محتوای تکراری (Duplicate Content) چیست و چگونه می توان آن را برطرف کرد؟

محتوای تکراری (Duplicate Content) چیست و چگونه می توان آن را برطرف کرد؟

در این مقاله از یاس وب قصد داریم در مورد محتوای تکراری صحبت کنیم و به این سوال پاسخ خواهیم داد که محتوای تکراری چیست و چرا باعث افت رتبه سایت خواهد شد و چه کارهایی انجام دهیم که باعث افت سئو سایت نشود؟

محتوای تکراری (Duplicate Content) چیست؟

محتوای تکراری محتوایی است که در بیش از یک صفحه از سایت قرار دارد اما ممکن است دو محتوا دقیقا یکسان نباشند و بخش ها یا برخی پاراگراف های آن یکسان باشد در این صورت باز هم محتوا تکراری به حساب می آید. از نظر گوگل محتوایی که زودتر منتشر و در نتایج گوگل کراول و ایندکس شده محتوای اصلی بوده و دارای اعتبار می باشد اما محتوای دوم که در تاریخ بعد از آن منتشر شده محتوای تکراری و کپی بوده و هیچ ارزش و اعتباری از نظر سئو ندارد.

وقتی در سایتتان محتوای تکراری دارید شاید به این فکر کنید که کاربران شما هنگام مراجعه به صفحه متوجه تکراری بودن محتوای شما نمی شوند. اما آنچه که مهم است این است که موتورهای جستجو و خزنده های گوگل به این صفحات سایت شما مراجعه می کنند. با استفاده از نقشه سایت و دیتابیسی عظیمی که ذخیره دارند کاملا به این موضوع پی می برند که سایت شما دارای محتوای تکراری ست و صفحه را از نتایج گوگل حذف می کنند و در صورت عدم رفع آن افت رتبه سایت خود را شاهد خواهید بود.

وقتی در یک سایت دو محتوای تکراری وجود داشته باشد برای ربات های گوگل این سردرگمی را به وجود می آورد که کدام صفحه را باید رتبه بندی کنند در نتیجه در رتبه صفحات دچار مشکل می شوند و احتمال دارد هیچ صفحه ای در گوگل رتبه دریافت نکنند. وقتی ربات های گوگل با دو صفحه خیلی شبیه به هم روبرو می شوند. از نظر گوگل صفحه ای که ۹۰% مشابه صفحه دیگری است محتوای تکراری به حساب می آید و ارزش سئویی ندارد و بایستی یا حذف یا برطرف شود.

4 روش برای رفع محتوای تکراری

۴ روش برای رفع محتوای تکراری

در ادامه چند روش عملی توضیح خواهیم داد که می توانید مشکلات محتوای تکراری را حل کنید تا دچار افت سئو نشوید.

۱- استفاده از ریدایرکت ۳۰۱

اول روش برای حل صفحات با محتواهای تکراری تغییر مسیر یا ریدایرکت ۳۰۱ است. با ریدایرکت ۳۰۱ صفحه قدیمی به صفحه جدید به طور دائمی هدایت می شود و ارزش سئو صفحه قدیمی به صفحه جدید و به روز شده منتقل خواهد شد. با اینکار کاربران، محتوای قدیمی را دیگر مشاهده نخواهند کرد و با کلیک بر روی آن به طور خودکار به محتوای جدید هدایت خواهند شد. ریدایرکت ۳۰۱ مخصوصا در دامنه های دارای https و http کاربرد دارند. که بعد از فعال سازی ssl می توانید دامنه http را به دامنه https ریدایرکت ۳۰۱ دهید.

این نکته را در نظر داشته باشید که سایت شما اگر با و بدون www و https و http باز شوند هر کدام از این صفحات از نظر گوگل محتوای تکراری به حساب می آیند. پس تمامی مسیرها را به یک مسیر اصلی ریدایرکت ۳۰۱ دهید.

استفاده از ریدایرکت 301 برای رفع مشکل محتوای تکراری

۲- استفاده از تگ کنونیکال (Rel=canonicals)

راه حل بعدی استفاده از تگ کنونیکال است. این تگ بیشتر در سایت های فروشگاهی کاربرد دارد به طور مثال شما یک محصول دارید با عنوان گوشی سامسونگ که محصول اصلی شماست و ۳ صفحه محصول دیگر دارید با عنوان گوشی سامسونگ مدل A ، مدل B و مدل C. به ناچار مجبور هستید یک محتوای یکسان در تمام ۴ صفحه محصول منتشر کنید. شما بایستی ۳ صفحه محصول را به محصول اصلی تک کنونیکال بزنید. با اینکار به گوگل می فهمانید که محتوای اصلی شما همان صفحه محصول اول است و گوگل با اینکار محتواهای تکراری را نادیده می گیرد و بخاطر محتوای تکراری افت سئو نخواهید داشت.

پیشنهاد میشود این مقاله را مطالعه فرمائید : تگ کنونیکال (canonical tag) چیست؟ و چگونه می توانیم از آن استفاده کنیم؟

استفاده از تگ کنونیکال برای رفع مشکل محتوای تکراری

۳- استفاده از تگ noindex

روش بعدی استفاده از تگ noindex در صفحات حاوی محتوای تکراری می باشد. به عنوان مثال ، شما دو نسخه قدیمی و جدید از خلاصه یک کتاب را در سایت منتشر کرده اید و محتوای تکراری دارند. و نسخه قدیمی را نمی توانید از سایت حذف کنید و کاربران نیاز دارند که برای استفاده از نسخه جدید ، نسخه قدیمی را هم مطالعه کنند. همچنین شما نیاز ندارید که نسخه قدیمی در گوگل ایندکس شود. پس با استفاده از تگ noindex در صفحه قدیمی، گوگل محتوای تکراری صفحه سایت شما را نادیده می گیرد و در نتایج گوگل نمایش نمی دهد و بدین شکل مشکل محتوای تکراری سایت شما رفع خواهد شد.

استفاده از تگ noindex برای رفع مشکل محتوای تکراری

۴- حذف محتوای تکراری و استفاده از محتوای جدید

راه حل مطمئن و اساسی همین گزینه است که محتواهای تکراری را در صفحات شناسایی و حذف کنید و در عوض محتوای یونیک و منحصر به فرد منتشر کنید. اما گاهی اوقات دو صفحه وجود دارند که ۱۰۰% کپی برداری از هم نیستند و هر دو صفحه نیز دارای موضوعات مختلف هستند و لازم است در گوگل ایندکس شود و نمی توان با استفاده از روش های فوق به گوگل بگوییم که صفحه تکراری را نادیده بگیرد. در این حالت برای مشکل سردرگمی ربات های گوگل بایستی محتوای بیشتر و یونیک به محتوای تکراری اضافه کنید.

چگونه محتواهای تکراری در سایتمان را شناسایی کنیم؟

برای اینکه محتواهای تکراری سایتتان را پیدا کنید ابزارهای زیادی در این زمینه هستند یکی از این ابزارها سایت siteliner می باشد. با وارد کردن آدرس سایتتان در فیلد مربوطه ، ابزار تمام صفحات سایتتان را بررسی می کند و محتواهای تکراری و حتی مشابه را برای شما به نمایش می گذارد و حتی به شما نشان می دهد که چند درصد از محتواهای سایت شما کپی هستند.

همچنین با استفاده از سایت Copyscape هم می توانید بفهمید در فضای اینترنت چه سایتهایی از محتوای شما کپی برداری کردند. همراه با لینک محتوای کپی شده برای شما نشان می دهد.پیشنهاد میکنیم از این دو ابزار عالی استفاده کنید.

امیدواریم در این مقاله به شما کمک کرده باشیم تا مسیر درستی را برای استفاده از اصول و قواعد سئو بردارید. در صورتی که نیاز به مشاوره سئو و تولید محتوا داشتید می توانید از طریق راه های ارتباطی در بخش تماس با ما با کارشناسان یاس وب در ارتباط باشید.

یاسر امینیمشاهده نوشته ها

Avatar for یاسر امینی

یاسر امینی مدیر عامل شرکت طراحان شبکه جهانی یاس (یاس وب) ، کارشناس فناوری اطلاعات، کارشناس سئو ، طراح و برنامه نویس front، مشاور بازاریابی و راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *