الگوریتم رنک برین (RankBrain algorithm) چیست؟

الگوریتم رنک برین (RankBrain algorithm) چیست؟

الگوریتم رنک برین (RankBrain Algorithm) در سال ۲۰۱۵ رونمایی شد. این الگوریتم که بر پایه یادگیری ماشینی (فرمی از هوش مصنوعی) کار می کند، یک هدف اصلی دارد: پیدا کردن نتایج بسیار مرتبط با سرچ کاربران از لحاظ معنایی حتی در مواقعی که سرچ ها کاملا جدید باشند یا کلمه کلیدی خاصی نداشته باشند.

الگوریتم رنک برین (RankBrain Algorithm) گوگل بخش اصلی تشکیل دهنده الگوریتم سرچ گوگل را تشکیل می دهد. این الگوریتم از یک یادگیری ماشینی کمک می گیرد تا گوگل خیلی راحت بفهمد که کدام صفحات وب با کدام سرچ ها بیشتر مرتبط هستند. در نتیجه نتایجی در گوگل نمایش داده می شوند که بیشترین ارتباط را با قصد و هدف اصلی کاربر از سرچ دارند، نه اینکه لزوما تشابه زیادی با کلمات سرچ شده داشته باشند.

این الگوریتم در اوایل سال ۲۰۱۵ معرفی شد که به خاطر بهره گیری از یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی انقلابی در الگوریتم سرچ گوگل ایجاد کرد. گوگل این الگوریتم را سومین عامل بسیار مهم در رتبه بندی سایت ها معرفی کرده است.

روزانه میلیاردها سرچ در گوگل انجام می گیرد و در کنار سؤالات رایج و استاندارد و البته تکراری، روزانه ۱۵% سرچ جدید انجام می گیرد. این مورد یک چالش جدید برای موتور جستجوی گوگل محسوب می شود چون جواب این سؤالات را نمی توان با موارد روتین و عادی پیدا کرد به همین دلیل گوگل تا چندین سال سیستمی مبتنی بر هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی را تست کرد تا به درک عمیقی از سرچ کاربران برسد. نهایتا این الگوریتم در آوریل سال ۲۰۱۵ به نام الگوریتم رنک برین رونمایی گردید.

الگوریتم رنک برین گوگل انقلابی در رسیدن به درک بهتر نسبت به سرچ کاربران

الگوریتم رنک برین گوگل انقلابی در رسیدن به درک بهتر نسبت به سرچ کاربران

الگوریتم رنک برین چطور کار می کند؟

تا اینجا با هدف از ساخت الگوریتم رنک برین آشنا شدید. در این قسمت به شما یاد می دهیم که چطور این الگوریتم کار می کند. رنک برین از یکسری مواردی به نام Entities استفاده می کند که از قبل اطلاعاتی در مورد آنها دارد مثل اشخاص، مکان های مختلف و چیزهای گوناگون. سپس به کمک الگوریتم های ریاضی، Entity ها به بردارهای کلمه ای خاص بیشتری تقسیم بندی می شوند که هر کدام با SERP های مشخصی در ارتباط هستند. طبیعتا بردارهای مشابه به SERP های مشابه ختم خواهند شد.

چون گوگل در رابطه با این موارد، اطلاعات زیادی در اختیار دارد، وقتی کاربران سرچ خاصی انجام می دهند، مخصوصا وقتی سرچ جدید و ناشناخته ای باشد، به دنبال بردارهایی می گردد که بیشترین میزان شباهت را با سرچ کاربر دارند و همان را به نمایش می گذارند.

به مرور زمان براساس رفتار کاربران و الگوهای سرچ، نتایج دقیقتری به نمایش می گذارد. به عنوان مثال وقتی رنک برین متوجه می شود از بین نتایج سرچی که نمایش داده، برخی از آنها نرخ کلیک بیشتری دارند و کاربران از آن بیشتر استفاده می کنند، در دفعات بعدی در رتبه بالاتری قرار می دهد و هم اینکه مابقی نتایج را حذف می کند.

پس همانطور که مشاهده کردید نحوه عملکرد الگوریتم رنک برین و معیارهایی که برای نشان دادن نتایج سرچ دقیق استفاده می کند کاملا پیشرفته تر از معیارهایی است که گوگل قبل از این الگوریتم استفاده می کرد؛ مثل درجه مشابهت کلمات کلیدی سرچ شده با کلمات کلیدی داخل محتواها، اعتبار یک سایت، تجربه کاربری، بک لینک های قوی، سرعت سایت، موبایل ریسپانسیو بودن و غیره.

اما همچنان این سؤال مطرح است که الگوریتم رنک برین دقیقا چطور کار می کند و چه چیزی این توانایی خارق العاده را به آن بخشیده است؟ جواب سؤال شما، یادگیری ماشینی (Machine Learning) است که در این الگوریتم به کار رفته و در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

یادگیری ماشینی فرمی از هوش مصنوعی است که از داده های مختلف جمع آوری شده یاد می گیرد و به مرور عملکرد خود را بهتر می کند. مزیت یادگیری ماشینی این است که آنالیز و ارتباط متغیرهای مختلف برای درک موارد مختلف بسیار بهتر، قویتر و سریعتر از آنالیز انسانی است. الگوریتم رنک برین هم مصداق بارز یادگیری ماشینی است که عملکرد آن را توضیح دادیم.

اساس کار الگوریتم رنک برین با یادگیری ماشینی است

اساس کار الگوریتم رنک برین با یادگیری ماشینی است

تفاوت بین رنک برین و گراف دانش (Knowledge Graph) چیست؟

گراف دانش گوگل در سال ۲۰۱۲ رونمایی شد. گوگل با این آپدیت به مرحله جدیدی از درک معنای کلمات رسید. در واقع با این کار نه تنها گوگل می توانست خیلی بهتر و سریعتر به دنبال کلمات کلیدی در داخل محتواهای مختلف بگردد، بلکه با درک بهتر و بیشتر معنای آنها و همچنین کلمات کلیدی مرتبط و هم خانواده، نتایج سرچ را دقیقتر و مفیدتر برای کاربران به نمایش بگذارد.

هدف اصلی الگوریتم رنک برین هم دقیقا همین است اما به روشی کاملا متفاوت و البته بسیار پیشرفته تر کار می کند که پایه و اساس آن را سیستم یادگیری ماشینی تشکیل می دهد. به کمک این سیستم رنک برین می تواند سرچ های پیچیده ای را جواب دهد که هیچ کلمه کلیدی خاصی ندارد. مثل وقتی که کاربران سرچ می کنند “رئیس کارخانه بوگاتی کیست؟”

آیا الگوریتم رنک برین جزئی از الگوریتم مرغ مگس خوار است؟

الگوریتم مرغ مگس خوار، کلیات الگوریتم سرچ گوگل را تشکیل می دهد. این الگوریتم از بخش های مختلفی تشکیل شده که هر کدام وظیفه خاص خود را دارند. رنک برین هم یکی از الگوریتم هایی است که جزئی از الگوریتم مرغ مگس خوار است و مسئول پردازش سرچ های خاص کاربران می باشد که نیاز به درک و بررسی عمیق معنایی دارند.

الگوریتم رنک برین جزئی از الگوریتم مرغ مگس خوار است

الگوریتم رنک برین جزئی از الگوریتم مرغ مگس خوار است

الگوریتم رنک برین روی رتبه سایت ها تأثیر دارد؟

خیلی از افراد سؤال می کنند که آیا رنک برین باعث تغییر رتبه سایت هم می شود یا اینکه صرفا نتایج کاملا مرتبط با سرچ کاربر را به نمایش می گذارد تا تجربه کاربران بهبود پیدا کند؟ گوگل به این سؤال پاسخ داده است:

رنک برین یکی از صدها سیگنالی است که مشخص می کند محتوای کدام وب سایت ها بر روی صفحه نتایج سرچ گوگل در معرض دید کاربران قرار بگیرد و چه جایگاهی داشته باشد. در واقع وقتی این الگوریتم به دنبال محتواهایی مرتبط از لحاظ معنایی و مفهومی با نیت سرچ کاربر می گردد و براساس رفتار و تجربه کاربران، محتواهای مرتبط و ارزشمند را از بقیه جدا می کند، در واقع روی رتبه آنها اثرگذار است.

پس با این حساب رنک برین قطعا یکی از سیگنال هایی است که گوگل به آن نگاه می کند تا رتبه سایت ها را تغییر دهد. هدف نهایی گوگل افزایش رضایت کاربران و بهبود تجربه کاربری است.

رنک برین چه تأثیری روی سئو داشته است؟

الگوریتم رنک برین تمام تلاش خود را به کار بسته تا سرچ کاربران را به مرتبط ترین محتوای ممکن متصل کند و کاربران بهترین نتایج ممکن را مشاهده کنند. به همین دلیل فقط محتوایی برای کاربر نشان داده می شود که به سؤالات کاربران پاسخ دهد، اگر به دنبال خرید یک محصول هستند فقط صفحه خرید محصول نمایش داده شود و اطلاعات جامع و مفید پیرامون موضوع سرچ شده ارائه کند.

رنک برین باعث شد تا تمرکز بازاریاب های محتوایی از کلمات کلیدی به موضوعات مختلف معطوف گردد و جامعیت و کامل بودن یک محتوا و نزدیک بودن آن به سرچ و نیاز کاربران مطرح شود. به همین دلیل تنها زمانی می توانید رتبه های بالای گوگل را تصاحب کنید که تمامی کلمات کلیدی و موارد پیرامون یک موضوع خاص را پوشش دهید.

الگوریتم رنک برین نگرش بازاریاب های محتوایی را نسبت به سئو تغییر داد

الگوریتم رنک برین نگرش بازاریاب های محتوایی را نسبت به سئو تغییر داد

چطور استراتژی بازاریابی محتوای سایت خود را طبق الگوریتم رنک برین بهینه سازی کنیم؟

مشکلی که اکثر بازاریاب ها و محتوانویسان امروزی دارند این است که هنوز دقیقا برنامه جامع راهبردی یا استراتژی مشخصی برای بهینه سازی مطالب وب سایت طبق الگوریتم رنک برین ندارند. اگر شما هم با چنین مشکلی مواجه هستید از راهکارهایی که در ادامه معرفی کرده ایم استفاده کنید:

  • فکر نکنید که سئو کردن محتوا فقط در کلمات کلیدی خلاصه می شود: یکی از موارد بسیار مهمی که باید در استراتژی بازاریابی محتوایی به آن دقت کرد این است که کاربران بیشتر به زبان محاوره ای سرچ می کنند چون روی دقت و درک بالای گوگل حساب کرده اند. پس لازم نیست تمام تمرکز خود را روی کلمات کلیدی بگذارید. باید سعی کنید در محتواهای خود کلیه موضوعات مرتبط به هم و نزدیک به سرچ کاربران را پوشش دهید تا گوگل از طریق رنک برین بتواند محتوای شما را به عنوان نتیجه مرتبط نشان دهد.
  • محتواهای خوشه ای یا کلاستری ایجاد کنید: در مورد هر موضوعی، ابتدا یک عنوان بسیار کلی پیدا کنید و مطلب جامعی در مورد آن بنویسید. سپس آن را به موضوعات جانبی مرتبط دیگری تقسیم بندی کنید و در مورد هر یک محتوای جداگانه ای نگارش کرده و آنها را با لینک دهی داخلی به هم مرتبط کنید. با این کار رتبه کلمات مرتبط و اعتبار دامنه خود را هم افزایش داده اید.
  • محتوای با کیفیت و بیشتر تولید کنید: دنیای تولید محتوای سایت از هر چه بیشتر بهتر به سمت هر چه با کیفیت تر، بهتر تمایل پیدا کرده است چون رضایت کاربران بیشتر شده و گوگل خیلی بهتر می تواند نتایج مرتبط و مورد نیاز کاربران را نشان دهد. به عبارتی برای گوگل مهم نیست چند مقاله آپلود کرده اید بلکه به کیفیت محتواها و رضایت کاربران و سایر مواردی که کیفیت آن را تأیید می کنند اهمیت می دهد.
  • از CTR های جذاب استفاده کنید: بد نیست بدانید که الگوریتم رنک برین موقع تخمین زدن ارتباط یک صفحه وب سایت با سرچ کاربر از CTR هم استفاده می کند. پس از طریق گوگل سرچ کنسول صفحاتی که CTR پایینی دارند را پیدا کنید و نگاهی به اسنیپت های آن بیندازید و در صورت نیاز، به فکر بهتر کردن آنها باشید تا جذابیت بالایی پیدا کنند.
  • رقیبان را آنالیز کنید: همیشه رقیبان خود را آنالیز کنید و در مورد موضوعاتی که پوشش داده اند، تحقیق کنید و در صورتی که متوجه شدید بازدید بالایی دارند و سرچ زیادی از کاربران را به خود اختصاص می دهد شما هم از ان موضوعات استفاده نمایید.

وب سایت خود را طبق الگوریتم رنک برین بهینه سازی کنید

وب سایت خود را طبق الگوریتم رنک برین بهینه سازی کنید

ارائه خدمات سئو سایت در یاس وب مطابق با جدیدترین الگوریتم های گوگل

تیم فنی یاس وب با چندین سال سابقه پکیج های متنوعی برای سئو سایت شما در نظر گرفته که مهمترین خدمات به شمار می روند. هدف تمامی خدماتی که به شما ارائه می شود رسیدن به رتبه های بالا در صفحه نتایج سرچ گوگل است. پکیج های مختلف بسته به قیمت خود خدمات متنوعی را شامل می شوند و حتی می توانید بسته به نیاز و اهداف خود، خدمات مدنظر خود را اضافه کرده یا برخی موارد را حذف نمایید.

تیم سئو یاس وب در کنار شماست تا با ارتقا و بهینه سازی سایت در تمامی جنبه ها و کاهش هزینه های تبلیغات به روش سنتی، شما را به جایگاه اصلی که شایسته آن هستید برساند. در کنار خدمات متنوع، بهترین تعرفه ها را قرار داده ایم تا تمامی کسب و کارها با هر میزان بودجه ای امکان استفاده داشته باشند.

برای کسب اطلاعات بیشتر همین حالا با همکاران ما تماس بگیرید و یا اینکه فرم مشاوره و درخواست خدمات سئو سایت را پر کرده و برای ما ارسال نمایید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

یاسر امینیمشاهده نوشته ها

Avatar for یاسر امینی

یاسر امینی مدیر عامل شرکت طراحان شبکه جهانی یاس (یاس وب) ، کارشناس فناوری اطلاعات، کارشناس سئو ، طراح و برنامه نویس front، مشاور بازاریابی و راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *