در طراحی لوگوی سایت به چه نکات کلیدی باید توجه نمود؟

در طراحی لوگوی سایت به چه نکات کلیدی باید توجه نمود؟

طراحی لوگوی سایت در اعتبار یک برند، شناخته شدن و ماندگاری در ذهن مشتریان و متمایز شدن از رقبا بسیار تأثیرگذار است و هویت آن را تشکیل می دهد. برای طراحی یک لوگو باید تیمی خلاق و حرفه ای در اختیار داشته باشید. تسلط بر جنبه ها و نکات مختلف یک امر حیاتی محسوب می شود که در این مطلب در قالب مهمترین نکات به آنها پرداخته ایم.

با طراحی لوگو به بیزینس خود اعتبار ببخشید

تفاوتی ندارد که در چه حوزه ای به منظور کسب درآمد بیشتر مشغول فعالیت هستید. امروزه زمینه های کاری بسیار گسترده ای وجود دارد که خوشبختانه امکان ارائه خدمات آن به صورت مجازی و اینترنتی وجود دارد. درواقع در چنین شرایطی شما می توانید خدمات مختص حوزه کاری خود را با سرعت بیشتر و همچنین کیفیت مضاعف به مشتریان ارائه دهید.

اما سوال اصلی اینجاست که چگونه باید به جلب اعتماد مخاطب در دنیای اینترنت بپردازیم؟ یک کاربر زمانی که وارد یک وب سایت میشود و قصد خرید یا استفاده از محتوای سایت شما را دارد، اولین سوالی که در ذهن او ایجاد می‌شود این است که آیا این سایت مورد اعتماد است یا خیر؟ برای اعتماد سازی تکنیک ها و روش های بسیار گسترده ای وجود دارد مانند دریافت مجوز های رسمی از ارگانهای دولتی، اما موضوع اصلی ما المان های بصری نمایان یک سایت می باشد که تاثیر بسیار بالایی در جذب مخاطبان بیشتر دارد.

مثلاً یک وب سایت ارائه دهنده خدمات سئو سایت و طراحی و پشتیبانی سایت اگر می خواهد این موضوع را به مخاطب القاء کند که من در حال انجام یک فعالیت جدی و مستمر هستم باید در قدم اول یک لوگوی بیزینسی ایده آل داشته باشد. طراحی لوگو نشان می دهد که شما تا چه حد به کار خود اهمیت میدهید و در تلاش هستید تا با کیفیت ترین خدمات را به منظور جلب رضایت مشتری و کاربران ارائه دهید.

چرا طراحی لوگوی سایت بسیار مهم است؟

طراحی لوگوی سایت اولین نقطه ارتباطی شما یا برندتان محسوب می شود. لوگو مناسب برای کسب و کار به حدی مهم است که اگر به شکل حرفه ای انجام نشده باشد، مشتریان شما نمی توانند اطلاعاتی در مورد برندتان کسب کنند و بفهمند که مناسب اهداف و نیاز آنها هستید یا خیر.

طراحی لوگوی سایت باید به نحوی باشد که اثر ماندگاری در ذهن و خاطر مشتریان بگذارد تا هر موقع به آن نگاه کردند یاد برند شما بیفتند. به عنوان مثال وقتی لوگو یا آرم سیب می بینید، بی اختیار به یاد شرکت اپل می افتید. اگر بتوانید چنین تأثیر عمیقی روی مشتریان بگذارید و با طراحی یک لوگو ساده ولی حاوی اطلاعات مهم ارتباط مؤثری برقرار کنید، احتمال موفقیت کسب و کار و بازاریابی شما به مراتب بیشتر خواهد شد.

پیشنهاد میشود این مقاله را مطالعه فرمائید : طراحی سایت شرکتی

طراحی لوگوی سایت چندان ساده نیست و نمی توان این بخش بسیار مهم کسب و کارتان را به سادگی به هر نوع شرکتی واگذار کنید. چنانچه خودتان نیز قصد طراحی لوگو یا آرم وب سایت خودتان را دارید باید از یکسری نکات بسیار مهم مطلع باشید. در ادامه مهمترین نکات طراحی لوگوی وب سایت را بیان خواهیم کرد که برای هر نوع کسب و کاری اعم از فروشگاهی، تجاری و غیره کاربرد دارد.

۱۲ نکته کلیدی برای طراحی سایت با وردپرس
مطالعه

مهمترین نکاتی که در طراحی لوگوی سایت نباید فراموش کرد!

مهمترین نکاتی که در طراحی لوگوی سایت نباید فراموش کرد!

نکات بسیار مهمی که در طراحی لوگوی سایت نباید فراموش کنید در این قسمت به شما آموزش داده می شوند:

۱- سادگی و ظرافت کاری

رعایت سادگی در طراحی لوگو باعث می شود به خاطر سپردن آن راحتتر شود. امروزه همه برندها برای جلب توجه مشتری و به خاطر سپردن راحت برند تلاش می کنند. یکی از راه هایی که باعث می شود نام برند بهتر در ذهن مشتری باقی بماند، لوگوی آن است. پس سعی کنید با طراحی ساده و بدون هیچ گونه پیچیدگی به مشتریان کمک کنید تا راحتتر کسب و کارتان را به خاطر بسپارند. مشابه این مورد در طراحی لوگوی اپل دیده می شود.

۲- در انتخاب رنگ دقت کنید

انتخاب رنگ باید هوشمندانه باشد. یعنی رنگی که انتخاب می کنید باید متناسب با نوع محصول یا کالای فروشی یا نوع کسب و کارتان باشد. به عنوان مثال اگر شرکت مایکروسافت رنگ لوگو خود را با شرکت اپل جابجا کند به هیچ وجه مشتری نمی تواند با آن ارتباط برقرار کند و در بازار شکست خواهد خورد. از طرفی در بازاریابی، تبلیغات کسب و کار بر روی بیلبورد، کارت ویزیت، تراکت و غیره قرار می گیرد. پس در طراحی لوگوی سایت به این موضوع دقت کنید تا رنگ انتخابی با زمینه های مناسب کاملا سازگار باشد.

به روانشناسی رنگ ها دقت کنید. روانشناسی رنگ به شما می گوید که هر رنگ چه بار معنایی را به مخاطب منتقل می کند تا براساس نوع فعالیت و بار روانی هر رنگ آنها را انتخاب کنید. از چرخه رنگ یا Color Wheel برای طراحی لوگوی سایت استفاده کنید. به کمک چرخه رنگ می توانید رنگ های مکمل یا متضاد را انتخاب کنید. به عنوان مثال لوگو سایت فایرفاکس (مرورگر اینترنتی) ترکیبی از نارنجی و زرد است که با زمینه آبی به خوبی نمایان شده است ضمن اینکه تناسب با رنگ روباه نیز دارد. این ترکیب از چرخه رنگ بسیار هوشمندانه انتخاب شده است.

از تعداد زیادی رنگ در لوگو خود استفاده نکنید. بد نیست بدانید که از بین ۱۰۰ برند برتر دنیا در زمینه های مختلف، ۹۵% آنها فقط یک یا دو رنگ در طراحی لوگوی سایت و کسب و کارشان استفاده کرده اند. البته گاهی اوقات بسته به نوع فعالیت تجاری لازم است که از چندین نوع رنگ استفاده شود ولی در حالت عادی تا حد امکان از این کار اجتناب کنید.

طراحی لوگوی سایت فایرفاکس که برای برند خود از رنگ های مکمل در چرخه رنگ استفاده کرده است

طراحی لوگوی سایت فایرفاکس که برای برند خود از رنگ های مکمل در چرخه رنگ استفاده کرده است

۳- لوگو باید بر روی بسترهای مختلف مناسب باشد

اگر صاحب یک رستوران، کافی شاپ یا فست فودی هستید، لوگوی شما علاوه بر سایت بر روی لباس، جعبه پیتزا و ساندویچ، لیوان قهوه و غیره نیز درج خواهد شد. پس طراحی و انتخاب لوگو باید به نحوی باشد که علاوه بر نمایش مناسب بر روی سایت بر روی سایر بسترها هم قابل قبول باشد.

۴- اطلاعات کافی در مورد برند داشته باشید

تنها زمانی می توان مطمئن شد که طراحی لوگوی سایت خیلی حرفه ای و یونیک خواهد بود که اطلاعات کافی در مورد برند، مخاطبین هدف، ذهنیت افراد در مورد کسب و کار و غیره وجود داشته باشد.

۵- فونت مناسب انتخاب کنید

خیلی از شرکت های طراحی لوگوی سایت توجهی به نوع فونت مورد استفاده در لوگو ندارند و ساده از کنار آن عبور می کنند. فونتی که برای لوگو وب سایت یا کسب و کار استفاده می شود، بازگو کننده شخصیت، هویت و فعالیت آن است. به عنوان مثال اگر در حوزه تولید لوازم کودک، مراقبت از کودکان و غیره هستید، فونت های دست نویس یا فانتزی باید استفاده کنید چون مخاطبین هدف شما کودکان هستند. انتخاب فونت را دست کم نگیرید. همه ما شرکت کوکاکولا را با نوع فونت و رنگ خاص آن به یاد داریم.

۶- نوع لوگو

برخی افراد ترجیح می دهند موقع طراحی لوگوی سایت، اسم شرکت یا کسب و کارشان در آن به کار رفته باشد. به این نوع لوگوها، اصطلاحا لوگوتایپ می گویند. نمونه های معروف این نوع طراحی لوگو را برای کوکاکولا، شرکت IBM و غیره می بینیم. با این نوع طراحی لوگو وب سایت نیاز نیست هزینه های زیادی بابت تبلیغات و بازاریابی پرداخت کنید چون لوگو شما یک نوع تبلیغ هم هست. گاهی اوقات نیز لوگو به شکل یک سمبل یا نماد طراحی می شود که در این صورت باید هزینه های زیادی بابت آگهی برند و اطلاع رسانی در مورد مفهوم لوگو سایت پرداخت کنید مثل لوگو شرکت اپل. بعضی اوقات نیز طراحی لوگوی سایت ترکیبی از سمبل و نام شرکت می باشد مثل آمازون.

۷- فضای خالی یا سفید

فضای خالی یکی از عناصر بسیار تأثیرگذار بر روی طراحی لوگوی است. گاهی اوقات نیاز نیست چندان به فکر طراحی لوگو باشید و آن را پروسه ای خیلی پیچیده در نظر بگیرید. اگر به لوگو سایت NBC نگاه کرده باشید به سادگی با زمینه سفید و رنگ های متنوع در لوگو توانسته تصویر یک طاووس را به رخ بکشد.

طراحی سایت آرایشی بهداشتی
مطالعه

طراحی لوگوی سایت NBC با کمک فضای خالی

طراحی لوگوی سایت NBC با کمک فضای خالی

۸- لوگو سایر رقبا را کپی نکنید

کپی کردن یا الگو گرفتن به نحوی که بخش زیادی از طراحی شما را به خود اختصاص دهد بزرگترین اشتباه شما در طراحی لوگو خواهد بود. به عنوان مثال Lake Mary High School و شرکت خودروسازی Dodge هر دو مشابه هستند و این باعث شده تا ضربه زیادی به مؤسسه آموزشی Lake Mary وارد شود. کپی نکردن به این دلیل توصیه نمی شود چون کسب و کارتان را خالی از ایده های خلاق نشان می دهد که در ابتدایی ترین مسائل نیز کپی برداری می کند. دوم اینکه بر روی هویت و ماهیت نوع کسب و کار و فعالیت وب سایت شما اثر منفی می گذارد و مخاطبین متوجه نمی شوند که دقیقا چه فعالیتی دارید و احتمال اینکه شما فراموش شوید بسیار زیاد است.

۹- خلاقیت همیشه مشتری جذب می کند

در طراحی لوگوی سایت خلاقیت به خرج دهید تا از رقبا متمایز شوید. بسیاری از برندها به خاطر خلاقیتی که در طراحی لوگو داشته اند توانستند مشتریان زیادی جذب کنند. به عنوان مثال شرکت FedEx یکی از شرکت های پستی و لجستیک در آمریکا با شهرت بین المللی را در نظر بگیرید. در طراحی لوگو آن بین حرف E و X به طرز خلاقانه علامت پیکان یا فلش رو به جلو نشان داده که نشانه سرعت در ارائه خدمات و ارسال می باشد.

طراحی سایت صنعتی با یاس وب، تجربه ای متفاوت و حرفه ای
مطالعه

طراحی لوگوی سایت شرکت FedEx

طراحی لوگوی سایت شرکت FedEx

۱۰- فرمت مناسب

اگر خودتان به طراحی لوگوی سایت مشغول می شوید یا با شرکت حرفه ای در این زمینه همکاری می کنید ، حتما فرمت لوگو ساخته شده SVG یا وکتور باشد و از فرمت JPG استفاده نکنید. این کار به شما کمک می کند تا چنانچه خواستید از لوگو خود بر روی کارت ویزیت یا بیلبورد استفاده کنید، کیفیت آن افت پیدا نکند و مقیاس پذیر (Scalability) داشته باشد.

۱۱- میراث برند

برخی اوقات طراحی لوگوی برای مواقعی انجام می شود که قصد دارید در لوگو قبلی کسب و کارتان تغییرات ایجاد کنید. حتما به نوعی این تغییر را ایجاد کنید که لوگو اولیه محو نشود و زمینه ذهنی مخاطب به هم نریزد. به عنوان مثال شرکت پپسی ۱۲ بار لوگو خود را تغییر داده است.

در ابتدا نام پپسی کولا داشت که انتخاب رنگ و لوگوتایپ و همچنین نام او باعث شد تا دو بار این شرکت ورشکست شود. سرانجام در دهه ۱۹۵۰ لوگو به شرکت درب نوشابه تغییر پیدا کرد و در سال ۱۹۶۲ نیز برای متمایز شدن نام کولا را از برند خود حذف نمود و حدود ۱۰ سال بعد نیز از درب بطری نوشابه به طراحی کره زمین تغییر کرد. به طور خلاصه در طراحی لوگوی سایت و برندتان به میراث برند توجه داشته باشید و کاملا یونیک عمل کنید تا دچار مشکلات شرکت پپسی نشوید در غیر این صورت احتمال فراموشی سابقه برند وجود دارد.

حفظ میراث برند و در عین حال یونیک بودن در جنبه های مختلف برای طراحی لوگوی سایت مهم است.

حفظ میراث برند و در عین حال یونیک بودن در جنبه های مختلف برای طراحی لوگوی سایت مهم است.

خدمات یاس وب در زمینه طراحی سایت و سئو

یاس وب با چندین سال سابقه در زمینه طراحی وب سایت و سئو وب سایت به شکل کاملا حرفه ای توسط تیمی مجرب و خلاق توانسته به گزینه مورد اعتماد بسیاری از کسب و کارهای داخلی برای ارتقای برند از طریق وب سایت تبدیل شود. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان طراحی سایت همین حالا با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

یاسر امینیمشاهده نوشته ها

Avatar for یاسر امینی

یاسر امینی، مدیر یاس وب ، بیش از یک دهه تجربه، معمار تحول کسب‌وکارهای سنتی به غول‌های آنلاین

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *