آدرس سایت با www یا بدون www ؟ تاثیر کدام در سئو بیشتر است؟

آدرس سایت با www یا بدون www ؟ تاثیر کدام در سئو بیشتر است؟

یک سوال در مورد دامنه، ذهن مدیران سایت ها و سئوکاران را به خود مشغول کرده است که آدرس سایت با www باشد یا بدون www؟ و این دو چه تفاوتی با هم دارند؟ در این مقاله قصد داریم به اهمیت این موضوع بپردازیم و تاثیر آن را در سئو بدانیم.

آشنایی با www و تاریخچه آن

World Wide Web یا به اختصار www یعنی شبکه جهانی وب که معمولاً به عنوان وب نیز شناخته می شود، یک سیستم اطلاعاتی است که در آن اسناد و منابع وب توسط URL ها شناسایی می شوند که به هم پیوند داده شده اند. منابع وب از طریق پروتکل انتقال ابرمتن (HTTP) منتقل می شوند و توسط یک مرورگر وب از طریق کاربران قابل دسترس می باشد و توسط یک نرم افزار به نام وب سرور منتشر می شوند.

به مرور زمان شبکه جهانی وب در بین کاربران بسیار محبوب شد و گوگل نیز به نوعی کنترل آن را در دست خود گرفت. تنها این شبکه در اینترنت وجود ندارد. Mail ،smtp ،pop ،ftp همگی تحت یک زیر دامنه خاص اجرا می شوند. یک واقعیتی وجود دارد و شما تصورش را هم نخواهید کرد، این است که www در ابتدا یک زیر دامنه بود و در اوایل پیدایش وب الزامی بود اما با گذشت زمان دیگر لزومی به وارد کردن www نبود.

وقتی از www.example.com استفاده می کنید بدان معناست که فایل های شما به صورت عمومی در شبکه جهانی وب به اشتراک گذاشته شده است ولی برای مثال وقتی به صورت ftp.example.com استفاده می کنید بدان معناست که فایل های شما در شبکه داخلی وب به اشتراک گذاشته شده است.

مزیت ها و معایب یک سایت همراه با یا بدون www

اینکه شما دارای یک سایت همراه با یا بدون پیشوند باشید میتواند از جهاتی بر روی روند پشتیبانی سایت تاثیر بگذارد اما اجازه دهید برخی از مزایا و معایب این دو موضوع را بررسی کنیم.

وب سایت همراه با www

  • مزایا:

شما با این ویژگی کنترل بیشتری بر روی کوکی ها (cookies) خواهید داشت. در واقع این کوکی ها به همه زیر دامنه های وب سایت شما منتقل خواهند شد. حتی شما این قابلیت را خواهید داشت که کوکی های خود را در دامنه اصلی محدود کنید. اگر یک وبسایت با زیر دامنه های متعددی دارید حتماً بهتر است از url همراه با www استفاده کنید.

مزیت دیگر این است که زیر دامنه های همراه با www انعطاف پذیری بیشتری در ارتباط با DNS دارد. لذا شما می توانید حتی از CDN نیز به روشی بسیار سهل و آسان تر استفاده کنید.

  • معایب:

نمیتوان معایب خاصی را برای آن برشمرد اما این امکان وجود دارد که دامنه های همراه با www روزی کاملا منسوخ شود. چرا که همه افراد زحمت به خود نمی دهند که بخواهند www را تایپ کند. این اظهار نظر توسط یکی از کارکنان شرکت گوگل مبنی بر از رده خارج شدن این قابلیت تایید شده است.

وب سایت بدون www

  • مزایا:

سرعت شما در وارد کردن آدرس یک سایت و بارگذاری آن بیشتر خواهد شد. درست است که تایپ کردن آن چندان کار سختی نیست. اما در دنیای مجازی حتی یک ثانیه هم نباید برای یک کاربر وقت تلف شود. البته اکثر مرورگرها زمانی که شما یک آدرس را تایپ می کنید به صورت اتوماتیک پیشوند www را می آورد که نمی توان دلیل محکمی بر وجود آنها دانست. موضوع بعدی در ارتباط با محدود کردن کوکی ها می باشد. اگر نیازی به این کار ندارید می‌توانید دامنه بدون پیشوند را انتخاب کنید.

  • معایب:

شما نمی توانید ترافیک یک سایت را از یک سرور به سرور دیگر هدایت کنید. در واقع این ویژگی زمانی اهمیت پیدا می‌کند که یک سرور بار ترافیکی بسیار زیادی داشته باشد و شما مجبور باشید که ترافیک را به یک سرور دیگر که از لحاظ ساختاری سالم است منتقل کنید. وب سایت هایی که بدون پیشوند www هستند عملاً این کار ممکن نیست. در واقع این موضوع برای وب سایت هایی صدق می کند که وسعت کاری بسیار بزرگی دارند و دارای چندین زیر دامنه و یا سرورهای متعدد هستند. اما برای وبسایت های کوچک، بودن یا نبودن پیشوند چندان فرق خاصی نمی کند. بنابراین اگر دارای سایت کاری وسیعی هستید پیشنهاد می شود حتماً از پیشوند مذکور استفاده کنید.

آدرس سایت با www یا بدون www ؟

بسیاری از افراد url های دامنه را بدون www تایپ می کنند و اکثر مدیران وب به این موضوع پی برده اند و دامنه سایت خود را بدون www تنظیم می کنند. به خاطر سپردن دامنه های بدون www و تایپ و جستجو آنها ساده تر است و برای دریافت ترافیک مستقیم مناسب است. علاوه بر این www فقط یک پیشوند است که در سالهای اولیه که اینترنت برای اولین بار راه اندازی شد، استفاده می شد و الان وجود آن هیچ ضروررتی ندارد.

شما با وارد کردن نام دامنه به وب سایت مورد نظر دسترسی پیدا می کنید و واقعا هیچ نیازی به استفاده از www به ابتدای نام دامنه نیست و هیچ اهمیتی هم برای کاربران شما ندارد و این کار کاملا سلیقه ای است پس انتخاب با شماست که از آدرس سایت با www استفاده کنید یا بدون www.

آدرس سایت با www یا بدون www ؟ تاثیر کدام در سئو بیشتر است؟

تاثیر کدام آدرس سایت با www یا بدون www برای سئو مناسب است؟

برای اکثر مدیران سایت ها و سئوکارها یک سوال در رابطه وجود دارد که کدام نوع آدرس سایت برای سئو بهتر است. آیا استفاده از هرکدام تاثیر در بهبود سئو دارد یا خیر؟

باید بگویم وقتی صحبت از سئو می شود، استفاده از آدرس سایت با www یا بدون www هیچ کدام تاثیری بر سئو سایت ندارند و هیچ تفاوتی هم نمی کند که از کدام نوع آنها استفاده می کنید. همانطور که بازدکنندگان سایت شما هیچ توجه ای به وجود www نمی کنند، برای گوگل هم هیچ اهمیتی ندارد.

تنها چیزی که مهم است این است که شما باید یکی را انتخاب کنید و به آن پایبند باشید. اگر مدتهاست از www استفاده می کنید سعی کنید تغییر ندهید و با یک نوع url ادامه دهید و در هنگام استفاده از لینک های داخلی و بک لینک ها از همان نوع url استفاده کنید. اگر در ثبت سایت در سرچ کنسول از نوع URL prefix استفاده می کنید هر ۴ مدل دامنه را که در انتهای این مقاله نیز اشاره کردیم، ثبت نمایید و اگر از https و www در دامنه خود استفاده کردید، در سرچ کنسول هم سایت مپ را به همان نوع دامنه اضافه نمایید.

پیشنهاد میشود این مقاله را مطالعه فرمائید : ثبت سایت در ابزار سرچ کنسول گوگل

با این حال دامنه های www دارای مزایای فنی هستند که عملکرد وب سایت را بهبود می بخشد. مخصوصاً برای وب سایت های بزرگ با زیر دامنه و سرورهای متعدد مفید هستند.

یک نکته در ارتباط با آدرس سایت با www یا بدون www وجود دارد که اگر به درستی رعایت نشود می تواند برای سایت شما یک مشکل جدی به لحاظ سئویی ایجاد کند. اگر سایت شما با ۴ نوع url زیر باز شود از نظر گوگل ۴ سایت مختلف هستند که محتوای تکراری بحساب می آید. اگر از دامنه سایت با www استفاده می کنید باید دقت داشته باشید که تمام انواع url های زیر به url اولی یعنی https://www.example.com ریدایرکت یا هدایت شود.

  1. https://www.example.com
  2. https://example.com
  3. http://www.example.com
  4. http://example.com

باید سایر url ها به نوع اصلی آن تغییر مسیر یا ریدایرکت ۳۰۱ شوند که محتوای تکراری ایجاد نشود.

سخن آخر

سایت های بزرگ و معروف جهانی را بررسی کنید. می بینید که اکثر آنها از www استفاده کرده اند. اگر شما نیز وب سایت بزرگی دارید و یا اینکه پیش بینی می کنید وب سایتتان در آینده رشد خواهد کرد، بهتر است آدرس سایت با www باشد. ما نیز از سایت های بزرگ الگو گرفته ایم. در هر صورت شاید در آینده این پیشوند از طرف گوگل منسوخ و حذف شود، چون کاربرد آن فقط در اوایل پیدایش شبکه جهانی وب بود و شاید در آینده هیچ آدرس سایتی با www در سطح اینترنت وجود نداشته باشد.

نکته مهم این است خیلی در این مورد حساس نباشید و کاملا سلیقه ای ست و اینکه اگر یک نوع دامنه را تنظیم کردید حتما تمامی انواع url ها را به url اصلی ریدایرکت کنید تا فقط سایت شما با یک url باز شود.

یاسر امینیمشاهده نوشته ها

Avatar for یاسر امینی

یاسر امینی مدیر عامل شرکت طراحان شبکه جهانی یاس (یاس وب) ، کارشناس فناوری اطلاعات، کارشناس سئو ، طراح و برنامه نویس front، مشاور بازاریابی و راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *