الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل چیست و چگونه کار می کند؟

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل چیست و چگونه کار می کند؟ یاس وب

آن زمانی که الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل به طور رسمی معرفی شد، ۹۰ درصد از جستجوها را تحت تاثیر قرار داد. با توجه به اینکه گوگل هر روز بیش از ۳.۵ میلیارد جستجو را انجام می دهد، یعنی بیش از ۳.۱۵ میلیارد از آنها تحت تاثیر الگوریتم مرغ مگس خوار قرار گرفت.

قبلا شما با پرکردن کلمات کلیدی یا به اصطلاح با کیورد استافینگ می توانستید با محتواهای بی کیفیت و هرزنامه، کلمات کلیدی سایت خود را ارتقا دهید. آن زمان هر قسمت سایت را که مشاهده می کردیم پر از کلمات کلیدی بود و کاربر از نوع محتوا خسته میشد و نمیتوانست به آن چیزی که میخواست دست یابد. برای رفع این مشکل گوگل به فکر بروزرسانی الگوریتمی به نام الگوریتم مرغ مگس خوار افتاد و با اجرای آن تمامی سایتهایی که این گونه محتوا می نوشتند، از رده نتایج جستجوی گوگل خارج شدند و سایتهای با محتواهای باکیفیت جای آنها را گرفتند.

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل جدیدترین الگوریتم گوگل برای حذف سایت های بی کیفیت و با تولید محتوای بی ارزش است که تا مدت زمانی صرفا با تکرار کلمات کلیدی و بدون استفاده از المان های صوتی و تصویری صفحه اول گوگل را تصاحب می کردند و کاربران رضایت چندانی از نتایج سرچ ها نداشتند اما این الگوریتم به طور کامل این مشکل را رفع کرده است.

هدف این الگوریتم این بود که کاربران با جستجو در گوگل به محتواهای باکیفیت دست پیدا کنند و به هدف جستجوی خود برسند. این الگوریتم بر دو موضوع ۱. کیورد استافینگ (تکرار بیش از حد کلمات کلیدی) و ۲. محتواهای بی کیفیت تمرکز دارد.

پس اگر می خواهید سایت شما تحت تاثیر منفی این الگوریتم قرار نگیرد و بهبود سئو سایت خود را به همراه داشته باشید، این دو موضوع را رعایت کنید. در ادامه، اطلاعات بیشتری در مورد این الگوریتم، نحوه کارکرد آن و تاثیر آن بر نتایج گوگل صحبت خواهیم کرد. با این مقاله از یاس وب همراه باشید.

معرفی الگوریتم مرغ مگس خوار و دلیل نامگذاری آن

الگوریتم مرغ مگس خوار یکی از معروف­ ترین و جدیدترین الگوریتم های گوگل است که به بهبود تجربه جستجو کمک بسیار زیادی کرده و با سخت گیری های خاص خود در بهبود کیفیت محتوا و خنثی کردن ترفندهایی که در ابتدای کار و چندین سال پیش، سایت های مختلف برای افزایش رتبه سایت خود انجام می دادند نقش بسیار زیادی داشته است.

برای درک بهتر این موضوع شما را به چندین سال پیش حدود ۱۰ سال پیش می بریم زمانی که وقتی موردی را در گوگل جستجو می کردید عبارات بی معنا و نامرتبط زیادی در نتایج جستجوی گوگل ظاهر می شدند و برای هر موردی مجبور بودید دقیقا عبارت مورد نظر خود را به صورت کامل سرچ کنید اما امروزه چنین کاری نیاز نیست و با درج چند کلمه کلیدی می توانید به سرعت به نتیجه دلخواه خود و سایر موارد مرتبط با آن دسترسی پیدا کنید.

اما چرا گوگل نام الگوریتم مرغ مگس خوار را انتخاب کرده است؟ الگوریتم مرغ مگس خوار به این دلیل نامگذاری شده که دقت و سرعت زیادی در دنیای واقعی دارد و الان نیز به عنوان یک الگوریتم هوشمند با دقت و سرعت زیاد خود نتایج نامرتبط را حذف کرده، سایت هایی که قصد دارند فقط با انبوه کلمات کلیدی در رده بالا قرار بگیرند از دور خارج کرده و کمک به بهبود تجربه کاربری می کند و به همین دلیل الگوریتم مرغ مگس خوار اینقدر محبوب شده است.

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل چیست و چگونه کار می کند؟ یاس وب

با الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل بیشتر آشنا شوید

چه فرقی بین الگوریتم مرغ مگس خوار با سایر الگوریتم های گوگل وجود دارد؟

قبل از اینکه الگوریتم مرغ مگس خوار پا به عرصه بگذارد الگوریتم های دیگری نیز نظیر پاندا و پنگوئن به وجود آمدند که هم اکنون نیز فعالیت دارند و در زمان خود انقلابی در زمینه سئو سایت، کمک به بهبود کیفیت محتوا و به طور کلی هوش مصنوعی موتور جستجوی گوگل بودند که الگوریتم مرغ مگس خوار شاهکار آنهاست.

در فوریه سال ۲۰۱۱، الگوریتم پاندا گوگل برای حذف سایت هایی که کیفیت پایینی داشتند که به اصطلاح به آنها thin sites می گویند پدید آمد مخصوصا سایت هایی که زرنگی می کردند و با قرار دادن تعداد زیادی از کلمات کلیدی از هر نوع سعی داشتند در رتبه های بالا قرار بگیرند که اصطلاحا content farm نام داشتند. با این کار سایت های با کیفیت بیشتر در رده های بالا قرار گرفتند. در آوریل سال ۲۰۱۲، الگوریتم پنگوئن گوگل معرفی شد که اقدام به حذف بک لینک های اسپم نمود همان سایت هایی که وقتی بر روی هر جایی از متن کلیک می کردید با انبوهی از سایت های نامرتبط و اذیت کننده مواجه می شدید.

الگوریتم مرغ مگس خوار شاهکار گوگل در آگوست سال ۲۰۱۳ بود که با جریمه کردن و حذف سایت های نامرتبط و بی کیفیت و ارتقای رتبه سایت های با کیفیت و کاربرپسند سعی در بهبود رتبه سایت، تجربه کاربری و موتور جستجو دارد و هم اکنون نیز الگوریتم مرغ مگس خوار بهترین الگوریتم گوگل در این چند سال اخیر بوده است.

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل چیست و چگونه کار می کند؟ یاس وب

الگوریتم مرغ مگس خوار در کنار سایر الگوریتم ها برای بهبود سئو سایت و تجربه کاربران

الگوریتم مرغ مگس خوار چطور کار می ­کند؟

الگوریتم مرغ مگس خوار از چندین طریق سبب حذف سایت ­های نامربوط و بدون کیفیت می­ گردد که می­ توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • توجه به مفهوم و هم معنی هر کلمه:

به لطف الگوریتم مرغ مگس خوار دیگر نیازی نیست هر کلمه را به طور خاص مشخص کنید و چنانچه در مورد موضوعی مثل رستوران سرچ کنید، گوگل به دنبال کلماتی مثل فست فود، غذا، کافی شاپ و موارد مرتبط نیز خواهد بود یا به عنوان مثال اگر اسم استانی مثل اصفهان را سرچ کنید کلمات مرتبط با آن مثل شهرهای معروف در زمینه سرچ شما نیز نشان داده خواهد شد. لذا الگوریتم مرغ مگس خوار با این تکنیک هم در وقت شما صرفه جویی می­ کند و هم اینکه باعث می شود تولید محتوا به سمت جامعیت و بهتر شدن خواهد رفت.

  • گراف دانش یا Knowledge Graph:

الگوریتم مرغ مگس خوار با گراف دانش گوگل به کمک سرچ­ هایی که قبلا انجام داده اید، تاریخچه سرچ ها، اطلاعات مکانی و غیره به طور کامل در مورد هر موضوعی اطلاعات کاملی ارائه می دهد به عنوان مثال وقتی در مورد کمال الملک سرچ می کنید، فقط به ارسال اطلاعاتی در مورد تاریخچه زندگی وی نخواهد پرداخت بلکه به کلیه آثار و دلایل شهرت وی و خلاصه هر چیزی که به کمال الملک مربوط باشد نیز برای شما نمایش خواهد داد که این اطلاعات از کلیه منابع معتبر جمع آوری می شوند. لذا الگوریتم مرغ مگس خوار هر آنچه که نیاز داشته باشید در اختیار شما قرار می دهد.

  • جستجوی معنایی که به آن Semantic Search گفته می شود:

جستجوی معنایی به وسعت تمامی معنا و کلمات مرتبط و نزدیکی است که شما سرچ کرده اید تا هیچ چیزی از قلم نیافتد یا به قول معروف با هر بار سرچ از شیر مرغ تا جون آدمیزاد در اختیار شما قرار می گیرد تا نیاز نباشد در هر حیطه مرتبط جداگانه سرچ کنید. به عنوان مثال اگر من الگوریتم مرغ مگس خوار را در گوگل سرچ کنم ابتدا با توجه به History و سایر منابع و همچنین بیشترین سرچ های انجام شده پیشنهاداتی به شما ارائه می شود، ضمنا گوگل به کمک الگوریتم مرغ مگس خوار خود از کوکی ها نیز استفاده می کند تا بیشتر با عادات سرچ و حیطه های مورد علاقه شما آشنا شود و از این طریق تجربه بسیار بهتری را رقم می زند. لذا برای هر فرد الگوریتم مرغ مگس خوار نتایج متفاوت و Suggestion های متغیری را نشان خواهد داد.

  • رفتار کاربران یا User Behavior:

توجه داشته باشید که گوگل یکی از ملاک های رتبه بندی خود را تعداد بازدید کاربران از سایت ها قرار داده و بدین ترتیب برای الگوریتم مرغ مگس خوار سایت مورد نظر رتبه بالاتر و محبوب تری خواهد گرفت و حذف نخواهد شد. به عنوان مثال اگر شما کلمه حیات وحش را سرچ کنید و سایتی را باز کنید که مطلب داخل آن ارتباطی با سرچ شما نداشته باشد سریعا از آن بیرون خواهید آمد و سایت نیز نمره منفی می گیرد و در ادامه و از طریق رفتار سایر کاربران الگوریتم مرغ مگس خوار سایت را حذف خواهد کرد.

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل چیست و چگونه کار می کند؟ یاس وب

الگوریتم مرغ مگس خوار از چندین تکنیک برای بهبود سئو سایت استفاده می کند

ترفندهای بهبود سئو سایت با الگوریتم مرغ مگس خوار

وقتی می گوییم هدف الگوریتم مرغ مگس خوار این است که سایت های با محتوای بی کیفیت و سطح پایین را حذف کند تا سایت هایی که در رتبه های بالا قرار می گیرند از هر لحاظ مورد تأیید کاربران باشند، پس قطعا و به صورت مستقیم در بهینه سازی سایت نیز تأثیرگذار است و به همین دلیل الگوریتم مرغ مگس خوار را می توان به عنوان پله صعود در نظر گرفت. اما با چه تکنیک و روش هایی می توان به کمک الگوریتم مرغ مگس خوار به صفحه اول گوگل رسید؟

  • بهینه سازی تک تک کلمات: برخی افراد فکر می کنند که اگر یک کلمه کلیدی خاص را در متن بارها و بارها تکرار کنند به راحتی به صفحه اول گوگل می رسند در صورتی که اصلا اینطور نیست چرا که گفتیم گوگل فقط به معنی کلمات دقت نمی کند بلکه هم معنی ها را نیز در نظر می گیرد به همین دلیل در نوشتن محتوا حتما کلمات هم معنی و مرتبط تعریف کرده و آن را در تولید محتوا در نظر بگیرید در غیر این صورت الگوریتم مرغ مگس خوار شما را جریمه خواهد کرد.
  • انکر تکست حتما در متن باشد : انکر تکست یکی از موارد مورد علاقه الگوریتم مرغ مگس خوار است پس حتما به فکر آن باشید. به عنوان مثال اگر من کلمه انکر تکست را در متن طوری لینک بدهم که به صفحه دیگری هدایت شوید که در مورد آن توضیح داده باشد به آن انکر تکست می گویند اما آیا الگوریتم مرغ مگس خوار دوست دارد که سایت خود را با این نوع کلمات خفه کنید؟ به هیچ وجه!! شما باید فقط کلماتی را به عنوان انکر تکست در متن قرار دهید که ربط به کل محتوا داشته باشد در غیر این صورت از نظر الگوریتم مرغ مگس خوار هیچ فایده ای ندارد و کاملا بیهوده است.
  • مقالات جامع و خلاصه و کامل تولید کنید : توجه داشته باشید که کاربران وب سایت شما هم مطالب جامع و کامل و با کاراکتر زیاد دوست دارند و برخی افراد کم حوصله هستند و دوست دارند متن کمتری بخوانند ولی جامع هم باشد پس سعی کنید خلاصه محتوا داشته باشید تا افراد بی حوصله هم بتوانند از سایت شما استفاده کنند! مرغ مگس خوار این رفتار شما را قطعا امتیاز خواهد داد چرا که نرخ پرش سایت را نیز به شدت کم می کند و بر ترافیک سایت اضافه خواهد کرد.
  • فقط متن تولید نکنید : اگر شما وارد سایتی شوید که فقط متن است را بیشتر می پسندید و یا سایت دیگری که همراه متن، عکس یا صوت، پادکست، جدول، اینفوگراف و غیره نیز گنجانده باشد؟ حتی اگر به جامعیت سایت اول هم نباشد؟ یقینا گزینه دوم! به همین دلیل چون گفتیم الگوریتم مرغ مگس خوار به رفتار کاربران اهمیت می دهد وقتی شما از چنین سایت هایی بیشتر بازدید کنید قطعا چنین سایت هایی نیز امتیاز بیشتر و رتبه بهتری می گیرند پس از هر لحاظ کیفیت متن را بالا ببرید.
  • Schema فراموش نشود! : Schema همان نشانه هایی هستند که در سایت قرار می دهیم تا به موتور جستجوی گوگل و الگوریتم مرغ مگس خوار کمک کرده باشیم. به عبارتی در هر بخش سایت با این کدها مشخص می کنید که چه اطلاعات خاصی نهفته است تا گوگل طبق همان نتایج را نشان دهد. ضمنا با این کار توسط الگوریتم مرغ مگس خوار جریمه نخواهید شد.

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل چیست و چگونه کار می کند؟ یاس وب

الگوریتم مرغ مگس خوار فرصتی عالی برای وب مسترهای حرفه ای

مرغ مگس خوار گوگل: تهدید یا فرصت؟

اینکه این الگوریتم گوگل را برای خود یک تهدید ببینید یا فرصتی برای بهتر شدن و پیشرفت، بستگی به نوع دیدگاه شما دارد. در هر صورت این الگوریتم به صاحبان وب سایت ها این نکته را متذکر شد که هر چه سریع تر خود را با الگوریتم های جدید سازگار کنید، از تولید محتواهای بی کیفیت خودداری کنید، از تولید بک لینک های اسپم و نامرتبط دوری کرده و محتواهایی تولید کنید که سؤالات کاربران به خوبی پاسخ داده شود و نرخ پرش کاهش یافته و زمان ماندگاری کاربر در سایت افزایش پیدا کند.

لذا آن دسته از صاحبان وب سایت ها و وبلاگ هایی که عادت به تولید محتوای یونیک نداشته و ندارند قطعا با الگوریتم مرغ مگس خوار حذف خواهند شد و تهدیدی برای آنهاست اما برای کسانی که از ابتدا، مسیر درست را انتخاب کرده و کیفیت را فدای کمّیت نکرده اند قطعا در این مسیر موفق تر خواهند شد. لذا الگوریتم مرغ مگس خوار به خوبی غربالگری را انجام می دهد تا کاربران تجربه بسیار خوبی داشته باشند.

آینده مرغ مگس خوار گوگل از نگاه یاس وب

از نگاه کارشناسان تولید محتوا و سئو یاس وب، قطعا این الگوریتم گوگل متحمل تغییرات و پیشرفت هایی در آینده خواهد بود کما اینکه قابلیت سرچ یا جستجوی صوتی به زبان فارسی نیز اضافه شده و روز به روز با مشارکت کاربران در حال بهبود نیز هست تا نتایج نمایش داده شده بسیار دقیق تر باشند. ضمن اینکه در آینده با بهبود ویژگی های موجود و رفع نقص ها و همچنین اضافه کردن قابلیت های جدید نوید بخش جستجویی هوشمندانه تر و دقیق تر است که به موجب آن رضایت کاربران از سرچ خود در فضای اینترنت به مراتب بیشتر خواهد شد.

متناسب با این تغییرات نیز وب مسترها باید خود را آپدیت نگه داشته و بروز نگه دارند تا محتواهای تولیدی کاملا منطبق با الگوریتم مرغ مگس خوار باشد. گروه مهندسی یاس وب در زمینه بهبود سئو سایت و افزایش بازدید همراه با افزایش کیفیت، در زمینه تولید محتوای با کیفیت و منطبق با آخرین تغییرات الگوریتم مرغ مگس خوار به شما عزیزان کمک می کند تا با بهینه سازی سایت، جایگاه خود را ارتقاء داده و در صفحه اول گوگل نمایان شوید که به موجب آن بازدید بیشتر و کسب درآمد بالاتری عاید شما خواهد شد.

چنانچه در هر مرحله نیازمند کمک و مشاوره بودید کافیست با کارشناسان ما در یاس وب تماس حاصل فرمایید تا با کمک بروزترین تکنیک ها بتوانید نمرات و امتیازات بسیار خوبی از الگوریتم مرغ مگس خوار دریافت کنید.

یاسر امینیمشاهده نوشته ها

Avatar for یاسر امینی

یاسر امینی مدیر عامل شرکت طراحان شبکه جهانی یاس (یاس وب) ، کارشناس فناوری اطلاعات، کارشناس سئو ، طراح و برنامه نویس front، مشاور بازاریابی و راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *