۵ تکنیک کاربردی جهت یافتن و حذف محتوای به سرقت رفته سایت

5 تکنیک کاربردی جهت یافتن و حذف محتوای به سرقت رفته سایت

آیا تا به حال محتوای سایت شما به سرقت رفته است؟ و اینکه دائماً در این فکر باشید که چگونه می توانید آن ها را بیابید و حذف کنید؟

قطعاً شما زمان زیادی را برای گسترش و به نوعی پرورش سایت خود صرف کرده اید و دوست ندارید که افرادی از برند و محتوای سایت شما سوء استفاده کنند. در این مقاله با بررسی ۵ تکنیک اصولی به شما آموزش خواهیم داد که چطور می توانید محتوای سرقتی سایت خود را بیابید و آن ها را حذف کنید، اینکه چه میزان از سایت شما به سرقت رفته اصلاً مهم نیست، چه یک محتوا باشد و یا کل منابع سایت شما، در مجموع تکنیک بکارگیری در هر دو مورد یکسان است.

علت و چگونگی به سرقت رفتن محتوای سایت

یکی از رایج ترین روش های سرقت محتوا اسکرپینگ (scraping) محتوای سایت می باشد به این صورت که مطالب از طریق RSS Feed شما گرفته شده و سپس در یک سایت دیگر نشر داده می شود. البته در برخی مواقع کلیه ی محتواها از قبیل تصاویر، فیلم ها و متون مختلف به طور مستقیم از سایت شما کپی و به وب سایت دیگر منتقل می شوند.

از طرفی این امکان نیز وجود دارد بدون اجازه ی شما محتواهای موجود در سایت با ذکر منبع در سایت های دیگر نشر شود. با این حال این اقدام می تواند از لحاظ SEO و افزایش بازدید سایت به شما کمک کند اما شاید شما بخواهید که کلیه ی محتواها فقط در سایت خودتان به مخاطب معرفی شوند.

به طور کلی انگیزه سرقت محتوا، رسیدن به یکسری اهداف شخصی است که اغلب به واسطه ی سوء استفاده از زحمات و تلاش دیگران اتفاق می افتد. می توان اینگونه عنوان کرد که سرقت محتوای سایت شما یک تجربه ی بسیار ناخوشایند می باشد که بسیاری از دارندگان سایت های وردپرسی ممکن است با آن برخورد داشته باشند.

این نکته را همواره به یاد داشته باشید که تیم یاس وب در این مورد شما را تنها نگذاشته است و در نظر داریم تا با ارائه ی بهترین راهکارها این معضل بزرگ را برطرف کنیم. در ادامه ۵ تکنیک منحصر به فرد جهت یافتن و حذف محتواهای سرقت شده سایت آورده شده است که با اجرای آن ها قطعاً به نتیجه ای که مدنظر خودتان است خواهید رسید.

۱- تنظیم نوتیفیکیشن های خودکار برای محتوای به سرقت رفته

اغلب اوقات ممکن است کاربران سایت شما با توجه به گشت و گذاری که در سایت های مختلف دارند متوجه سرقت محتوای شما شوند و سریعاً به شما اطلاع دهند. با این حال شما نباید منتظر اطلاع سایر کاربران در این زمینه بمانید. زیرا ابزاری با نام Google Alerts وجود دارد که معمولاً به عنوان اعلان های مرتبط با brand name notifications از آن ها استفاده می شوند. شما می توانید از این طریق کلیه ی اعلان های مرتبط با سایت های مورد نظر خود را در هر زمان دریافت کنید.

اما از همین ابزار منحصر به فرد می توانید به عنوان هشدار محتواهای دزدیده شده نیز استفاده کنید به طوریکه که وقتی محتوایی از سایت شما بدون اجازه استفاده شد، این ابزار سریعاً از طریق اعلان های موجود، شما را از این اتفاق آگاه کند.

تنها کافی است که به محیط Google Alerts بروید. سپس نام وب سایت یا URL مورد نظر خود را وارد کنید و یا اینکه می توانید از بخشی از مقاله خود نیز استفاده کنید. برای مثال اگر هر پست موجود در سایت خود را از طریق CTA های مرتبط به پایان برسانید، در هر زمان که این پست در جاهای دیگر به شکلی آنلاین ظاهر شد، سریعاً نوتیفیکیشن دریافت می کنید.

تنظیم نوتیفیکیشن های خودکار برای محتوای به سرقت رفته

بعد از طی این مراحل شما باید منابع (Sources) خود را انتخاب کنید و از منوی کشویی می توانید web یا blogs را گزینش کنید و در آخر نیز روی گزینه ی create alert کلیک کنید. با انجام این فرآیند در هر زمانی که محتوای شما در یک وب سایت ظاهر شد، بلافاصله یک اعلان به صورت ایمیل دریافت می کنید.

۲- جستجوی manual یا دستی برای محتوای به سرقت رفته

Copyscape ابزاری جهت بررسی سرقت ادبی است که می تواند به منظور پیدا کردن محتواهایی که در سایت های دیگر انتشار یافته اند استفاده شوند. تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که به سایت Copyscape بروید و URL متعلق به سایت خود را وارد کنید. از طرفی شما می توانید آدرس URL یک پست یا صفحه ی سایت خود را وارد کنید تا ببینید که آیا هر کدام از آن ها کپی رایت یا به سرقت رفته اند یا خیر.

جستجوی manual یا دستی برای محتوای به سرقت رفته

این ابزار می تواند در حدود ۱۰ نتیجه را، که البته برای وب سایت های وردپرسی کوچک و نوپا مقدار مناسبی است، به شما نشان دهد، از طرفی این قابلیت در نسخه ی رایگان آن مهیا است. اگر سایت بزرگتری را در اختیار دارید و نتایج بیشتری را در ارتباط با محتوای کپی شده ی خود می خواهید لازم است برنامه موردنظر را به نسخه ی پرمیوم ارتقاء دهید. ورژن ارتقاء یافته یا پولی این برنامه به گونه ای است که می تواند تنها با یک کلیک حدود ۱۰۰۰۰ صفحه را مورد بررسی قرار دهد.

با وجود این قابلیت فوق‌العاده عالی، شما می توانید با اطمینان خاطر حجم بسیار بالایی از محتواهای متنوع را در سایت وردپرسی خود نشر دهید. دیگر ابزار دستی که استفاده از آن بسیار سودمند است Grammarly می باشد. این ابزار در واقع جزو مجموعه ی online grammar checking tool می باشد که در نوع خود از محبوب ترین ابزارهای موجود قلمداد می شود.

جستجوی manual یا دستی برای محتوای به سرقت رفته

نسخه پریمیوم Grammarly در ساختار خود یک plagiarism checker داخلی دارد که می توانید در داخل ابزار، محتوای مورد نظر خود را copy&paste کنید و سپس سیستم، کلیه ی محتواهایی که به شکلی یکسان در سایت های دیگر وجود دارد را برای شما لیست می کند.

۳- با Registrar و Host متخلف تماس داشته باشید

فرض کنید که شما محتوای سرقت رفته ی خود را پیدا کرده اید. خب حالا باید چه کار کنید؟

یکی از ابتدائی ترین کارها جهت حذف محتواهای سرقتی این است که علیه وب سایت متخاصم یک طرح شکایت DMCA تشکیل دهید. معمولاً اگر جزو وب سایت های spam باشند و یا سایتی باشند که از قسمت RSS Feed شما، محتوای متعلق به سایت شما را scraping کنند در این موقع یافتن contact information یا اطلاعات تماس ممکن است قدری مشکل باشد.

لذا می توانید از مجموعه ای از ابزارهای lsltWp lookup استفاده کنید تا متوجه شوید domain و website در چه ناحیه ای میزبانی می شوند.

با Registrar و Host متخلف تماس داشته باشید

تنها کافی است domain مورد نظری را که پس از به سرقت بردن محتوای شما، آن ها را منتشر کرده است، در قسمت تعیین شده وارد کنید و سپس روی گزینه ی “Analyze Website” کلیک کنید. این نوع ابزار شامل اطلاعات و داده های متعددی می باشند که می توان به web hosting company و یا registrar اشاره کرد.

پس از اجرای فرآیند، حتی اگر وب سایت از وردپرس استفاده نکند نیز host و registrar نمایش داده می شوند. در این صورت مستقیماً می توانید با host و registrar مورد نظر تماس داشته باشید تا سریعاً موفق به از بین بردن سایت متخاصم شوید. با توجه به آنکه به سرقت بردن محتوا کاری غیر قانونی می باشد کمپانی های web hosting تمایلی ندارند که از سایت هایی میزبانی کنند که قوانین را زیر پا می گذارند.

بیشتر کمپانی های معتبر web hosting کلیه ی درخواست های DMCA را به صورت کاملاً جدی دنبال می کنند و به بهترین شکل ممکن به منظور حذف سایت های متخلف و کلیه وب سایت هایی که قوانین را نقض می کنند اقدامات لازم را انجام می دهند.

۴- یک اعلان یا آگهی حذف به Google ارائه دهید

یکی از روش های بسیار موثر در جهت حذف محتواهای سرقتی ارتباط و تماس مستقیم با خود Google است. استفاده از این روش مستلزم دقت بسیار بالایی است چرا اگر در گزارش های موجود اثبات شود که شما دچار خطا شده اید ممکن است سایت شما با مشکلات عدیده ای مواجه شود.

چندین روش گوناگون جهت ارائه ی شکایت DMCA به Google وجود دارد اما ما همیشه پیشنهاد می کنیم که از متدهای موجود در Google search console در این باره استفاده کنید. در ابتدای امر شما باید سایت خود را به Google Search Console متصل کنید. از طرفی می توانید از ابزار Google Search Console Copyright Removal Tool نیز استفاده کنید.

پیشنهاد میشود دوره جامع آموزش سرچ کنسول گوگل را مشاهده نمائید.

ابزار Google Search Console Copyright Removal Tool

روی “create a new notice” کلیک کنید، با انجام این کار صفحه ای برای شما باز می شود که می توانید کلیه ی اطلاعات و داده های مربوطه را از جمله اطلاعات تماس خود ، محتواهایی که به سرقت رفته و همچنین موقعیت و محلی که محتواهای شما در آنجا کپی شده است را وارد کنید.

هر چقدر بتوانید داده ها و اطلاعات با جزئیات بیشتر و دقیقتری را ارائه دهید، احتمال اینکه سایت های متخلف از صفحه ی گوگل حذف شوند بسیار زیاد است. از طرفی اگر لازم است که اطلاعات بیشتری برای طرح شکایت خود جمع کنید می توانید از ابزاری مانند Wayback Machine نیز بکارگیری کنید.

ابزار Wayback Machine

این ابزار از محیط وب سایت شما یک snapshot در دوره های زمانی گوناگون تهیه می کند. لذا می توانید تاریخ و زمان انتشار مقاله ی خود را با سایت های متخلفی که بعد از شما همان محتوا را منتشر کرده اند، مقایسه کنید.

۵- سعی کنید ابزار All in One Scanner and Takedown را به کار بگیرید

شما می توانید جهت یافتن محتواهای تکراری و کپی شده در کلیه ی وب سایت های موجود از ابزار Digital Millennium Copyright Act (DMCA) به صورت کاملاً هوشمندانه استفاده کنید. تنها کافی است URL مورد نظر خود در قسمت مشخص شده وارد کنید تا ابزار مورد نظر کلیه ی سایت های موجود را مبنی بر اثبات به سرقت رفتن محتوای شما جستجو کند.

پس از آنکه فرآیند جستجو را انجام دادید و سایت هایی که محتوای شما را به سرقت برده اند را یافتید می توانید جهت شروع فرآیند حذف روی گزینه ی “Launch Managed Tackdown” کلیک کنید. این نکته را همواره به یاد داشته باشید که نتایج موجود همیشه موارد مرتبط با محتواهای به سرقت رفته نیستند، گاهی اوقات این اطلاعات شامل backlinks، infographics و unlinked brand mentions و مواردی از این دست هستند.

روندی که در کشف و حذف محتواهای به سرقت رفته در پیش گرفته می شود همگی قواعد و اصول خاص خود را دارند که با رعایت آن ها می توانید فرآیندی موفقیت آمیزی را در جهت پس گرفتن محتوای خود داشته باشید. DMCA کلیه ی الگوها و ابزارهای مورد نیاز در این پروسه را فقط با قیمت ۱۰ دلار در ماه در اختیار شما قرار می دهد.

ابزار Digital Millennium Copyright Act (DMCA)

برخی رهنمودهای نهایی در جهت جلوگیری از سرقت محتوا

مقوله ی سرقت محتوا یکی از مشکلات و معضلات موجود در فضای کسب و کارهای اینترنتی محسوب می شود که اغلب صاحبان وب سایت ها با آن سروکار دارند. با کمال تأسف هر چقدر وب سایت شما از لحاظ محتوایی بزرگتر و باکیفیت تر باشد به همان نسبت افراد بیشتری درصدد سرقت محتواهای شما خواهند بود. برخی از افراد با استفاده از یکسری ابزارهای اسکرپینگ (scraping tools) به سرقت محتوای سایت شما می پردازند. در حالی که عده ای تنها به الهام گرفتن از سایت شما و نوعی سوء استفاده های جزئی اقدام به این عمل می کنند.

شما به عنوان یک مدیر سایت قطعاً می دانید که سرقت از محتوای شما چقدر می تواند روحیه و به نوعی امیدواری شما را تضعیف کند. اما مجموعه ای از ربات های خودکار وجود دارند که می توانند از طریق شکایت هایی که مبتنی بر DMCA انجام شده است این مشکل را به راحتی برطرف کنند.

شما به عنوان یک مجموعه ی بزرگ احتمال دارد که از لحاظ منابع موجود در سایت خود به طور مکرر مورد دستبرد وبلاگ نویسان کوچک، و سایت های نوپا و جدید قرار بگیرید که محتوای سایت شما را به صورت لغت به لغت کپی می کنند. گاهی هم می توانند با اعمال برخی شگردهای خاص تغییراتی را روی محتوای اختصاصی شما اعمال کنند و سپس در سایت خود منتشر کنند اما شما می دانید که همه ی آن ها به طور کامل از ایده ها و نقطه نظرات شما به نفع خود در حال سوءاستفاده هستند.

البته ما این تقلید آشکار را بدترین نوع رفتار در فضای اینترنتی می دانیم اما این اقدام سایرین نباید به هیچ عنوان تأثیر منفی روی عملکرد و بازده ای کاری شما داشته باشد. به طور کلی اگر در حوزه ی کاری خود رقیبانی دارید که دائما به شکلی کاملاً حرفه ای و غیر آشکار و همچنین بدون گذاشتن ردپا محتواهای شما را کپی می کند، هرگز اجازه ندهید که گام های شما را از ماموریت بزرگی که در پیش دارید سست کند بلکه همچنان با قدرت بیشتر به فعالیت خود ادامه دهید چرا که آنان به مرور خواهند دانست که این نوع رفتار به هیچ عنوان آن ها را به سر مقصد و اهداف موفقیت آمیز سوق نخواهد داد و در یک زمانی دچار شکست و عقب گرد شدید خواهند شد.

امیدواریم که این مقاله نقطه ی عطفی باشد در روند کاری شما تا بتوانید کلیه محتواهای سرقتی سایت خود را بیابید و در اسرع وقت آن ها را حذف کنید.

اولویت ها و خط مشی شرکت طراحان شبکه جهانی یاس (یاس وب)

دانش فنی، تکنیک به کارگیری، و تجربه ی عملی، ۳ مورد از ترکیب واژه هایی هستند که هم اکنون در صدر و اولویت های این مجموعه قرار دارد. شرکت طراحان شبکه جهانی یاس در آغاز فعالیت ، ضوابط و قواعدی را برای خود تعریف کرده که همگی در چارچوب مشتری مداری استوار هستند. آنچه که برای ما اهمیت دارد رضایت صد درصدی مراجعه کنندگان گرانقدری می باشد که به نوعی این شرکت را به عنوان توسعه دهندگان وب سایت های خود انتخاب کرده اند. قطعاً پاسخ این اطمینان بکارگیری همه جانبه انرژی و نیروی انسانی، در جهت اعمال حداکثر کیفیت در درخواست های مشتریان گرانقدر خواهد بود.

یاسر امینیمشاهده نوشته ها

Avatar for یاسر امینی

یاسر امینی مدیر عامل شرکت طراحان شبکه جهانی یاس (یاس وب) ، کارشناس فناوری اطلاعات، کارشناس سئو ، طراح و برنامه نویس front، مشاور بازاریابی و راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *