۳۲ نکته مهم که برای تولید محتوای سئو شده باید رعایت کنید! (قسمت ۱)

32 نکته مهم که برای تولید محتوای سئو شده باید رعایت کنید!

فرآیند تولید محتوا را می توان به عنوان مهم ترین بخش برای بهینه سازی سایت دانست که امروزه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار شده است و شما می توانید با توجه به موضوع سایت و تولید محتوای سئو شده در این زمینه موفقیت بسیار زیادی کسب کنید.

تولید محتوا مهم ترین اصل در بازاریابی به شمار می رود که امروزه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد. اما تولید محتوا چطور باید انجام شود و اصول تولید محتوای سئو شده چیست؟ محتوا به صورت متن، اگر جذاب، کاربر پسند و مرتبط با موضوع سایت باشد، علاوه بر رشد مثبت رتبه سایت از دید موتورهای جستجو، می تواند مشتریان بالقوه را نیز به خود جذب کند و از این روی می توان گفت که دارای اهمیت بسیار زیادی است. در ادامه با شما ۳۲ نکته مهم در زمینه تولید محتوای سئو شده را در میان خواهیم گذاشت.

  1. با توجه به نیازهای کاربران و مرتبط در حوزه کاریتان تولید محتوا نمایید

از مهم ترین اصولی که در فرآیند تولید یک محتوا باید رعایت کنید، نوشتن مطالب بر اساس حوزه کاری سایت خود می باشد. اشخاصی که وارد سایت شما می شوند، سوالات یا مشکلاتی در خصوص حوزه کاری شما دارند و یا علاقمند به دریافت اطلاعات در حوزه کاری شما می باشند، پس نباید از یاد ببرید که انتخاب موضوع مرتبط با حوزه کاری دارای اهمیت بسیار زیادی است.

مثال : شرکت X و Y در حوزه فروش موبایل در حال فعالیت می باشند. شرکت Y به نسبت شرکت X توانسته است میزان مخاطبان بیشتری داشته باشد و اصولا کسب و کار موفق تری دارد که این امر به دلیل استفاده از محتوای مرتبط با خرید موبایل، راهنمای خرید موبایل، بررسی محصولات جدید و غیره فعالیت داشته است ولی شرکت X برای مثال علاوه بر تولید محتوا در زمینه موبایل، محتوایی را تولید کرده است که در حوزه کامپیوترها است. البته این دو حوزه کاری تا حدودی شباهت هایی دارند ولی شرکت X نتوانسته است جذابیت موضوعی را با تولید محتوای مرتبط داشته باشد.

  1. از عنوان جذاب و کاربر پسند برای تولید محتوا استفاده کنید

زمانی شما موفق خواهید بود که در نتایج SERP گوگل بتوانید جذابیت و احساس نیاز به مطالعه متن را در کاربر خود ایجاد کنید. این مسئله به چه صورت انجام می شود؟ به طور کلی یک محتوای کاربر پسند حاوی عنوان جذابی است. احساس نیاز در کاربر ایجاد می کند و همچنین به گونه ای از کلمات استفاده شده است که کاربر بتواند بیشترین نیاز به مطالعه را داشته باشد. از مهم ترین نکاتی که در خصوص ایجاد عنوان جذاب باید در نظر داشته باشید می توان به استفاده از عناوین سوالی، بهره گیری از اعداد، متقاعد کردن کاربر از طریق ایجاد احساس نیاز و غیره اشاره داشت.

  1. چگالی کلمه کلیدی را رعایت کنید

رعایت چگالی کلمات کلیدی یکی از مفاهیم و اصولی است که برای تولید محتوای سئو شده مورد استفاده قرار می گیرد. به طور کلی زمانی که شما شروع به نوشتن می کنید، باید در ابتدای راه یک کلمه کلیدی پر تکرار از دید موتور جستجوی Google که مربوط به موضوع سایت شما می باشد را پیدا کرده و بر این اساس نسبت به تولید محتوای مربوطه اقدام نمایید.

منظور از چگالی کلمه کلیدی چیست؟ در واقع به وزن تکرار یک کلمه کلیدی به نسبت کل محتوا، چگالی کلمه کلیدی گفته می شود. به طور کلی بهتر است که چگالی کلمه کلیدی به نسبت کل محتوا، ۱ تا ۳ درصد باشد. به این معنا که کلمه کلیدی در تولید محتوا باید در هر ۱۰۰ کلمه ۱ الی ۳ مرتبه تکرار شود. این چگالی بهتر است که برای محتوای با کیفیت، حدود ۱.۵ درصد باشد.

از لینک های داخلی در تولید محتوا استفاده کنید

از لینک های داخلی در تولید محتوا استفاده کنید

  1. از لینک های داخلی در تولید محتوا استفاده کنید

به صرف نگارش و تولید محتوا نمی توانیم انتظار بهبود بهینه سازی سایت را داشته باشیم و توجه به نکاتی از جمله ایجاد لینک های داخلی می تواند یکی از مهم ترین نکاتی باشد که باید در نظر داشته باشید. در واقع شما می توانید در تولید محتوا با ایجاد لینک های داخلی، از کاربران خود دعوت کنید تا برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد موضوعی خاص و یا جلب توجه کاربران، آن ها را به یک صفحه دیگر از سایت انتقال دهید. این ارتباط میان صفحات دارای اهمیت بسیار زیادی است و شما می توانید با استفاده از این شیوه لینک دهی در نهایت وب سایتی داشته باشید که کاربران در آن صفحات مختلف را بررسی می کنند و این مسئله در نهایت می تواند باعث شود که بازده تولید محتوای شما بهبود پیدا کند.

  1. از لینک های خارجی در تولید محتوا استفاده کنید

ارتباط میان سایت ها و تعامل بین سایت ها (به خصوص اگر لینک سایت مقصد رتبه خوبی از دید سئو داشته باشند) دارای اهمیت بسیار زیادی برای موتور جستجو Google می باشد. زمانی که شما یک مقاله را ترجمه می کنید، از داده های سایت دیگر استفاده می کنید و یا حتی تصور می کنید که سایت دیگر می تواند برای توضیحات تکمیلی و یا ارائه خدمات گزینه ای مناسب باشد، می توانید از لینک های خارجی استفاده کنید.

استفاده از لینک های خارجی دارای اهمیت بسیار زیادی است و شما باید با دقت بسیار زیادی نسبت به لینک دهی خارجی اقدام کنید. پارامترهایی مانند عدم پنالتی بودن سایت مقصد و همچنین رتبه و میزان بازدید سایت مقصد و دامین اتوریتی از مهم ترین نکاتی است که در لینک دهی خارجی باید مورد توجه شما باشد.

  1. از سرتیترهای داخلی جذاب همراه با تگ های مختلف H استفاده نمایید

عمل خواندن می تواند بسیار حوصله سر بر باشد و برای جلوگیری از افت زمان بازدید مخاطب از سایت شما و همچنین ایجاد جذابیت، از سرتیترهای جذاب باید استفاده کنید که برای کاربر ترغیب کننده باشد. این مسئله از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و امید است که در تولید محتوای سئو شده به این مسئله توجه بسیار زیادی داشته باشید.

سرتیترها نباید از لحاظ موضوعی تفاوت چندانی با هم داشته باشند و بهتر است که همه آن ها در نهایت به یک موضوع اشتراک داشته باشند. همچنین بر اساس اهمیت هر سرتیتر می توانید یک تگ H مربوط را استفاده کنید تا در نهایت بتوانید عملکرد خود را در مورد موضوعی خاص بهبود بخشید. جذابیت عنوانی هم باید حفظ شود و بهتر است که محتوای شما یک خط مشی مشخص داشته باشد که از آن برای تولید هرچه بهتر محتوا استفاده کنید.

  1. از کلمه کلیدی در سرتیترها و عنوان محتوا و در صورت امکان در اولین خط پاراگراف اول استفاده نمایید

یکی از مهم ترین نکاتی که در خصوص استفاده از کلمات کلیدی در تولید محتوای سئو شده باید به آن دقت نظر داشت، استفاده از کلمه کلیدی به صورت کاملا هدفمند است. کلمه کلیدی می تواند برای کاربر جذاب باشد (چرا که احتمالا کلمه ای است که باعث شده کاربر از نتایج SERP وارد سایت شما شود) و همچنین برای رتبه بندی بهتر سایت شما با توجه به جذابیتی که برای کاربر دارد و احتمالا زمان مشاهده محتوای شما را بیشتر می کند، از دید موتور جستجو نیز مثبت ارزیابی می شود. یکی دیگر از مهم ترین دلایلی که باعث می شود در تولید محتوای سئو شده، از کلمه کلیدی در سرتیترها و عنوان استفاده کنید، ایجاد سیگنال مرتبط بودن کلمه کلیدی با درخواست کاربر از دید موتور جستجوی Google به شمار می رود که خود دارای اهمیت بسیار زیادی است.

چطور سرتیترهای داخلی جذاب در تولید محتوای سئو شده انتخاب کنیم؟

چطور سرتیترهای داخلی جذاب در تولید محتوا انتخاب کنیم؟

  1. از تصاویر با حجم کم و کیفیت مطلوب و مرتبط استفاده نمایید

یک مسئله بسیار مهم در تولید محتوا را می توان روح بخشیدن به صفحه از طریق استفاده از تصاویر با کیفیت و مرتبط و بهینه شده دانست. در واقع یک تصویر مرتبط با موضوع می تواند ترغیب بیشتری برای مطالعه مطلب و ماندن کاربر در صفحه داشته باشد و اگر بخواهیم در خصوص ویژگی های یک تصویر در محتوا با شما صحبت کنیم، باید بگوییم که تصاویر مورد استفاده باید حجم کمی داشته باشند و همچنین از کیفیت بالایی نیز برخوردار باشند. در صورتی که تصاویر شما با این مشخصات مورد استفاده قرار گیرند، در ابتدا حجم صفحات شما کم می شود و در نتیجه سایت شما با سرعت بالاتری لود می شود و همچنین کاربران می توانند تعامل بیشتری با محتوای تولید شده شما داشته باشند.

  1. برای تصاویر خود از ویژگی alt استفاده کنید و تصاویر را به صورت انگلیسی نام گذاری کنید

هر تصویر مورد استفاده در یک صفحه سایت، یک آدرس URL مربوط به خود دارد و امروزه ثابت شده است که آدرس های انگلیسی، می توانند رتبه بهتری نسبت به آدرس های فارسی داشته باشند. از این رو توصیه می شود که حتما ویژگی alt برای توصیف تصاویر در تولید محتوای سئو شده استفاده کنید و در کنار این موضوع، استفاده از نام گذاری انگلیسی می تواند در بهبود رتبه تصویر شما تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. در نتیجه می توانید عملکرد بسیار بهتری را از دید بهینه سازی وب سایت داشته باشید.

Google همواره موتور جستجوی مرموزی در خصوص بهینه سازی سایت به شمار می رود و می توان گفت که بهینه سازی برای این موتور جستجو گاها بر اساس تجارب انجام می شود. استفاده از نامگذاری انگلیسی در تصاویر برای ایجاد URL انگلیسی یکی از همین ترفندهای تجربی و بسیار کارآمد در بهینه سازی تولید محتوا به شمار می رود.

  1. کلمات کلیدی را بولد نمایید

کلمات کلیدی یک وجه مشترک میان شما و کاربران شما می باشند و در واقع شما می توانید با بولد کردن این کلمات، جذابیت بصری متن خود را افزایش دهید. این مسئله از دید سئو وب سایت نیز دارای اهمیت زیادی است و موتور جستجو می تواند تصمیم گیری بهتری در زمینه بهینه سازی و رتبه بندی سایت شما داشته باشد. از این رو باید در تولید محتوای خود دقت داشته باشید که بولد کردن کلمات کلیدی دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد و باید با دقت بسیار زیادی انجام شود و سعی کنید در استفاده از آن نیز زیاده روی نکنید و تمام کلمات کلیدی خود را بولد نکنید.

یکی از مهم ترین ویژگی هایی که بولد کردن کلمات کلیدی می تواند به محتوای شما بیفزاید، جذابیت بالای کلمات در میان جملات برای کاربر است و کاربر برای مطالعه محتوای شما بیشتر جذب می شود و می تواند تعامل بیشتری با محتوای شما داشته باشد و به همین علت می توان گفت که بولد کردن کلمات کلیدی در یک محتوا باعث می شود تا ارزش صفحه در آن کلمه کلیدی افزایش یابد و همین مورد یکی از راه های ارتقای رتبه کلمه کلیدی در گوگل میباشد.

  1. از چکیده مطلب در تولید محتوا استفاده نمایید

چکیده مطالب می توانند در جذابیت بیشتر محتوا نقش بسزایی داشته باشند. در نوشتن چکیده محتوا بهتر است نکاتی را در نظر داشته باشید. در ابتدا باید سعی کنید که این قسمت از محتوای تولید شده باید جذابیت زیادی برای کاربر داشته باشد و بهتر است که جواب یکی از سوالات متداول کاربران در خصوص محتوای شما باشد. همچنین بهتر است که چکیده مطالب در قسمت های مختلف محتوای تولید شده قرار داده شود. برای مثال اگر قسمتی از محتوای شما مربوط به موضوع جنجالی و یا جذاب در موضوع مربوطه بود، می توانید با ایجاد چکیده مطلب، میزان مشخصی از مطلب که جذابیت بیشتری دارد را برای کاربران به نمایش بگذارید تا در نگاه اول به محتوای شما جذب شود و مدت زمان ماندگاری مخاطب در سایت شما بیشتر شود.

تولید محتوا و به روز رسانی آن در بازه های زمانی مختلف

تولید محتوا و به روز رسانی آن در بازه های زمانی مختلف

  1. محتوای خود را در بازه های زمانی مختلف به روز رسانی نمایید

در تولید محتوا، نباید فقط ایجاد صفحه جدید برای ارائه مطالب جدیدتر در نظر شما باشد و شما باید در تولید محتوا در خصوص به روز رسانی محتوای قدیمی نیز تصمیم های درستی بگیرید. اما این تصمیم ها چطور اتخاذ می شوند و اصولا چطور می توانیم تصمیم گیری درستی در خصوص به روز رسانی محتوا داشته باشیم؟

در ابتدا باید بدانید که هر صفحه از دید گوگل دارای ارزش مشخصی است و این ارزش زمانی که عمر صفحه بالا باشد و مطالب آن به روز رسانی شده باشد، بالاتر از یک صفحه جدید با محتوای جدید می باشد. اولین نکته برای تصمیم گیری تولید محتوای جدید یا به روز رسانی محتوا آن است که شما نباید برای یک کلمه کلیدی مشخص دو بار محتوا تولید کنید. همچنین باید بدانید که محتوای همیشه سبز باید همواره به روز باشد. در کنار این دو مشخصه باید در نظر داشته باشید که مطالب کمتر مورد توجه قرار گرفته سایت شما می تواند انتخاب شما برای به روز رسانی محتوای سایت به شمار رود.

  1. به ظاهر محتوای خود و خوانایی مطالب اهمیت دهید

ظاهر محتوای شما در ناخودآگاه کاربر تاثیرگذار است و می تواند برای تصمیم گیری مطالعه یا عدم مطالعه محتوای شما اثربخش باشد. برای مثال بهتر است که از فونت های فارسی جذاب و به روز استفاده کنید و برای این که خوانایی محتوای شما بیشتر شود، بهتر است که محتوای شما به صورت Justify طراحی شده باشد. البته چینش درست کلمات از لحاظ نگارشی نیز باید صحیح باشد.

استفاده به موقع از عکس هایی با موضوع مرتبط در کنار محتوای جذاب دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد که در تولید محتوا باید به آن دقت بسیار زیادی داشته باشید. همچنین کاربرانی که می خواهند در خصوص تولید محتوا اقدام کنند. در صورتی که استفاده از قوانین نگارشی به درستی انجام نشده باشد، قطعا مطلب شما برای کاربر گیج کننده خواهد بود و همین امر باعث می شود تا کاربر نتواند ارتباط درستی با محتوای شما داشته باشد که در نهایت باعث می شود که کاربران از صفحه شما خارج شوند. توصیه می شود که در زمان تولید محتوا همواره تمرکز خود را بر روی مطلب و یکپارچگی آن حفظ کنید تا در نهایت بتوانید محتوای با کیفیت و کاربر پسندی را ایجاد کنید.

  1. از کلمات کلیدی مرتبط در تولید محتوا استفاده کنید

یکی از مهم ترین مسائلی که در خصوص تولید محتوای سئو شده همواره باید در نظر داشته باشید، استفاده از کلمات کلیدی مرتبط در تولید محتوا به شمار می رود. در واقع زمانی که شما در مورد یک کلمه کلیدی تولید محتوا می کنید، قطعا تعداد زیادی از کلمات کلیدی مرتبط که معمولا شامل کلمات کلیدی Long Tail می شوند نیز می توانند به محتوای شما مربوط باشند و استفاده از آن ها می تواند باعث شود که رتبه صفحه شما بهبود پیدا کند و موتور جستجو در نتایج SERP با دایره جستجوی گسترده تری صفحه شما را معرفی خواهد کرد.

استفاده از کلمات کلیدی مرتبط به طور کلی می تواند خوب باشد ولی این کلمات نباید به گونه ای باشند که باعث دور شدن از هدف تولید محتوا شوند. برای مثال اگر می خواهید در مورد کلمه کلیدی اصلی X تولید محتوا کنید و تصور می کنید که کلمه کلیدی Y مربوط به کلمه کلیدی اصلی شما است ولی در چارت تولید محتوای شما جایگاهی ندارد، نباید این کلمه کلیدی به سختی در محتوای شما گنجانده شود.

یونیک بودن یکی از موارد مهم در تولید محتوای بهینه شده میباشد

یونیک بودن یکی از موارد مهم در تولید محتوای بهینه شده میباشد

  1. کپی نکنید

مهم ترین عامل پنالتی شدن بسیاری از سایت ها به دلیل کپی کردن محتوا از سایت دیگر می باشد. در واقع احترام به قوانین کپی رایت دارای اهمیت بسیار زیادی برای موتورهای جستجو از جمله Google به شمار می رود و باید دقت داشته باشید که در تولید محتوا به هیچ عنوان نباید از سایت های دیگر کپی برداری کنید. در واقع این مسئله یکی از مهم ترین و اولین نکاتی است که در تولید محتوای سئو شده باید به آن توجه داشته باشید و از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

گاهی نیاز می شود که ما از متنی در محتوای خود استفاده کنیم که عینا از آن در سایت های دیگر استفاده شده است. برای مثال آیه های قرآنی و یا صحبت های بیان شده در یک مصاحبه را باید به صورت کلمه به کلمه بیان کنیم. در این صورت چه کار کنیم که محتوای ما به عنوان کپی برداشت نشود؟ در ابتدا باید در نظر داشته باشید که قالب محتوایی شما باید متفاوت باشد. در کنار آن باید دقت کنید که تمامی محتوای مربوطه که باید عینا بیان شود، درون دبل کوتیشن (” “) قرار بگیرد. بهتر است که از هرگونه کپی کردن محتوا در هر سطح و به هر عنوان جلوگیری کنید.

  1. محتوای همیشه سبز بنویسید

محتوای همیشه سبز یا محتوای سبز به نوعی از محتوا نویسی گفته می شود که اطلاعات و بیان جملات در آن بسته به تاریخ، تفاوتی نخواهد داشت و همواره مورد استفاده قرار می گیرد و تاریخ انقضا ندارند. برای مثال تعاریف علمی و استفاده از آن ها یا تولید محتوا در مورد موضوعات ثابت شده را می توان از مهم ترین نمونه های همیشه سبز دانست.

محتوای همیشه سبز را می توان به روز رسانی کرد، می توانیم تعامل زیادی با این نمونه از محتوا داشته باشیم و همچنین امکان ایجاد پیوندهای داخلی به صفحه محتوای سبز یا از صفحه محتوای سبز همواره در دسترس ما می باشد تا بتوانیم از آن استفاده کنیم. در واقع این شیوه از تولید محتوا دارای اهمیت بسیار زیادی است و باید در وبلاگ و در صفحات مختلف سایت، همواره از محتوای همیشه سبز استفاده کنیم.

۳۲ نکته مهم که برای تولید محتوای سئو شده باید رعایت کنید! (قسمت ۲)

یاسر امینیمشاهده نوشته ها

Avatar for یاسر امینی

یاسر امینی مدیر عامل شرکت طراحان شبکه جهانی یاس (یاس وب) ، کارشناس فناوری اطلاعات، کارشناس سئو ، طراح و برنامه نویس front، مشاور بازاریابی و راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *