کال تو اکشن (CTA) یا فراخوان عمل چیست و چرا مهم است؟

کال تو اکشن (CTA) یا فراخوان عمل چیست و چرا مهم است؟

در عصر حاضر بازاریابی و جذب مشتری از طریق محتوا فوق العاده سنگین و شدید است به طوری که کاربران همه روزه پیام های زیادی را مشاهده می کنند که آنها را تشویق می کند تا یک محصول خاصی را خریداری کنند و یا اینکه به سفارش خرید آن بپردازند. البته کاربران ممکن است در خرید خود تردید داشته باشند چراکه وب سایت های زیادی با خدمات یکسان وجود دارند که افراد می‌توانند به آنها نیز مراجعه کنند. به همین دلیل کال تو اکشن (CTA) یا فراخوان عمل ایجاد شد تا شما را مجاب به اقدام خاصی کند. در ادامه با ارائه جزئیات بیشتر از این قابلیت مهم بیشتر با ضرورت وجود آن در یک وب سایت آشنا می شویم.

کال تو اکشن (CTA) چیست؟

کال تو اکشن (call to action) یا CTA که با عنوان فراخوان عمل شناخته می شود، یک نوع تشویق آشکار برای کاربران می باشد تا آنها را مجاب به انجام عملی خاص کند. یکی از رایج ترین موارد CTA مشاهده دکمه «اینجا را کلیک کنید» است که به صورت کاملا هوشمندانه در موقعیتهای به خصوص از محتوا قرار داده می شوند.

البته CTA ها همواره به شکل دکمه نیستند. ممکن است به صورت یک عبارت کوتاه متنی باشند. حال آنکه عبارات متنی تاثیر بسیار زیادی روی مخاطب دارند. طبق آماری که در سال ۲۰۱۷ توسط Leighton Interactive ارائه شد به این صورت بود که دکمه ها تنها ۴.۳۷ درصد به صورت متوسط آمار کلیک دارند. تصاویر توسعه یافته که دارای ساختار پیچیده ای هستند دارای آمار کلیک ۲.۸۹ درصد هستند. اما عبارات متنی دارای آمار کلیک ۶.۲۷ درصد می باشد. این آمار نشان می دهد که کال تو اکشن های متنی تاثیر بالاتری دارند.

تا چه حد استفاده از کال تو اکشن می‌تواند موثر باشد؟

همانطور که در بالا ذکر شد استفاده از CTA بسیار مهم می باشد. البته ممکن است برخی افراد به استفاده از چند کلمه ساده که در قالب یک عبارت هستند بسنده کنند. اما شما باید این نکته را به یاد داشته باشید که کلمات متنی که به عنوان کال تو اکشن استفاده میکنید باید از قدرت جذب بالایی برخوردار باشند. اصطلاحاً به این کلمات «power word» می گویند.

با انتخاب این گونه کلمات خاص اثر بخشی شما بر روی مخاطب بیشتر خواهد شد. بنابراین اگر بتوانید انتخاب کلمات را در عبارات کال تو اکشن بهینه کنید می توانید تاثیر آنها را افزایش دهید. به عنوان مثال شما می توانید عبارات «خرید کنید» یا «خرید با قیمت استثنایی» را انتخاب کنید. قطعاً عبارت دوم تاثیر بیشتری روی مخاطب دارد و او را بیشتر جهت کلیک تشویق می کند.

طراحی سایت وردپرسی | طراحی سایت حرفه ای با وردپرس
مطالعه

کال تو اکشن (CTA) چیست؟

دلیل اهمیت استفاده از کال تو اکشن چیست؟

دلایل زیادی برای استفاده از فراخوان عمل وجود دارد. در واقع اینگونه المان ها در یک وبسایت جنبه ی روانشناختی دارند و بر روی عملکرد کاربران موثر هستند. اغلب افراد این انتظار را از وبسایت شما دارند که به صورت جزئی به آن ها اطلاع رسانی کنید و به نوعی باعث جهت دهی رفتار کاربران شوید.

اصولاً مردم یک ذات کنجکاوی را دارند و شما با استفاده از CTA این حس قوی آن ها را تقویت می کنید. با این کار شما این حس را به مخاطب القا می کنید که با کلیک بر روی عبارت یا دکمه مورد نظر یک اتفاق جدیدی رخ خواهد داد که هدف ما نیز دقیقاً همین است. البته در ادامه چند دلیل محکم را نیز به طور جداگانه مورد بررسی قرار می دهیم.

جلوگیری از سردرگمی کاربران از طریق اعمال فراخوان عمل

زمانی که یک کاربر وارد سایت شما می شود به جهت وجود حجم گسترده از انواع محتوا یک نوع سردرگمی را در خود احساس می کند. شما با استفاده از فراخوان عمل این شرایط را برای آنها فراهم میکنید که بدانند چه کاری را در سایت انجام دهند. البته اگر بازدیدکنندگان سایت محتوای شما را جذاب ببینند قطعاً در سایت شما باقی می ماند و روی المانهای فراخوان عمل کلیک می کنند.

تفاوتی ندارد که شما به ارائه محصول، خدمات یا حتی یک مقاله رایگان با محتوای منحصر به فرد می پردازید. استفاده از کال تو اکشن در همه اینها می تواند کاربران را از سردرگمی نجات دهد.

هدایت کاربران به جایی که شما می خواهید

تمامی المان‌های فراخوان عمل نباید منحصر به محصولات یا خدمات وب سایت شما شوند. در واقع شما می توانید با توضیحات بیشتر در مورد یک موضوع قدرت عملکردی وب سایت خود را به رخ کاربران بکشید و آنها را قانع کنید که بهره برداری از سایت شما برای آنها سودمند خواهد بود. به همین دلیل با به کارگیری فراخوان عمل می توانید مخاطبان را به خواندن بیشتر و همچنین کنکاش در مقالات با موضوع مشابه تشویق کنید.

با این تکنیک یک روند کاملاً ارگانیک و رقابتی را پیش گرفته اید که باعث افزایش هیجان در رفتار کاربران می شود همانطور که گفته شد مردم ذاتا کنجکاو هستند و شما باید آنها را به سمت موضوعاتی هدایت کنید که این هیجان را در آنها افزایش دهد.

طراحی سایت آرایشی بهداشتی
مطالعه

رشد مخاطب و افزایش فروش با استفاده از فراخوان عمل

رشد مخاطب و افزایش فروش با استفاده از فراخوان عمل

اهدافی که یک سایت دنبال می کند همواره در جهت افزایش مخاطبان آن می باشد. اگر یک سایت فروشگاهی را اداره می کنید قطعاً به فکر ارتقاء فروش محصولات خود نیز هستید. بنابراین باید تمامی تکنیک های موثر را در این حوزه استفاده کنیم. فراخوان عمل کاربری وب سایت شما را سهل و آسان می کند و باعث می شود تا مخاطبان سریعا به خدمات یا محصولی که می‌خواهند دست پیدا کنند. استفاده از عباراتی مانند «خرید آسان»، «خرید بیشتر تخفیف بیشتر» و موارد مشابه فوق العاده تاثیرگذار می باشد.

سازمان یافته تر کردن وب سایت

اصولاً استفاده از فراخوان عمل در یک وب سایت به شکل پراکنده و بی نظم انجام نمی شود. معمولاً تعداد اندکی از آنها به صورت کاملاً تکنیکال در لابلای محتوا قابلیت استفاده دارند. با این کار شما یک نظم سازمان یافته ای را در صفحات وب سایت خود ایجاد کرده اید. استفاده از کال تو اکشن منجر به آن خواهد شد تا وب سایت شما هدفمند باشد و دقیقاً همان خدماتی را به مخاطبان ارائه دهد که مورد نیاز آنهاست.

زمانی که در مورد یک محصول خاص در وب سایت خود محتوا می گذارید قطعاً خواننده محتوا این احساس را خواهد داشت که بهتر است به خرید محصول مورد نظر بپردازد. حال اگر شما از یک عبارت کال تو اکشن استفاده کنید به سرعت می توانید کاربر مورد نظر را به سمت فرآیند خرید هدایت کنید. عدم وجود مسیرهای هدایت کننده، کاربران را مجبور خواهد کرد تا با جستجوی وقت‌گیر در وب سایت به دنبال محصول مورد نیاز خود باشند.

ممکن است این سوال برای شما ایجاد شود که چه نکاتی را باید در استفاده از CTA رعایت کنیم تا عملکرد بهتری را ارائه دهند. در ادامه به شرح این موضوع می پردازیم.

نکات مرتبط با استفاده صحیح از CTA

نکات مرتبط با استفاده صحیح از CTA

  • استفاده از CTA را محدود نکنید

برخی از افرادی که پشتیبانی وب سایت را برعهده دارند ممکن است این ذهنیت را داشته باشند که تنها یک CTA در یک صفحه کفایت می کند در غیر این صورت کارایی بهینه ای نخواهد داشت. اما این موضوع کاملاً برعکس است. شما بهتر است تعداد بیشتری از المان های کال تو اکشن را در یک صفحه استفاده کنید تا بتوانید واکنش کاربران وب سایت خود را برانگیزید. البته این بدین معنا نیست که به صورت نامتعارف تعداد آنها را افزایش دهید. منظور ما رعایت یک حد متناسب است که بتواند کاربران را متقاعد کند.

  • در هر صفحه از CTA استفاده کنید
ساخت وب سایت شخصی (راهنمای گام به گام و کاملاً کاربردی)
مطالعه

این نکته را به خاطر داشته باشید که مخاطبان در هر صفحه نیاز به تغییر مسیر یا هدایت به صفحات دیگر را دارند. بنابراین به کارگیری این قابلیت ها باعث ایجاد یک نوع تبدیل در رفتار کاربران می شود. به عنوان مثال کاربری که در حال خواندن یک محتوا است می تواند از یک خواننده ساده به یک مشتری یا خریدار تبدیل شود.

  • حتماً از تکنیک های برجسته سازی CTA استفاده کنید

باید از برجسته بودن CTA موجود در یک صفحه اطمینان کامل را داشته باشید. زیرا اگر کاربران متوجه آن نشوند قطعا نمی توانند روی آن کلیک کنند. برای برجسته سازی CTA معمولاً دو اقدام را انجام می دهند. اگر از یک تصویر یا دکمه استفاده می کنید طرح آن را به گونه ای تنظیم کنید که علاوه بر همخوانی با طرح صفحه وب سایت به راحتی قابل رویت باشد. اما اگر از یک عبارت یا متن کوتاه استفاده می کنید سعی کنید مکان مناسبی را برای قرار دادن آنها پیدا کنید.

به عنوان مثال اگر در مورد مزیت های یک محصول صحبت می کنید سریعا از یک CTA استفاده کنید تا کاربران به موقعیت خرید هدایت شوند. اما استفاده از آن ها در ابتدای مقاله و درست جایی که هیچگونه توضیحی را درباره یک محصول ارائه نداده اید جایز نیست و مخاطب نمی تواند ارتباط خوبی با کال تو اکشن یا فراخوان عمل سایت برقرار کند.

حتماً از تکنیک های برجسته سازی فراخوان عمل استفاده کنید

نتیجه گیری

استفاده از فراخوان عمل یک اقدام کاملا هوشمندانه و هدفمند است که باعث می شود خدمات شما بهتر به کاربران معرفی شود و مورد استقبال آنها قرار بگیرد. این قابلیت یک نوع هدایت و ناوبری اصولی را برای کاربران فراهم می کند تا هم بازدهی وب سایت شما افزایش یابد و همین که کاربران به آنچه که به دنبال آن هستند برسند. کال تو اکشن یا فراخوان عمل باعث بهبود نرخ تبدیل در وب سایت می شود که این تنها هدف وب سایت های فروشگاهی می باشد.

در شرکت یاس وب تکنیک های مختلفی برای استفاده از این المان فوق العاده کاربردی دنبال می شود تا اثربخشی آنها به مراتب افزایش یابد. به همین دلیل اگر بخش اعظمی از درآمد شما از طریق وبسایت می باشد بهتر در انتخاب شرکت اجرایی مربوطه در جهت اعمال فرآیندهای پشتیبانی سایت و همچنین سئو سایت دقت کافی را داشته باشید.

یاسر امینیمشاهده نوشته ها

Avatar for یاسر امینی

یاسر امینی، مدیر یاس وب ، بیش از یک دهه تجربه، معمار تحول کسب‌وکارهای سنتی به غول‌های آنلاین

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *