند عبارت کوتاه متادیسکریپشن به یکسری سوالات پاسخ سنجیده بدهید نیمی از راه را پیموده اید و این کار تاثیر شگرفی بر افزایش نرخ کلیک دارد.

  • استفاده از عبارات مرتبط و خاص

شما تنها به اندازه ۱۶۰ کاراکتر قابلیت توصیف دارید. به همین دلیل از پرداختن به حاشیه بپرهیزید و اصل مطلب و عبارات مرتبط را مطرح کنید.

  • از یک لحن قدرتمند استفاده کنید

می توانید از یکسری کلمات دارای احساس قوی و متقاعد کننده استفاده کنید. شما باید استعداد گفتن جملات کوتاه و بسیار قوی و پر مغز را داشته باشید.

۳- قرار دادن داده های ساخت یافته

داده های ساخت یافته یا structured data یک روش عالی جهت تعامل و ارتباط با الگوریتم های گوگل است. در این خصوص می توانید از  Schema.org استفاده کنید تا بتوانید محتوای خود را به یک کد قابل فهم و قابل پردازش برای موتورهای جستجو تبدیل کنید. این عملیات باعث می شود تا محتوای شما غنی تر به نظر آید. داده های ساخت یافته معمولا با عنوان rich snippets از آن ها یاد می شود که در مراحل بعدی در مورد آن صحبت می کنیم.

داده های ساخت یافته مزیت های ذیل را بهمراه دارند.

  • معمولا در بالا SERP نمایش داده می شوند.
  • از آدرس URL جذاب تر هستند.
  • می توانند اطلاعات بسیار بیشتری را در ارتباط با محتوا به کاربر منتقل کنند.

۴- بکارگیری تصاویر در محتوا

استفاده از تصویر در لابه‌لای محتوا یکی از تکنیک‌های های مرسوم به شمار می رود. شما می توانید با قرار دادن عکس در محتوا تعامل بیشتری با مخاطب خود برقرار کنید. چرا که اصولاً تصاویر بار اطلاعاتی بالایی برای انتقال دارند. اکثرا کاربران نیز از صفحات خشک و بدون عکس دوری می کنند و ترجیح می دهند به وب سایت هایی سر بزنند که دارای عکس های مرتبط با محتوا است. بنابراین جهت افزایش نرخ کلیک سعی کنید یک زمان جداگانه برای انتخاب تصاویر مرتبط در نظر بگیرید. بعضی از کاربران همیشه بدنبال آدرس URL نیستند. بلکه آن ها سعی می کنند در بخش Image گوگل نیز به دریافت نتایج بهتر جستجوی خود بپردازند. غالبا این افراد تصاویر بهتر را برای ورود و کلیک به سایت انتخاب می کنند.

آدرس URL خود را توصیفی کنید - افزایش نرخ کلیک

۵- آدرس URL خود را توصیفی کنید

مواردی که در serp ها اصولا نشان داده می شوند یک فهرست طولانی از آدرس های url مختلف است. شما نمی توانید هر نوع آدرسی را برای وب سایت خود انتخاب کنید. زیرا تاثیر مستقیم روی نرخ کلیک سایت دارد. به همین دلیل بهتر است آدرس های توصیفی را انتخاب کنید. قرار دادن کلمات کلیدی در بخش url فوق‌العاده کمک کننده خواهد بود. با این کار کاربران متوجه خواهند شد که فعالیت شما چقدر جدی و مرتبط با خواسته آنان است. همواره سعی کنید از url کوتاه استفاده کنید زیرا خوانایی بهتر و جذابیت بیشتری دارند و کاربران بهتر می توانند آن را درک کنند.

۶- افزایش نرخ کلیک با ساده سازی عنوان

تگ عنوان یا title tag شما از جمله اطلاعات و داده هایی است که در SERP به کاربر نمایش داده می شود. به همین دلیل برای ایجاد فرمت درست آن ها باید زمان بگذارید. ایده آل ترین روش ساده سازی آن هاست. اکثر کاربران به دنبال نتایج قابل فهم و درک هستند لذا اگر title شما ساده باشد شفاف تر می تواند منظور خود را به مخاطب انتقال دهد. شما می توانید از برند تجاری یا شخصی خود نیز در عنوان استفاده کنید.

این روش زمانی مفید است که تبدیل به یک برند معتبر شده اید و در این شرایط بخوبی کار می کند چرا که کاربر مطمئن است که اطلاعات را از یک برند معتبر دریافت می کند. بنابراین دو نکته مهم را همواره بیاد داشته باشید.

  • اگر در حوزه کاری خود جزو برندهای معتبر هستید نام آن را در عنوان قید کنید.
  • سعی کنید عنوان های ساده، قابل فهم و روشن را انتخاب کنید تا کاربر نیازی به فکر و تجزیه تحلیل منظور عنوان نباشد.

شما می توانید از ابزارهایی مانند avid demand نیز استفاده کنید تا از این طریق پیش نمایش عنوان و محتوای شما در نتایج جستجو میسر شود.

۷- افزایش نرخ کلیک سایت با بومی سازی محتوا

در حال حاضر استفاده از دیوایس های موبایل به جهت حمل آسان در هر موقعیتی بسیار بیشتر از دیوایس های دسکتاپ است. سیستم جستجوی گوگل این قابلیت را دارد تا متناسب با موقعیت موبایل نتایج را نمایش دهد. لذا اگر فردی نمایش محتوای خود را برای کاربران بومی سازی یا محلی کند به سرعت می تواند نرخ کلیک سایت خود را افزایش دهد. البته این تکنیک بیشتر متوجه فعالیت های خاص و خدماتی است که در یک موقعیت جغرافیایی ویژه قرار دارند.

از طریق نشر محتوای محلی می توانید حوزه جغرافیایی فعالیت خود را محدود کنید و مخاطبان خاصی را هدف قرار دهید که همواره پذیرای خدمات شما هستند. شما مطمئن هستید که افراد آن ناحیه جغرافیایی بیشتر نیازمند خدمات یا محصول تولیدی شما هستند. در نتیجه وب سایت شما در کوتاه مدت با افزایش نرخ کلیک مواجه خواهد شد.

۸- نقش لیست در بهبود نرخ افزایش کلیک

اصولا مردم علاقه زیادی به لیست دارند. چرا که هم خوانا تر است و هم منظور را سریع انتقال می دهد و لازم نیست درگیر جملات تودرتو و طولانی باشند. معمولا این روش اصطلاحاً هضم مطلب را راحت تر می کند. در این خصوص بهتر است از اعداد نیز استفاده کنید تا کاربر ارتباط بیشتر با محتوا برقرار کند. بنابراین با ایجاد فهرست و لیست انتقال بار معنایی محتوای خود را سریعتر می کنید دقیقا آنچه که مورد علاقه مردم است. یقیناً با انجام این کار نرخ کلیک سایت به مراتب افزایش خواهد یافت.

۹- تست عنوان ها در رسانه های اجتماعی

به طور کلی اولین عبارتی که کاربر وادار می شود تا بر روی سایت شما کلیک کند عنوان سایت شماست. از طرفی شما می توانید از شبکه های اجتماعی نیز بر مطرح کردن مقاله خود استفاده کنید. برای این کار دو عنوان را برای مقاله خود انتخاب کنید که معمولا به آن عناوین A و B می گویند. با قرار دادن عنوان A در مقاله و سپس به اشتراک گذاشتن آن در شبکه های اجتماعی چند روز صبر کنید و سپس با تغییر عنوان، آن را با مورد B جایگزین کنید. نتایج کلیک بدست آمده را برای هر عنوان مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید. عنوانی که بیشترین بازدهی را برای سایت شما داشته است را به طور دائم انتخاب کنید و روی مقاله قرار دهید. به این عملیات اصطلاحاً تست عملکرد عنوان مقاله می گویند. با این کار می توانیم متناسب با رفتار کاربران و اینکه کدام عنوان برای آن ها جذاب تر بود و تا چه حد بر افزایش نرخ کلیک سایت تاثیر داشت حرکتهای بعدی خود را تنظیم کنیم.بهره برداری از ابزار Yoast Preview جهت افزایش نرخ کلیک

۱۰- استفاده از ابزار Yoast Preview جهت افزایش نرخ کلیک

بکارگیری از ابزارهای yoast preview در وردپرس می تواند به عنوان یکی از امکانات قدرتمند در زمینه سئو سایت باشد. این ابزار یک فرصت عالی برای افزایش نرخ کلیک سایت است. قبل از آنکه بخواهید مقاله یا پست خود را بارگذاری کنید یک پیش نمایش کلی درست مانند فهرست نتایج در serp ها مشاهده کنید. با این کار می توانید تغییرات اصلاحی را در صورت لزوم انجام دهید.

۱۱- استفاده از google ads جهت پیش نمایش

ابزار google sds می تواند به عنوان جایگزین yoast seo استفاده شود که یکسری امکانات اضافی را نیز مانند preview ads برای شما مهیا می کند. علاوه بر آن می توان preview ads را جهت افزایش نرخ کلیک در دیوایس های موبایل و دیوایس های دسکتاپی نیز با یکسری title های جایگزین بهینه کرد. با این فرصت استثنایی می توانند عملکرد و نتیجه ایده های جدید را ببینید.

۱۲- افزایش نرخ کلیک سایت با شناسایی برندگان و بازندگان CTR

یکی دیگر از روش های اساسی و هوشمندانه جهت افزایش نرخ کلیک ارزیابی برندگان و بازندگان در مقوله CTR است. با این تکنیک می توانید بفهمید که کدام عنوان ها و صفحات و مقالات نتیجه مثبت یا منفی داشته اند. درواقع یکجور آنالیز رقبا را باید انجام دهید. برای دریافت این اطلاعات می توانید از Google analytics استفاده کنید. در ابتدای کار به قسمت acquisition بروید. بعد از آن در قسمت search console بخش queries را مشاهده کنید. با این کار می توانید متوجه شوید کدام یک از google search ها منتهی به صفحات فعلی شما می شوند.

شما می توانید اطلاعات مفیدی مانند نرخ کلیک، موقعیت صفحه سایت شما در نتایج گوگل را ارائه می دهد. علاوه بر آن می توانید از میزان نرخ پرش سایت نیز مطلع شوید. در منوی موجود نیز می توانید به ارزیابی landing page نیز بپردازید. با این اطلاعات و داده ها نکات منفی و مثبت سایت را بخوبی شناسایی خواهید کرد تا از این طریق روند بهینه سازی شما جهت دهی شود.

۱۳- بهبود نرخ کلیک با افزایش سرعت سایت

سرعت بارگذاری کامل وب سایت شما باید سریع و بدون وقفه باشد. بسیاری از کاربران با مواجه شدن با سایت هایی که سرعت بارگذاری پایینی دارند به سرعت آن را ترک و به وب سایت دیگری می روند. این قابلیت باید برای تمامی دیوایس های موجود مانند کامپیوتر و موبایل به طور کامل بهینه شده باشد. اگرچه نرخ کلیک سایت معرف درصد کلیک سایت است. اما هدف ما این است که کابر پس از کلیک در سایت باقی بماند و بتواند از امکانات آن استفاده کند.

۱۴- استفاده از rich snippets به منظور افزایش نرخ کلیک

با توجه به توضیحات پیشین rich snippet ها یکی از عوامل مهم در بهبود نرخ کلیک سایت می باشند و به نوعی باعث هدایت کاربران به سایت می شوند. درواقع اینها یکسری نتایج جستجو هستند که داده ها و اطلاعاتی در کنار آن ها نمایش داده می شود. هر آنچه که بازگوکننده ی اطلاعات اضافه در مورد سایت مورد نظر باشد در مجموعه ی ریچ اسنیپت ها قرار می گیرد. این اطلاعات همگی از بطن و درون مایه محتوای اصلی خارج می شوند و قبل از ورود کاربر به او نمایش داده می شود. قطعا دریافت اطلاعات اضافی توسط کاربر می تواند یک سیگنال مثبت جهت افزایش نرخ کلیک سایت باشد.فعال کردن breadcrumb navigation در افزایش نرخ کلیک

۱۵- فعال کردن breadcrumb navigation

بردکرامپ درواقع برگرفته از داستان دو بچه ای است که خرده نان هایی را جهت یافتن مسیر بازگشت خود در جنگل رها کردند. ما می توانیم همین ویژگی را در وب سایت ها نیز پیاده سازی کنیم تا کاربران بدانند که در چه موقعیتی از سایت قرار دارند و مسیر بازگشت آن ها به صفحات قبل چگونه خواهد بود. این قابلیت معمولا با علامت < نمایش داده می شود که در وب سایت های انگلیسی و فارسی جهت های آن گاهی اوقات برعکس می شود. میان هر دو علامت مذکور یک لینک وجود دارد که در نوار بالای سایت نمایش داده می شود. این قابلیت روند سرچ و کنکاش کاربر در وب سایت را بهبود می بخشد در حالی که یکی از فاکتورهای مهم در افزایش نرخ کلیک سایت و سهولت رابط کاربری نیز می باشند.

۱۶- استفاده از google analytics را در برنامه کاری خود قرار دهید

اطلاعاتی که در این ابزار وجود دارد بی نهایت می تواند در روند سئو شما و بهینه سازی سایت مفید باشد. تجزیه و تحلیلی که در این داشبورد وجود دارد دقیقا به شما می گوید که روند حرکتی سایت شما چگونه است. آیا ربات های گوگل بخوبی آن را درک می کنند یا خیر؟ آیا برای کاربران مفید بوده است؟ همان طور که می دانید گوگل آنالیتیکس از جمله ابزارهای رایگان است که گوگل آن را برای web master ها تدارک دیده است تا با استفاده از آن می توانند یک استراتژی اصولی در روند سئو خود ترتیب دهند. این ابزار اطلاعاتی نظیر ترافیک، کلیک ها، نرخ تبدیل ،زمان ماندن کاربر در سایت و دیگر داده های ارزشمند را در اختیار سئوکاران قرار می دهد. درواقع با دریافت این داده ها خواهید دانست که چه روشی را برای افزایش نرخ کلیک سایت انتخاب کنید.

۱۷- لندینگ پیج هایی با نرخ تبدیل بالا ایجاد کنید

لندینگ پیج ها جزو المان های مهم در استراتژی های دیجیتال مارکتینگ می باشد. این صفحات از عنصرهای بسیار اساسی جهت جذب ترافیک هستند. به همین دلیل لازم است که یکسری اقدامات را جهت کارکرد درست آن ها پیاده سازی کنیم که شامل موارد ذیل می باشد. شما باید مکانیزم عملکردی لندینگ پیج ها را دریابید و اینکه بدانید در چه شرایطی بهترین بازدهی را دارند. برای این منظور گزینش عناوین شفاف و قابل درک و تا حد امکان مختصر، انتخاب عکس های با کیفیت مطلوب، ساخت ویدیوهای مناسب کاربران مختلف، عدم استفاده از محتواهای کپی همگی باید بخوبی انجام شوند.

اوپتیمایز کردن برای UX، مجموعه اقداماتی است که بارگیری سریع لندینگ پیج ها را بدنبال دارد. این خاصیت باعث می شود روند خواندن سایت راحت تر صورت گیرد و کاربران تجربه مثبتی از آن داشته باشند. انجام این متدها در بازه های زمانی کوتاه مدت تاثیر مثبتی را در افزایش نرخ کلیک سایت خواهد داشت.

۱۸- استفاده از heatmaps برای افزایش نرخ کلیک سایت

شما باید بخشی از زمان خود را به آنالیز وب سایت خود بپردازید اینکه ببینید در چه نقاطی از سایت بیشترین نرخ کلیک وجود دارد. از همه مهمتر نقاطی که کمترین بازدید را دارد باید شناسایی شوند. با این کار انرژی شما صرف بهبود نواحی از سایت می شود که دارای عملکرد ضعیفی هستند. درواقع رفتار ربات های گوگل با رفتار کاربران تنظیم می شود. هر صفحه ای که بازدید و کلیک کمتری دارد یک سیگنال برای گوگل خواهد بود که آن را کمتر به نمایش بگذارد و برعکس این حالت نیز برای صفحات پربازدید صادق است.

سخن آخر

در این مقاله یک معرفی جامع از هر آنچه که برای افزایش نرخ کلیک سایت لازم است را انجام دادیم. ۱۸ تکنیک مهم را معرفی کردیم. همه ی این ۱۸ مورد در صورت عملیاتی شدن قطعاً نتیجه ی مثبتی در افزایش نرخ کلیک سایت شما خواهند داشت. شرکت یاس وب دائماً در تلاش است تا از طریق این مقالات کاربر محور و کاربردی اطلاعات ارزنده و کاملا رایگانی را در حوزه سئو سایت و پشتیبانی سایت در اختیار شما عزیزان و صاحبان مشاغل قرار دهد تا از این طریق شاهد پیشرفت روز افزون همدیگر باشیم.

یاسر امینیمشاهده نوشته ها

Avatar for یاسر امینی

یاسر امینی مدیر عامل شرکت طراحان شبکه جهانی یاس (یاس وب) ، کارشناس فناوری اطلاعات، کارشناس سئو ، طراح و برنامه نویس front، مشاور بازاریابی و راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *