ریدایرکت یا تغییر مسیر چیست؟ انواع ریدایرکت ۳۰۱، ۳۰۲، ۳۰۷، ۴۱۰، ۴۰۴، ۴۵۱

ریدایرکت یا تغییر مسیر چیست؟ انواع ریدایرکت 301، 302، 307، 410، 404، 451

ریدایرکت یا تغییر مسیر (Redirect) روشی است که در آن کاربر و موتورهای جستجو به آدرس اینترنتی یا دامنه دیگری هدایت می شوند تا از سردرگمی نجات پیدا کنند. با انجام این کار به گوگل می فهمانید که برای تجربه کاربران و رضایت آنها اهمیت قائل هستید و هم اینکه این وضعیت دائمی یا موقتی است.

منظور از ریدایرکت (Redirect) یا تغییر مسیر چیست؟

ابتدا به شکلی خیلی ساده و ابتدایی به شما می گوییم که منظور از ریدایرکت چیست؟ به روشی که برای هدایت کاربر یا موتورهای جستجو به آدرس اینترنتی یا دامنه ای متفاوت با نوع اولیه استفاده می گردد، ریدایرکت می گویند. این تغییر مسیر می تواند به سمت دامنه های دیگر هم باشد و لزوما به سمت صفحات سایت همان دامنه نیست.

تغییر مسیر ایجاد شده ممکن است به شکل دائمی یا موقتی باشد. این تغییر مسیرها در دو دسته کلی تغییر مسیر سرور و تغییر مسیر سمت کاربر قرار می گیرند که هر کدام انواع مختلف خاص خود را دارند. گاهی اوقات در برخی مطالب و سایت ها مشاهده می کنید که عمل ریدایرکت را چندان مناسب تلقی نمی کنند و توصیه می کنند که تا حد امکان از این کار جلوگیری کنید.

به عنوان صاحب یک وب سایت و متخصص در زمینه سئو خدمت شما عرض می کنم که در نهایت به دلایل مختلف نیاز به ریدایرکت پیدا خواهید کرد و چنانچه به رضایت کاربر، بهبود سئو سایت، تعمیر و نگهداری سایت خود اهمیت می دهید، یک امر ضروری تلقی خواهد شد.

در ادامه دلایل انجام ریدایرکت یا مواقعی که باید از این تکنیک استفاده کنید را ذکر خواهیم کرد و در نهایت به معرفی انواع آن خواهیم پرداخت. ما را همراهی کنید.

ریدایرکت در مواقع ضروری روی سئو سایت اثر مثبت دارد

ریدایرکت در مواقع ضروری روی سئو سایت اثر مثبت دارد

چه مواقعی باید از ریدایرکت یا تغییر مسیر استفاده کرد؟

ریدایرکت دامنه در برخی مواقع کاملا اجباری است و انجام ندادن آن ضربه زیادی به سئو سایت و رتبه آن خواهد زد. در ادامه به موارد کاربرد و استفاده حتمی از تکنیک تغییر مسیر اشاره می کنیم:

  • حذف کردن مقاله یا صفحه ای از سایت
  • منتقل کردن سایت به یک دامنه جدید
  • حذف کردن WWW در نام دامنه
  • ادغام چند سایت با یکدیگر
  • تغییر دادن سیستم مدیریت محتوا یا CMS
  • تغییر دادن ساختار URL
  • ترکیب کردن محتوای چندین صفحه به درون یک صفحه جدید
  • بروزرسانی یا تغییر محتوای سایت
  • فعالسازی لینک های ثابت در وردپرس
  • تغییر پیدا کردن یا انتقال سایت از HTTP به HTTPS
  • اتمام محصول یا توقف خط تولید یک محصول در سایت شرکت های تولیدی و انتقال صفحه محصول به صفحه محصولات مرتبط

در چنین مواردی اگر به تکنیک ریدایرکت متوسل نشوید، نه تنها سایت شما از لحاظ سئو نمره منفی خواهد گرفت و جایگاه خود را از دست خواهد داد بلکه مشتریان و کاربران خود را نیز از دست می دهید. پس بسته به شرایط، انجام این کار بسیار ضروری و مفید است.

با انواع ریدایرکت آشنا شوید!

ریدایرکت ها انواع مختلفی دارند که آشنا شدن با هر کدام و موارد کاربرد، باعث استفاده بهتر از آنها خواهد شد و در نهایت سئو سایت خود را بهبود خواهید بخشید. در ادامه شما را با انواع رایج و بسیار مهم آن آشنا می کنیم:

ریدایرکت یا تغییر مسیر چیست؟ انواع ریدایرکت 301، 302، 307، 410، 404، 451

ریدایرکت ۳۰۱ (۳۰۱ Redirect) یا دائم

۱- ریدایرکت ۳۰۱ (۳۰۱ Redirect) یا دائم

ریدایرکت ۳۰۱ چیست؟ یکی از رایج ترین، معروف ترین و پرکاربردترین ریدایرکت های دنیای وب سایت به شمار می رود که انتقال آن دائمی است. یعنی اگر در مواقعی که ذکر کردیم نیاز به استفاده از تغییر مسیر داشته باشید و از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده نمایید، صفحه اولیه و کلیه اطلاعات و اعتبار دامنه و همچنین رتبه آن، برای همیشه به صفحه و لینک جدید منتقل می شود و URL قدیمی به هیچ وجه قابل دسترس نخواهد بود پس در ایجاد ریدایرکت ۳۰۱ دقت کنید چون قابل بازگشت نیست.

۳۰۱ Redirect به ربات های موتور جستجوی گوگل می فهماند که صفحه قبلی در دسترس نخواهد بود و نباید آن را ایندکس کند. با این کار کاربران و خزنده های وب با خطای ۴۰۴ (Error 404) مواجه نخواهند شد.

ریدایرکت یا تغییر مسیر چیست؟ انواع ریدایرکت 301، 302، 307، 410، 404، 451

ریدایرکت ۳۰۲ (۳۰۲ Redirect) یا موقت

۲- ریدایرکت ۳۰۲ (۳۰۲ Redirect) یا موقت

تفاوت ریدایرکت ۳۰۱ و ۳۰۲ چیست؟ این نوع تغییر مسیر دقیقا برعکس نوع ۳۰۱ است. یعنی مواقعی که از این تغییر مسیر استفاده می کنید، به موتور جستجوی گوگل می فهمانید که محتوای مدنظر وجود دارد ولی بنا به دلایلی به شکل موقت به آدرس دیگری منتقل شده تا در زمان مناسب دوباره از آدرس قبلی استفاده نمایید. در این مواقع اعتبار دامنه منتقل نمی شود و URL جدید با اعتبار و رتبه گرفتن URL قدیمی تداخل پیدا نخواهد کرد.

مثلا گاهی اوقات سایت شما دچار مشکل فنی می شود و تقریبا به زمان نسبتا زیادی نیاز دارید تا این مشکل را رفع کنید. در عین حال هم دوست ندارید بازدید صفحات محبوب شما کاهش پیدا کند پس به کمک ریدایرکت ۳۰۲ آنها را موقتا به یک آدرس جدید منتقل می کنید.

نکته بسیار مهم: چنانچه استفاده از ۳۰۲ Redirect خیلی طولانی شود، ماهیت و کاربرد خود را از دست داده و موتورهای جستجو مثل ۳۰۱ Redirect با آن برخورد خواهند کرد و اطلاعات دامنه قبلی نشان داده نخواهد شد.

ریدایرکت 307 (307 Redirect)

ریدایرکت ۳۰۷ (۳۰۷ Redirect)

۳- ریدایرکت ۳۰۷ (۳۰۷ Redirect)

نوع دیگری از ریدایرکت های موقت محسوب می شود که پس از عرضه نسخه HTTP 1.1 پا به عرصه گذاشت که در مقایسه با نوع ۳۰۲، موتورهای جستجوی گوگل درک بهتری از آن دارند و معتبرتر است. با توجه به اینکه تغییر مسیر انجام شده موقتی است باید در زمان درست استفاده شود.

این نوع تغییر مسیر هیچ تأثیری روی سئو سایت ندارد. کاربرد آن خیلی مشابه با تغییر مسیر ۳۰۲ است و الگوریتم PageRanK هم در مورد آن کاربردی ندارد چون کار انتقال اعتبار و محتوای URL اولیه به شکل دائمی نیست.

اما متخصصین سئو چندان توصیه نمی کنند که از تغییر مسیر ۳۰۷ استفاده کنید چون فقط با نسخه ۱.۱ از پروتکل HTTP سازگاری دارد و هنوز هم به طور کامل مشخص نشده که موتورهای جستجو چه رفتار و برخوردی با آن دارند.

ریدایرکت 410 (410 Redirect)

ریدایرکت ۴۱۰ (۴۱۰ Redirect)

۴- ریدایرکت ۴۱۰ (۴۱۰ Redirect)

یکی از بزرگترین مشکلاتی که وب سایت های مختلف با آن درگیر هستند خطای ۴۰۴ است که کاربران وقتی با آن روبرو می شوند قطعا سردرگم شده و رضایت آنها کاهش پیدا می کند و نرخ پرش افزایش می یابد. گوگل نیز چنین اتفاقی را نشانه نگهداری و تنظیم کردن بد و ضعیف سایت تلقی کرده و رتبه آن را کاهش خواهد داد.

مواقعی که یک مقاله، محتوا یا صفحه ای از سایت خودتان را حذف کرده باشید ولی هیچ مسیر دیگری برای آن تعیین نکنید تا کاربران یا موتورهای جستجو به صورت اتوماتیک به آن منتقل شوند، چنین خطایی پیش خواهد آمد.

در چنین مواقعی یا می توانید از ریدایرکت ۳۰۱ و یا نوع ۴۱۰ استفاده نمایید. با این کار، کاربران و موتورهای جستجو می فهمند که این صفحه به طور کامل حذف گردیده و نباید به دنبال آن بگردند و باید از صفحه نتایج هم حذف شود.

ریدایرکت 404 (404 Redirect)

ریدایرکت ۴۰۴ (۴۰۴ Redirect)

۵- ریدایرکت ۴۰۴ (۴۰۴ Redirect)

این نوع ریدایرکت ها، کد پاسخ سرور است که به کاربر می فهماند صفحه وب مورد نظری که به دنبال آن می گردید قابل دستیابی نیست و پیدا نمی شود. دلیل این اتفاق یا بخاطر خطا یا اشتباه کاربر در تایپ کردن URL است یا اینکه صفحه وب مورد نظر یک صفحه وب واقعی نیست و وجود خارجی ندارد.

ریدایرکت ۴۰۴ هم برای سایت جنبه مثبت و هم جنبه منفی دارد. جنبه مثبت تغییر مسیرهای ۴۰۴ این است که اگر تعداد این تغییر مسیرهای ۴۰۴ کم تا نرمال باشد، تأثیر منفی روی نتایج سرچ گوگل نخواهد داشت. جنبه منفی و بد ماجرا زمانیست که تعداد این تغییر مسیرهای ۴۰۴ بیشتر از حد نرمال در طی یک بازه زمانی کوتاه گردد. در این صورت تأثیر منفی شدیدی روی رتبه سایت در نتایج سرچ گوگل خواهد گذاشت.

ریدایرکت 451 (451 Redirect)

ریدایرکت ۴۵۱ (۴۵۱ Redirect)

۶- ریدایرکت ۴۵۱ (۴۵۱ Redirect)

گاهی اوقات برخلاف میل خود و به اجبار نسبت به حذف یک مقاله یا صفحه سایت خود اقدام می کنید که دلایل قانونی برای آن وجود دارد، در چنین مواقعی استفاده از ریدایرکت ۴۵۱ بهترین گزینه است.

به عنوان مثال گاهی اوقات گوگل از مدیر یک وب سایت می خواهد تا در محتوای یکی از صفحات خود تجدید نظر کرده و یا آن را حذف کند. یا به عنوان مثال به دلیل دستور مجامع قانونی مجبور می شوید، آدرس URL صفحه ای از وب سایتی که دانلود غیر قانونی یک سریال را قرار داده اید یا موارد کپی رایت را رعایت نکرده اید، حذف نمایید.

در چنین مواقعی بهترین راهکار استفاده از ریدایرکت ۴۵۱ است. با این نوع تغییر مسیر به گوگل می فهمانید که محتوای قبلی به دلایل قانونی حذف شده و شما هیچ دخالتی در آن نداشته اید و امکان مشاهده مجدد آن وجود ندارد. در این مواقع گوگل متوجه می شود که محتویات وب سایت با قوانین حاکم بر آن کشور تناقض داشته و دیگر امکان دسترسی به آن وجود نخواهد داشت.

در مواردی که وب سایت شما گزارش شده و متهم به نقض مسائل کپی رایت گردیده، گوگل آدرس سایت مربوطه را حذف خواهد کرد و از طریق گوگل سرچ کنسول به مدیر سایت اطلاع خواهد داد. در این مواقع بهترین کار این است که با ریدایرکت ۴۵۱ مشکل پیش آمده را رفع کنید یا اینکه کلا آدرس مربوطه را حذف نمایید.

دوره جامع آموزش گوگل سرچ کنسول

چطور روند ریدایرکت صفحات وب سایت را مدیریت کنیم؟

به عنوان مدیر وب سایت می توانید از طریق سرور یا سایر ابزارها، وضعیت صفحات وب سایت خود را با تغییر مسیر کنترل و تنظیم کنید. اما برخی مواقع استفاده از افزونه های کاربردی و بسیار معروف، روند کار را خیلی سریعتر و راحتتر می کند.

بهترین افزونه برای مدیریت تغییر مسیرها، افزونه یواست سئو Yoast SEO Premium است. این افزونه به محض اینکه صفحه ای حذف یا منتقل شود، به شما پیام می دهد که باید چطور با آن برخورد شود و کدام تغییر مسیر را انتخاب می کنید؟ با این قابلیت هیچ موقع نگران این موضوع نخواهید بود که در صورت پاک شدن یک صفحه یا محتوای سایت و یا تغییر URL و دامنه، فراموش کنید که از تغییر مسیر درست استفاده نمایید.

جهت دانلود افزونه فوق بر روی لینک دانلود نسخه پریمیوم افزونه یواست سئو کلیک کنید.

خدمات سئو سایت یاس وب یکی از بهترین گزینه ها با صرف هزینه معقول

خدمات سئو یاس وب برای کمک به صاحبان کسب و کارهایی ست که قصد دارند فعالیت حرفه ای داشته باشند و با صرف هزینه های معقول نتایج بسیار خوبی کسب نمایند. یاس وب با چندین سال سابقه فعالیت درخشان و ارائه کلیه خدمات سئو سایت، به بهترین گزینه برای مشتریان تبدیل شده است.

ما در یاس وب تیمی متشکل از بخش های مختلف هستیم تا بتوانیم مشکلات شما را از طریق ارجاع سریع به بخش مربوطه در اسرع وقت رفع نماییم. برای انتخاب نوع خدمات نیز پکیج های مختلف در نظر گرفته شده تا همه افراد بتوانند برحسب میزان بودجه خود از این خدمات بی نظیر استفاده نمایند.

چنانچه در مورد خدمات سئو سایت یاس وب سؤال یا ابهامی دارید می توانید با پر کردن فرم مربوطه در داخل سایت، درخواست خود را ارسال نمایید تا همکاران و کارشناسان متخصص ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

یاسر امینیمشاهده نوشته ها

Avatar for یاسر امینی

یاسر امینی مدیر عامل شرکت طراحان شبکه جهانی یاس (یاس وب) ، کارشناس فناوری اطلاعات، کارشناس سئو ، طراح و برنامه نویس front، مشاور بازاریابی و راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *