قبل از تولید محتوای رپورتاژ به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

قبل از تولید محتوای رپورتاژ به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

آیا تابحال برایتان پیش آمده که زمان و هزینه زیادی را صرف تولید محتوای رپورتاژ و انتخاب رسانه مد نظرتان کرده باشید، اما در آخر هیچ نتیجه مطلوبی را دریافت نکنید!؟ چرا این اتفاق می افتد؟ یکی از دلایل اصلی، رعایت نکردن برخی اصول و نکات در تولید محتوای رپورتاژ است که در این مقاله قصد داریم نکات طلایی در تولید محتوای رپورتاژ را ارائه دهیم که با رعایت آنها قطعاَ پیشرفت قابل توجه ای در انتشار رپورتاژ خود خواهید داشت.

محتوای کامل و بی نقص

قبل از شروع هر کاری لازم است یک محتوای کامل و خوب بنویسید. اما منظور از یک تولید محتوای خوب چیست؟ محتوای خوب به طور خلاصه محتوایی است که نیاز کاربر را تامین کند و از مقالات سایر رقبا یک سر و گردن بالاتر باشد. از نظر کاربر این نوع محتوا، یک محتوای عالی و کامل است اما از نظر گوگل نیز باید این محتوا عالی باشد. برای این منظور ابتدا لازم است موضوع تولید محتوای رپورتاژ مشخص شود. باید سری به محتوای رپورتاژ سایر رقبا بزنید و بررسی کنید که رقبا به چه موضوعاتی اشاره کردند. می توانید از آنها ایده بگیرید و در تولید محتوای رپورتاژ خود استفاده کنید. اما در کنار آن باید خودتان نیز تلاش کنید، زمان و انرژی بگذارید و خلاقیت ایجاد کنید تا محتوای شما از رقبا متمایزتر باشد.

نیازهای کاربر را بررسی کنید

وقتی شروع به تولید محتوای رپورتاژ می کنید، محتوای شما باید در درجه اول به طور کامل پاسخگوی نیاز کاربر باشد. در این مرحله هیچ وقت به گوگل و ربات های گوگل فکر نکنید. تمام تمرکز خود را به مخاطب بگذارید و فقط برای مخاطب تولید محتوا کنید نه برای گوگل. سعی نکنید کلمات کلیدی را به زور در محتوا قرار دهید. فکر کنید کاربری که وارد رپورتاژ شما شده است چه نیازی دارد. اگر قصد دارید یک خدمات یا یک محصول را معرفی کنید سعی کنید به طور کامل و شفاف توضیح دهید و تمام بخش های موضوع محتوا را پوشش دهید، طوری که مخاطب تا انتها محتوا را مطالعه کند.

در تولید محتوای رپورتاژ لحن دوستانه داشته باشید

در تولید محتوای رپورتاژ سعی کنید لحن محتوای ساده و دوستانه داشته باشید طوری که مخاطب بلافاصله با محتوای شما ارتباط برقرار کند و به او این حس را منتقل کند که شما دوستش هستید و متوجه مشکلات او شده اید و قصد دارید مشکل و نیاز او را برطرف کنید و تا پایان رفع مشکل با او همراه خواهید بود. در اینجا لازم است فقط اعتماد سازی کنید و از جملات تماماَ تبلیغاتی پرهیز کنید و فقط با مخاطب تعامل دوستانه داشته باشید. مخاطب نباید فکر کند که شما فقط به فکر فروش محصول و دریافت سود خود هستید.

در تولید محتوای رپورتاژ لحن دوستانه داشته باشید

از چکیده متن در ابتدای محتوا استفاده کنید

قبل از اینکه شروع به تولید محتوای رپورتاژ کنید، به اندازه ۳۰ الی ۵۰ کلمه، خلاصه و چکیده محتوا را در ابتدای مقاله بنویسید. طوری که کاربر وقتی چکیده را مطالعه کرد متوجه لپ کلام شما شود. چکیده را به هیچ عنوان طولانی ننویسید و از نوشتن جزئیات در چکیده خودداری کنید. فقط عصاره محتوا را قرار دهید.

محتوای ارزشمند بنویسید

فردی که تولید محتوای رپورتاژ می کند قطعاَ باید با کسب و کار مدنظر آشنای کامل داشته باشد و تا حد زیادی به آن مسلط باشد. پس برای مخاطبان خود ارزش قائل شوید و محتوای ناب بنویسید و کلمات را پشت سرهم و بی هدف ننویسید. تجربیات خود را به مخاطب به اشتراک بگذارید و در تولید محتوا، سخاوتمند باشید و به این فکر نکنید که اگر این نکات مهم را بگویم به ضررم تمام می شود و رقیبان من از این نکات استفاده می کند! به هیچ عنوان اینگونه نیست. شما در کسب و کار خود آنقدر مهارت و تجربیات دیگری دارید که محدود به همین چند نکته نمی شود و با اشتراک گذاشتن این مطالب، اعتماد مخاطبان را به خود جلب کرده و به یک مرجع خوب برای آموزش تبدیل می شوید.

صادق باشید

یک نکته مهم دیگر برای تولید محتوای رپورتاژ این است که، از دروغ گفتن پرهیز کنید. محتوای شما باید یک محتوای بی طرفانه باشد و در عین حال که به مزیت های محصول یا خدمات اشاره می کنید، از عوارض و معایب آن نیز صحبت کنید. اما طوری بنویسید که مزایای آن بیشتر جلب توجه کند و در ذهن مخاطب نفوذ کند. مشخص کنید که چرا باید از خدمات شما استفاده کنند؟ و خدمات شما چه برتری نسبت به رقبا دارد؟ اگر مشتریان زیادی دارید که از خدمات و محصولات شما استفاده کردند و اگر نظری داده اند، نظرات کاربران را صادقانه بگویید و از جعل نظرات خودداری کنید.

در تولید محتوای رپورتاژ لحن دوستانه داشته باشید

عنوان جذاب بنویسید

عنوان هر صفحه، اولین پارامتری است که توسط کاربر دیده می شود و در نتیجه برای ربات های گوگل هم اهمیت بالایی دارد و یکی از پارامترهای اصلی در رتبه بندی به حساب می آید. اگر عنوان مناسبی، از نظر کاربر و نیز پارامترهای گوگل، برای صفحات مد نظرتان تهیه کنید، شانس ماندن آن در رتبه های برتر گوگل بیشتر می شود. توجه کنید که اگر رتبه خوبی کسب کنید اما عنوانتان طوری باشد که کاربر را ترغیب به کلیک کردن نکند، پس از گذشت مدتی، گوگل سایتهایی که بیشتر از شما کلیک می خورند و به عبارت دیگر CTR بیشتری نسبت به صفحه شما در آن عبارت کلیدی دارند را جایگزین لینک شما می کند.

برای نوشتن عنوان جذاب زمان بگذارید. عنوان شما علاوه بر جذاب بودن باید بیانگر موضوع اصلی محتوای شما باشد. می توانید با ایجاد حس نیاز در مخاطب و طرح پرسش، تمایلش را به خواندن محتوا بالا ببرید. نکته ای که باید مد نظر داشته باشید این است که عنوان را خیلی مبهم انتخاب نکنید! در این صورت ممکن است نتیجه معکوس دهد. با این کار کاربر نسبت به محتوای شما جبهه می گیرد و ممکن است کل متن شما را نخواند یا نیمه کاره رها کند. مورد دیگری که می تواند به جذابتر شدن عنوان شما کمک کند، استفاده از واج آرایی است. با این روش به کمک ریتم، عنوان شما در ذهن مخاطب حک می شود.

توصیه می شود طول عنوان بین ۵۰ تا ۶۰ کاراکتر باشد. اما در حالت کلی گوگل طول عنوان را بر حسب پیکسل محاسبه می کند و طبق مقاله ی سایت moz توصیه شده است که طول عنوان بیشتر از ۶۰۰ پیکسل نباشد، در غیر این صورت به طور کامل نمایش داده نمی شود.

استفاده از نام برند در عنوان

حتی اگر در جستجوهای مختلفی صفحات سایت شما به کاربران نمایش داده شود و آنها روی صفحات شما کلیک نکنند، با استفاده از نام برندتان در عنوان این فرصت را برای خودتان ایجاد می کنید که به طور رایگان در ذهن مخاطب جای بگیرید و اعتمادسازی در مورد نام برندتان به وجود بیاورید.

متای توضیحات

در سپتامبر ۲۰۰۹ گوگل به طور رسمی اعلام کرد که متای توضیحات دیگر تاثیری بر روی سئو سایت ندارد. با این حال اگرچه که متای توضیحات به طور مستقیم تاثیری بر بهبود سئو ندارد، اما همانند بسیاری از عوامل دیگر می تواند به طور غیر مستقیم بر بهبود رتبه سایت شما تاثیر بگذارد. اگر متای توضیحاتتان به نحوی باشد که کاربر را به کلیک کردن بر روی صفحه ترغیب کند، باعث افزایش CTR شده و می تواند یکی از عوامل تاثیرگذار در بهبود سئوی داخلی سایتتان باشد. توضیحات متای هر صفحه باید یکتا باشد و هیچ دو صفحه ای نباید عینا از یک متا دیسکریپشن استفاده کنند. همانند متای عنوان، متای توضیحات هم محدودیت کاراکتر دارد و توصیه شده که بین ۱۵۵ تا ۱۶۰ کاراکتر باشد تا به طور کامل در نتایج گوگل نمایش داده شود.

قبل از تولید محتوای رپورتاژ به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

لینک سازی داخلی

با لینک سازی داخلی به گوگل کمک می کنید تا بهتر بتواند به صفحات سایت دسترسی داشته باشد و آنها را ایندکس کند. اگر شما با این قابلیت فوق العاده به صورت استراتژیک رفتار کنید، لینک های داخلی می توانند اعتبار مناسب و قابل توجه ای را به صفحات مدنظرتان انتقال دهند. به عبارت دیگر به کمک لینک سازی درست و اصولی می توانید رتبه بهتری در نتایج گوگل کسب کنید. توجه داشته باشید که برای لینک سازی، از یک انکرتکست برای دو صفحه متفاوت استفاده نکنید. در واقع هر انکرتکست باید فقط و فقط مختص به یک صفحه از سایتتان باشد.

پیشنهاد میشود این مقاله را مطالعه فرمائید : ۷ استراتژی لینک سازی داخلی جهت ارتقای رتبه کلمات کلیدی در گوگل

برای لینک سازی داخلی مناسب می توانید قدمهای زیر را طی کنید:

  1. صفحات مهمتان که می خواهید در آنها بهبود رتبه داشته باشید را مشخص کنید.
  2. برای هر صفحه، کلمات کلیدی آن صفحه را به همراه کلمات کلیدی مترادفش جمع آوری کنید.
  3. پس از اینکه لیستی از کلمات کلیدی هدف و صفحات پربازدید و معتبر را تهیه کردید، وقت آن است که در آن صفحات با عبارات کلیدی مشخص شده، شروع به لینک سازی کنید.
  4. برای پیدا کردن باقی صفحات که پتانسیل لینک سازی دارند، می توانید از دستور زیر کمک بگیرید:

Site:domain.com کلمه کلیدی مدنظرتان

به کمک این دستور می توانید لینک های عبارات کلیدی مدنظر خود را در داخل سایت پیدا کنید و در آن صفحات نیز شروع به لینک سازی کنید.

سخن آخر

تولید محتوا و مخصوصاَ تولید محتوای رپورتاژ را جدی بگیرید. همانطور که می دانید رپورتاژ هزینه دارد. برای اینکه شما از انتشار رپورتاژ خود نهایت استفاده و سود را ببرید، در درجه اول باید محتوای بسیار عالی برای رپورتاژ تولید کنید. در این مقاله نکات بسیاری را در این رابطه ارائه کردیم امیدواریم بتوانید به درستی در رپورتاژ خود استفاده کنید. در پایان در صورتی که نیاز به تولید محتوای حرفه ای و هدفمند برای سایت خود داشتید می توانید از خدمات سئو سایت یاس وب استفاده کنید.

یاسر امینیمشاهده نوشته ها

Avatar for یاسر امینی

یاسر امینی مدیر عامل شرکت طراحان شبکه جهانی یاس (یاس وب) ، کارشناس فناوری اطلاعات، کارشناس سئو ، طراح و برنامه نویس front، مشاور بازاریابی و راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *