سئو تکنیکال (technical seo) چیست و شامل چه مواردی می‌شود؟

سئو تکنیکال چیست و شامل چه مواردی می‌شود؟

سئو تکنیکال یا technical seo شاخه‌ای از علم بهینه سازی موتورهای جستجو است که به خزندگان گوگل و سایر موتورهای جستجو کمک می‌کند تا سایت شما را بهتر بشناسند. سئوی فنی سایت بسیار مهم است و در صورتی که به درستی انجام نشود، می‌تواند آسیب‌های جدی به کسب و کار شما وارد کند.

سئو یا بهینه سازی سایت نیازی به تعریف ندارد. تقریبا همه‌ی افرادی که صاحب سایت هستند، آن را می‌شناسند. اما در گستره‌ی وسیع این علم که می‌تواند ما را به رتبه‌های بالای موتورهای جستجو برساند، دسته‌ای از فعالیت‌های سئوی فنی وجود دارد که کمتر کسی به آن اهمیت می‌دهد. هر سئوکاری به دنبال تولید محتوای باکیفیت است. هر وبمستری تمایل دارد از سایت‌هایی با الکسا یا دامین اتوریتی بالا بک لینک بگیرد. اما سئو تکنیکال کمتر دیده می‌شود. فراموش نکنید که یکی از شاخه‌های seo همین اقدامات مربوط به نکات فنی سئو سایت است. بنابراین تنها زمانی سئوی داخلی و خارجی سایت ما نتیجه خواهد داد که روی سئوی تکنیکال سایت نیز به صورت اصولی کار کنیم.

سئو تکنیکال (technical seo) چیست؟

بدون شک تولید محتوای باکیفیت و سئوی داخلی سایت، نقش عمده‌ای در رشد و ارتقای آن ایفا می‌کند. همچنین مکمل این بخش از بهینه سازی، سئوی خارجی است که با گرفتن بک لینک‌های مفید و خرید رپورتاژ آگهی و سایر ترفندها، تا حدودی زیادی قابل ارتقا می‌باشد. اما همه‌ی این موارد زمانی موثر خواهد بود که سئوی تکنیکال به خوبی روی سایت شما پیاده سازی شده باشد.

بیشتر فعالیت‌هایی که در این حوزه قرار می‌گیرند، به منظور شناسایی هر چه بهتر سایت توسط موتورهای جستجو صورت می‌پذیرد. به عبارت بهتر در ابتدا شما باید ساختار سایت را برای خزنده‌های گوگل یا سایر موتورهای جستجو آماده کنید تا درک درستی از سایت شما داشته باشند.

فراموش نکنید که در این بخش از سئو وب سایت تقریبا هیچ اقدامی روی محتوا یا سایر موارد سایت انجام نمی‌شود. بلکه بیشتر روی ساختار، کدنویسی و نحوه‌ی ارتباط و تعامل سایت با موتورهای جستجو تمرکز می‌کنیم. به همین جهت است که به آن سئو فنی یا سئو تکنیکال نیز گفته می‌شود. همچنین اقداماتی که در حوزه سئوی فنی قرار می‌گیرد، معمولا در هدر سایت می باشند. به طور واضح‌تر می‌توان گفت این اقدامات معمولا برای کاربران قابل نمایش نیستند.

سئو تکنیکال شامل چه مواردی می شود؟

فاکتورهای مهم در بهبود سئو تکنیکال

۸ فاکتور مهم در سئو تکنیکال

در ادامه اقداماتی که باید در سئو تکنیکال انجام شود را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

  1. سرعت سایت خود را افزایش دهید.

یکی از مهمترین اقداماتی که در دسته‌ی سئو تکنیکال قرار می‌گیرد، افزایش سرعت وب سایت می‌باشد. تجربه نشان می‌دهد که کاربران امروزی فرصت زیادی برای لود یک سایت نمی‌دهند و در صورتی که مدت زمان بارگذاری صفحات سایت شما زیاد باشد، به راحتی از آن خارج خواهند شد.

حال اگر بخواهیم به صورت جزئی به این مسئله نگاهی بیندازیم، متوجه می‌شویم که با خروج کاربر از سایت، مدت زمان حضور او بسیار کوتاه می‌شود و از سوی دیگر بانس ریت سایت شما افزایش می‌یابد. بنابراین به مرور سئوی سایت آسیب خواهد دید. به همین جهت باید به سرعت سایت اهمیت زیادی بدهید.

برای بهبود سرعت سایت، ابزارهای زیادی وجود دارد. یکی از بهترین ابزارها در سطح اینترنت gtmetrix است که مشکلات سرعت سایتتان را اعلام می‌کند. استفاده از این ابزار کاملا رایگان است. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که حداقل یک بار از آن استفاده کنید.

افزایش سرعت سایت یکی از اقدامات تکنیکال سئو است.

افزایش سرعت سایت از مهم ترین اقدامات سئو تکنیکال

  1. سایت خود را واکنش‌گرا یا ریسپانسیو کنید.

با گسترش گوشی‌های هوشمند بسیاری از جستجوهای سطح وب از طریق تلفن‌های همراه صورت می‌گیرد. حتما می‌دانید که موتورهای جستجو مانند گوگل تمرکز خاصی بر روی کاربرپسند بودن محتواها دارند. اصلا خود سئو هم برای به نمایش گذاشتن محتواهای کاربر پسندتر به وجود آمده است. بنابراین یکی از مهمترین اقداماتی که باید در سئو تکنیکال انجام داد، طراحی واکنش‌گرای سایت با گوشی‌های موبایل و تبلت است.

گوگل توجه ویژه‌ای روی سایت در نسخه‌ی موبایل دارد و چنانچه سایت شما از نظر موبایل فرندلی بودن، نتواند امتیاز خوبی کسب کند، می‌تواند عواقب بدی برای سایت و نتایج رتبه بندی شما داشته باشد.

دقت کنید که چه یک فروشگاهی اینترنتی داشته باشید و چه بخواهید فیلم‌های آموزش آنلاین بفروشید، همیشه تعداد زیادی از مشتریان شما از طریق گوشی وارد سایت شما خواهند شد.

ریسپانسیو و واکنش‌گرا کردن سایت تاثیر زیادی روی سئوی تکنیکال دارد.

ریسپانسیو و واکنش‌گرا کردن سایت تاثیر زیادی روی سئو تکنیکال دارد.

  1. فایل robots.txt را به هاست خود اضافه کنید.

حتما آگاه هستید که ربات‌ها یا خزنده‌های گوگل که به سایت شما سر می‌زنند، نمی‌توانند اطلاعات سایت شما را بخوانند. به همین دلیل باید با اضافه کردن فایل robots.txt زبان خود را به موتورهای جستجو نزدیک کنید. در این صورت ربات‌ها راحت تر خواسته‌ی شما را درک می‌کنند.

به عنوان مثال برخی اوقات نیاز است که از تگ‌های noindex برای برخی از صفحات سایت خود استفاده کنید. این کار را به صورت دستی نیز می‌توان اعمال کرد، اما تجربه نشان داده که گاهی با وجود اضافه کردن این کد، صفحه یا مقاله مدنظر، باز هم در نتایج SERP ظاهر می‌شود. بنابراین یکی از اقداماتی ضروری در سئو تکنیکال افزودن این فایل است. فراموش نکنید که اضافه کردن این فایل به سایت نیاز به دانش برنامه نویسی دارد و اگر دانش کافی برای این کار را ندارید، می‌توانید از متخصصین یاس وب کمک بگیرید.

 از دیگر روش‌های سئو تکنیکال افزودن فایل robots.txt به سایت است.

 از دیگر روش‌های سئو تکنیکال افزودن فایل robots.txt به سایت است.

  1. برای وب سایت خود sitemap بسازید.

یکی دیگر از مواردی که باید در سئو تکنیکال مد نظر قرار دهید، ساختن یک سایت مپ برای صفحات سایت‌تان است. شاید تا به حال نام sitemap را نشنیده باشید. به همین دلیل شاید بخواهید بدانید سایت مپ چیست؟

نقشه سایت یک فایل با فرمت xml است که آدرس تمام صفحات و مقالات سایت شما را در خود گنجانده است. اما این کار چه مزیتی برای سایت شما دارد؟ توجه کنید که گوگل باید صفحات شما را بررسی و در صورت تایید، نسبت به ایندکس کردن آن اقدام کند. در صورتی که سایت مپ خود را به درستی ایجاد کنید، ربات‌های گوگل به راحتی می‌توانند محتواهای شما را شناسایی کرده و آن‌ها را ایندکس کنند.

افزایش سئوی تکنیکال با افزودن sitemap یکی دیگر از راهکارهای این شاخه است.

افزایش سئوی تکنیکال با افزودن sitemap یکی دیگر از راهکارهای این شاخه است.

  1. آدرس url صفحات را بهینه سازی کنید.

قبول دارم که شخصی سازی آدرس صفحات و مقالات سایت تاثیر خارق‌العاده‌ای روی سئو سایت نخواهد گذاشت، اما به هر حال روی آن بی اثر هم نیست. فراموش نکنید که برای رشد در دیجیتال مارکتینگ باید کوچکترین جزئیات را نیز رعایت کنید. بنابراین سعی کنید آدرس صفحات را بهینه سازی کنید.

یک آدرس بهینه، بهتر است کوتاه باشد و کلمه کلیدی هدف را در خود گنجانده باشد. همچنین شما می‌توانید آدرس صفحات را به فارسی یا انگلیسی انتخاب کنید. البته آدرس صفحاتی که به انگلیسی وارد شده باشند، پس از به اشتراک گذاری در فضای مجازی به هم ریخته نمی‌شوند.

یکی دیگر از مواردی که به سئو تکنیکال و پیرامون آن و بهبود تجربه کاربری کمک می‌کند، استفاده از لینک‌های breadcrumbs است. این لینک‌ها به کاربر نشان می‌دهند که در حال حاضر در کدام قسمت از سایت شما قرار دارند. اگر از لینک‌های بردکرامب در سایت خود استفاده کنید، هم روی سئوی سایت و هم روی تجربه کاربری یک امتیاز مثبت خلق کرده‌اید.

برای ارتقای تکنیکال سئو، آدرس سایت را شخصی سازی کنید.

برای ارتقای تکنیکال سئو، آدرس سایت را شخصی سازی کنید.

  1. صفحات ۴۰۴ را ریدایرکت نمایید.

صفحه ۴۰۴ چیست؟ اگر صفحه‌ای قبلا در یک سایت وجود داشته اما الان به هر دلیل با آن آدرس قبلی در دسترس نیست، به محض ورود کاربر به آن صفحه، ارور ۴۰۴ به وی نمایش داده خواهد شد. این صفحه از دید گوگل و سایر موتورهای جستجو یک امتیاز منفی برای سئو وب سایت‌تان تلقی می‌شود. برای مبارزه با این صفحات که معمولا با حذف یک مطلب یا تغییر آدرس به وجود می‌آیند، می‌توانید از ریدایرکت استفاده کنید.

حذف صفحات 404 نیز در افزایش سئو تکنیکال موثر است.

حذف صفحات ۴۰۴ نیز در افزایش سئو تکنیکال موثر است.

  1. نوشته‌های تکراری را حذف کنید.

زمانی که محتوای دو صفحه از سایت شما یکی باشند، گوگل در شناسایی صفحه‌ی هدف و نمایش آن به کاربر، سردرگم می‌شود. بنابراین به تدریج رتبه سایت شما در نتایج کاهش پیدا می‌کند. از سوی دیگر اگر یک سئوکار حرفه‌ای باشید، حتما با مبحث کنیبالیزیشن مواجه شده‌اید. کنیبالیزیشن یا هم نوع‌خواری زمانی رخ می‌دهد که دو محتوای مختلف از یک سایت، یک مفهوم داشته باشند.

با وجود تفاوت‌های بین محتوای تکراری یا duplicate content و همچنین کنیبالیزیشن، باید بدانید که هر دو این‌ها به سایت شما آسیب می‌رسانند. بنابراین یکی دیگر از اقداماتی که در حوزه سئو تکنیکال سایت قرار می‌گیرد، مبارزه با این دو مقوله است.

راهکارهای زیادی برای حل این دو مشکل وجود دارد. یکی از آن‌ها استفاده از تگ کنونیکال است. از سوی دیگر گاهی اوقات باید یکی از صفحات حذف شود و یا به صفحه دیگر ریدایرکت شود. تمام این تصمیمات باید توسط یک متخصص سئو آنالیز شود.

یکی دیگر از اقداماتی که در حوزه بهینه سازی سئو سایت قرار می‌گیرد، حذف صفحات تکراری است.

یکی دیگر از اقداماتی که در حوزه بهینه سازی سئو سایت قرار می‌گیرد، حذف صفحات تکراری است.

  1. SSL سایت را فعال کنید.

اگر می‌خواهید سئو تکنیکال سایت را افزایش دهید، بهتر است که امنیت را در لیست خود قرار دهید. امنیت نه تنها در دنیای وب بلکه در هر مکانی یک نکته مثبت خواهد بود. به کمک امن کردن فضای سایت خود نه تنها سئوی سایت را افزایش می‌دهید، بلکه اعتماد مشتری را برای خرید نیز جلب می‌کنید. اما چگونه می‌توان امنیت سایت را بالا برد؟

یکی از بهترین راه حل‌ها برای بالا بردن امنیت سایت، استفاده از گواهی ssl است. این گواهی تبادل داده‌ها بین شما و کاربران را رمزنگاری می‌کند و امنیت سایت شما را بالا می‌برد. به همین دلیل گوگل سایت‌هایی را که از این گواهی بهره می‌برند را در اولویت رتبه بندی قرار می‌دهد. بنابراین در اسرع وقت این گواهی را روی سایت خود اجرا کنید.

گواهینامه ssl علاوه بر افزایش امنیت بر سئو تکنیکال نیز تاثیر خوبی دارد.

گواهینامه ssl علاوه بر افزایش امنیت بر سئو تکنیکال نیز تاثیر خوبی دارد.

اهمیت سئو فنی سایت

سئو تکنیکال یا بهینه سازی فنی سایت فقط به موارد بالا ختم نمی‌شود. هر چند ما مهمترین نکات را بازگو کردیم، اما موارد بسیاری هستند که باید در این شاخه از بهینه سازی سایت رعایت شوند. از سویی برخی از اقدامات نیز در سئوی فنی سایت می‌توانند موثر باشند. به عنوان مثال برخی از سئوکاران توصیه می‌کنند که تگ کنونیکال را برای صفحاتی که مشکل محتوای تکراری ندارند نیز باید استفاده کرد. اما در هر صورتی این شاخه از seo باید جدی گرفته شود، چیزی که در بسیاری از سایت‌ها چندان مورد اهمیت واقع نمی‌شود.

همچنین سئوی فنی می‌تواند خطرناک نیز باشد. به عنوان مثال اگر فایل robots.txt خود را به صورت غیر اصولی بارگذاری کنید، ممکن است به گوگل فرمان دهید تا همه‌ی صفحات سایتتان را از ایندکس حذف کند. بنابراین پیش از انجام این فعالیت‌ها از داشتن علم کافی برای آن مطمئن شوید.

یاس وب ، ارائه دهنده خدمات سئو فنی سایت

اگر قصد سئو فنی سایت خود را دارید، می‌توانید از خدمات تیم یاس وب استفاده کنید. تیم ما با بهره مندی از افراد حرفه‌ای و سئوکاران باتجربه، سایت شما را برای کسب رتبه‌های برتر گوگل همراهی خواهد کرد. از جمله خدمات سئو گروه ما، تولید محتوای باکیفیت، بک لینک معتبر، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، افزایش سرعت و امنیت و همچنین سئو سایت با آنالیز رقبا می‌باشد. همچنین شما می‌توانید پس از سپردن سئوی سایت خود به ما، از پشتیبانی فنی و محتوایی تیم یاس وب نیز به صورت همه روزه و دائمی بهره مند شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر و ارتباط با کارشناسان می‌توانید درخواست خدمات سئو فنی سایت خود را به کارشناسان یاس وب ارسال نمایید و منتظر تماس کارشناسان باشید.

یاسر امینیمشاهده نوشته ها

Avatar for یاسر امینی

یاسر امینی مدیر عامل شرکت طراحان شبکه جهانی یاس (یاس وب) ، کارشناس فناوری اطلاعات، کارشناس سئو ، طراح و برنامه نویس front، مشاور بازاریابی و راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *