آموزش فعال سازی کپچا در وردپرس (reCAPTCHA Google)

آموزش فعال سازی کپچا در وردپرس

سایت وردپرس به دلیل محبوبیت بسیاری زیادی که در بین کاربران و مدیران سایت ها پیدا کرده است، مورد حمله هکرهای بسیاری قرار می گیرد. امنیت وب سایت یکی از مهم ترین بخش های یک سایت وردپرس است که باید به درستی تمامی فعالیت های لازم در مورد تامین امنیت وردپرس انجام گیرد. ورود هکرها به سیستم مدیریت وردپرس می تواند آسیب جدی به سایت شما وارد کند. از جمله افزایش ترافیک سایت، تخریب دیتابیس، مزاحمت برای بازدیدکنندگان و ویروسی شدن کامپیوتر کاربران، کندی سرعت سایت، هک کلمات ژاپنی، نظرات اسپم و …

فرم های ورود و ثبت نام در وردپرس نیز یکی از راه هایی است که هدف اصلی هکرها، اسپمرها و بدافزارها جهت ورود به سیستم مدیریت وردپرس شما به قصد ایجاد فعالیت های مخرب می باشد. این هکرها همچنین می توانند از طریق فرم ثبت نام یا فرم دیدگاه ها وارد دیتابیس شما شده و سایت را به کل نابود کنند. پس ما برای جلوگیری از این حملات به ابزاری مطمئن با ایمنی بالا لازم داریم. راه های زیادی برای جلوگیری از حملات هکرها به سایت وردپرس وجود دارد. یکی از این راه ها فعال سازی کپچا در وردپرس می باشد. در این مقاله ما به شما آموزش می دهیم که چطور می توانید کد کپچا (CAPTCHA) را در وردپرس فعال کنید.

کپچا (CAPTCHA) چیست؟

CAPTCHA یک نرم افزار امنیتی است که برای تشخیص و تمایز بین کاربر انسانی و ربات استفاده می شود. این نرم افزار در فرم های ورود و ثبت نام تعبیه می شود و یک تست ساده از کاربر می گیرد و باید کاربر برای ثبت نام یا ورود به سایت حتما این مرحله یا تست را به درستی بگذراند و پاسخ آن برای انسان بسیار ساده است اما برای ربات های اسپم بسیار مشکل و تقریبا غیر ممکن است. در اوایل آغاز فعالیت CAPTCHA، از کاربران درخواست می شد تا متنی که در تصویر مشاهده می کنند را در فیلد مشخص شده وارد کنند و متن به صورت ترکیب اعداد و حروف و به صورت تصادفی بود که هر بار هنگام ورود به سایت متن تغییر می کرد.

آموزش فعال سازی کپچا در وردپرس جهت جلوگیری از هک سایت

بعد از آن فناوری جدیدتری به نام reCAPTCHA در سال ۲۰۰۹ معرفی شد و در این روش تشخیص کلمات تصادفی به عنوان یک چالش بود. با این حال، این فناوری هنوز آزاردهنده بود و تجربه کاربری بدی برای کاربر رقم می زد.

آموزش فعال سازی کپچا در وردپرس جهت جلوگیری از هک سایت

برای رفع این مشکل گوگل No CAPTCHA reCAPTCHA را معرفی کرد که از هوش مصنوعی و تعاملات کاربر برای تشخیص هرزنامه ها استفاده می کند.

آموزش فعال سازی کپچا در وردپرس جهت جلوگیری از هک سایت

این کپچا یک چک باکس است که باید روی آن کلیک کنید. برای ترافیک های مشکوک، تصاویری نمایش داده می شود که باید اشیاء را در تصاویر CAPTCHA شناسایی کنید و برای اسمپرها بسیار دشوارتر است.

پیشنهاد میشود این مقاله را مطالعه فرمائید : راه های جلوگیری از دیدگاه های اسپم در وردپرس

 CAPTCHA از چه اقدامات مخربی جلوگیری می کند؟

ربات ها، هرزنامه ها و افرادی که به عنوان هکر فعالیت می کنند این قابلیت را دارند که در هر زمانی بخش ثبت نام سایت و همچنین قسمت ورود آن را مورد حمله قرار دهند. در واقع هدف آنها دسترسی مستقیم به ناحیه مدیریت سایت و اختلال در روند پشتیبانی سایت از جانب شما می باشد. صفحاتی که شما در آن نام کاربری و رمز عبور را وارد میکنید یک قسمت ایده آل برای هکرها تلقی می شود چرا که آنها می‌توانند با یکسری ترفند ها به نقاط حساس سایت دسترسی پیدا کنند.

زمانی که یک هکر یا کاربر غیر مجاز به ناحیه مدیریت وردپرسی شما دسترسی کامل پیدا می کند امکان دارد مشکلات ذیل را به وجود بیاورد:

  • ایجاد اختلال در شبکه وب سایت
  • توضیح و گسترش انواع بد افزارها و ویروس ها
  • کاهش آنی ترافیک و حجم ورود کاربران به سایت
  • انجام سوء استفاده های مالی و درخواست باج از مدیران سایت
  • ایجاد آسیب جدی به کلیه فرآیندهای بهینه سازی که شما قبلا انجام داده اید
  • ایجاد کامنت های اسپم
  • به سرقت بردن اطلاعات شخصی کاربران

اینها تمامی اقدامات مخربی است که می تواند از جانب هکرها در سایت وردپرسی شما به وجود آید. طبیعتاً دچار شدن به این مشکلات می تواند هزینه های بازیابی و رفع اصلاح سایت را چندین برابر کند. لذا منطقی است که با استفاده از این نرم افزار یک حفاظ امنیتی برای سایت وردپرسی خود ایجاد کنید.

انواع نمونه های CAPTCHA

نرم افزار کپچا می‌تواند در اشکال و انواع مختلف باشد. در این بخش می خواهیم برخی از رایج ترین نمونه ها را که امروزه به وفور در اکثر وب سایت ها مشاهده می کنید ذکر کنیم.

  • درک تصاویر یا متن (Human-Assisted OCR )

در این نمونه از کپچا کاربران باید یکسری تصاویر یا متون تحریف شده را به منظور ورود به سیستم درک کنند. سرویس گوگل از طریق برخی کاراکترهای نوری به افرادی که از لحاظ بینایی مشکل دارند کمک می‌کند. همچنین المان صوتی نیز به این قابلیت افزوده شده تا افرادی که از لحاظ شنوایی نیز مشکل دارند به راحتی بتوانند به درک تصاویر بپردازند.

  • سیستم نامرئی (No CAPTCHA and Invisible CAPTCHA)

در این نوع کپچا اقدام خاصی برای کاربر جهت انجام دادن وجود ندارد اما زمانی که روی یکسری لینک ها یا دکمه های تعریف شده کلیک می کنند قاعدتاً به عنوان یک انسان شناخته خواهند شد.

  • سوالات ریاضیاتی (Logic Questions)

یک عملیات ریاضی بسیار ساده در این نوع کپچا نمایش داده می‌شود که شما به عنوان یک فرد معمولی به راحتی میتوانید این عملیات را حل کنید.

  • تشخیص نوع تصویر (Image Recognition)

به عنوان مثال امکان دارد سه تصویر مختلف شامل کلید، خودرو و کشتی برای شما نمایش داده شود. سیستم کپچا از شما سوال می پرسد که تصویر کلید کدام است؟ که شما باید بر روی تصویر مورد نظر کلیک کنید.

  • تعامل با کاربر (User Interaction CAPTCHA)

در این نمونه ممکن است شما با دو پازل مواجه شوید. وظیفه شما این است که یکی از آنها را با کلیک و drag کردن بر روی پازل دیگر بنشانید که به این رفتار شما یک تعامل با سیستم کپچا میگویند.

نحوه افزونه کپچا به سایت وردپرس

در گام اول افزونه Advanced noCaptcha & invisible Captcha (v2 & v3) را در دانلود و در وردپرس خود نصب کنید. بعد از نصب و فعال سازی افزونه عنوان این افزونه در زیر منوی تنظیمات وردپرس ظاهر می شود. وارد تنظیمات این افزونه شوید. مطابق با تصویر زیر در بخش reCAPTCHA type نوع کپچا I’m not a robot را انتخاب کنید.

آموزش فعال سازی کپچا در وردپرس جهت جلوگیری از هک سایت

برای دریافت کلید های Site Key و Secret Key وارد سایت recaptcha google شوید. حتما در این بخش باید با اکانت gmail خود وارد سایت شوید. در صفحه ثبت نام اطلاعات سایت را وارد نمایید. مطابق با تصویر زیر یک نام دلخواه در فیلد Label وارد نمایید. در گزینه بعدی هم reCAPTCHA v2 و سپس I’m not a robot Checkbox را انتخاب کنید. در قسمت Domains هم نام دامنه خود را وارد نمایید و سپس تیک توافقنامه Accept the reCAPTCHA Terms of Service را فعال نمایید. در نهایت بر روی دکمه submit کلیک کنید.

آموزش فعال سازی کپچا در وردپرس جهت جلوگیری از هک سایت

در تصویر زیر همانطور که مشاهده می کنید کلید های کپچا نمایش داده می شود. این کلیدها را در تنظیمات مربوط به افزونه کپچا وارد نمایید.

آموزش فعال سازی کپچا در وردپرس جهت جلوگیری از هک سایت

در بخش Enabled Forms در تنظیمات افزونه باید مشخص کنید کد کپچا را در کدام فرم ها می خواهید فعال کنید. بهتر است فرم های ورود، ثبت نام، بازیابی رمز، دیدگاه ها را فعال کنید. سایر تنظیمات این افزونه خیلی مهم نیستند به حالت پیش فرض قرار دهید و در پایان بر روی ذخیره تغییرات کلیک کنید. حالا وارد صفحه ورود مدیریت وردپرس شوید مطابق تصویر زیر کپچای گوگل را در انتهای فرم مشاهده خواهید کرد.

آموزش فعال سازی کپچا در وردپرس جهت جلوگیری از هک سایت

پیشنهاد میشود این مقاله را مطالعه فرمائید : رفع مشکل هک کلمات ژاپنی در نتایج گوگل

سخن آخر

فعال سازی کپچا در وردپرس فقط ۳ مرحله دارد. ۱- نصب افزونه کپچا ۲- ثبت سایت در کپچای گوگل ۳- اتصال کپچای گوگل به سایت با استفاده از کلیدهای Site Key ، Secret Key.

در پایان مجددا یادآور خواهیم شد که وردپرس به دلیل محبوبیت زیاد مورد هدف حملات هکرها و ربات های مخرب بسیاری می باشد که باید جهت جلوگیری از تخریب سایت، اقدامات امنیتی سایت وردپرس به طور کامل انجام گیرد. استفاده از کد کپچا یکی از ده ها اقدامات امنیتی وردپرس می باشد که خدمت شما توضیح دادیم. در صورتی که قصد دارید امنیت سایت وردپرس خود را به طور کامل تامین کنید، می توانید از خدمات پشتیبانی سایت تیم یاس وب استفاده نمایید. در صورتی که هر گونه سوال و مشکلی در فعال سازی کپچا در وردپرس داشتید؛ از طریق فرم دیدگاه در این صفحه مطرح نمایید تا در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما باشیم.

یاسر امینیمشاهده نوشته ها

Avatar for یاسر امینی

یاسر امینی مدیر عامل شرکت طراحان شبکه جهانی یاس (یاس وب) ، کارشناس فناوری اطلاعات، کارشناس سئو ، طراح و برنامه نویس front، مشاور بازاریابی و راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *