بمباران کلمه کلیدی (کیورد استافینگ) چیست؟ و راه های جلوگیری از آن

بمباران کلمه کلیدی (کیورد استافینگ) چیست؟ و راه های جلوگیری از آن

کیورد استافینگ چیست؟

کیورد استافینگ همان معادل عبارت انگلیسی Keyword Stuffing است به بیان خیلی ساده یعنی یک یا تعدادی کلمات کلیدی را در متن صرفا برای دریافت جایگاه­ های بالای رتبه گوگل و بدون توجه به معنا و مفهوم، چندین و چندین بار در متن استفاده کنیم که نه تنها هیچ جذابیتی برای خواننده ندارد بلکه اذیت کننده هم هست. شاید تکنیک کیورد استافینگ در گذشته و قبل از اینکه الگوریتم های گوگل به این سطح از هوش مصنوعی بالا برسند امکان پذیر بود ولی امروزه با وجود الگوریتم هایی مثل پاندا، پنگوئن، مرغ مگس خوار و رنک برین (Rank Brain) به هیچ وجه امکان پذیر نیست و سریعا توسط گوگل جریمه خواهید شد.

اما شاید مایل باشید تا با ذکر یک مثال، کیورد استافینگ را بهتر متوجه شوید. عبارت زیر را در نظر بگیرید:

“رنگ آکریلیک اگر رنگ آکریلیک مرغوبی باشد، باید بتوان در این نوع رنگ آکریلیک به راحتی با پاشیدن لیوان آب بر روی آن، نفوذناپذیری نسبت به آب را در آن چک کرد در غیر این صورت رنگ آکریلیک نامرغوبی است.”

در عبارت بالا نه تنها کاربر با خواندن متن متوجه تکنیک تشخیص رنگ آکریلیک نامرغوب از مرغوب نمی­ شود بلکه آزار دهنده هم هست و گوگل به محض شناسایی چنین متن­ هایی در سایت ها که نشان از کیورد استافینگ است جریمه می کند. جالب است بدانید که کیورد استافینگ جزء موارد بلک سئو یا سئو کلاه سیاه دسته بندی می شود که با کلیک بر روی عبارت سئو کلاه سیاه به مطلبی که در همین مورد نوشته شده می توانید مراجعه کنید تا بهتر آشنا شوید.

پس گوگل با عرضه و بروزرسانی های مداوم الگوریتم های خود که برخی از مهم ترین آنها را در زمینه اهمیت دادن به کیورد استافینگ و بالا بردن کیفیت محتواهای سایت ها، در بالا ذکر کردیم، سعی در اهمیت دادن و مهم شمردن مخاطب متن ها دارد و نه اینکه محتوا نویس سایت ها برای گوگل بنویسند تا تأثیر مثبتی در سئو سایت داشته باشند.

به صورت کلی توجه داشته باشید که پرهیز از کیورد استافینگ یعنی از تکرار بیش از حد و بی معنی کلمه کلیدی در متن جلوگیری کرده و به جای آن از کلمات هم معنی و مترادف و همچنین تکرار معقول و منطقی آن استفاده کنید تا هم به گوگل بفهمانید سایت شما در زمینه کلمه کلیدی خاص تمرکز داشته و در این حیطه فعالیت دارد و هم خواننده هنگام خواندن محتوا لذت ببرد و بداند که با سایت با کیفیتی سروکار دارد.

چرا پر کردن کلمات کلیدی یا کیورد استافینگ بد است؟

اگر در گذشته کار سئو و بهینه سازی سایت را انجام میدادید قطعا می دانید که پر کردن کلمات کلیدی در محتوا یا به اصطلاح بمباران کلمات کلیدی نه تنها برای سئو تاثیر بدی نداشت بلکه باعث ارتقای سئو سایت ها می شد. اما اکنون اینکار می تواند مشکلات زیادی برای سئو سایت شما ایجاد کند. که به چند مورد در زیر اشاره می کنیم:

تجربه ی کاربر: تمام کارهایی که برای بهبود سئو سایت خود انجام می دهیم برای اینکه بتوانیم کاربران زیادی جذب سایت خود کنیم و این کاربران را حفظ کنیم و تجربه کاربری خوب و رضایت بخشی را برای آنان رقم بزنیم و بتوانیم با استفاده از آن فروش خود را افزایش دهیم. اگر کیورد استافینگ کنیم ، بیشتر به گوگل توجه کردیم نه به کاربران.

جریمه گوگل: اکنون دیگر موتور جستجوی گوگل نسبت به کیورد استافینگ حساس شده و این سایتها را به راحتی تشخیص داده و به سرعت از نتایج SERP خارج می کند و احتمال دارد سایت شما را کلا از نتایج گوگل پنالتی کند.

از دست دادن کاربران: اگر کاربران با مطالعه مقاله شما حس کنند که محتوا برای آنان نوشته نشده و بیشتر برای افزایش رتبه است، بلافاصله صفحه سایت شما را ترک می کنند و دیگر به سایت شما اعتماد نمیکنند و با این کار به راحتی مشتریان خود را از دست خواهید داد.

آسیب به برند: اگر محتوای خود را با کلمات کلیدی پر کنید، ممکن است به برند سایت شما آسیب وارد کنید و مردم اعتماد و اطمینان خود را نسبت به خدمات و محصولات شما سلب می کنند.

کیورد استافینگ دشمن درجه یک سئو سایت

کیورد استافینگ دشمن درجه یک سئو سایت

انواع روش های استفاده از تکنیک کیورد استافینگ در گذشته

تاکنون کاملا متوجه شدید که وقتی می گوییم گوگل از کیورد استافینگ خوشش نمی آید و سایتی که چنین ویژگی داشته باشد را جریمه می کند منظورمان چیست؟ در این بخش قصد داریم تا انواع تکنیک های کیورد استافینگ که در گذشته استفاده می شد را بیان کنیم اما فایده این کار چیست؟ آشنایی شما با این موارد سبب می شود که با تمامی انواع کیورد استافینگ آشنا شده و شما از این روش ها استفاده نکنید تا گوگل شما را جریمه نکند.

در واقع متوجه خواهید شد که چه کارهایی مصداق بارز تکرار بیش از حد کلمه کلیدی است و باید از آن پرهیز کرد. البته خبر خوب دیگر هم این است که در این مقاله آموزش خواهیم داد که به جای این کارها چکار کنید که بدون نیاز به تکنیک کیورد استافینگ به راحتی به بهبود سئو سایت کمک کنید و خواننده از خواندن محتوای متن شما، لذت ببرد.

  • تکرار بیش از حد کلمه کلیدی در متن:

این مورد را در مقدمه مطلب اشاره کردیم که اگر کیورد استافینگ در محتوای متن بکار گرفته شود به چه شکلی است و چقدر انجام این کار خواندن متن را غیر قابل تحمل می کند و هیچ جذابیتی ندارد.

  • کیورد استافینگ در عنوان:

یکی دیگر از تکنیک هایی که در گذشته استفاده می شد، تکرار بیش از حد کلمه کلیدی در عناوین مقالات بود به عنوان مثال؛ «پرورش سگ، پرورش سگ با روش های نوین و روز دنیا».  این کار نه تنها باعث بالا آمدن رتبه وب سایت نمی شود بلکه جریمه هم خواهید شد ضمن اینکه جذاب هم نیست!

  • تکرار خیلی زیاد کلمه کلیدی در توضیحات سایت:

اگر دقت کرده باشید وقتی عبارتی را در گوگل جستجو می کنید، در زیر لینک سایت توضیحات کوتاهی ارائه شده که همان توضیحات متا یا meta description است. در گذشته در این بخش نیز از کلمات کلیدی به میزان زیاد و پشت سر هم استفاده می شد که این کار نیز مصداق بارز کیورد استافینگ است و از انجام آن دوری کنید.

  • کیورد استافینگ درتگ های هدینگ:

برخی افراد در هر عنوانی از کلمات کلیدی استفاده می کنند که این کار هم مصداق بارز کیورد استافینگ است و هیچ کمکی به ارتقای رتبه کلمات کلیدی نمی کند.

  • لینک دار کردن بیش از حد:

یکی دیگر از روش های کیورد استافینگ در گذشته لینک دار کردن تمامی کلمات کلیدی به یک صفحه از وب سایت بود که افراد برای این کار در اسکریپت یا افزونه های خاصی کمک می گرفتند تا با شناسایی کلمات کلیدی تمامی آنها را لینک دار کند اما امروزه این کار در بهینه سازی سایت اثر کاملا معکوسی دارد.

  • تغییرات جزئی در کلمات کلیدی:

یکی دیگر از کارهایی که در گذشته زیر مجموعه تکنیک کیورد استافینگ به حساب می آمد و افراد با انجام آن سعی در بهبود سئو سایت داشتند این بود در کلمات کلیدی تغییرات جزئی اعمال می کردند مثلا اگر فرد در زمینه تعمیرات تردمیل فعالیت داشت در سایت خود از عبارات تعمیر تردمیل در شرق تهران، تعمیر تردمیل در غرب تهران، تعمیر تردمیل در یافت آباد، تعمیر تردمیل در … و غیره. اما امروزه نه تنها با این کار شاهد رتبه گرفتن سایت خود نخواهید بود بلکه جریمه نیز خواهید شد.

  • کیورد استافینگ در متن alt تصاویر:

آخرین تکنیکی که در کیورد استافینگ استفاده می شد تکرار بسیار زیاد کلمات کلیدی در متن alt تصاویر بود که عینا یک عبارت حاوی کلمه کلیدی در کل عکس ها تکرار می شد که امروزه این کار جریمه گوگل را در پی دارد.

کیورد استافینگ از روش های سئو کلاه سیاه یا Black Hat SEO - یاس وب

کیورد استافینگ از روش های سئو کلاه سیاه یا Black Hat SEO

گوگل در مقابل کیورد استافینگ چکار کرد؟

گوگل هم در مقابل این تکنیک سئوکاران بی تفاوت نبود و شروع به ارائه الگوریتم هایی در جهت حفظ سایت های با کیفیت و حذف سایت های این چنینی کرد که قصد داشتند با سئو کلاه سیاه که یک نوع تقلب و گول زدن موتور جستجوی گوگل است در رتبه های برتر قرار بگیرند. این الگوریتم ها که در ادامه توضیح خواهیم داد رفته رفته پیشرفته تر و نسبت به عوامل منفی بر بهینه سازی سایت و کاهش کیفیت محتوا حساس تر شدند تا جایی که امروزه تقریبا هیچ سایتی نمی تواند از کیورد استافینگ استفاده کند.

  • الگوریتم پاندا: به دلیل با صبر و حوصله عمل کردن این الگوریتم نام پاندا را بر روی آن گذاشته اند. در این الگوریتم محتواهای ناقص، تکراری، گلچین شده از سایر وب سایت ها، دارای تبلیغات زیاد، نامرتبط با سرچ انجام شده در گوگل و حاوی کلمات کلیدی بسیار زیاد جریمه می شوند.
  • الگوریتم پنگوئن: از جمله الگوریتم­ های هوشمند گوگل که به دلیل علاقه پنگوئن ها به دسته های هماهنگ و پیوسته و الگوها و منتفر بودن از ارتباطات غیر عادی به این اسم نامگذاری شده لذا چنانچه سایت شما هم حاوی لینک های غیر طبیعی و بی مورد و تکرار کلمات کلیدی بیش از حد باشد تا ارتباط معنایی ضعیفی ایجاد کند توسط این الگوریتم جریمه خواهید شد.
  • الگوریتم مرغ مگس خوار: این الگوریتم به خاطر داشتن دقت و سرعت زیاد در عملکرد به این نام معروف شده که سایت های حاوی کیورد استافینگ، ضعیف در انکر تکست، محتواهای بی معنی و بی کیفیت و مشابه آن را جریمه می کند.
  • الگوریتم Rank Brain: این الگوریتم کمک می کند تا نتایج جستجوها و هوش مصنوعی گوگل طبق رفتار کاربران مشابه انسان ها فکر کند و هر نوع جستجویی حتی با زبان محاوره ای را نیز متوجه شود. ضمنا از طریق هوش انسانی خود برای تشخیص سایت های حاوی کیورد استافینگ نیز استفاده می کند.

الگوریتم های گوگل راهی برای مقابله با کیورد استافینگ و وب سایت های بی کیفیت - یاس وب

الگوریتم های گوگل راهی برای مقابله با کیورد استافینگ و وب سایت های بی کیفیت

چکار کنیم که گوگل وب سایت ما را جریمه نکند؟

برای اینکه خواسته و ناخواسته درگیر جریمه های گوگل نشوید حتما روش هایی که در ادامه ذکر خواهیم کرد را رعایت کنید ضمن اینکه از تکنیک های کیورد استافینگ نیز دوری کنید که شاید تا به امروز بدون اینکه اطلاع داشته باشید این موارد جریمه گوگل را در پی دارد استفاده می کردید.

  • مخاطب را هدف قرار دهید نه گوگل:

برخی افراد برای بهبود سئو سایت فقط و فقط به گوگل فکر می کنند غافل از اینکه گوگل به مخاطب و رفتار کاربران توجه می کند. شما باید طوری محتوا تولید کنید که هر کسی من جمله شما بفهمد چه چیزی نگارش شده و با آن ارتباط برقرار کند و در نتیجه محتوای با کیفیت و بدون کیورد استافینگ تولید کنید، وقتی رضایت کاربر را داشته باشید، گوگل نیز از سایت شما رضایت پیدا خواهد کرد و رنکینگ سایت بهتر خواهد شد.

  • تکرار کلمه کلیدی به میزان معقول:

این یک اصل ابتدایی و بسیار بدیهی برای جلوگیری از کیورد استافینگ و تولید محتوای با کیفیت است. توصیه یاس وب به شما عزیزان این است که در عنوان یک بار، در عناوین فقط تعدادی از آنها و در مابقی عناوین کلمات کلیدی مرتبط و هم معنی، در کل متن بین ۱ تا ۳% یعنی یک متن هزار کلمه ای حداقل ۱۰ و حداکثر ۳۰ بار کلمه کلیدی تکرار شده باشد که شما بیشتر بر روی ۱.۵% برنامه ریزی کنید. در زیر عکس ها نیز متنی متفاوت حاوی کلمه کلیدی درج کنید.

  • ساخت عبارات معادل:

یکی از کارهایی که هم به بهینه سازی سایت کمک می کند و هم شما را از خطر جریمه شدن توسط گوگل بخاطر تکرار بیش از حد کلمه کلیدی نجات می دهد، استفاده از لغات معادل انگلیسی، هم معنی و هم خانواده کلمه کلیدی اصلی است تا هم منظور خود را به خواننده برسانید و هم بیش از حد تکرار کلمه نداشته باشید. با این کار متن هم جذاب تر شده و گوگل نیز این کار شما را امتیاز خواهد داد.

  • لینک سازی معقول:

وقتی هنگام بارگذاری مطلب در سایت هستید، برای تک تک کلمات کلیدی خود بک لینک درست نکنید به عنوان مثال برای تک تک کلماتِ تعمیر یخچال لینک سازی نکنید یکبار کافی است. اما اینکه در کجای متن این کار را انجام دهید به میزان حرفه ای بودن و کیفیت متن شما بر می گردد تا بیشترین میزان دید و بیشترین شانس کلیک خوردن را داشته باشد.

خدمات سئو یاس وب بهترین گزینه ها برای رفع مشکلات وب سایت از جمله کیورد استافینگ و بهینه سازی سئو سایت

خدمات سئو یاس وب بهترین گزینه ها برای رفع مشکلات وب سایت از جمله کیورد استافینگ و بهینه سازی سئو سایت

یاس وب با خدمات سئو و بهینه سازی سایت همراه شماست

برخی از افرادی که به طور کامل در زمینه تولید محتوای سئو شده برای سایت حرفه ای نیستند و قصد دارند تا سایت آنها رتبه خیلی خوبی در نتایج گوگل بگیرد از کارشناسان تولید محتوای سئو یاس وب کمک می گیرند تا هم از رخداد اشتباهاتی مثل کیورد استافینگ جلوگیری کنند و هم قالب سایت و کیفیت محتوا در حد بسیار رضایت بخشی برای کاربران و بازدید کنندگان باشد.

سایت هایی که در رتبه های برتر گوگل هستند به خوبی می دانند که یک سایت علاوه بر دارا بودن خدماتی مقرون به صرفه و کاربرپسند و جامع، باید محتوای با کیفیتی نیز داشته باشد و با تکیه بر یک یا چند مؤلفه نمی توان انتظار رتبه های برتر گوگل را داشت. اینجاست که یاس وب خدمات خود را در انواع پکیج ها عرضه می کند تا هم برای تمامی صاحبان کسب و کار و وب مسترها قابل خریداری باشد و هم با بهبود سایت و رفع مشکلات در تمامی زمینه ها رضایت حداکثری کاربران را جلب نماید.

یاس وب با سال ها فعالیت موفق و چشمگیر به کمک بکارگیری تکنیک ها و روش های نوین روز دنیا و کاملا منطبق بر تمامی الگوریتم های گوگل توانسته جایگاه بسیار معتبری در نزد کاربران و وب مسترها پیدا کند و به گزینه برتر و دائمی آنها تبدیل شود. چنانچه شما نیز خواهان رتبه های برتر گوگل و ارتقای رتبه کلمات کلیدی و رفع مشکلاتی نظیر کیورد استافینگ هستید کافیست تا یکبار از خدمات یاس وب استفاده کنید تا شاهد تغییرات چشمگیر مثبت در وب سایت و شبکه های اجتماعی خود باشید.

یاسر امینیمشاهده نوشته ها

Avatar for یاسر امینی

یاسر امینی مدیر عامل شرکت طراحان شبکه جهانی یاس (یاس وب) ، کارشناس فناوری اطلاعات، کارشناس سئو ، طراح و برنامه نویس front، مشاور بازاریابی و راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *