آموزش رفع خطا در اتصال به پایگاه داده در هنگام نصب وردپرس

آموزش رفع خطا در اتصال به پایگاه داده در هنگام نصب وردپرس

آیا تا به حال در هنگام نصب وردپرس با پیغام خطا در اتصال به پایگاه داده مواجه شده اید؟ این خطای وردپرس باعث می شود که دسترسی کاربران به سایت وردپرس شما مسدود شود. این خطا زمانی رخ می دهد که سایت وردپرس شما قادر نیست با پایگاه داده ارتباط برقرار کند. بروز این خطا دلایل مختلفی می تواند داشته باشد و رفع این خطای وردپرس برای کسانی که مبتدی هستند و تازه وارد حیطه وردپرس شده اند و یا هیچ آشنایی با برنامه نویسی ندارند کمی دشوار است.

در این مقاله از پشتیبانی سایت، ما به شما آموزش خواهیم داد که چطور می توانید به راحتی خطا در اتصال به پایگاه داده (Database) را تشخیص داده و برطرف کنید.

درک معنا و مفهوم مشکل اتصال به پایگاه داده

موضوع بروز خطا در اتصال به پایگاه داده برای بسیاری از کاربران و حتی توسعه‌دهندگان تازه کاری که در حوزه پشتیبانی سایت فعالیت می کنند ممکن است از لحاظ درک مفهومی کاملاً گنگ باشد. به همین دلیل سعی می کنیم یکسری توضیحات را به زبان بسیار ساده ارائه دهیم تا دقیقاً با عمق مشکل آشنا شوید.

سیستم وردپرس برای آنکه بتواند تمام توانایی ها و قابلیت های خود را به شکل ایده آل ارائه کند از دو بخش اصلی تکنولوژی استفاده می‌کند که این دو بخش شامل PHP و MySQL می شود.

  • ‏php : همانطور که میدانید php یک زبان برنامه نویسی می باشد. در طرف مقابل اکثر فایل های اصلی وردپرس نیز همگی به زبان php نوشته شده اند.
  • MySQL : یک نوع تکنولوژی دیتابیس یا پایگاه داده می باشد. وردپرس از دیتابیس MySQL به منظور ذخیره سازی تمامی محتواهای یک وب سایت وردپرسی استفاده می کند. این محتواها می‌تواند شامل انواع پست ها، پیچ ها یا صفحات، کلیه المانهای کوچک و بزرگ از قبیل تنظیمات رنگ، چیدمان مرتبط با ویجت ها و همچنین تایتل سایت و دیگر موارد می شود. اصولاً دیتابیس موقعیتی است که کوچکترین داده ها و اطلاعات در مورد وب سایت در آن نگهداری می شود.

این دو در واقع مکمل یکدیگر هستند. به طوری که وردپرس از مجموعه ای دستورات php به منظور اتصال به دیتابیس MySQL استفاده می کند. هدف اصلی دریافت اطلاعات و داده های مورد نیاز و سپس نمایش آن به کاربر می باشد.

دقیقا در همین نقطه است که ارور یا خطا به وجود می آید. به زبان ساده تر این خطا زمانی اتفاق می‌افتد که وردپرس به هر دلیلی نتواند با استفاده از دستورات php به داده های موجود در دیتابیس دسترسی داشته باشد. بروز این اتفاق سبب می‌شود تا وردپرس نتواند و یا نداند که چه کاری را باید در ادامه انجام دهد. به همین دلیل به شکل کاملاً نامعلوم مجبور می‌شود که پیغام “خطا در ایجاد اتصال به پایگاه داده” را به شما نشان دهد.

۴ دلیل مضاعف دیگر و رایج در بروز خطای اتصال به دیتابیس

  • بروز مشکل یا خراب شدن فایل های اصلی وردپرس

ممکن است فایل های وردپرسی شما در نتیجه آپدیت های ناموفق خراب شود. این بروزرسانی ها معمولاً در فرایند آپدیت ناموفق پلاگین ها، تم ها و همچنین به‌روزرسانی‌های مرتبط با نرم افزارهای اصلی وردپرس می باشد.

  • وجود مشکل در دیتابیس

دیتابیس ها می توانند در اثر استفاده از یک پلاگین نامعتبر دچار مشکل شوند. همچنین عوامل دیگری می‌تواند عملکرد دیتابیس را مختل کند که شامل حمله هکرها نیز می باشد.

  • از کار افتادن سرور دیتابیس

سرور وب یا سروری که تمامی فایل های سایت وردپرسی شما را در خود نگه می دارد، بر روی یک دستگاه یا ماشین متفاوت از دیتابیس run یا اجرا می شود. این سرور دیتابیس به شکل انفصالی و جداگانه قابلیت آن را دارد که به هر دلیلی مختل و یا از کار بیفتد که نتیجه آن بروز خطای اتصال به دیتابیس می باشد.

  • وجود ترافیک فوق العاده بالا

این مشکل که معمولاً کاربران با آن روبرو می شوند و ارتباطی به بروز خطا در اتصال به دیتابیس در زمان نصب وردپرس ندارد. اما لازم دانستیم که این موضوع را نیز مطرح کنیم. اگرچه افزایش ترافیک وب سایت وردپرسی در نوع خود یک مزیت مهم و خوشحال کننده می باشد اما اگر این ترافیک بسیار بیشتر از حد معمول باشد این احتمال وجود دارد که دیتابیس اصلی شما به این حجم از ترافیک پاسخگو نباشد. البته ویروسی شدن نیز باعث می‌شود تا مشکلی در اتصال به سرور به وجود آید که شما باید حتما این موضوع اسکن سایت خود را جدی بگیرید.

چه دلایلی باعث می شود تا خطا در اتصال به پایگاه داده در سایت وردپرس رخ دهد؟

خطا در اتصال به پایگاه داده زمانی رخ می دهد که شما در فرایند نصب وردپرس در بخش تنظیمات پایگاه داده، اطلاعات دیتابیس را نادرست وارد کردید و یا ممکن است سرور پایگاه داده خراب بوده باشد.

آموزش رفع خطا در اتصال به پایگاه داده (Database) در هنگام نصب وردپرس

پایگاه داده (Database) نرم افزاری است که ذخیره ، سازماندهی و بازیابی داده ها و اطلاعات را در سایر نرم افزارهای دیگر آسان می کند. سیستم مدیریت محتوای وردپرس از یک سیستم پایگاه داده برای ذخیره محتوا و تمام داده های سایت شما استفاده می کند. سپس هر بار کاربری وارد سایت شما می شود سایت وردپرس به پایگاه داده (دیتابیس) متصل می شود.

سیستم مدیریت محتوای وردپرس برای اتصال به پایگاه داده به اطلاعات زیر نیاز دارد:

  1. نام پایگاه داده
  2. نام کاربری پایگاه داده
  3. رمز پایگاه داده
  4. نام سرور پایگاه داده

تمامی این اطلاعات فوق در فایل تنظیمات وردپرس شما به نام wp-config.php ذخیره می شود. اگر هر یک از موارد فوق اشتباه باشد، وردپرس نمی تواند به پایگاه داده شما ارتباط برقرار کند و خطای “اتصال به پایگاه داده” را مشاهده خواهید کرد.

خطا در اتصال به پایگاه داده از رایج ترین و پرتکرار ترین خطاهای مربوط به دیتابیس می باشد که قطعا هر مدیر سایت وردپرسی با این خطا مواجه شده است.

در ادامه مقاله این خطا را دقیق تر بررسی کرده و گام به گام تمامی موارد رفع این خطا را آموزش خواهیم داد.

۱- در قدم اول صحت اطلاعات کاربری پایگاه داده وردپرس خود را بررسی کنید.

رایج ترین دلیلی که می تواند باعث بروز خطا در اتصال به پایگاه داده شود ورود اطلاعات نادرست در هنگام نصب وردپرس می باشد. و اگر به تازگی وردپرس را نصب کرده اید و یا در حال نصب وردپرس هستید به محض مشاهده این خطا حتما قبل از هر چیز صحت اطلاعات کاربری دیتابیس سایت خود را بررسی کنید.

اطلاعات کاربری پایگاه داده وردپرس شما در فایل wp-config.php ذخیره شده است. این فایل تنظیمات وردپرس است که اطلاعات کاربری دیتابیس در آن ذخیره شده است و این فایل در روت هاست در مسیر public_html قرار دارد.

برای مشاهده فایل wp-config.php باید آن را ویرایش کنید. بر روی فایل راست کلیک کرده و edit را بزنید یا با کلیک بر روی دکمه edit در مقابل این فایل می توانید آن را مشاهده و ویرایش کنید. بعد از اینکه حالت ویرایش فایل wp-config.php باز کردید به دنبال کد زیر بگردید:

// ** MySQL settings - You can get this info from your web host ** //
/** The name of the database for WordPress */
define( 'DB_NAME', 'database_name_here' );
/** MySQL database username */
define( 'DB_USER', 'username_here' );
/** MySQL database password */
define( 'DB_PASSWORD', 'password_here' );
/** MySQL hostname */
define( 'DB_HOST', 'localhost' );

شما باید از صحت اطلاعات مربوط به نام پایگاه داده ، نام کاربری ، رمز عبور و نام سرور پایگاه داده اطمینان حاصل کنید. شما می توانید این اطلاعات را از طریق ناحیه کاربری میزبانی سایت وردپرس خود بررسی کنید. ابتدا وارد ناحیه کاربری میزبانی سایت وردپرس خود شوید و روی پایگاه داده MySQL در بخش پایگاه داده کلیک کنید.

پیشنهاد میشود این مقاله را مطالعه فرمائید : ۱۴ نکته که قبل از انتخاب قالب مناسب برای وردپرس باید به آن توجه کنید!

آموزش رفع خطا در اتصال به پایگاه داده (Database) در هنگام نصب وردپرس

در این قسمت می توانید به صفحه مدیریت پایگاه داده در ناحیه کاربری میزبانی خود بروید. از اینجا می توانید نام پایگاه داده و نام کاربری سایت خود مشاهده کنید.

آموزش رفع خطا در اتصال به پایگاه داده (Database) در هنگام نصب وردپرس

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید با استفاده از لینک هایی که در مقابل هر پایگاه داده وجود دارد می توانید نام پایگاه داده و رمز آن را تغییر داده و یا پایگاه داده را حذف کنید.

آموزش رفع خطا در اتصال به پایگاه داده (Database) در هنگام نصب وردپرس

هنگامی که نام پایگاه داده ، نام کاربری و رمز عبور خود در این قسمت مشاهده کردید و یا تغییر دادید ، می توانید در صورت نیاز این اطلاعات را در فایل wp-config.php خود نیز اصلاح کنید. پس از ذخیره تغییرات در فایل wp-config.php ، مجدد به وب سایت خود مراجعه کنید و ببینید آیا خطای اتصال به پایگاه داده برطرف شده است یا خیر.

اگر همچنان خطا در اتصال به پایگاه داده را مشاهده کردید این خطا می تواند دلایل دیگری داشته باشد که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

۲- اطلاعات نام میزبانی پایگاه داده خود را بررسی کنید.

اگر اطمینان دارید که نام پایگاه داده ، نام کاربری و اطلاعات رمز عبور پایگاه داده شما صحیح است ، ممکن است نام میزبانی پایگاه داده را در هنگام فرایند نصب وردپرس به اشتباه وارد کرده اید. بیشتر شرکت های میزبان وردپرس از localhost به عنوان نام میزبان پایگاه داده استفاده می کنند. با این حال ، برخی از شرکتهای مدیریت شده میزبان وردپرس از سرورهای جداگانه برای میزبانی پایگاه داده استفاده می کنند. در این صورت ، اطلاعات میزبان پایگاه داده شما localhost نخواهد بود و برای دریافت نام میزبانی وردپرس با شرکت میزبانی سایت خود در تماس باشید و نام میزبانی وردپرس خود را جویا شوید.

۳- تعمیر پایگاه داده وردپرس

برای مثال اگر در wp-admin با خطای متفاوتی روبرو شدید، مثلا خطای “یک یا چند جدول پایگاه داده در دسترس نیستند. ممکن است نیاز به تعمیر پایگاه داده باشد” را مشاهده کردید، باید پایگاه داده خود را تعمیر کنید. می توانید برای رفع این خطا کد زیر را در خط آخر در فایل wp-config.php اضافه کنید.

define('WP_ALLOW_REPAIR', true);

پس از انجام این کار ، می توانید تنظیمات را با مراجعه به این صفحه مشاهده کنید:

http://www.yoursite.com/wp-admin/maint/repair.php

آموزش رفع خطا در اتصال به پایگاه داده (Database) در هنگام نصب وردپرس

توجه: کاربر برای دسترسی به صفحه تعمیر پایگاه داده (لینک فوق) نیازی به ورود به سیستم ندارد. پس از اتمام تعمیر و بهینه سازی پایگاه داده ، حتما کد بالا را از wp-config.php خود حذف کنید.

۴- بررسی کنید که آیا سرور پایگاه داده شما از کار افتاده است یا خیر.

اگر به نظر می رسد همه چیز درست است و وردپرس هنوز نمی تواند به پایگاه داده متصل شود ، ممکن است سرور پایگاه داده شما (سرور MySQL) از کار افتاده باشد. Down شدن سرور می تواند به دلیل ترافیک زیاد سرور باشد و سرور میزبانی سایت شما نمی تواند ترافیک بیش از حد را تحمل کند و از کار می افتد مخصوصا اگر از هاست های اشتراکی استفاده کنید ممکن است مدام با قطعی سایت وردپرسی خود مواجه شوید.

اگر به دنبال هاست ویژه وردپرس هستید تیم یاس وب هاست ویژه سایت وردپرس را خدمت شما معرفی می کند جهت اطلاعات بیشتر بر روی لینک هاست مناسب وردپرس کلیک کنید. در صورت Down شدن سرور یا هاست، سایت وردپرس شما بسیار کند می شود و برخی از کاربران این خطا را مشاهده کنند بنابراین بهترین کاری که باید انجام دهید این است که با ارائه دهنده خدمات میزبانی هاست خود تماس بگیرید و مشکل Down شدن سرور یا هاست را اطلاع دهید.

اگر وب سایت های دیگری روی همان سرور در حال اجرا دارید ، می توانید با بررسی این سایت ها بفهمید که آیا این سایت ها هم با این ارور مواجه شده اند یا خیر.

یک فایل جدید به نام testconnection.php ایجاد کنید و کد زیر را در آن ذخیره کنید:

<?php
$link = mysqli_connect('localhost', 'username', 'password');
if (!$link) {
die('Could not connect: ' . mysqli_error());
}
echo 'Connected successfully';
mysqli_close($link);
?>

نام کاربری و رمز ورود را در قسمت username و password وارد کنید و فایل را داخل روت سایت خود بارگذاری کرده و از طریق مرورگر وب به آن دسترسی پیدا کنید. اگر اسکریپت با موفقیت متصل شد و پیغام successfully را مشاهده کردید، این بدان معناست که سرور پایگاه داده سالم است و مشکل از جای دیگری ست.

راه حل های دیگر که برای کاربران مفید واقع شده است:

اگر نکات عیب یابی فوق الذکر نتوانستند خطا در اتصال به پایگاه داده را در وب سایت شما برطرف کنند ، می توانید مراحل زیر را بررسی کنید. مراحل زیر توسط کاربران ما گزارش شده است، به برخی از کاربران کمک کرده است تا خطای اتصال پایگاه داده را در وب سایت های خود حل کنند.

۱- URL سایت وردپرس را به روز کنید

URL سایت وردپرس را با استفاده از phpMyAdmin به روز کنید. برای اینکار وارد phpMyAdmin شوید و پایگاه داده وردپرس را انتخاب کنید.

آموزش رفع خطا در اتصال به پایگاه داده (Database) در هنگام نصب وردپرس

پس از آن بر روی منوی SQL در بالا کلیک کنید و کد MySQL زیر را وارد کنید:

UPDATE wp_options SET option_value='YOUR_SITE_URL' WHERE option_name='siteurl'

فراموش نکنید نام پیشوند wp_options را به درستی وارد کنید زیرا ممکن است پیشوند جدول WordPress را تغییر داده باشید و در قسمت url آدرس سایت خود را تایپ کنید.

پیشنهاد میشود این مقاله را مطالعه فرمائید : آیا تغییر قالب وردپرس بر روی سئو سایت تأثیر می گذارد؟

۲- راه اندازی مجدد وب سرور

کاربران در سرورهای اختصاصی ، سرور محلی و سرورهای خصوصی مجازی (VPS) می توانند سرورهای خود را مجدداً راه اندازی کنند. با این کار وب و سرور پایگاه داده شما مجدداً راه اندازی می شود که ممکن است این خطا با راه اندازی مجدد برطرف شود.

۳- از شرکت هاستینگ سایت خود بپرسید.

اگر همه موارد فوق را انجام دادید باز هم مشکل برطرف نشد نگران نباشید با شرکت ارائه دهنده هاست خود تماس بگیرید و مشکل را اطلاع دهید و قطعا اگر میزبانی سایت شما خوب باشد مشکل شما را حل خواهند کرد. امیدواریم این مقاله به شما در جهت رفع خطا در اتصال به پایگاه داده در وردپرس کمک کرده باشد.

کاربران عزیز اگر هر گونه سوال یا راهنمایی در مورد موضوع این مقاله داشتید فقط از طریق فرم دیدگاه انتهای همین صفحه بپرسید و از طریق واتساپ مطرح نکنید. با تشکر

یاسر امینیمشاهده نوشته ها

Avatar for یاسر امینی

یاسر امینی مدیر عامل شرکت طراحان شبکه جهانی یاس (یاس وب) ، کارشناس فناوری اطلاعات، کارشناس سئو ، طراح و برنامه نویس front، مشاور بازاریابی و راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *