مهم ترین ویژگی های یک لندینگ پیج (صفحه فرود) خوب چیست؟

مهم ترین ویژگی های یک لندینگ پیج (صفحه فرود) خوب چیست؟

لندینگ پیج یا صفحه فرود (Landing Page) منحصرا برای یک هدف خاص طراحی می شود با صفحه اصلی یا هوم پیج کاملا متفاوت است. در کنار استفاده از افزونه های طراحی حرفه ای مثل ویژوال کامپوزر برای ساخت لندینگ پیج باید یکسری نکات و ویژگی ها هم رعایت شوند که در ادامه توضیح داده ایم.

منظور از لندینگ پیج یا صفحه فرود چیست؟

لندینگ پیج یا صفحه فرود (Landing Page) به صفحه ای در بازاریابی دیجیتال و بازاریابی محتوایی گفته می شود که مستقل از سایر صفحات وب سایت بوده و منحصرا برای یک هدف خاص طراحی شده است. برای ورود کاربران به چنین صفحاتی از طریق کلیک بر روی آگهی تبلیغاتی، تبلیغات اینستاگرامی یا هر شبکه اجتماعی دیگری کمک گرفته می شود. توجه داشته باشید که صفحه فرود با صفحه اصلی یا هوم پیج (Home Page) کاملا متفاوت است.

لندینگ پیج را ویترین حرفه ای یک فروشگاه یا کسب و کار هم معرفی می کنند که هر چقدر کامل تر، جذاب تر و هدفمندتر طراحی شده باشد، مشتریان بیشتری جذب خواهند شد و درآمدزایی بیشتری رخ خواهد داد. معمولا برای ساخت صفحات لندینگ پیج در وردپرس از افزونه ویژوال کامپوزر (Visual Composer) استفاده می کنند.

با توجه به توضیحات داده شده متوجه شدید که صفحات فرود نقش بسیار مهمی در آشنایی هر چه بیشتر مشتریان با محصولات و خدمات کسب و کار و ترغیب آنها برای استفاده ایفا می کند. در ادامه برای شما لیستی از ویژگی های بسیار مهم یک لندینگ پیج جذاب را آماده کرده ایم.

لندینگ پیج بخش بسیار مهمی از بازاریابی محتوایی و بازاریابی دیجیتال است

لندینگ پیج بخش بسیار مهمی از بازاریابی محتوایی و بازاریابی دیجیتال است

در طراحی لندینگ پیج حرفه ای به چه ویژگی هایی باید توجه کنیم؟

لندینگ پیج حرفه ای فقط با افزونه معروفی مثل ویژوال کامپوزر ساخته نمی شود بلکه مجموعه ای از ویژگی ها نیز در آن نقش دارند. در ادامه به مهمترین این ویژگی ها اشاره کرده ایم:

۱- عنوان صفحه (Page Headline)

عنوان اصلی صفحه فرود باید بسیار جذاب و گیرا باشد چون باید مشتریان ترغیب شوند روی لینک شما کلیک کنند. اگر بتوانید عنوانی انتخاب کنید که کلمات مربوط به تبلیغات شما هم در آن باشد نتیجه بهتری خواهید گرفت.

۲- متن صفحه فرود باید جذاب و بدون غلط نگارشی و دستوری باشد

محتوای حرفه ای برای صفحه فرود به اندازه لینک جذاب اهمیت دارد ضمن اینکه به هیچ وجه نباید غلط نگارشی و دستوری داشته باشد. متن محتوا باید طوری نگارش شود که بازدید کننده را ترغیب به خرید محصولات یا خدمات کرده و اعتمادسازی را افزایش دهد. در غیر این صورت نرخ پرش یا بانس ریت (Bounce Rate) افزایش خواهد یافت.

۳- درج رضایت مشتریان، جوایز و افتخارات

کاربران وقتی وارد لندینگ پیج می شوند باید در آنها اعتمادسازی کنید. بهترین روش اعتمادسازی در چنین صفحاتی قرار دادن رضایت مشتریان از خدمات و محصولات، اشاره به نام برند در شبکه های اجتماعی، جوایز و افتخارات، گواهینامه های ایزو مختلف، نماد اعتماد الکترونیک و غیره است.

با درج رضایت مشتریان در لندینگ پیج اعتمادسازی کنید

با درج رضایت مشتریان در لندینگ پیج اعتمادسازی کنید

۴- عبارات فراخوانی به عمل (CTA) جذاب بنویسید

بعد از اینکه کاربر عنوان شما را خواند باید با یک متن یا عبارت خیلی جذاب مواجه شود تا دقیقا بداند در مورد چه چیزی صحبت خواهید کرد یا چه چیزی انتظار آنها را می کشد. مثلا از عباراتی مثل «همین حالا رایگان دانلود کنید»، «در دوره های رایگان ما شرکت کنید»، «برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید» و غیره نمونه هایی از CTA های جذاب هستند.

۵- از کلمات کلیدی و رنگ های جذاب در CTA استفاده کنید

سعی کنید متن CTA حاوی کلمات کلیدی مرتبط و پرسرچ در رابطه با خدمات یا محصولات شما باشد و سپس با کلماتی مثل رایگان، جدید، دانلود، خرید و غیره ترکیب کنید. رنگ کادر یا عبارت CTA هم باید کاملا واضح و مشخص نسبت به بدنه متن اصلی باشد. به همین دلیل رنگ های نارنجی، قرمز، سبز و زرد مناسب هستند. با این کار نرخ تبدیل (Conversion Rate) افزایش پیدا می کند.

۶- لینک دهی داخلی و خارجی را خیلی کم کنید

یکی از ویژگی های لندینگ پیج خوب این است که تعداد لینک های داخلی و خارجی را تا حد امکان کم کنید. لینک های زیاد باعث حواس پرتی کاربران شده و تأثیر منفی روی اثرگذاری صفحه فرود و نرخ تبدیل خواهد داشت. و شاید دیگر هیچ علاقه ای به صفحه فرود شما نشان ندهند. حتی برخی افراد توصیه می کنند در چنین صفحاتی منوی سایت را هم حذف کنید تا کاملا یک صفحه مستقل نشان داده شود.

۷- از تصاویر و ویدیوهای جذاب استفاده کنید

از تصاویر بسیار باکیفیت در زوایای مختلف از محصولات استفاده کنید. ویدیوهایی از مصرف محصولات یا خدمات توسط مشتریان و ابراز علاقه مندی و رضایت آنها تأثیر مثبت زیادی روی آنها خواهد گذاشت.

۸- هر چیز بسیار مهمی که دارید را در قسمت بالایی صفحه (ATF) قرار دهید

قسمت بالایی صفحه یا ATF مهمترین بخش لندینگ پیج شماست. هیچ موقع عبارات و متن های CTA را در قسمت پایینی صفحه قرار ندهید. مهمترین اطلاعات را در این قسمت قرار دهید چون معمولا اگر بتوانید توجه کاربران را در این قسمت جلب کنید، مابقی آن را هم خواهند دید در غیر این صورت شکست خواهید خورد.

۹- متن خسته کننده نگذارید

یک ویژگی لندینگ پیج خوب که تأثیر زیادی روی موفقیت آن دارد متن آن است. علاوه بر رعایت نکاتی که در مورد ۲ اشاره شدند باید از فونت خوانا، با فاصله گذاری مناسب بین کلمات و خطوط استفاده کنید. هر ۲ یا ۳ خط به سراغ پاراگراف جدید بروید و متن خود را زیاد طولانی نکنید. استفاده از فونت های فانتزی یا غیر متعارف موارد کاربرد بسیار خاصی دارند مثل لندینگ پیج مهدکودک و مشابه آن.

۱۰- ساخت لندینگ پیج خوب و حرفه ای یعنی طراحی برای مخاطبین مختلف

امروزه تمام کسب و کارها علاوه بر وب سایت، در شبکه های اجتماعی مختلف هم فعال هستند. بهترین کار این است که ویژگی های جمعیتی، جغرافیایی و رفتاری کاربران خود را در شبکه های اجتماعی مختلف بررسی کنید و صفحه فرود متناسب با آن را بسازید. با این کار جذابیت کافی حول یک موضوع خاص برای تمامی مخاطبان خود ایجاد کرده اید.

لندینگ پیج اختصاصی برای مخاطبین مختلف

لندینگ پیج اختصاصی برای مخاطبین مختلف

۱۱- طراحی مینیمال داشته باشید

از ویژگی های یک لندینگ پیج خوب این است که هرگونه عامل حواس پرتی حذف شوند. استفاده از تبلیغات مختلف، تصاویر زیاد و اذیت کننده، حتی دادن اطلاعات بیش از حد و خسته کننده هم عامل مزاحم به شمار می روند. طراحی مینیمال به شما این اطمینان را می دهد که بازدید کنندگان تمام متن شما را خواهند خواند و هدف اصلی شما را به خوبی درک خواهند کرد.

۱۲- ریسپانسیو بودن

طراحی موبایل ریسپانسیو یا واکنشگرا برای طراحی سایت عامل تعیین کننده در موفقیت فعالیت های شماست و این مورد شامل حال لندینگ پیج هم می شود و حتی می توان گفت با توجه به هدف ساخت چنین صفحه ای، اهمیت بیشتری هم دارد. حدود ۵۶% فعالیت کاربران از طریق موبایل است پس به راحتی متوجه می شوید که چرا صفحات فرودی که سازگار با موبایل و تبلت نیستند، نرخ مشارکت (Engagement Rate)، نرخ کلیک (Click Through Rate یا CTR) و نرخ تبدیل آنها بیش از ۵۰% کمتر از صفحات مشابه ولی ریسپانسیو است.

۱۳- فرم اطلاعات و تماس مشتری باید خلاصه و مفید باشد

فرم اطلاعات و تماس مشتری که در انتهای لندینگ پیج قرار می دهید نباید طولانی و خسته کننده باشد. یعنی نباید این فرم ها اطلاعات زیادی از کاربران بخواهد چون اغلب کاربران صبر و حوصله زیادی ندارند. پس فرم خود را خلاصه و مفید طراحی کنید تا هم اطلاعات تماس مورد نیاز را جمع آوری کرده و هم از این طریق نرخ تبدیل را افزایش دهید.

۱۴- همیشه موفقیت و اثرگذاری لندینگ پیج طراحی شده را تست کنید

مشابه با طراحی وب سایت، صفحه فرود هم باید پس از طراحی شدن تست شود. معیارها و فاکتورهای مختلف را با کمک ابزارهایی مثل گوگل آنالیتیکس و غیره بررسی کنید. سپس با تغییر برخی موارد، متغیرهای جدید را بررسی کرده و اثرگذاری آنها را بسنجید تا نهایتا به نتیجه مطلوب دست پیدا کنید.

با تست کردن لندینگ پیج متوجه می شوید چه عواملی روی عملکرد ضعیف یا عالی آن نقش دارند

با تست کردن لندینگ پیج متوجه می شوید چه عواملی روی عملکرد ضعیف یا عالی آن نقش دارند

۱۵- اسکن کردن متن راحت و سریع باشد

طبق گفته جیکوب نیلسن (Jakob Nielsen) فقط ۸ ثانیه فرصت دارید تا مفهوم و نیت اصلی مورد نظرتان را به بازدید کننده منتقل کنید. به عبارت دیگر بازدید کننده لندینگ پیج باید بتواند در طی فقط ۸ ثانیه و با نگاهی اجمالی، با کلیات محتوای شما آشنا شود و تصمیم بگیرد که وقت بیشتری بگذارد یا از صفحه شما خارج شود.

۱۶- گزینه به اشتراک گذاری را اضافه کنید

طبق تجربه تیم یاس وب اگر لندینگ پیج شما بتواند نظر مخاطبین را جلب کند، به احتمال بیش از ۷۰% تمایل خواهند داشت آن را با دیگران هم به اشتراک بگذارند پس گزینه به اشتراک گذاری را اضافه کنید. ضمنا آمار و ارقام تعداد دفعاتی که به اشتراک گذاشته شده و بازدید صورت گرفته، مخاطبین را بیشتر ترغیب خواهد کرد. با این کار به سادگی می توانید نرخ کلیک لندینگ پیج را بالاتر ببرید بدون اینکه هزینه اضافه ای بابت تبلیغات بیشتر بپردازید.

۱۷- سرعت لود را افزایش دهید

همانطور که در طراحی سایت وردپرسی به سرعت اهمیت داده می شود، موقع طراحی لندینگ پیج نیز باید به این نکته بسیار مهم توجه گردد. برخلاف نظر برخی افراد به هیچ وجه با بی کیفیت کردن تصاویر یا ویدیوها سرعت لود صفحه فرود را بیشتر نکنید. با ابزارهای مدیریت کش، خرید هاست پرسرعت و حذف موارد اضافه و کدنویسی حرفه ای به راحتی قابل انجام است. لود این صفحات باید کمتر از ۳ ثانیه باشد.

لندینگ پیج باید سرعت بالایی داشته باشد

لندینگ پیج باید سرعت بالایی داشته باشد

۱۸- از پاپ آپ به هیچ وجه استفاده نکنید

پاپ آپ (Pop up) همان کادرهایی که ناگهان وسط صفحه باز می شوند و از شما درخواست عضویت یا کلیک بر روی لینک خاصی را دارند،گفته می شود و برای لندینگ پیج خوب اصلا توصیه نمی شود. پاپ آپ ها کادرها و عبارات تبلیغاتی هستند، صفحه فرود هم دقیقا با همین هدف طراحی می شود. پس با نشان دادن پاپ آپ با موضوع مشابه با صفحه فرود کار اضافه انجام داده اید و مشتری احتمالی خود را از دست می دهید و اگر هم به تبلیغ یا معرفی محصول یا خدمات دیگری بپردازید که ارزش پیشنهادی لندینگ پیج خودتان را از بین برده اید. طبق تجربه تیم حرفه ای یاس وب، پاپ آپ ها نابود کننده صفحات فرود هستند.

جمع بندی

در این مطلب ۱۸ ویژگی یک لندینگ پیج خلاقانه را به همراه تمامی نکات و راهکارهای مهم برای شما بیان کردیم. تیم حرفه ای یاس وب با تکیه بر سابقه فعالیت گسترده با شرکت های مختلف در طول چندین سال فعالیت مستمر، پی به این موضوع برده که در کنار طراحی سایت وردپرس و رعایت تمامی جنبه ها و ویژگی های مهم، طراحی لندینگ پیج نیز به همان اندازه اهمیت دارد و با یکدیگر تکمیل می شوند و روی یکدیگر اثر مثبت دارند.

برای جلب اعتماد شما مشتریان عزیز نمونه لندینگ پیج و نمونه کارهای خود را به همراه رضایت مشتریان قرار داده ایم تا به کیفیت بالای کار پی ببرید. ضمنا می توانید برای برخورداری از کلیه خدمات طراحی وب و طراحی لندینگ پیج از طریق فرم درخواست خدمات سایت اقدام نمایید تا با ارائه مشاوره رایگان و حرفه ای، خدمت رسانی کنیم.

یاسر امینیمشاهده نوشته ها

Avatar for یاسر امینی

یاسر امینی مدیر عامل شرکت طراحان شبکه جهانی یاس (یاس وب) ، کارشناس فناوری اطلاعات، کارشناس سئو ، طراح و برنامه نویس front، مشاور بازاریابی و راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *