چگالی کلمات کلیدی چیست و چگونه محاسبه می شود؟

چگالی کلمات کلیدی چیست و چگونه محاسبه می شود؟

کلمات کلیدی یک بخش مهم از استراتژی سئو سایت شما را تشکیل می دهد و بهینه سازی آن به رتبه کلمات کلیدی در نتایج SERP گوگل کمک می کند. تحقیقات نشان داده انتخاب درست و هدفمند کلمات کلیدی می تواند باعث افزایش ترافیک و افزایش فروش سایت شما شود. شما زمانی که برای سایت خود کلمات کلیدی مناسب را تهیه کردید قطعا در قدم بعدی نیاز به تولید محتوا دارید. مهم ترین نکته ای که در تولید محتوا باید به آن بپردازید، چگالی کلمات کلیدی می باشد که اگر به درستی استفاده شود می تواند باعث ارتقای رتبه کلمات کلیدی در نتایج گوگل شود. چگالی کلمات کلیدی فرمولی دارد که باید مطابق آن عمل کنید. اگر آن را نادیده بگیرید ناخداگاه دچار بهینه سازی بیش از حد می شوید و منجر به جریمه گوگل خواهید شد و از نتایج گوگل حذف می شوید.

در این مقاله، چگالی کلمات کلیدی و نحوه صحیح استفاده از آن را توضیح خواهیم داد تا به این ترتیب بتوانید از محتواهای کاملاً بهینه شده بهره مند شوید و از مشکلات جریمه گوگل نیز در امان بمانید.

چگالی کلمات کلیدی چیست؟

چگالی کلمات کلیدی به تعداد کلمات کلیدی هدف شما که در یک صفحه تکرار شده است، گفته می شود که به صورت درصد یا نسبت گزارش می شود و هر چه تعداد کلمه کلیدی در صفحه بیشتر باشد، مقدار این درصد نیز بیشتر می شود. چگالی کلمات کلیدی یکی از معیارهای بهینه سازی محتوا است و استفاده از آن یک سیگنال به گوگل ارسال می کند که می توانند بر اساس آن تعیین کنند یک محتوا مربوط به چه کلمه یا کلمات کلیدی می باشد.

چگالی کلمات کلیدی چیست؟

چرا چگالی کلمات کلیدی مهم است؟

هنگامی که کاربران از گوگل استفاده می کنند قطعا کلمه ، محصول یا خدماتی را در نتایج، سرچ می کنند که به آن عبارات، کلمه کلیدی یا کلید واژه می گویند و از گوگل انتظار دارند مطالب مرتبط با سرچ آنها را را برایشان نمایش دهد. قطعا شما دوست دارید در هنگام سرچ، سایت شما در صفحه اول گوگل نمایش داده شود. پس یکی از عواملی که باعث می شود کلمات کلیدی سایت شما در صفحات بالایی گوگل نمایش داده شود، انتخاب کلمات کلیدی مناسب و رعایت چگالی کلمات کلیدی می باشد.

تا سالیان قبل مدیران سایتها با استفاده بیش از حد کلمات کلیدی در محتوای خود باعث ارتقای رتبه کلمات در گوگل می شدند. اما امروزه با پیشرفت گوگل و ارتقای الگوریتم های گوگل دیگر چنین امکانی وجود ندارد و اگر ربات های گوگل با چنین محتوایی مواجه شوند بلافاصله سایت دچار پنالتی گوگل و از نتایج گوگل حذف می شود. الان دیگر پر کردن کلمات کلیدی در محتوا نتایج عکس دارد.

چگالی کلمه کلیدی چگونه محاسبه می شود؟

چگالی کلمه کلیدی یک فرمول ساده دارد : تعداد دفعاتی که یک کلمه کلیدی در صفحه شما تکرار شده را بر تعداد کل کلمات کلیدی موجود در صفحه تقسیم کنید و نتیجه را بر ۱۰۰ ضرب کنید تا یک مقدار بر حسب درصد دریافت کنید. به عنوان مثال صفحه شما دارای ۱۰۰۰ کلمه می باشد و کلمه کلیدی شما نیز ۲۰ بار در آن تکرار شده است. پس فرمول چگالی کلمه کلیدی می شود :

۲۰/۱۰۰۰=۰.۰۲ * ۱۰۰ = ۲%

در اینجا محتوای شما دارای ۲% چگالی می باشد.

پیشنهاد میشود این مقاله را مطالعه فرمائید : بمباران کلمه کلیدی (کیورد استافینگ) چیست؟ و راه های جلوگیری از آن

چگالی کلمات کلیدی چیست؟

چگالی مناسب برای کلمات کلیدی چقدر است؟

هیچ قانونی در مورد میزان ایده آل چگالی کلمات کلیدی از طرف موتورهای جستجو مشخص نشده است. آنچه که تجربه نشان داده و بسیاری از سئوکاران نیز بر آن باور هستند چگالی بین ۱-۲% می باشد. یعنی به ازای هر ۱۰۰ کلمه می توانید ۱ یا ۲ عدد کلمه کلیدی در محتوا قرار دهید. اما با توجه به نوع کسب وکار و نوع کلمه کلیدی خود و اینکه آیا محتوای شما سئو محور است یا کاربر محور، این مقدار می تواند متفاوت باشد. گاهی اوقات در یک محتوا بیش از ۰.۵، و در برخی محتواها کمتر از ۳% نمی تواند چگالی را در نظر گرفت.

آنچه که اهمیت دارد این است که شما فقط به کیفیت محتوا تمرکز داشته باشید نه فقط به چگالی کلمه کلیدی. سعی کنید فقط یک محتوای با کیفیت بنویسید چگالی ایده آل خود به خود در آن محتوا تعیین می شود. سعی نکنید کلمه کلیدی را به زور در محتوا درج کنید. یک چگالی ایده آل چگالی است که به طور طبیعی مقدار آن مشخص شود و زیاده روی در آن نباشد و هر جای محتوا اگر قرار داده شده واقعا در آنجا لازم باشد. اما طبق تحقیقاتی که سئوکاران یاس وب انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند که هر سایت بسته به نوع کسب و کار خود یک چگالی مناسب و مختص خود را دارد که اگر به درستی رعایت شود تاثیر شگرفی در ارتقای کلمات کلیدی خواهد داشت.

معرفی ابزارهای محاسبه چگالی کلمه کلیدی

با استفاده از نرم افزار ورد می توانید تعداد کل کلمات محتوا و همچنین تعداد کلمه کلیدی و چگالی را محاسبه کنید اما اینکار باید به صورت دستی انجام شود و در صورتی که صفحات زیادی در سایت داشته باشید خیلی زمان بر و وقت گیر است. برای این منظور ابزارهای آنلایلی وجود دارد که می توانید لینک صفحه و کلمه کلیدی را در آن وارد کنید و اطلاعات جامع تری در مورد کلمات کلیدی دریافت کنید.

این یک ابزار رایگان است که می توانید آدرس سایت و کلمه کلیدی خود را وارد کنید و گزارش کاملی از وضعیت چگالی کلمات کلیدی در آن صفحه را مشاهده کنید.

این ابزار هم رایگان است اما برای استفاده از آن نیاز به ایجاد حساب کاربری دارید. این ابزار علاوه بر اطلاعات جامع چگالی کلمه کلیدی، رقبای شما که در آن کلمه رتبه های بالا دارند را نشان می دهد.

این افزونه برای سئو محتوای سایت های وردپرس قطعا الزامی ست. در ویرایش مقالات در انتهای آن در قسمت چراغ های سئو آیتمی وجود دارد که چگالی کلمه را مشخص می کند اگر چگالی ایده آل باشد چراغ آن سبز خواهد شد.

معرفی ابزارهای محاسبه چگالی کلمه کلیدی

سخن پایانی

چگالی کلمات کلیدی یکی از اجزای مهم سئو محتوا می باشد. اگر می خواهید در نتایج جستجو گوگل رتبه خوبی کسب کنید ، باید یک نظم و تعادلی برای کلمات کلیدی خود ایجاد کنید تا مطمئن شوید محتواهای سایت خود به درستی بهینه شده اند. با استفاده از سئو محتوا می توانید ترافیک ارگانیک و با ارزشی را به سایت خود هدایت کنید. اکنون که درک کاملی از چگالی کلمات کلیدی پیدا کرده اید، می توانید همین امروز برای بهینه سازی چگالی کلمات کلیدی خود دست بکار شوید.

محتواهای قبلی خود را بروز کنید و یک چگالی ایده ال برای محتوای قبلی خود درنظر بگیرید. هر سایتی میزان چگالی خاص خودش را دارد و برای اینکه در کلمات کلیدی خود رتبه کسب کنید باید مقدار این چگالی را در سایت خود پیدا کنید شاید چگالی سایت شما ۱-۲% نباشد. ۰.۱ درصد چگالی بیشتر یا کمتر می تواند نتایج خیره کننده ای در رتبه کلمات کلیدی داشته باشد اینکار نیاز به تخصصی، بررسی فنی، تجزیه و تحلیل و استراتژی دارد اگر مسیر راه را نمی دانید کار را به سئوکاران یاس وب بسپارید. درخواست خود را از طریق فرم موجود در صفحه خدمات سئو سایت مطرح نمایید. تیم ما با استفاده از ابزارهایی که در اختیار دارد، کلمات کلیدی پر مخاطب سایت شما را تجزیه و تحلیل کرده و یک استراتژی هدفمند برای محتواهای سایت شما پیاده سازی خواهد کرد.

یاسر امینیمشاهده نوشته ها

Avatar for یاسر امینی

یاسر امینی مدیر عامل شرکت طراحان شبکه جهانی یاس (یاس وب) ، کارشناس فناوری اطلاعات، کارشناس سئو ، طراح و برنامه نویس front، مشاور بازاریابی و راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *