فیچر اسنیپت‌ (Featured Snippets) چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟

فیچر اسنیپت‌ (Featured Snippets) چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟

فیچر اسنیپت (Featured Snippets) اطلاعات و داده های کوتاه و خلاصه شده ای هستند که متناسب با درخواست و سوال کاربران در سرچ بار گوگل، در بالاترین قسمت نتایج جستجو ظاهر می شوند. این قابلیت باعث می‌شود تا کاربران در دریافت پاسخ سوالات خود دچار سردرگمی و اتلاف وقت در سرچ خود نشوند در سریعترین زمان به اطلاعاتی که میخواهند دست یابند.

وب سایت هایی که از لحاظ محتوایی قابلیت استخراج فیچر اسنیپت‌ را دارند به مراتب در جایگاه بالاتری نسبت به وب سایت های با خدمات مشابه قرار می گیرند. در ادامه این مقاله به شرح تاثیر آن بر سئو سایت و همچنین معرفی انواع آن خواهیم پرداخت. قطعاً با مطالعه این مقاله افرادی که در حوزه بهینه سازی و پشتیبانی سایت نیز فعالیت می‌کنند عملکرد بهتری را تجربه خواهند کرد.

دلایل اهمیت فیچر اسنیپت (Featured Snippets) در سئو

سئو سایت مجموعه اقداماتی است که در جهت ارتقاء رنکینگ یک وب سایت انجام می شود. بنابراین ما باید تکنیک هایی را به کار بگیریم که بتوانیم به این امر مهم دست یابیم. یکی از این اقدامات بهینه سازی سایت در جهت تولید فیچر اسنیپت هدفمند می باشد. یعنی ما باید محتوایی را در درون سایت خود قرار دهیم که بتواند برای کاربران مفید باشد و به نوعی پاسخ سوالات آن را در بر بگیرد. اما یک سری دلایل مهم وجود دارد که نشان می دهد تا چه حد فیچر اسنیپت بر سئو سایت اثر می گذارند و باعث بهبود آن می‌شوند. در ادامه به توضیح این دلایل مهم می پردازیم.

تاثیر فیچر اسنیپت بر افزایش رتبه سایت

تاثیر فیچر اسنیپت بر افزایش رتبه سایت

افزایش رتبه سایت همواره یکی از اهداف سئوکاران می باشد. اگر وب سایت شما دارای محتوایی باشد که گوگل بتواند به راحتی به استخراج یک فیچر اسنیپت ایده آل بپردازد قطعاً به سرعت می توانید از رقبای خود پیشی بگیرید و همواره در نتایج جستجو در رتبه یک باقی بمانید. چرا که با این تکنیک شما ملاک را بر رفع نیاز کاربران قرار داده اید و بدون نیاز به رقابت مستقیم با رقبای خود همواره بالاتر از آنها خواهید بود.

افزایش نرخ کلیک (CTR)

کاربران هیچگاه وب سایت هایی که به آنها کمک اساسی شده است را فراموش نمی کنند. قطعاً شما این تجربه را داشتید که با سرچ کردن یک سوال مهم در گوگل به یک فیچر اسنیپت برخورد کرده اید که آن مرتبط با یک سایت می باشد. قطعاً شما با مشاهده این پاسخ سوال خود به سایت مربوطه سر می زنید. لذا به نوعی باعث افزایش نرخ کلیک در این سایت خواهید شد. افزایش نرخ کلیک نیز از اهداف بسیار مهمی است که همواره توسط مدیران سایت دنبال می شود.

بهینه سازی سایت چیست و چطور میتواند بر کسب و کار شما تأثیر بگذارد؟
مطالعه

افزایش اعتبار سایت

به عنوان یک قاعده کلی و استاندارد تا می توانید به تولید محتوا بپردازید تا بتوانید پاسخگوی سوالات مختلف کاربران باشید. در چنین شرایطی وبسایت شما قطعاً با یک افزایش اعتبار اساسی روبرو خواهد شد که باعث می شود کاربران شما را به عنوان یک رهبر فکری قلمداد کنند. توانایی پاسخگویی به بخش اعظمی از سوالات کاربران قطعاً در بلند مدت اعتبار سایت شما را چندین رده ارتقا می دهد.

تشویق کاربران به مطالعه بیشتر محتوا

یک فیچر اسنیپت ایده آل پلی خواهد بود تا کاربران به مطالعه کل محتوای سایت تشویق شوند. زمانی که شما به سرعت به پاسخ سوال خود در قالب فیچر اسنیپت دست پیدا می کنید یک نوع هیجان درونی در شما ایجاد می‌شود که تمایل دارید با کلیک بر روی سایت، ادامه محتوا و یا به نوعی کل محتوای سایت را مطالعه کنید. لذا اسکرول کردن محتوا توسط کاربر و باقی ماندن در سایت می‌تواند فرآیندهای مبتنی بر سئو سایت را تسهیل ببخشد.

انواع فیچر اسنیپت

چهار نوع مهم فیچر اسنیپت وجود دارد که هر کدام سبک خاصی را برای ارائه اطلاعات به مخاطبان دنبال می کند. این چهار نوع شامل تعاریف، لیست ها، مراحل یا گام، جدول ها و همچنین ویدیوها می باشد. کاربر با مطالعه سریع این اطلاعات به سرعت می تواند پاسخ آنچه که به دنبال آن است را دریابد. اما اینکه این فیچر اسنیپت ها هر کدام چه ویژگی هایی دارند را در ادامه به تفصیل مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهیم.

فیچر اسنیپت از نوع تعاریف

اصولاً تعاریف یکی از رایج ترین اشکال اصلی فیچر اسنیپت می باشند. این تعاریف بسیار کوتاه ارائه می شوند و گزیده ای از نکات مهم و حیاتی را مطابق با سوال کاربر شامل می شود. البته آن ها در همه موارد ظاهر نمی شوند. چرا که بستگی به نوع سرچ کاربرد دارد که باعث پدیدار شدن تعریف در بالاترین قسمت صفحه جستجوی گوگل می شود. اگر شما سوال خود را با «چیست» مطرح کنید احتمالاً این نوع از فیچر اسنیپت را مشاهده خواهید کرد.

بهینه سازی نرخ تبدیل چیست و چرا اهمیت دارد؟
مطالعه

عنوان سوال تاثیر بسیار زیادی در نوع پاسخ دارد. ربات های هوشمند گوگل عبارات و جملات شما را تشخیص می دهند و می دانند که چه نوع پاسخی برای شما سودمند خواهد بود. مطرح کردن واژه “چیست” بدان معنا است که شما به دنبال یک تعریف کوتاه می باشید لذا شناسایی این موضوع برای گوگل سخت نیست. سوالاتی که باعث پدیدار شدن تعاریف در بالای صفحه جستجو می شود شامل واژگان ذیل نیز می شود:

  • نحوه انجام (how to do)
  • کیست (who is)
  • چرا (why)

فیچر اسنیپت از نوع تعاریف

فیچر اسنیپت از نوع لیست

اگر سوال شما به گونه‌ای مطرح شود که نیازمند ارائه لیست باشد قطعا برای شما این نوع سبک پاسخ پدیدار می شود. این لیست ها میتوانند به صورت مستقیم یا غیر مستقیم از داخل محتوای یک سایت استخراج شود و در معرض دید کاربر قرار بگیرد. فرم پاسخ به صورت لیست در نظر بسیاری از کاربران بسیار جذاب و تاثیرگذار می باشد چرا که آنها بدون خواندن مطالب غیر مفید می توانند به پاسخ سوال خود دست یابند.

اینکه فیچر اسنیپت از نوع لیست چه زمانی ظاهر می شود متناسب با سوال کاربر است. اگر شما در سوال خود به دنبال لیست ویژگی ها و یا موارد رتبه بندی باشید ممکن است با این نوع پاسخ گوگل مواجه شوید.

فیچر اسنیپت از نوع لیست

فیچر اسنیپت از نوع مرحله ای یا گام به گام

گام به گام بودن فیچر اسنیپت را می توان یک نوع آموزش بسیار کوتاه در قالب یک لیست مرحله ای قلمداد کرد. اگرچه نوع پاسخ به صورت لیست می‌باشد اما هر کدام از موارد مکمل یکدیگر هستند و در صورت اجرایی نشدن هر مرحله شما نمی توانید به هدف مورد نظر خود دست یابید. به عنوان مثال ممکن است نیازمند اجرای تنظیمات خاص در گوشی موبایل و یا ویندوز موجود در کامپیوتر باشید. لذا گوگل سعی می‌کند به صورت مرحله‌ای و گام به گام آن تنظیمات مورد نظر را در غالب فیچر اسنیپت به شما نشان دهد. این مراحل به یکدیگر مرتبط می باشد و لازم است یکی پس از دیگری اجرا شوند.

۷ مورد از بهترین ابزارهای ردیاب رتبه برای سئو
مطالعه

فیچر اسنیپت از نوع مرحله ای یا گام به گام

فیچر اسنیپت از نوع جدول

حدود ۲۹ درصد از تمام انواع فیچر اسنیپت را جداول تشکیل می‌دهند. اصولا گوگل رابطه خوبی با این نوع پاسخ برقرار کرده است که بخش عمده ای از دلایل آن استقبال کاربران می باشد. جداول این قابلیت را دارند که اطلاعات بسیار گسترده ای را به مخاطبان منتقل کنند. بنابراین شما نیاز نیست که در مورد یک موضوع جستجوی وقت‌گیری را انجام دهید. چرا که جداول با ارائه آمار و داده های دقیق می توانند شما را به پاسخ مطلوب برساند.

فیچر اسنیپت از نوع جدول

فیچر اسنیپت از نوع ویدیو

عمدتا ویدیوها بار محتوایی بسیار بالایی دارند و شما در چند دقیقه کوتاه می توانید پاسخ سوال خود را به بهترین شکل ممکن دریافت کنید. از جمله شبکه های اجتماعی که گوگل با آن ارتباط مستقیم دارد یوتیوب می باشد. ممکن است گوگل یک سری ویدیوهای آموزشی را مرتبط با سوال شما برایتان نمایش دهد. ربات های گوگل به قدری هوشمند هستند که می‌توانند قسمتی از ویدیو را برای شما علامت گذاری کنند تا شما جهت دریافت پاسخ سوالتان همان قسمت محدود و علامت گذاری شده را مشاهده کنید.

فیچر اسنیپت از نوع ویدیو

نتیجه گیری

فیچر اسنیپت قابلیتی است که گوگل به طور اختصاصی برای کاربران طراحی کرده است. یعنی مخاطب و کاربری که در حال سرچ در گوگل می باشد به حدی اهمیت دارد که گوگل چنین امتیازی را برای آنها در نظر گرفته است. بنابراین بهتر است سبک محتوا و یا ساختار محتوای سایت خود را به گونه‌ای تنظیم کنیم که مورد نیاز کاربران باشد و گوگل نیز بتواند به راحتی اطلاعات مربوطه را به شکلی کاملا خلاصه شده در بالاترین قسمت صفحات جستجو به کاربران نمایش دهد. لذا تمرکز خود را در بهینه سازی و تولید محتوای هدفمند قرار دهید تا بتوانید امتیاز بالایی را از جانب گوگل دریافت کنید.

یاس وب با آگاهی کامل از قوانین و ضوابط مرتبط با سئو فنی همواره در نظر دارد تا با خدمات سئو سایت شرایط لازم برای رتبه گیری وب سایت شما را فراهم کند.

یاسر امینیمشاهده نوشته ها

Avatar for یاسر امینی

یاسر امینی، مدیر یاس وب ، بیش از یک دهه تجربه، معمار تحول کسب‌وکارهای سنتی به غول‌های آنلاین

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *