همنوع خواری (کنیبالیزیشن) کلمات کلیدی چیست؟ و روش های رفع آن

همنوع خواری (کنیبالیزیشن) کلمات کلیدی چیست؟ و روش های رفع آن

شما می خواهید وب سایتی که طراحی کرده اید مطالب مفیدی در مورد یک موضوع خاص داشته باشد. لذا در این مسیر سعی می کنید محتوای پرقدرتی را تولید و با اجرای عملیات مرتبط با سئو سایت آن را در گوگل رتبه بندی کنید. اما ممکن است شما در صفحات مختلف وب سایت خود کلمات کلیدی را به تعداد محدود در نظر بگیرید و دائماً چندین محتوا را برای این کلمات تولید کنید. با انجام این کار وبسایت شما وارد یک نوع همنوع خواری کلمات کلیدی (Keyword Cannibalization) شده است و محتوایی که تولید کرده اید به جای آن که مفید باشد می تواند برای سایت مضر قلمداد شود.

زمانی که شما سعی می کنید برای یک کلمه کلیدی یکسان بهینه سازی های متعددی را انجام دهید عملا وبسایت شما وارد یک قلمرو خود رقابتی می شود به طوری که با خود رقابت می کند نه با سایت های دیگر. در چنین شرایطی رتبه کلی وبسایت شما به ناگهان نزول می کند. ما باید مدیریت وبسایت را به گونه‌ای پیش ببریم که صفحات مختلف آن با یکدیگر به رقابت نپردازند چرا که اهداف اصلی یک سایت پیشی گرفتن از سایت های رقیب می باشد. در این مقاله با روش های رفع همنوع خواری کلمات کلیدی آشنا می شویم تا از این طریق بهتر بتوانید برای کلمات کلیدی خود از طرف گوگل رنکینگ بالاتری دریافت کنید.

معنا و مفهوم همنوع خواری کلمات کلیدی چیست؟

زمانی که دو یا چند صفحه در یک وب سایت دارای کلمات کلیدی مشابه هستند و شما برای آن کلمات تولید محتوا کرده‌اید شرایطی را فراهم می کنید که این صفحات با یکدیگر به رقابت بپردازند. در نتیجه رتبه یکدیگر را می گیرند یا به اصطلاح می خورند که در این جا اصلاح همنوع خواری کلمات کلیدی یا کنیبالیزیشن پیش می آید. بروز این اتفاق در یک وب سایت قطعاً به عملکرد ارگانیک سایت آسیب می زند. فرض کنید روی کلمه کلیدی “طراحی سایت” تمرکز کرده اید و می خواهید مطالبی را در سایت خود در این حوزه منتشر کنید.

اگر در چندین صفحه مختلف در سایت خود این کلمه کلیدی را به کار ببرید و حتی مطالب متفاوتی را ارائه دهید باز هم وارد قلمرو همنوع خواری کلمات کلیدی یا کنیبالیزیشن شده اید. به عنوان مثال تصور کنید به یک رستوران رفته‌اید و دو نوع غذای خوشمزه که به شدت از لحاظ ظاهری و یا مزه به یکدیگر شبیه هستند در مقابل شما قرار می گیرد.

در چنین شرایطی شما نمی دانید کدام یک را انتخاب کنید و اگر شروع به خوردن یکی از آن ها کنید باز هم در این فکر هستید که شاید آن غذا بهتر باشد و یک دوگانگی را در شما ایجاد می کند. در واقع غذای دوم آن حس آرامش که شما در خوردن غذای اول دارید، از شما گرفته است. همنوع خواری کلمات کلیدی نیز دقیقاً به همین صورت است یعنی هم رتبه بندی یک کلمه کلیدی را می گیرد و همین که سبب نزول کلی وب سایت میشود.

راهنمای کامل انتخاب بهترین کلمات کلیدی برای سئو سایت
مطالعه

معنا و مفهوم همنوع خواری کلمات کلیدی چیست؟

چگونه می توانیم همنوع خواری کلمات کلیدی را پیدا کنیم؟

برای اکثر سایت‌ها باید یک ممیزی اساسی را انجام دهید تا از این طریق بتوانید موارد مرتبط با همنوع خواری کلمات کلیدی را رفع کنید. برای شروع کار URL های مهم سایت خود را همراه با کلمات کلیدی مرتبط با آن فهرست کنید. با فهرست کردن صفحات وب سایت به راحتی می توانید صفحاتی که دارای کلمه کلیدی یکسان هستند شناسایی کنید. در واقع شما یک بازنگری کلی را روی تمام محتوای موجود در سایت خود انجام می دهید.

اگر قبلاً با مفهوم همنوع خواری کلمات کلیدی یا کنیبالیزیشن آشنا نبودید و اکنون با مضرات آن آشنا شده اید بهتر است صفحاتی که دارای کلمات کلیدی یکسان هستند را با یکدیگر ادغام کنید تا در وب سایت خود برای یک کلمه کلیدی واحد یک محتوای به خصوص داشته باشید. همانطور که گفته شد هدف ما این است که برای یک کلمه کلیدی یک محتوا تولید کنیم تا دچار همنوع خواری کلمات‌کلیدی نشویم.

اگر وب سایت شما حجم بسیار بالایی دارد می توانید از keyword mapping استفاده کنید تا مجبور نباشید آن کلمات کلیدی را به صورت دستی در یک فهرست جمع کنید. شما دامنه وب سایت خود را وارد می کنید و بعد از آن می توانید داده هایی که دریافت کرده اید را فیلتر یا مرتب کنید. با این کار به راحتی می توانید به بررسی کلمات کلیدی بپردازید.

نحوه اصلاح همنوع خواری کلمات کلیدی (کنیبالیزیشن)

  • اگر محتوای کوچکتر در وبسایت خود دارید سعی کنید با انجام بروزرسانی های متعدد مانند افزودن مثال ها و یا افزودن بخش پرسش و پاسخ بار محتوایی آنها را ارزشمند تر کنید
  • اگر با استفاده از روشی که در قسمت قبلی مبنی بر پیدا کردن کلمات کلیدی مشابه ذکر شد توانستید چند صفحه با کلمات کلیدی مشابه را پیدا کنید بهتر است آن ها را با یکدیگر ادغام کنید تا از این طریق آن صفحات به رقابت با یکدیگر نپردازند.
  • صفحاتی که دارای کلمات کلیدی مشابه هستند اما هدف متفاوتی را دنبال می کنند سعی کنید استراتژی سئو را به گونه‌ای تنظیم کنید که ربات های گوگل این دو صفحه را یکسان تلقی نکنند.
  • اگر کلمات کلیدی نادرستی را در وب سایت خود مشاهده می کنید سعی کنید آنها را با عبارات درست جایگزین کنید.
مرجع کامل تعاریف و واژه نامه سئو : تعداد ۲۲۵ اصطلاح تخصصی سئو! (قسمت 3)
مطالعه

اجازه دهید در ادامه بهترین روش هایی که می توانیم با همنوع خواری کلمات کلیدی یا کنیبالیزیشن مقابله کنیم را ذکر کنیم تا از این طریق بتوانید به بهبود رتبه بندی کلمات کلیدی بپردازید.

نحوه اصلاح همنوع خواری کلمات کلیدی (کنیبالیزیشن)

کار کردن روی صفحاتی که دارای بالاترین رتبه هستند

زمانی که تصمیم می‌گیرید روی یک صفحه تمرکز کنید تا مشکل همنوع خواری کلمات کلیدی را اصلاح کنید بهتر است صفحاتی را انتخاب کنید که دارای بالاترین رتبه در یک وب سایت هستند. با انجام این کار می‌توانید صفحه مورد نظر را به رتبه بالاتر برسانید. به عنوان مثال ممکن است یک کلمه کلیدی از لحاظ رتبه بندی در صفحه اول و رتبه ۵ باشد. این احتمال وجود دارد علت آنکه این صفحه در رتبه پایین تر نسبت به رقبا قرار گرفته است همین موضوع همنوع خواری کلمات کلیدی باشد. با شناسایی آن به راحتی می توانید رتبه صفحه را ارتقا دهید.

صفحات کم ارزش را حذف کنید یا مطالب جدید به آن اضافه کنید

اگر دو صفحه با کلمات کلیدی مشابه در وبسایت خود دارید و احساس می کنید یکی از آن صفحات دارای بار محتوایی و به اصطلاح ارزش کمتری است می توانید آن را حذف کنید. ممکن است در گذشته محتوایی کم ارزشی را در وبسایت خود منتشر کرده باشید که اگرچه از کلمه کلیدی مهمی استفاده کردید اما محتوای آن عملاً هیچ گونه کاربردی برای مخاطب ندارد.

اکنون با ظهور اطلاعات جدیدتر می خواهید برای همان کلمه کلیدی تولید محتوا کنید. اما به دلیل وجود همان محتوای قدیمی نمی توانید کلمه کلیدی مورد نظر را گسترش یا به تولید محتوای جدید بپردازد. به همین دلیل بهتر است مطالب موجود در صفحات قدیمی که کم ارزش هستند را حذف یا مطالب جدیدتر به آن اضافه کنید.

نحوه اصلاح همنوع خواری کلمات کلیدی (کنیبالیزیشن)

عمل ریدایرکت کردن را فراموش نکنید

پس از آن که دو صفحه را با یکدیگر ادغام کردید تا از این طریق بتوانید همنوع خواری کلمات کلیدی را از بین ببرید بهتر است صفحاتی که اولویت ندارند را به سادگی حذف نکنید. در عوض شما می توانید آنها را با استفاده از عمل ریدایرکت کردن به سمت صفحه مورد نظر هدایت کنید. این گونه تغییر مسیرها به مرورگر می گوید که url مورد نظر در دسترس نیست و باید به url دیگری بروید. اگر نسخه پرمیوم افزونه  yoast را دارید، این افزونه می تواند به طور کاملا خودکار از سمت محتوا های حذف شده تغییر مسیر یا ریدایرکت ایجاد کند.

ریدایرکت یا تغییر مسیر چیست؟ انواع ریدایرکت 301، 302، 307، 410، 404، 451
مطالعه

چگونه در آینده از همنوع خواری کلمات کلیدی یا کنیبالیزیشن جلوگیری کنیم؟

همانطور که وب سایت شما همواره در حال رشد می باشد و محتوای بیشتری را تولید می کنید به همان نسبت احتمال همنوع خواری کلمات کلیدی نیز افزایش می‌یابد. شما بدون آنکه متوجه شوید ممکن است دو یا چند مقاله بنویسید که از لحاظ بار محتوایی و همچنین تاکتیک های سئو بسیار شبیه به یکدیگر باشد. لذا بهتر است قبل از آنکه بخواهید یک محتوا را شروع به نوشتن کنید به ارزیابی آن بپردازید. این که آیا قبلا در صفحه دیگری در مورد آن صحبت کرده اید یا خیر؟

با افزایش شمار محتواها ممکن است شما فراموش کنید که قبلاً چه موضوعی را منتشر کرده اید و یا در مورد کدام کلمه کلیدی مطلبی را بارگذاری کرده اید. برای اینکه مدیریت صحیحی در جلوگیری از انتشار کلمات کلیدی تکراری داشته باشید می توانید برای خود یک فهرست تهیه کنید و به طور منظم کلمات کلیدی و موضوع محتوای خود را در آن ذکر کنید تا همیشه در مقابل دیدگان شما باشد. از این طریق به راحتی می توانید محتوای یونیک و غیر تکراری را تولید کنید.

چگونه در آینده از همنوع خواری کلمات کلیدی یا کنیبالیزیشن جلوگیری کنیم؟

نتیجه گیری

استفاده از کلمات کلیدی و همچنین یافتن آنها برای یک وب سایت فوق العاده اهمیت دارد. شما باید همواره از محتوای یونیک و همچنین کلمات کلیدی یکتا در سایت خود استفاده کنید تا از این طریق بتوانید بر روی یک کلمه کلیدی رتبه دریافت کنید. زمانی که شما چندین محتوا را در مورد یک کلمه کلیدی در وبسایت خود منتشر می‌کنید عملاً انرژی و زمان خود را هدر داده اید. لذا بهتر است در مورد انتخاب کلمات و همچنین محتواها توجه ویژه‌ای داشته باشید. قدرت یک وب سایت به تولید محتوا و همچنین اجرای عملیات سئو وب سایت می باشد. اگر بتوانید در این دو حوزه قوی عمل کنید حتماً در یک دوره زمانی مشخص نتیجه مطلوبی را دریافت خواهید کرد.

یاس وب با داشتن کادر مجرب می تواند کلمات کلیدی مهم وب سایت شما را بر اساس ضوابط و اصول خود در رنکینگ گوگل ارتقا دهد. لذا اگر قصد ارتقاء کسب و کار و همچنین وب سایت خود دارید، می توانید جهت شروع کار خدمات سئو سایت با شرکت یاس وب تماس حاصل فرمایید.

یاسر امینیمشاهده نوشته ها

Avatar for یاسر امینی

یاسر امینی، مدیر یاس وب ، بیش از یک دهه تجربه، معمار تحول کسب‌وکارهای سنتی به غول‌های آنلاین

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *