چگونه می توان از طریق کاهش نرخ پرش، بازدید سایت را افزایش داد؟

چگونه می توان از طریق کاهش نرخ پرش بازدید سایت را افزایش داد؟

آیا دوست دارید بازدید سایت خود را افزایش دهید و در مقابل نرخ پرش کاربران را نیز کاهش دهید؟

قطعاً زمانی که کاربران برای مدت زمان بیشتری در سایت شما می مانند و کلیه ی صفحات و لینک های موجود را مشاهده می کنند و همچنین در کنار خرید و اعمال نظر خود، به دنبال کردن شما در شبکه های اجتماعی می پردازند، مایه ی شوربختی و مسرت روحیه ی تیم پشتیبانی سایت شما خواهد بود.

در این مقاله، از طریق بکارگیری روش هایی کاملاً اصولی و اثبات شده نشان خواهیم داد که چگونه می توانید کاربران مراجعه کننده به سایت خود را افزایش و در مقابل به واسطه ی اعمال برخی تکنیک های منحصر به فرد در وردپرس، نرخ پرش کاربران را کاهش دهید.

معنا و مفهوم نرخ پرش در سایت

اصطلاح نرخ پرش (Bounce Rate) بیان کننده ی مجموعه کاربرانی است که در یک بازه ی زمانی مشخص وارد سایت شما می شوند و بدون آنکه وارد بخش ها و زیر گروه های دیگر سایت شوند و از آن ها بازدید کنند، در همان مراحل ابتدائی بلافاصله از سایت خارج می شوند. در واقع با افزایش نرخ پرش اینگونه استنباط می شود که سایت شما هیچگونه جذابیتی برای نگه داشتن کاربران متعدد ندارد.

یک کاربر یا بازدید کننده می تواند از طریق اعمال برخی اقدامات ذیل از سایت شما خارج و یا اصطلاحاً پرش کند:

  • می تواند پس از ورود اولیه سریعاً روی دکمه ی back کلیک کند و از سایت شما خارج شود.
  • می تواند در همان زمان ورود یک URL جدید را در قسمت Search وارد کند.
  • با دیدن عدم جذابیت در ساختار سایت، کاربر بلافاصله Tab یا پنجره ی سایت شما را ببندد.
  • و یا اینکه از طریق مواجه شدن با the season time out که یکی از ارورهای هاستینگ است از سایت خارج شود.

مردم دائماً در حال جستجوی سایت های مختلف هستند و از این طریق ممکن است در برخی سایت ها زمان کم تری را جهت مطالعه ی منابع آن صرف کنند. اما این نکته را همواره به یاد داشته باشید که تفاوت های بسیاری بین نرخ پرش خوب و بد وجود دارد که نشان می دهد با وجود پرش هر چند اندک کاربران که گویای تفاوت سلایق در بازدیدکنندگان است. اما باز هم مجموعه های مطرح جنبه ی مثبت آن را می بینند که چرا این نرخ پرش برای سایت ما رخ داده و چگونه باید آن را رفع کرد.

نرخ پرش خوب نشان می دهد که برخی کاربران آنچه را که به دنبال آن بوده اند را در حد انتظار در سایت شما یافته اند و در مجموع تجربه ی حضور خوبی را در محیط سایت داشته اند. اما نرخ پرش بد هیچگونه نقطه ی مثبتی ندارد به طوریکه که کاربر بدون حتی کوچکترین حضور فعال در سایت، سریعاً از آن خارج می شود.

منظور از نرخ پرش خوب چیست؟

منظور از نرخ پرش خوب چیست؟

نرخ پرش خوب نسبت به نوع فعالیت و محتوای وب سایت شما جنبه های مختلفی را در بر می گیرد. لذا یکسری قوانین کلی وجود دارد که شما می توانید با مقایسه ی آن ها روند روبه رشد یا سقوط انواع سایت های خود را ارزیابی کنید.

  • اگر نرخ پرش بیش از ۸۰ درصد باشد یعنی بازدید سایت شما در سطح بسیار بدی قرار دارد.
  • اگر این نرخ بین ۷۰ تا ۸۰ درصد باشد به معنای ضعیف بودن بازدید سایت قلمداد می شود.
  • بین ۵۰ تا ۷۰ درصد تقریباً خوب تلقی می شود.
  • اگر نرخ پرش در سایت شما بین ۳۰ تا ۵۰ درصد باشد تقریباً می توان گفت روند بسیار عالی را در گسترش مجموعه ی خود در پیش گرفته اید که نتیجه ی آن افزایش تعداد کاربران مراجعه‌کننده به سایت شما می باشد.
  • اما اگر این نرخ به کم تر از ۲۰ درصد رسید احتمال آن وجود دارد که با یک خطای ردیابی یا tracking error مواجه شده باشید که تشخیص صحت این موضوع نیاز به بررسی های بیش تری دارد.

افزایش نرخ پرش می تواند دلایل بسیار زیادی داشته باشد که هر کدام از طریق به کارگیری مجموعه‌ای از تکنیک های خاص قابل حل و فصل هستند. این دلایل شامل موارد ذیل می باشد.

  • اینکه سایت شما از لحاظ بارگیری محتوا خیلی آهسته باشد.
  • ساختار و چارچوب سایت به گونه ای است که کاربر به سختی مرور مطالب موجود را انجام می دهد.
  • از لحاظ طراحی و چینش المان های متعدد سایت عملکرد ضعیفی را داشته باشید.
  • و مورد آخر اینکه کاربر نتواند از لحاظ ذهنی و جلوه های بصری ارتباط خوبی را با سایت برقرار کند

با این اوصاف شما می توانید از طریق اعمال مجموعه‌ای از ترفندهای بسیار کاربردی در وردپرس سایت که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت، نرخ رشد پرش را کاهش و به دنبال آن بازدیدکنندگان سایت خود را به صورت تصاعدی افزایش دهید.

برای پیگیری روند افزایش کاربران سایت از چه نقطه ای باید شروع کنیم؟

قبل از شروع فرآیند افزایش تعداد کاربران، باید از میزان نرخ پرش سایت خود و همچنین تعداد متوسط بازدیدکنندگانی که در یک دوره زمانی مشخص وارد سایت شما می شوند را مورد ارزیابی قرار دهید.

برای انجام این کار ما استفاده از Google Analytics همراه با پلاگین MonsterInsights را توصیه می کنیم. این روش بهترین گزینه جهت تجزیه و تحلیل سایت در زمینه ی وردپرس است که هم اکنون در سراسر جهان بیش از ۳ میلیون وب سایت از این ترفند استفاده می کنند.

در این روش شما به راحتی می توانید کلیه ی اطلاعات مرتبط با ترافیک ورود کاربران یا بازدیدکنندگان را در محیط و فضای وردپرسی خود مشاهده کنید. زمانی که روند گسترش سایت خود را طبق این اطلاعات بدست آمده جلو می برید به مرور شاهد نوسان صعودی این اعداد و ارقام مبتنی بر ترافیک کاربران خواهید شد.

کاهش نرخ پرش در Google Analytics

۱- سرعت سایت خود را از طریق اعمال برخی تکنیک های وردپرس افزایش دهید

اگر در سایت خود نرخ پرش بسیار بالایی دارید احتمالاً تصور می کنید که مقصر اصلی نوع محتوای سایت یا چارچوب طراحی وب سایت شماست. اما این احتمال وجود دارد که کلیه ی کاربران قبل از آنکه بتوانند وارد سایت شوند سریعاً تب مرتبط با سایت را ببندند. به عنوان یک قاعده ی کلی اگر وب سایت شما ظرف مدت حداکثر ۲ ثانیه بارگذاری نشود قطعاً کاربران، بیش تر از این زمان، بعید است که منتظر بمانند تا سایت به طور کامل لود شود. این حالت هم برای کاربران بازدیدکننده ای که از طریق گوشی موبایل قصد ورود به سایت را دارند و هم برای کاربران دسکتاپ به یک اندازه صدق می کند.

افزایش سرعت سایت وردپرس، بازدهی مجموعه ی شما را به طور چشمگیری افزایش می دهد و با افزایش تعداد بازدیدهای صفحه قطعاً به رتبه بندی سئو وردپرس کمک شایانی می کند. با اجرای تست سرعت سایت می توانید عملکرد مثبت یا منفی سایت خود را مشاهده کنید.

سرعت سایت خود را از طریق اعمال برخی تکنیک های وردپرس افزایش دهید

پس از اطلاع از چگونگی عملکرد سایت خود می توانید همراه با اطلاعات گسترده تری سایت وردپرسی خود را آغاز کنید. با این حال روش های متعدد دیگری نیز جهت تسریع عملکرد سایت های وردپرس وجود دارد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت. برای بیش تر وب سایت ها آنچه که منجر به کاهش سرعت سایت می شود اغلب هاست وردپرس یا تنظیمات ناصحیح کش وردپرس می باشد.

۲- منوهای مرتبط با Navigation سایت را بهبود ببخشید

منوی navigation یکی از اصولی ترین متدهای و روش های موجود است که از طریق آن کلیه کاربران و بازدیدکنندگان به نوعی می توانند مسیریابی صحیح خود را در داخل سایت شما انجام دهند. مدیران وب سایت باید بخشی از تمرکز خود را روی این موضوع معطوف کنند چرا که داشتن یک منوی Navigation پیچیده می تواند سبب افزایش نرخ پرش سایت شما شوند. این منو باید به گونه ای باشد که کلیه کاربران در سریع ترین زمان بتوانند به آنچه که می خواهند دست پیدا کنند.

به طور کلی اکثر سایت های معتبر جهت سازماندهی و شکل دهی چندین هزار پست و محتوای خود از منوهای drop down navigation استفاده می کنند. زیرا وقتی که سایت ما یکسری محتواهای سنگین را در خود دارد قطعاً به مجموعه‌ای از روش های منطقی جهت مرتب سازی آن ها احتیاج داریم. سیستم وردپرس به گونه ای است که دسترسی به کلیه منوها و زیر منوهای موجود در سایت را سهل و آسان می کند.

۳- لینک های داخلی خود را در سایت گسترش دهید

می توانید محتواهای موجود در سایت خود را از طریق لینک های داخلی (internal link) به یکدیگر مرتبط سازید. این اقدام نه تنها تأثیر مثبتی روی سئو سایت دارد بلکه یکی از ایده آل ترین روش ها جهت کاهش نرخ پرش سایت می باشد. لینک داخلی فرآیندی است که در آن بخش های مختلف سایت شما را از لحاظ محتوایی از یک صفحه به صفحه ی دیگر مرتبط می سازد. لینک های داخلی المان هایی هستند که می توانند سایت شما را از لحاظ بازدید محتوایی تقویت کنند. برای انجام این کار به راحتی می توانید از بخش WordPress content editor لینک های داخلی خود را اعمال کنید.

لینک های داخلی خود را در سایت گسترش دهید

توجه: بسیاری از آپشن های اضافی که در اسکرین شات های موجود در سایت مشاهده می کنید همگی توسط پلاگین All in One SEO در وردپرس اعمال شده اند. لذا همواره توصیه می کنیم جهت بهبود رتبه بندی SEO خود از AIOSEO استفاده کنید.

۴- بخش جستجوی داخلی را در سایت اضافه کنید

جستجوی داخلی (internal search) این امکان را برای کاربران فراهم می کند تا مانند سایت گوگل به جستجوی محتواهای مورد نظر خود بپردازند. بیش تر اوقات قبل از آنکه کاربران قصد ترک سایت شما را داشته باشند از بخش search bar به دنبال محتوای دلخواه خود خواهند بود.

بخش جستجوی داخلی را در سایت اضافه کنید

وردپرس به طور پیش فرض یک ویجت مبتنی بر search را در خود دارد اما ممکن است در این بخش محدودیت هایی را در خود داشته باشد. لذا ما توصیه می کنیم به جهت آنکه کاربران بتوانند تجربه ی خوبی نسبت به اعمال جستجوهای متعدد در سایت شما داشته باشند، حتماً از یک WordPress search plugin استفاده کنید.

۵- لینک های خارجی را در یک تب جدید اعمال کنید

برقراری یک نوع ارتباط سازنده با دیگر وب سایت های موجود به شما کمک می کنند تا محتواهای خود را با ارزش تر کنید. لذا External link نیز یکی از بخش هایی است که می تواند بازدید سایت شما را افزایش دهد. جهت انجام این فرآیند می توانید لینک های خارجی خود را در یک new tap یا پنجره ی جدید اعمال کنید تا وقتی کاربر روی آن کلیک کرد علیرغم مطالعه ی آن محتوای بیرونی، هم چنان در سایت شما باقی بماند.

لینک های خارجی را در یک تب جدید اعمال کنید

۶-استفاده از محتواهای محبوب و پر طرفدار

یکی از دلایلی که سبب می شود کاربران پس از خواندن یک مطلب بلافاصله سایت شما را ترک کنند این است که محتوای شما چندان جالب نیست بلکه محبوبیت آنچنانی هم در میان عموم مردم ندارد. لذا اگر خواننده احساس کند که مطالب موجود در سایت هیچ تأثیری در افزایش بار اطلاعاتی او ندارد سریعاً به منابع موجود در دیگر سایت ها مراجعه می کند.

پیشنهاد میشود این مقاله را مطالعه فرمائید : تولید محتوای خوب چه ویژگی هایی دارد؟

یک روش آسان برای برطرف کردن این موضوع اضافه کردن محتواهایی با موضوعاتی چالش برانگیز و پر مخاطب است. با انتخاب این گونه مطالب می توانید کاربر را به ادامه خواندن مطالب خود تشویق کنید و از طرفی آن ها را مجاب کنید که در سایت شما بمانند.

استفاده از محتواهای محبوب و پر طرفدار

۷- محتوای خود را به شکلی خوانا سئو کنید

محتواهای موجود در سایت خود را از لحاظ دستوری بررسی کنید تا همه قواعد و اصول نوشتاری در آن رعایت شده باشد. کلیه ی متون باید قابل فهم و درک باشند چرا که اگر خواننده نتواند ارتباط درستی با محتوا برقرار کند به خواندن خود ادامه نخواهد داد. در مرحله ی اول اطمینان حاصل کنید که کلیه ی محتواهای موجود در همه دستگاه‌ها، چه موبایل و یا کامپیوتر قابل خواندن هستند.

اگر کاربران برای دیدن محتواهای شما در گوشی موبایل مجبور به بزرگنمایی یا کوچک نمایی متون هستند، قدری در انتخاب فونت نوشتاری خود دقت کنید تا یک گزینه ی استاندارد را انتخاب کنید.

مورد دوم لازم است که شما محتوای خود را به بهترین شکل ممکن قالب بندی کنید. اکثر کاربران دوست دارند تا به جای خواندن سطر به سطر متون ، سریعاً آن ها را skim (مطالعه ی سطحی) کنند.

پیشنهاد میشود این مقاله را مطالعه فرمائید : ۳۲ نکته مهم که برای تولید محتوای سئو شده باید رعایت کنید! 

چندین روش اساسی وجود دارد که با استفاده از آن ها می توانید محتواها و مقالات خود را به شکلی صحیح برای وب سایت خود قالب بندی کنید.

  • سعی کنید سبک نوشتاری خود را روان و سلیس و بدور از جملات سنگین انتخاب کنید.
  • پاراگراف های خود را ۳ یا ۴ خط انتخاب کنید.
  • می توانید از جایگذاری فیلم ها و تصاویر جهت درک بهتر مفاهیم مقاله استفاده کنید.
  • در صورت امکان جهت تفهیم بهتر از لینک دهی متعدد استفاده کنید تا کاربر بتواند یک تسلط همه جانبه بر مقاله ی شما داشته باشد.

۸- محیط سایت خود را برای دستگاه موبایل بهینه سازی کنید

طبق آمار می توان گفت که بیش از نیمی از ترافیک بازدید کاربران از طریق دستگاه های تلفن همراه اتفاق می افتد. لذا بخشی از تمرکز خود را جهت بهینه سازی سایت برای استفاده آسان در تلفن همراه قرار دهید چرا که با این ویژگی بازدیدکنندگان تجربه ی خوبی را با حضور در سایت شما خواهند داشت. البته یکی از دلایل افزایش نرخ پرش نیز عدم بهینه سازی سایت برای گوشی موبایل است.

بهترین روش برای آنکه بدانید آیا سایت شما برای تلفن همراه بهینه سازی شده است یا خیر می توانید از  Google-Mobile-Friendly Test استفاده کنید.

محیط سایت خود را برای دستگاه موبایل بهینه سازی کنید

تنها کاری که در این زمینه لازم است انجام دهید باید URL خود را در بخش مورد نظر وارد کنید و بعد از آن یک گزارش کاملی را دریافت خواهید کرد که نشان می دهد از چه طریقی می توانید روند بهینه سازی سایت خود را در پیش بگیرید.

ساده ترین روش جهت اطمینان از بهینه سازی سایت خود برای دستگاه موبایل ، انتخاب یک تم وردپرس واکنشگرا (responsive wordpress theme) است. با این حال یک قالب وردپرس واکنشگرا به طور کاملاً اتوماتیک با سایز صفحه ی دستگاه کاربر شما تنظیم می شود. با انجام این اقدامات می توانید در هر دو صفحه ی موبایل و دسکتاپ به وضوع سایت خود را به نمایش گذارید.

با استفاده از این قالب های واکنشگرا کلیه ی فرآیندهای بهینه سازی برای تلفن همراه قابل اجرا خواهند بود. تنها کاری که لازم است شما انجام دهید درواقع نصب و راه اندازی theme یا قالب است. پس از آن سایت شما برای انواع دستگاه موبایل بهینه خواهد شد.

۹- از افزونه های popups به روش صحیح استفاده کنید

فعال کردن قابلیت Popups می تواند روشی عالی جهت ارتقاء لیست ایمیل شما باشند. اما اگر به شکل غیر اصولی استفاده شوند می تواند تاثیر منفی روی تجربه ی کاربری شما داشته باشد. احتمالاً این اتفاق برای شما افتاده است که زمانی وارد یک وب سایت شده اید و قصد خواندن یک مطلب را داشته اید با مجموعه‌ای از popups های مختلف بمباران شده اید. اگر قدری هوشمندانه عمل کنید می توانید این قابلیت را زمانی فعال کنید که کاربر قصد خروج از سایت شما را دارد.

ساده ترین روش جهت انجام این پروسه؛ استفاده از OptinMonster است. این نرم افزار بهترین گزینه جهت تولید افزونه های هدایتگر است که تاکنون بالغ بر ۱.۲ میلیون وب سایت از آن استفاده می کنند.

زمانی که کاربران قصد خارج شدن از سایت شما را دارند می توانید از تکنولوژی Exit-Intent® جهت نمایش popups استفاده کنید. و با این روش ارتباط بیش تری را با بازدیدکنندگان خود برقرار کنید.

از افزونه های popups به روش صحیح استفاده کنید

۱۰- صفحه ۴۰۴ اختصاصی را در سایت خود اعمال کنید

۴۰۴ page صفحه ای است که برخی کاربران از طریق یکسری لینک های نامعتبر (invalid link) وارد سایت شما می شوند. این صفحه به صورت مستقل در سایت شما ایجاد نمی شود بلکه بیشتر به صورت پیغامی عمل می کنند. هدف این صفحه درواقع هدایت کاربران است چرا که ممکن است برخی از افراد تمایل داشته باشند که از سایت خارج شوند اما با وجود این صفحه ی ۴۰۴ می توانید آن ها را به محتوایی که مناسب آن ها است هدایت کنید. با توجه به قالب وردپرسی شما، صفحه ی ۴۰۴ می تواند کلیه ی صفحات و پست های شما را لیست کند.

صفحه ۴۰۴ موجود در سایت یکسری اطلاعات کاربردی را به کاربران ارائه می دهند تا آن ها بتوانند آنچه را که دنبال می کنند در سریع ترین زمان بیابند و در نهایت در سایت باقی بمانند.

صفحه 404 اختصاصی را در سایت خود اعمال کنید

می توانید مجموعه‌ای از اقدامات خلاقانه را با صفحه ی ۴۰۴ خود انجام دهید. برخی از مدیران سایت از افزونه های طنز استفاده می کنند در حالی که برخی از مدیران یک search tools بسیار مفید را به کاربران ارائه می دهند. راحت ترین روش برای ایجاد یک صفحه ی ۴۰۴ استفاده از SeedProd plugin است.

۱۱- بخش sidebar سایت خود را بهبود ببخشید

اگر سایت وردپرسی شما دارای یک sidebar است ، قطعاً می توانید مجموعه ای از کارهای مختلف را جهت بهبود این نوع فضا اعمال کنید. برای مثال می توانید یکسری پست های محبوب را در آن بخش اضافه کنید و یا اینکه فرم های ثبت نامی و حتی بخشی از عکس های اینستاگرامی خود را به اشتراک بگذارید. با این حال ، با توجه به آنکه هدف ما افزایش بازدید سایت و کاهش نرخ پرش است ضروری است که منابع مهم و پرکاربرد را همراه با لینک دهی اضافی در این بخش قرار دهید.

به این نکته همواره توجه داشته باشید که اگر سایت شما از sidebar استفاده نمی کند می توانید از سایر ترفند های موجود در این مقاله جهت بهینه سازی سایت خود استفاده کنید.

۱۲- بخش Post Excerpts سایت خود را در Homepage نمایش دهید

اگر Homepage شما دارای بخشی است که آخرین پست های سایت را نشان می دهد می توانید به جای آنکه کل پست ها را نمایش دهید آن ها را به صورت گلچین (excerpts) درآورید. این روش دو مزیت بسیار عمده دارد که ارتقاء دهنده ی سایت شماست. اول از همه منجر به کاهش زمان بارگیری سایت شما می شود و دوم آنکه می توانید بهترین و محبوب ترین محتواها را به کاربر در سریع ترین زمان معرفی کنید.

اکثر سایت ها سعی می کنند تا ۱۰ پست را به عنوان Excerpts یا گلچین در نظر بگیرند و از داخل آن ها نیز با اعمال لینک های متعدد کاربران را به مطالعه ی دیگر بخش های سایت فراخوان دهند. از طرفی این قابلیت نیز وجود دارد که در صفحات مختلف سایت خود نیز این عملیات را انجام دهید.

رهنمودهای پایانی جهت افزایش تعداد بازدیدکنندگان سایت شما

قریب ۷۰ درصد افرادی که به هر دلیلی وب سایت شما را ترک می کنند هرگز مجدداً برنخواهند گشت. بنابراین شما باید روندی را در پیش بگیرید تا بتوانید آن ها را دوباره به مجموعه ی کاربران سایت خود اضافه کنید. برای انجام این کار می توانید کاربرانی که قبلاً به هر طریقی ایمیل خود را در سایت ثبت کردند را از طریق فراخوان یا خبرنامه ایمیل آن ها را دعوت به حضور مجدد کنید و یا اینکه از طریق اضافه کردن web push notification فرآیند جذب مخاطب را انجام دهید.

هر دوی این اقدامات به شما کمک می کنند تا نرخ پرش سایت خود را کاهش و در مقابل کاربران بازدیدکننده در سایت خود را افزایش دهید. همچنین می توانید با مطالعه ۲۷ نکته ی طلایی در زمینه ی چگونگی افزایش ترافیک سایت روند صعودی سایت خود را مهیا کنید. امید است که در این مقاله کلیه ی اطلاعات مفید و ضروری را در جهت بهبود سایت خود به بهترین شکل ممکن بکار بگیرید چرا که هدف این مقاله چیزی جز این نیست.

شرکت طراحان شبکه جهانی یاس (یاس وب)

این مجموعه با یک تفکر عمیق و بلند مدت در نظر دارد تا کلیه ی اصول فنی مبتنی بر دانش روز دنیا را در زمینه ی طراحی انواع سایت به صورت مستمر به کار بگیرد. آنچه که اکنون به آن باور و اعتقاد داریم متد و سبک ابداعی صحیحی است که در روند کاری خود در پیش گرفته ایم که نشان از همفکری و همکاری همه جانبه ی تیم قدرتمند یاس وب دارد. شرکت یاس وب با بهره‌گیری از پرسنلی خلاق، پر انرژی و متبحر کلیه ی خدمات مرتبط با طراحی وب سایت، سئو سایت و همچنین پشتیبانی سایت را با بالاترین سطح کیفی نسبت به سایر نهادهای رقیب در اختیار مشتریان گرانقدر قرار می دهد. لذا می توانید جهت ارائه سفارش با کارشناسان این شرکت در تماس باشید.

یاسر امینیمشاهده نوشته ها

Avatar for یاسر امینی

یاسر امینی مدیر عامل شرکت طراحان شبکه جهانی یاس (یاس وب) ، کارشناس فناوری اطلاعات، کارشناس سئو ، طراح و برنامه نویس front، مشاور بازاریابی و راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *