۹ نکته ساده که به شما در نوشتن عنوان مقاله جذاب کمک می کند

9 نکته ساده که به شما در نوشتن عنوان مقاله جذاب کمک می کند

نوشتن عنوان مقاله جذاب یکی از استراتژی های مهم در تولید محتوا می باشد و می توانند باعث افزایش یا کاهش ترافیک سایت شما شوند و در بعضی موارد می توان گفت عنوان مقاله از خود محتوای مقاله هم مهم تر است. وقتی شروع به تولید محتوا می کنید این را بدانید که باید مخاطبان خود را جذب کنید و همچنین برای آنان نیز ارزش قائل شوید. وقتی برای محتوای سایت خود یک عنوان مقاله جذاب می نویسید فکر کنید که اگر خودتان بودید آیا بر روی این عنوان مقاله کلیک می کردید یا خیر؟

یک عنوان مقاله می تواند باعث شکست یا موفقیت در استراتژی محتوا باشد. همانطور که می دانید عنوان مقاله در نتایج گوگل دیده می شود و اگر به قدری جذاب و ترغیب کننده باشد، حتی اگر در رتبه های پایانی صفحه اول گوگل باشد هم باعث می شود کاربران زیادی روی آن کلیک کنند. پس قبل از اینکه هزینه و انرژی زیادی برای ارتقای رتبه کلمات کلیدی در گوگل کنید، سعی کنید ابتدا یک عنوان مقاله جذاب برای محتوای خود بنویسید.

۱- عنوان مقاله را کوتاه، ساده و دقیق بنویسید

کاربران با خواندن عنوان مقاله شما می فهمند که محتوای شما در مورد چه موضوعی است. با کلمات بازی نکنید. دقیقاَ بروید سر اصل مطلب و در یک عبارت یا جمله کوتاه، کل محتوا را توصیف کنید. برخی افراد جملات خیلی جذاب در عناوین مقاله خود استفاده می کنند اما موضوع عنوان مقاله ربطی به خود محتوا ندارد. اینکار شاید باعث شود کاربر بر روی لینک کلیک کند اما اگر در هنگام مطالعه محتوا، متوجه این موضوع شد بلافاصله سایت شما را ترک می کند و این عمل باعث افزایش نرخ پرش و افت سئو سایت خواهد شد.

پس عنوان مقاله جذاب باید پاسخ سوالات کاربر باشد و برای کاربر مفید باشد طوری با رضایت، از سایت شما خارج شود و اگر در آینده لینک شما را در نتایج گوگل مشاهده کرد بلافاصله وارد سایت شما شود. با عناوین هرچند جذاب، اما فریبنده و تبلیغاتی، کاربر خود را گول نزنید. صداقت داشته باشید و دقیقا به موضوع محتوای خود اشاره کنید.

9 نکته ساده که به شما در نوشتن عنوان مقاله جذاب کمک می کند

۲- یک موضوع هیجان انگیز بنویسید (موضوعی که مخاطبان به آن اهمیت می دهند)

معمولا افراد به طور جدی به اخبار شرکت ها اهمیت نمی دهند. مردم به موضوعاتی اهمیت می دهند که برایشان مهم است. عنوان مقاله را طوری بنویسید که مخاطبان فکر کنند با خواندن آن زندگیشان متحول می شوند. برخی سایت های شرکتی اخبار جدید و دائمی ندارند. بنابراین از مقالات و اخبار قدیمی سایت استفاده کنید و آنها را با موضوعات و شیوه جدیدی بنویسید. برای معرفی محصولات و خدمات خود، می توانید ویژگی ها و تخفیف های جدیدی را معرفی کنید یا راه هایی که کاربر را جذب محصول یا خدمات کند.

۳- استفاده از طرح سوال در عنوان مقاله

معمولا وقتی کاربری بر روی عنوان یک مقاله کلیک می کند، دنبال رفع یک مشکل یا پاسخ یک سوال است. طرح یک سوال یکی از جذاب ترین نوع عناوین در مقاله می باشد که مخاطبان بسیاری دارد. سوالی که برای عنوان خود مطرح می کنید، سعی کنید برای کاربر اهمیت داشته باشد طوری که با خواندن مقاله به پاسخ سوال خود برسد. سوالاتی که در عناوین مقاله مطرح می شود معمولا با کلمات : چگونه؟ چرا؟ آیا؟ چطور؟ کدام؟ و … شروع می شود.

می توانید موضوع مرتبط خود را در گوگل سرچ کنید و از عناوین سایر سایت ها ایده بگیرید اما هیچوقت عناوین آنها را کپی نکنید چراکه عناوین کپی برای کاربر هیچ جذابیتی ندارد. یک عنوان سوالی جذاب و خاص بنویسید که منحصر به فرد باشد. بعد از نوشتن عنوان مقاله خود حتما آن را در گوگل سرچ کنید و ببینید آیا کس دیگری چنین عنوانی نوشته است یا خیر؟ اگر اینطور بود، عنوان خود را تغییر دهید.

9 نکته ساده که به شما در نوشتن عنوان مقاله جذاب کمک می کند

۴- عنوان مقاله جذاب با موضوعات آموزشی

اکثر مردم وقتی عباراتی در گوگل سرچ می کنند، دنبال آموزش و یادگیری هستند و علاقه دارند چیزهای زیادی از طریق سرچ در گوگل یاد بگیرند. اگر یک سایت آموزشی هستید، برخی از مقالات خود را با موضوعات آموزشی بنویسید. از این طریق مطمئن باشید کاربران زیادی جذب خواهید کرد و در ارائه آموزش هیچ وقت بخیل نباشید و بهترین ترفندها را هم که در حوزه کاری خود بلد هستید را با مردم به اشتراک بگذارید. در عنوان مقاله به خواننده بگویید که با مطالعه این مقاله چه چیزی یاد می گیرد.

در انتخاب کردن موضوع مقاله خود باید تمام انواع قشرهای مردم را در نظر بگیرید. برخی مردم دنبال خرید محصول هستند، برخی دنبال استفاده از خدمات هستند، برخی دنبال محصولات رایگان هستند، برخی دنبال یادگیری و تحقیق هستند. پس از مقالات آموزشی نیز در سایت خود استفاده کنید. عباراتی که می توانند در این حوزه برای خوانندگان جذاب باشد شامل : آموزش، آموزش گام به گام، آموزش تصویری، آموزش ویدیویی، چطور می توان؟ و از این قبیل. عنوان مقاله جذاب آموزشی بهتر است با این عبارات گفته شده شروع شود.

۵- یک عنوان مقاله ارزشمند بنویسید

فضای اینترنت پر از اطلاعات است و مردم دنبال اطلاعات مفید و با ارزش هستند. آنها دنبال سایتها و منابعی هستند که کامل، مفید و با ارزش باشد و در حین حال نیز سریع به خواسته های خود برسند. قطعا شما در کسب و کار خود متخصص هستید و حرفی برای گفتن دارید. پس این ارزش را در محتوا و در عناوین مقالات خود به کاربر بیان کنید. در حوزه کاری خود در گوگل بهترین عناوین مقاله را مطالعه کنید و یک عنوان بهتر و جذابتر از تمام آنها بنویسید. طوری که خواننده با خواندن عنوان پی ببرد این قطعا یک مقاله کامل و ارزشمند است. در حوزه کاری خود در بین رقبا از بهترین ها باشید. ۱ مقاله ارزشمند در ماه بهتر از ۱۰ مقاله کم ارزش می باشد.

9 نکته ساده که به شما در نوشتن عنوان مقاله جذاب کمک می کند

۶- در عناوین مقاله خود از اعداد و نمادها استفاده کنید

حتما در برخی از عناوین مقالات مشاهده کردید که با اعداد شروع شده اند. مثلا ۷ روش کاربردی… ، ۵ تکنیک جهت… و از این قبیل. استفاده از اعداد در جذابیت عنوان مقاله بسیار کمک می کند و باعث افزایش فوق العاده نرخ کلیک خواهد شد. عبارت “۷ روش کاربردی” نسبت به عبارت “روش های کاربردی” برای کاربر جذابیت بیشتری دارد. می توانید اعداد را در ابتدای عنوان مقاله استفاده کنید یا در انتهای عنوان در داخل پرانتز قرار دهید. برای تنوع عناوین مقاله از هر دو روش استفاده کنید. به عنوان مثال : روشهای افزایش ترافیک سایت (۸ روش کاربری)

۷- عناوین مقالات قدیمی خود را بروز کنید

به مقالات قدیمی خود سر بزنید و عناوین مقالات را جهت بهتر شدن ویرایش کنید. اگر مقالات زیادی دارید می توانید هفته ای ۱ ساعت به ویرایش عناوین مقالات قدیمی اختصاص دهید. برای هر عنوان حداقل ۱۰ دقیقه وقت صرف کنید سپس در ماه می توانید حدود ۲۵ مقاله بروز کنید. این کار را یکباره انجام ندهید و در فاصله زمانی مدت دار انجام دهید چراکه باعث ارتقای سئو و افزایش ترافیک سایت خواهد شد. اما در عین حال که محتوای جدید تولید می کنید حتما فرایند عنوان مقاله جذاب را در محتواهای جدید خود نیز رعایت کنید.

۸- از صفت های احساسی برای عنوان مقاله خود استفاده کنید

در این قسمت چند نمونه صفت های احساسی نام برده شده است :

  1. بدن دردسر
  2. رایگان
  3. سرگرم کننده
  4. باورنکردنی
  5. ضروری است
  6. کامل
  7. عجیب و…

پیشنهاد میشود این مقاله را مطالعه فرمائید : محتوای همیشه سبز چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

9- از ابزار blog title generator برای ایجاد عنوان مقاله جذاب استفاده کنید

۹- از ابزار blog title generator برای ایجاد عنوان مقاله جذاب استفاده کنید

در این روش ما ابزاری معرفی می کنیم که با استفاده از آنها می توانید عناوین فوق العاده جذاب برای مقالات خود بنویسید. البته به زبان انگلیسی است اما می توانید بعد از نهایی کردن عنوان، آنرا به فارسی ترجمه کنید.

Impact یک ابزار خیلی جالب است که موضوعات و جملات متنوعی برای عناوین دارد می توانید از آن ایده بگیرید. تصویر زیر را مشاهده نمایید. در سمت راست عبارت blog about…  یک دکمه رفرش وجود دارد که با استفاده از آن می توانید موضوع مقاله خود را مشخص کنید. در پایین آن یک عنوان با جای خالی (خط تیره) نمایش داده شده که شما باید جای خالی را با یک عبارت پر کنید و با دکمه رفرش پایین آن نیز جملات تغییر می کنند و با دکمه قلب هم می توانید جمله را در دفترچه پایین آن ذخیره کنید.

نتیجه گیری

عنوان مقاله تاثیر زیادی بر نرخ کلیک سایت دارد. هرچه عنوان مقاله خاص تر و جذاب تر باشد، کاربران زیادی را ترغیب به کلیک روی آن می کند. یک محتوا هر چقدر هم ارزشمند باشد وقتی دارای عنوان خوب و جذابی نباشد با شکست مواجعه خواهد شد. در بسیاری از موارد عنوان مقاله از خود مقاله ارزشمند تر است. پس بهتر است مدتی را صرف نوشتن یک عنوان مقاله جذاب نمایید. ابزارهای که در این مقاله معرفی شد به شما کمک خواهد کرد تا ایده های نابی از عنوان مقاله جذاب بدست بیاورد.

یاسر امینیمشاهده نوشته ها

Avatar for یاسر امینی

یاسر امینی مدیر عامل شرکت طراحان شبکه جهانی یاس (یاس وب) ، کارشناس فناوری اطلاعات، کارشناس سئو ، طراح و برنامه نویس front، مشاور بازاریابی و راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *