۷ استراتژی لینک سازی داخلی جهت ارتقای رتبه کلمات کلیدی در گوگل

7 استراتژی لینک سازی داخلی جهت ارتقای رتبه کلمات کلیدی در گوگل

ایجاد ترافیک هدفمند بخش مهمی از استراتژی بازاریابی دیجیتال است. علاوه بر افزایش ترافیک و جذب کاربر، شما باید کاربران هدف خود را به سمت سایت خود بکشانید تا بتوانید منجر به افزایش مشتری و فروش شوید. از میان استراتژی های بازاریابی دیجیتال برای افزایش بازدید و جذب مشتری ، افراد خیلی کمی به استراتژی لینک سازی داخلی توجه می کنند و آنها نمی دانند لینک سازی داخلی و هدفمند چقدر می تواند به افزایش بازدید و جذب مشتری کمک کند.

استراتژی لینک سازی داخلی نقش مهمی در عملکرد و سئو وب سایت و همچنین رتبه کلمات کلیدی در نتایج گوگل دارد. اگر می خواهید بدانید که چطور می توان از لینک سازی داخلی به درستی استفاده کرد و نتایج بهتری از گوگل دریافت کنید، پس با ما همراه باشید.

لینک سازی داخلی چیست؟

وقتی می خواهید رتبه کلمات کلیدی خود را در گوگل ارتقا دهید نیاز به استراتژی لینک سازی داخلی دارید. لینک سازی داخلی به پیوندی گفته می شود که به صفحه دیگری از همان سایت اشاره می کند. مثل همین لینک های آبی رنگی که در این مقاله مشاهده می کنید، از نوع لینک های داخلی هستند و به خاطر اینکه تمامی این لینک ها در یک دامنه هستند به آن لینک داخلی گفته می شود. اما اگر پیوند به یک صفحه خارج از این دامنه مثلا سایت ویکی پدیا اشاره کند به آن لینک خارجی گفته می شود. حالا در ادامه به شما می گوییم که چرا لینک داخلی در سئو اینقدر مهم است و استراتژی لینک سازی داخلی چه مواردی هستند.

آیا لینک سازی داخلی در ارتقای رتبه کلمات کلیدی شما تاثیر دارد؟

قطعا بله، لینک سازی داخلی یک سایت می تواند رتبه وب سایت شما را در نتایج گوگل به طور چشمگیری تغییر دهد. گوگل نحوه توزیع لینک های داخلی صفحات سایت را ارزیابی می کند و اگر استراتژی لینک سازی درستی اجرا کرده باشید جایگاه خوبی در نتایج گوگل دریافت خواهید کرد. اما چرا گوگل اینقدر به لینک های داخلی اهمیت می دهد؟ دلیل روشی دارد. چون موتور جستجو از طریق همین لینک های داخلی صفحات سایت را اسکن می کنند. برای اینکه همیشه کاربران بهترین نتایج را در گوگل مشاهده کنند، گوگل همیشه و به صورت مداوم محتوای جدید و بروز را اسکن و ایندکس می کند.

برای انجام این اسکن، گوگل از رباتهایی به نام خزنده های گوگل استفاده می کند و صفحات سایت را تجزیه و تحلیل می کند. سپس لینک های داخلی سایت را دنبال می کنند و از طریق این لینک ها صفحات سایت شما را مورد ارزیابی قرار می دهند. خزنده ها این روند را میلیون ها بار تکرار می کنند تا بتوانند همواره محتوای جدید ، به روز و با کیفیت را در اولویت نتایج خود قرار دهند. به طور خلاصه، لینک های داخلی برای شناسایی بهترین محتوا و ارائه نتایج خوب به کاربران، برای گوگل ضروری است.

این دلیل کافی است تا شما بدانید اهمیت استراژی لینک سازی داخلی برای گوگل چقدر اهمیت دارد. اما سه دلیل اصلی دیگر هم برای انجام این کار وجود دارد که در ادامه توضیح خواهیم داد:

آیا لینک سازی داخلی در ارتقای رتبه کلمات کلیدی شما تاثیر دارد؟

۳ دلیل اصلی وجود دارد که استراتژی لینک سازی داخلی را جدی بگیرید!

بسیاری از مردم بیشتر وقت و هزینه خود را در اقدامات دیگر سئو سرمایه گذاری می کنند تا موقعیت خود را در گوگل افزایش دهند و ترافیک ارگانیک بدست آورند و از لینک سازی داخلی غافل هستند. بیش از ۲۰۰ عامل و فاکتور جهت سئو و بهینه سازی سایت وجود دارد که لینک سازی داخلی یکی از این فاکتور ها و مهم ترین عامل جهت ارتقای رتبه کلمات کلیدی می باشد و یکی از کارهای مربوط به سئوی داخلی هست که باید جدی بگیرید.

اما در اینجا سه دلیل ارائه می کنیم که ایجاد یک استراتژی لینک سازی داخلی با ساختار مناسب برای سایت خود را جدی بگیرید.

۱- تجربه کاربری (UX) را بهبود می بخشد

اولین دلیل برای لینک سازی داخلی هدفمند این است که به رضایت بیشتر کاربر و تجربه کاربری کمک می کند و ارزش محتوای شما را بیشتر می کند. لینک های داخلی که در یک مقاله وجود دارند مکمل آن مقاله به حساب می آیند و اهمیت محتوا و همچنین رضایت کاربر را از آن محتوا افزایش می دهد. بدون لینک سازی داخلی محتوا بی ارزش است و نه تنها کاربر بلکه ربات های گوگل نیز تمایلی به دنبال کردن محتوا ندارند. لینک سازی داخلی بسیار راحت و ساده و سریع انجام می شود پس حتما در برنامه کاری سئوی خود داشته باشید.

۲- باعث تقویت محتوا و افزایش سرعت ایندکس صفحات سایت می شود

هر سایت از تعدادی بسیاری صفحه تشکیل شده است که قطعا برخی از این صفحات از اهمیت زیادی برخوردار است و برای ارتقای رتبه صفحات در گوگل لازم است تقویت و بهینه شوند. یکی از ساده ترین و کاربردی ترین راه های تقویت محتوای سایت، لینک سازی داخلی می باشد. علاوه بر این، وقتی در محتوای جدید و تازه لینک داخلی ایجاد می کنید، گوگل با سرعت بیشتری صفحه را ایندکس می کند و این امر احتمال دریافت رتبه بالا در SERP گوگل را افزایش می دهد.

۳- باعث افزایش نرخ تبدیل سایت می شود

لینک سازی داخلی در محتوا به شما کمک می کند تا بازدیدکنندگان سایت را به مشتری تبدیل کنید. اما چطور!؟

به عنوان مثال، مدیر سایتی که می خواهد محصول خود را بفروشد یک سری مقالاتی در مورد ویژگی ها، کاربردها و مزایای آن محصول منتشر می کند و با لینک سازی داخلی هدفمند، کاربر را به صفحه آن محصول هدایت می کند. یا می تواند با لینک سازی داخلی کاربر را ترغیب به تماس با شرکت یا درخواست مشاوره و استفاده از خدمات نماید.

چگونه می توانید وضعیت لینک های داخلی سایت را بررسی کنید؟

قبل از اقدام به لینک سازی داخلی محتوای خود، باید یک قدم به عقب برگردید و کل مقالات سایت خود را بررسی کنید و برای لینک سازی داخلی، استراتژی داشته باشید. گوگل به کسانی که استراتژی لینک سازی داخلی را به درستی اجرا می کند امتیاز خوبی می دهد و نه به کسانی که بدون هیچ گونه هدف خاصی لینک سازی انجام می دهند. بنابراین، شما باید لینک های داخلی سایت خود را به لحاظ سالم بودن و هدفمند بودن لینک ها بررسی کنید.

سایت Ahrefs یکی از پرکاربرد ترین و معتبر ترین ابزارهای آنالیز لینک های سایت می باشد. این ابزار یک مرور کلی به تمام مشکلات سئو سایت و لینک های شما ارائه می دهد. موارد زیر را می توانید از طریق این ابزار بررسی کنید:

  • بک لینک های سایت
  • صفحات یتیم (بدون لینک داخلی)
  • لینک های دارای nofollow
  • لینک های خارجی
  • لینک های خراب یا ۴۰۴
  • لینک های بی ارزش و …

یکی دیگر از ابزارهای بررسی لینک های داخلی سایت، استفاده از ابزار SEMrush بخش Internal Linking Report است. این بخش از این ابزار، خطاها و مشکلات لینک های داخلی و همچنین دستورالعمل هایی برای حل مشکلات ارائه می دهد.

چگونه می توانید وضعیت لینک های داخلی سایت را بررسی کنید؟

۷ استراتژی لینک سازی داخلی که می تواند صفحات سایت را در نتایج گوگل بهبود بخشد:

با استفاده از ابزارهایی که در بالا معرفی کردیم احتمالا بسیاری از مشکلات و خطاهای لینک های سایت خود را برطرف کردید. اما همچنان برخی از تکنیک ها و استراتژی هایی وجود دارد که می تواند عملکرد صفحات شما را در نتایج گوگل بهتر کند. در اینجا ۷ استراتژی لینک سازی داخلی وجود دارد که شما باید برای افزایش رتبه در گوگل و دریافت ترافیک ارگانیک که مدتها در انتظار آن بوده اید، انجام دهید.

۱- به متن لینک (anchor text) همیشه توجه کنید

الگوریتم های گوگل برای خواندن و ایندکس صفحات و تحلیل و تشخیص کلمات کلیدی و آنالیز لینک های داخلی بسیار هوشمند شده اند. متن پیوند یا انکر تکست متنی است که لینک شده است و به گوگل اطلاع می دهد موضوع محتوایی که لینک شده است دارای چه موضوعی است. به همین دلیل درج لینک به صورت متن هدفمند و مرتبط بسیار بهتر از عبارات مثلا “در اینجا کلیک کنید” است.

۲- درج لینک مقالات پیشنهادی در وسط محتوا

درج مقالات پیشنهادی به صورت لینک داخلی را می توانید در وسط مقاله به صورت دستی یا با استفاده از پلاگین انجام دهید مثل در همین محتوا چند نمونه مقاله پیشنهادی مشاهده می کنید.

این استراتژی بر روی افزایش بازدید و کاهش نرخ پرش بسیار موثر است و محتواهای مرتبط به محتوای فعلی را به کاربر نشان می دهد و ارزش محتوا را نیز بیشتر می کند و کاربر به راحتی می تواند به مقالات مرتبط دسترسی داشته باشد. اینکه فقط به تعداد لینک ها تمرکز کنید، بی فایده است. توجه به کیفیت و ارتباط محتوا به لینک های داخلی اهمیت زیادی دارد.

۳- برای لینک های داخلی سلسله مراتب ایجاد کنید

شما با لینک سازی داخلی به گوگل می فهمانید که محتوای لینک شده چقدر دارای اهمیت می باشد. پس با ایجاد سلسله مراتب لینک سازی، اهمیت محتوای سایت را مشخص کنید. صفحاتی که مهم تر هستند باید لینک های بیشتری به سمت آن صفحه هدایت شوند. اما این بدان معنی نیست که در یک صفحه تعدادی زیادی لینک داخلی با یک انکر تکست یکسان به آن محتوا لینک ایجاد کنید.

اینکار کیفیت محتوا را پایین می آورد. بلکه شما باید مقالات زیادی مرتبط به صفحه مهم تان منتشر کنید و از آن مقالات به صفحه مهم تان لینک سازی داخلی انجام دهید و به اصطلاح صفحه مهم شما به عنوان صفحه مادر و صفحات داخلی که به آن لینک شده اند به عنوان صفحه فرزند به حساب می آیند. بنابراین شما با اینکار ارزش آن صفحه مهم را افزایش خواهید داد.

به این ترتیب، شما همیشه خواهید فهمید که کدام محتوا باید بیشتر لینک ایجاد کنید و همچنین برای مهم جلوه دادن محتوای خاصی به گوگل باید در صفحه اصلی در قسمت منوها نیز یک لینک داخلی به آن صفحه ایجاد کنید. صفحه اصلی سایت از مهم ترین و قوی ترین صفحات سایت نسبت به صفحات داخلی می باشد و لینکی که شما از صفحه اصلی به صفحه مدنظرتان ایجاد می کنید باعث می شود صفحه اصلی یک مقدار از ارزش خود را به آن صفحه بدهد و در نتیجه باعث ارتقای آن صفحه مورد نظر در نتایج گوگل خواهد شد.

۴- در تعداد لینک ها در صفحه تعادل برقرار کنید

لینک دادن به یک محتوای خوب و مرتبط با انکرتکست مناسب خیلی بهتر از ایجاد ۱۰ لینکی هست که هیچ ارتباطی به محتوا ندارد. به طور کلی، باید چندین لینک در یک صفحه ایجاد کنید اما برای مثال صفحه ای با ۱۰۰ لینک داخلی یک سیگنال منفی به گوگل می فرستد که کاربر over optimization یا بهینه سازی بیش از حد انجام داده است و هدف آن فقط ارتقای رتبه کلمات کلیدی در گوگل است. بنابراین گوگل به آن صفحه اعتماد نمی کند و اگر این کار در سایت به همین شکل ادامه پیدا کند، جریمه گوگل را در پی خواهد داشت.

روش دیگر برای ایجاد تعادل در توزیع لینک های داخلی، لینک سازی به جدیدترین مقالات و عدم تمرکز فقط روی یک صفحه خاص و صفحه اصلی است. بنابراین، محتوای جدید شما نیز تقویت خواهد شد.

7 استراتژی لینک سازی داخلی که می تواند صفحات سایت را در نتایج گوگل بهبود بخشد:

۵- برای لینک دادن مهمترین صفحات خود از منوهای بالای صفحه استفاده کنید

منوها در هدر سایت یا فوتر به طور کلی در تمامی صفحات سایت به طور یکسان نمایش داده می شوند. صفحات نوشته ها نیز دارای سایدبار می باشد که باعث افزایش بازدید خواهد شد. لینک هایی که در این بخش ها وجود دارد از نظر گوگل از صفحات مهم سایت هستند و در نتایج گوگل هم رتبه بالاتری دریافت خواهند کرد و به دلیل اینکه این لینک ها تقریبا در تمام صفحات قابل نمایش هستند ترافیک بیشتری هم به سمت سایت هدایت می کنند. حتما به لینکی که در این بخش ها قرار می دهید توجه کنید که از صفحات مهم سایت شما باشند مثلا صفحات لندینگ پیج ها، صفحات خدمات یا محصولات مهم و پرفروش شما باشند.

۶- از صفحات پربازدید برای لینک سازی داخلی به صفحات مهم استفاده کنید

ما به این نکته قبلا اشاره کردیم اما ارزش آن را دارد که مجددا یاداوری کنیم، برخی از صفحات سایت بیش از سایر صفحات داخلی، مهم هستند، به ویژه آنهایی که بازدهی مالی بیشتری برای شما دارند. با استفاده از ابزار سرچ کنسول گوگل، صفحات مهم و پربازدید سایت را شناسایی کنید و از آن صفحات، لینک داخلی به صفحاتی که باعث پیشرفت سایت و درامد خواهد شد، ایجاد کنید. استراتژی لینک سازی داخلی به طور هدفمند به صفحات فرود یا لندینگ پیج ها، صفحات خدمات و صفحات درخواست مشاوره می تواند وضعیت سایت را دگرگون کند.

دوره جامع آموزش سرچ کنسول گوگل

۷- لینک های داخلی ۳ کلیک فاصله داشته باشند

یک استراتژی لینک سازی داخلی صحیح این است که محتوای اصلی سایت شما حداکثر ۳ کلیک فاصله داشته باشد یعنی کاربری که در صفحه اصلی قرار دارد حداکثر ۳ کلیک انجام دهد تا به محتوای شما برسد. اگر کاربر برای دسترسی به محتوای شما نیاز به بیش از ۳ کلیک داشته باشد، احتمالاً این کار را انجام نمی دهد و گوگل این موضوع را تشخیص می دهد و اهمیت کمتری به این نوع لینک ها می دهد. صرف وقت و انرژی بر روی اجرای یک استراتژی لینک سازی داخلی یک گام نسبتاً ساده است اما یک بازدهی عالی برای توسعه کسب و کار شما به همراه خواهد داشت.

سخن آخر

از ترفندهایی که در این مقاله گفتیم نکته برداری کنید و سعی کنید تمام تکنیک ها را در لینک سازی داخلی سایت خود اجرا کنید قطعا شاهد ارتقای رتبه کلمات خود در نتایج گوگل خواهید شد. لینک سازی جزو سئو محتوا و یکی از ۲۰۰ فاکتور اصلی سئو و بهینه سازی سایت می باشد. برای تاثیر مثبت در نتایج گوگل، باید فاکتورهای مهم مربوط به سئو تکنیکال ، سئو خارجی و سئو داخلی را به شکل صحیح انجام دهید.

در صورتی که نیاز به مشاوره و استفاده از خدمات سئو دارید بر روی لینک درخواست خدمات سئو سایت کلیک کنید و فرم داخل آن را تکمیل کنید تا کارشناسان در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

یاسر امینیمشاهده نوشته ها

Avatar for یاسر امینی

یاسر امینی مدیر عامل شرکت طراحان شبکه جهانی یاس (یاس وب) ، کارشناس فناوری اطلاعات، کارشناس سئو ، طراح و برنامه نویس front، مشاور بازاریابی و راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *