۱۵ تکنیک اساسی جهت بهینه سازی تصاویر برای سئو سایت

۱۵ تکنیک اساسی جهت بهینه سازی تصاویر برای سئو سایت

بهینه سازی تصاویر یا Image Optimization تکنیکی است که باید برای تولید محتوای متنی در بازاریابی محتوا انجام داد تا میزان رضایت کاربران افزایش پیدا کرده و تجربه کاربری نیز بهبود پیدا کند چرا که فقط به کمک بهبود تجربه کاربری است که گوگل رتبه خوبی به وب سایت ها می دهد. برای این منظور به ۱۵ تکنیک اساسی اشاره کرده ایم.

مقدمه ای بر تولید محتوای تصویری بر پایه بهینه سازی تصاویر

در بازاریابی محتوا (Content Marketing)، یکی از راه های قوی و جذاب کردن تولید محتوای متنی، استفاده از تصاویری است که از فیلترهای بهینه سازی تصاویر (Image Optimization) عبور کرده باشند که این فیلترها نه فقط برای تأییدیه سئو بلکه برای اطمینان از این موضوع است که تصاویر مورد رضایت کاربران نیز خواهند بود. توجه داشته باشید که تا ۹۰% اطلاعات ورود مغز، تصویری هستند و تنها ۶۵% کل متن قابل ذخیره سازی در مغز می باشد.

به طور کلی بهینه سازی تصاویر که در این مقاله به شما آموزش خواهیم داد از ۱۵ تکنیک بنیادی و بسیار ضروری تشکیل شده که پایه ای ترین اصل آن انتخاب تصویر مناسب و جذاب است چرا که وجود چنین تصاویری در داخل متن تا ۹۴% بازدید آن را افزایش می دهد. در این مطلب به کلیه این موارد به تفصیل خواهیم پرداخت.

تأثیر تصاویر بهینه شده بر سئو

همانطور که گفتیم یکی از اهداف بهینه سازی تصاویر بحث سئو سایت است که به طور مختصر توضیح می دهیم که چطور بر روی SEO وب سایت شما اثر می گذارد:

  • بهبود سرعت لود سایت: یکی از فاکتورهای بسیار مهمی که روی مدت زمان لود سایت و در نتیجه سرعت آن اثر می گذارد، تصاویر انتخاب شده است که از تصاویر انتخاب شده برای طراحی و صفحه بندی گرفته تا تصاویر داخل محتواهای متنی و محصولات را شامل می شوند. تصاویر بهینه شده سرعت سایت را افزایش می دهند که تجربه کاربری بهتری رقم می زند.
  • بهبود رتبه سایت: چون تصاویر بهینه شده جذابیت بصری بیشتری داشته و سرعت لود سایت را افزایش می دهند، تجربه کاربری بهتر شده و رتبه سایت نیز بهتر خواهد شد.
  • بهبود نرخ تبدیل: طبیعتا هر چقدر رتبه سایت بهتر باشد، نرخ تبدیل یا تبدیل بازدیدکننده به مشتری بیشتر خواهد شد به نحوی که طبق گزارش Kissmetrics تعداد ۷۹% مشتریان حاضر نیستند از سایت هایی که تصاویر بهینه شده ندارند و کند هستند خرید کنند.
  • افزایش جذابیت سایت: هر سایتی که تصاویر بهتر، با کیفیت تر، با حجم و سایز مناسب داشته باشد، جذابیت بیشتری برای کاربر ایجاد کرده و زمان بیشتری را در سایت شما خواهد گذراند و اگر سایت فروشگاهی داشته باشید، تمایل آنها به خرید بیشتر خواهد شد.

 

15 تکنیک مهم جهت بهینه سازی تصاویر

بهینه سازی تصاویر برای بهبود رضایت و تجربه کاربری و سئو سایت لازم است

افزایش نرخ کلیک از طریق google image

بهینه سازی تصاویر در روند ارائه خدمات سئو وب بسیار حائز اهمیت می باشد. در واقع طبق آمارهای منتشر شده، پیکربندی صحیح و انتخاب مناسب تصاویر می تواند حجم بالایی از کاربران را به سمت یک وب سایت سوق دهد. همه ما با گوگل ایمیج آشنایی داریم و می دانیم که تا چه حد می تواند به ما در جهت رسیدن به اهداف جستجو کمک کند.

زمانی که شما یک کلمه کلیدی خاصی را در سرچ بار گوگل جستجو می کنید به دلیل وجود طیف گسترده‌ای از وبسایت ها و همچنین فهرست بسیار طولانی در مواردی برای آنکه سریعتر به مقصود خود برسید سعی می کنید بخش تصاویر گوگل را مشاهده کنید.

این کار در اغلب اوقات هم انرژی کمتری از شما می‌گیرد و هم اینکه شما بدون اتلاف وقت می توانید به دنبال خدماتی که هستید در کوتاهترین زمان برسید. البته بستگی به نوع خدمات دارد. تفاوتی ندارد که محتوای وب سایت شما تا چه حد با کیفیت است. چرا که در بخش گوگل ایمیج کاربران و مخاطبان به دنبال تصاویر مرتبط و تاثیر گذار هستند و آنها در صفحه تصاویر گوگل هیچگونه متنی را مشاهده نمی کنند. مگر به جز عنوان تصویر که قابل رویت خواهد بود.

وب سایت هایی که برای انتخاب تصاویر و هم چنین بهینه سازی آن وقت و زمان زیادی را صرف می کنند عملاً از لحاظ نرخ کلیک نسبت به رقبای خود یک پله بالاتر هستند. نه تنها بخش تصاویر گوگل بلکه سایر قسمت ها مانند بخش ویدیو و اخبار نیز روی افزایش نرخ کلیک تاثیر دارد.

۱۵ تکنیک مهم جهت بهینه سازی تصاویر

در این قسمت به معرفی ۱۵ تکنیک بسیار مهم و اساسی در بهینه سازی تصاویر می پردازیم که هر وب سایتی ملزم به رعایت آنهاست:

۱- تصویر مناسب انتخاب کنید

مهمترین و پایه ای ترین اصلی که باید در بهینه سازی تصاویر رعایت کرد، انتخاب تصویری است که با متن پیرامون خود تناسب کافی داشته باشد تا حافظه تصویری و متنی به کمک هم بیایند و کاملا در ذهن مخاطب جای بگیرد. در نظر داشته باشید که تصاویر شامل، نمودارها، جدول، اینفوگرافیک و غیره نیز می شود. تصاویر را می توانید با سرچ در گوگل، به کمک فتوشاپ، عکاسی صنعتی و استخدام عکاس حرفه ای و غیره تهیه کنید. یونیک بودن تصویر به شما در سئو سایت بسیار کمک خواهد کرد.

۲- نام مناسب برای تصاویر انتخاب کنید

موتور جستجوی گوگل مغز دارد ولی چشم ندارد پس تنها در صورتی می فهمند که چه تصویری در سایت خود قرار داده اید تا در سرچ خود شما را پیدا کند که اسم مناسب برای آن انتخاب کرده باشید. به همین دلیل در کنار انتخاب تصویر مناسب باید اسم درست نیز انتخاب کنید لذا اسم پیش فرض تصاویر که ترکیبی از حرف و عدد است را باید تغییر دهید، یکبار فقط از کلمه کلیدی مرتبط با متن را داخل آن بگذارید و بین کلمات نیز از «- یا هایفن» استفاده نمایید. اسم تصاویر هم مختصر و مفید باشد و از بکارگیری عبارات طولانی خودداری کنید.

۳- از تگ alt در بهینه سازی تصاویر استفاده کنید

تگ alt در بهینه سازی تصاویر زمانی ارزش واقعی آن مشخص می شود که اگر سایت شما به هر دلیلی خوب لود نشد و تصاویر نشان داده نشدند خزنده های وب بتوانند آن را برای بهبود سئو سایت شناسایی کنند، یا افراد کم بینایی که از صفحه خوان کمک می گیرند بتوانند به کمک این متن متوجه شوند که عکس شما مرتبط با چه موضوعی است. توصیه شده که طول متن alt تصاویر بیشتر از ۱۲۵ کاراکتر نباشد، از کلمه کلیدی برای آن استفاده کنید، باید هر عکس متن یونیک خود را داشته باشد و اگر برای عکس محصول می نویسید حتما شماره مدل یا شماره سریال محصول را هم داخل آن بگذارید.

۴- فشرده سازی تصاویر

حجم تصاویر عامل بسیار مؤثر در بهینه سازی سایت است چرا که تصاویر حجیم و سنگین سرعت لود سایت را کم می کنند که یکی از فاکتورهای رتبه دهی گوگل نیز هست. طبق بررسی های انجام شده، سرعت لود کل سایت نباید بیشتر از ۳ ثانیه باشد تا نرخ پرش سایت زیاد نشود پس حساب کنید که لود یک عکس چقدر باید طول بکشد! حجم سایز نهایتا باید ۷۰ کیلوبایت باشد بجز فایل های حجیم که تا ۱۰۰ کیلوبایت مانعی ندارد البته تا جایی که کیفیت تصویر خراب نشود. برای اینکار می توانید از نرم افزار فتوشاپ و Paint استفاده نمایید. سایت های آنلاینی مثل Pic Resize، Resize Pic و Web Resizer نیز گزینه های عالی هستند.

۵- ابعاد تصویر

ابعاد تصویر مورد بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشت تا متناسب با ابعاد سایت و قالب شما باشد. طبق اصول بهینه سازی تصاویر، چنانچه ابعاد تصویر شما خیلی بزرگ باشد، مشکل لود شدن و کند شدن سایت پیش می آید و اگر هم خیلی کوچک باشد، کیفیت آن خیلی کم می شود. مثلا برای محصول، تصاویر ۱۰۲۸ در ۱۰۲۸ پیکسل و برای سایر تصاویر نیز زیر ۱۰۰۰ در ۱۰۰۰ پیکسل گزینه عالی هستند. برای اینکار می توانید از فتوشاپ یا سرویس های آنلاینی مثل Pixlr، Canva و Image Resizer استفاده نمایید.

۶- فرمت تصاویر

برای بهینه سازی تصاویر وب سایت باید فرمت درست و مناسب را انتخاب کنید. محبوب ترین و رایج ترین فرمت های مورد استفاده PNG، JPG و GIF هستند. JPG فرمت بسیار معروفی است که امکان فشرده سازی زیاد با حفظ کیفیت تا حد خاصی را فراهم می کند که از میلیون ها رنگ نیز پشتیبانی میکند و برای تمامی تصاویر سایت می توان استفاده کرد. فرمت PNG نسبت به فرمت JPG حجم بیشتری دارد اما با ادیت کردن زیاد، کیفیت آن از دست نمی رود که برای طراحی لوگو، آیکون، طراحی اسکچ و غیره استفاده شده و شفافیت تصویر در آنها بی نظیر است. فرمت GIF نیز کیفیت و حجم پایینتر از دو نوع قبلی دارد که برای استفاده از عکس های با تنوع رنگ پایین یا استفاده در بخش آیکون و گزینه های کلیک بهترین گزینه است.

بهینه سازی تصاویر برای افزایش سرعت لود سایت ضروری است

بهینه سازی تصاویر برای افزایش سرعت لود سایت ضروری است

۷- تصاویر محصولات

این مورد برای وب سایت های فروشگاهی بسیار اهمیت دارد و بهینه سازی تصاویر بیشتر خود را نشان می دهد چرا که کاربران نیاز دارند برای خرید یک محصول، تصاویر با کیفیتی از آن را مشاهده کنند. اگر دوربین با کیفیتی ندارید از افراد حرفه ای در زمینه عکاسی صنعتی کمک بگیرید. از زوایای مختلف از محصولات عکس بگیرید. پس زمینه تصاویر را سفید انتخاب کنید که کار ادیت و هزینه های آن کمتر است و نمود تصویر شما بهتر خواهد بود و بهتر دیده می شود. تعداد عکس محصولات نیز حداقل باید به تعداد زوایایی باشد که کاملا جزئیات محصول را نشان می دهد.

۸- پیاده سازی Lazy Loading در لود تصاویر

لود تنبل یا Lazy Loading مؤلفه ای است که باید در بهینه سازی تصاویر رعایت گردد که مخصوصا برای وب سایت هایی که محتوای طولانی با چندین تصویر دارند اهمیت بسیار بیشتری دارد. طبق این قابلیت، لازم نیست که کل یک وب سایت همزمان با هم لود شوند. ابتدا باید بخش Above the Fold یعنی بخشی که به محض ورود به سایت مشاهده می گردد لود شوند و سپس بخش Below the Fold یعنی بخشی که کاربر با اسکرول کردن به سمت پایین می تواند ببیند، بتدریج لود گردد. با این کار کمک زیادی به لود سریع وب سایت خود خواهید کرد.

۹- توجه به کپی رایت

توجه کردن به کپی رایت (Copyright) اهمیت بسیار زیادی دارد که نه تنها برای سئو سایت مفید است بلکه از برخی مشکلات هم جلوگیری می شود. اولین مورد اینکه استفاده از تصاویری که واترمارک دارند جریمه گوگل را در پی خواهد داشت و اعتبار و وجهه شما را هم خراب خواهد کرد. پس سعی کنید از تصاویری استفاده کنید که کاملا یونیک هستند که این مورد مخصوصا برای سایت های فروشگاهی بسیار اهمیت دارد.

۱۰- اضافه نمودن تصاویر به نقشه سایت (image-sitemap.xml)

یکی از بهترین روش ها برای بهینه سازی تصاویر این است که آنها را در Image Sitemap قرار دهید تا شانس پیدا شدن آنها توسط خزنده های وب افزایش پیدا کند. ضمنا با این کار چون اطلاعات بیشتر و دقیقتری از تصاویر وب سایت خود در اختیار گوگل قرار می دهید، راحتتر می تواند تصویر شما را در نتایج سرچ گوگل نشان دهد. برای گرفتن نتایج بهتر از این طریق، باید مکان یا URL، عنوان، توصیف و کپشن را اضافه کنید.

بهینه سازی تصاویر برای بهبود رضایت و تجربه کاربری و سئو سایت لازم است

بهینه سازی تصاویر با ۱۵ نکته و تکنیک

۱۱- تطابق تصاویر در دستگاه های موبایل

همیشه یکی از مهمترین مسائلی که باید در زمینه بهینه سازی تصاویر به آن توجه داشته باشید، تطابق تصاویر در دستگاه های موبایل یا Responsive Images است که به کمک این تکنیک، تصاویر می توانند به خوبی روی دستگاه های موبایل، تبلت و غیره لود شوند. تنها کافیست که لیستی از منابع بازدید سایت و اندازه های مختلف را در HTML مشخص کنید تا مرورگر، مناسبترین سایز تصویر را انتخاب کند. البته این نوع تصاویر به بخش مهمی از وردپرس تبدیل شده اند که به طور اتوماتیک، ورژن های مختلفی از یک تصویر را ایجاد کرده و مناسبترین نوع را نشان می دهد.

۱۲- استفاده از وکتور در شرایط مناسب

تصاویر وکتور (Vector) برای استفاده در لوگوها، متون مختلف، آیکون ها و غیره مناسب می باشند. مزیت بزرگ تصاویر وکتور که معروفترین فرمت آن SVG است، برخلاف تصاویر رستر (Raster) مثل فرمت های JPG، GIF و PNG این است که با هر میزان زوم و در هر سایزی افت کیفیت پیدا نمی کنند. ضمنا این نوع از تصاویر مبتنی بر XML هستند و مرورگرهای مدرن و پیشرفته امروزی هم آن را ساپورت می کنند. همچنین خاصیت این تصاویر این است که پیکسلی نبوده و برداری هستند به همین دلیل همیشه شفاف و کاملا واضح هستند.

۱۳- درج لوگو یا نام آدرس سایت در گوشه تصاویر

روش های زیادی برای شناخته شدن یک برند و ورود کاربران به یک وب سایت وجود دارد و یکی از آنها از طریق بخش تصاویر گوگل یا Google Image است به همین دلیل درج لوگو و آدرس سایت روش هوشمندانه ای است که کمک به شناخته شدن بیشتر و سریعتر کسب و کارتان می کند ضمن اینکه شانس کپی برداری را به حداقل می رساند. در واقع شما با این کار، تصاویر را به یکی از نشانه های هویت خود تبدیل کرده و آنها را تبدیل به حقوق تجاری خواهید کرد که سایرین امکان استفاده از آن را نخواهند داشت.

تکنیک Lazy Loading برای بهینه سازی تصاویر

تکنیک Lazy Loading برای بهینه سازی تصاویر

۱۴- ایجاد متن کپی رایت در فتوشاپ

هدف از ایجاد کردن متن کپی رایت در فتوشاپ این است که بتوانید از تصاویر خود محافظت کنید تا امکان استفاده از آنها در سایر وب سایت ها وجود نداشته باشد یا اگر تمایل به استفاده از آنها داشتند با ذکر نام صاحب اثر باشد. برای این کار می توانید از طریق فتوشاپ اقدام کنید که شامل مراحل زیر است:

  • ایجاد سند جدید از طریق منوی فایل و سپس گزینه New
  • باز کردن منوی فایل و سپس گزینه File Info جهت درج جزئیات مخاطب
  • درج اطلاعات حق چاپ
  • وارد کردن جزئیات حق چاپ مثل نام نویسنده، وضعیت حق چاپ، نماد حق چاپ، سال و نام
  • کپی کردن URL وب سایت و افزودن آن در بخش Website
  • وارد کردن مشخصات کامل در دسته IPTC از جمله نام خود در قسمت Creator، شغل، آدرس منزل یا محل کار، شماره تلفن و آدرس ایمیل
  • ذخیره اطلاعات به صورت الگو تا امکان استفاده از آن برای تصاویر بعدی به راحتی فراهم شود. برای اینکار باید روی Template کلیک کرده و گزینه Export را انتخاب نمایید و مکان ذخیره سازی را مشخص کنید.
  • اعمال کردن تغییرات بر روی عکس از طریق تنظیمات موجود در فایل تهیه شده که برای اینکار باید از طریق منوی File، گزینه File Info را انتخاب نموده و گزینه Import را انتخاب نمایید.
  • ذخیره تصاویر در فتوشاپ از طریق منوی File و سپس کلیک روی گزینه Save

۱۵- استفاده از تکنیک CSS image Sprites برای بهینه سازی تصاویر

CSS Sprites در بهینه سازی تصاویر به روشی گفته می شود که به کمک آن تعداد درخواست ها برای تصاویر کاهش پیدا می کند در واقع در این تکنیک، تصاویر داخل یک فایل بزرگتر قرار می گیرند که طبیعتا لود آن بیشتر طول می کشد اما در کل بخاطر کاهش تعداد کل درخواست ها برای تصاویر به یک درخواست، سرعت کلی وب سایت بسیار بیشتر خواهد شد. اما معایب این روش این است که بازدیدکنندگان باید کل تصاویر را دانلود کنند که شاید به برخی از آنها اصلا نیازی نداشته باشند و اگر تغییری در یکی از تصاویر ایجاد گردد باید کل آنها دوباره کَش شود.

جمع بندی مطالب

بهینه سازی تصاویر تکنیکی است که به کمک آن می توانید سرعت لود سایت را شدیدا کاهش دهید و از این طریق رضایت کاربران افزایش پیدا کرده و در نهایت سبب بهبود تجربه کاربری شوید که عامل و فاکتور اصلی الگوریتم های گوگل برای رتبه دهی به وب سایت هاست. به همین منظور در این مطلب ۱۵ تکنیک اساسی برای بهینه سازی تصاویر را ذکر کردیم که رعایت آنها کاملا الزامی است.

یاسر امینیمشاهده نوشته ها

Avatar for یاسر امینی

یاسر امینی مدیر عامل شرکت طراحان شبکه جهانی یاس (یاس وب) ، کارشناس فناوری اطلاعات، کارشناس سئو ، طراح و برنامه نویس front، مشاور بازاریابی و راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *