الگوریتم کافئین (Caffeine Algorithms) چیست؟

الگوریتم کافئین (Caffeine Algorithms) چیست؟

الگوریتم کافئین گوگل (Caffeine Algorithm) در واقع آپدیت بزرگ گوگل برای قدرتمندسازی توانایی ایندکس کردن سایت ها بود تا سرعت و دقت بیشتری پیدا کند. این الگوریتم سیگنال جدیدی برای رتبه بندی سایت ها نیست اما به طور غیر مستقیم تأثیر دارد. در این مطلب به بررسی کامل این موضوع پرداخته ایم.

تاریخچه پیدایش الگوریتم کافئین

آپدیت الگوریتم کافئین گوگل با اینکه تأثیر کمی روی رتبه بندی سایت ها داشت ولی زمینه ساز تغییرات زیادی در زمینه سرچ و سئو سایت شد. در ۱۰ آگوست سال ۲۰۰۹ بود که گوگل، آپدیت کافئین را منتشر کرد که یکی از مهمترین آپدیت های گوگل برای موتور جستجو بود. به قدری تغییرات ایجاد شده توسط الگوریتم کافئین زیاد بود که به طور کلی سیستم ایندکس گوگل را دگرگون کرد. گوگل تا قبل از عرضه رسمی ابتدا پیش نمایشی از آن را در دسترس توسعه دهندگان قرار داد تا با تست کردن و گزارش اشکالات، در بهبود نهایی آن کمک کنند. سرانجام آپدیت کافئین در تاریخ ۸ ژوئن سال ۲۰۱۰ رونمایی شد.

الگوریتم کافئین گوگل

الگوریتم کافئین گوگل

چرا نام کافئین را برای این الگوریتم انتخاب کرده اند؟

همانطور که می دانید گوگل هر بار برای یکی از آپدیت های اصلی و بزرگ یا الگوریتم های خود اسم جذابی انتخاب می کند و برای هر یک از آنها هم دلیل دارد. الگوریتم کافئین گوگل هم از این قاعده مستثنی نیست. کافئین ماده انرژی بخشی است که خوردن آن باعث تولید انرژی بیشتر، رفع خستگی و شادابی در فرد می شود. منتشر شدن این آپدیت کمک می کرد تا سیستم ایندکس و بررسی سایت ها توسط گوگل جان تازه ای به خود بگیرد و با سرعت و دقت بسیار بیشتری محتوای سایت ها را وارد ذخیره ایندکس خود کرده و با سرچ کاربران تطبیق دهد. در نتیجه صفحه نتایج سرچ گوگل با سرعت بیشتری آپدیت شدند و محتواهای جدیدتری برای کاربران به نمایش درآمد.

اساس کار الگوریتم کافئین چگونه است؟

با توجه به اینکه بسیاری از افراد و متخصصین سئو و توسعه دهندگان الگوریتم کافئین را یک الگوریتم نمی دانند بلکه یک آپدیت بزرگ برای بازنویسی سیستم ایندکس گوگل تلقی می کنند، برای درک نحوه عملکرد آن باید با مفاهیمی مثل ایندکس (Index) و کراول کردن (Crawl) آشنا شوید که در ادامه توضیح می دهیم.

گوگل برای بررسی محتواهای مختلف سایت ها از ربات استفاده میکند. ربات ها در طی عملی به نام کراولینگ (Crawling) محتوای سایت ها را بررسی می کند. گوگل از بین اطلاعات بسیار زیاد دریافت شده، فقط مواردی که کمک به شناسایی سایت برای موضوعات مختلف می کند را استخراج و ذخیره می کند. به این کار ایندکس کردن سایت گفته می شود.

اما این پایان کار نیست. کاربران در گوگل عبارات مدنظر خود را جستجو می کنند و موتور جستجوی گوگل طبق اطلاعاتی که از قبل ایندکس کرده بهترین و مناسب ترین سایت ها را به ترتیب برای کاربران نشان می دهد. قبل از اینکه الگوریتم کافئین گوگل منتشر شود، سرعت ایندکس صفحات سایت ها بسیار پایین بود به همین دلیل آپدیت شدن صفحه نتایج سرچ گوگل یا SERP کند بود و اکثرا کاربران با سایت های تکراری مواجه می شدند و بررسی سایت های جدید هم طول می کشید.

معرفی 12 مورد از بهترین ابزارهای بررسی سئو رقبا
مطالعه

بر همین اساس گوگل با انتشار الگوریتم کافئین به طور کلی سیستم ایندکس خود را دگرگون کرد و سرعت بسیار زیادی به آن بخشید. در واقع با کمک این الگوریتم گوگل قادر بود تا سرعت ایندکس صفحات، آپدیت کردن رتبه سایت ها در صفحه نتایج سرچ گوگل را بیشتر کرده و رضایت کاربران را افزایش دهد. ضمنا پس از این آپدیت صاحبان وب سایت ها مجبور نیستند تا چندین هفته برای ایندکس شدن سایت خود صبر کنند. همچنین تمامی انواع محتواها ایندکس می شوند.

الگوریتم کافئین قدرت ایندکس کردن سایت ها را سریعتر کرده است

الگوریتم کافئین قدرت ایندکس کردن سایت ها را سریعتر کرده است

الگوریتم کافئین روی چه سایت هایی بیشتر از همه تأثیر گذاشت؟

همانطور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم الگوریتم کافئین (Caffeine Algorithm) روی رتبه بندی سایت ها تأثیر مستقیم یا زیادی نگذاشت. در واقع ماهیت عملکرد این الگوریتم اینگونه نیست که به عنوان سیگنال رتبه بندی سایت ها عمل کند. اما برخی سایت ها گزارش کردند که بعد از انتشار این آپدیت، رتبه آنها کاهش پیدا کرد و دلیل آن را نمی دانستند.

دلیل این اتفاق بسیار ساده است. آپدیت کافئین به گوگل کمک کرد تا سایت ها را با سرعت بیشتری بررسی و ایندکس کند. در نتیجه برخلاف سابق سایت هایی که محتوای جدید منتشر می کردند خیلی سریعتر ایندکس می شدند و می توانند جایگاه بهتری داشته باشند. بر همین اساس این ایده شکل گرفت که با افزایش سرعت ایجاد شده، تأثیر محتوای تازه (Fresh Content) و جدید در موضوعات مرتبط با فعالیت سایت نتیجه خیلی بهتری خواهد داشت.

به همین دلیل صاحبان وب سایت هایی که بعد از انتشار این آپدیت، با سرعت بیشتری محتوای جدید و با کیفیت تولید کردند، جایگاه بهتری کسب نمودند و افرادی که با همان رویه قبلی ادامه دادند به دلیل عقب ماندن از رقبا، رتبه آنها کاهش پیدا کرد.

آپدیت الگوریتم کافئین چه تأثیری روی سئو سایت و بهبود وضعیت سرچ گوگل داشت؟

به لطف انتشار آپدیت کافئین گوگل، سرچ موتور جستجوی گوگل به فضای بسیار بیشتری برای ذخیره سازی اطلاعات دست پیدا کرد، سرچ و ایندکس سایت ها بسیار سریعتر شد و سایت هایی که نشان داده می شدند در مقایسه با سرچ کاربران ارتباط نزدیکتری داشت. در ادامه به مزایا و تأثیرات این الگوریتم گوگل اشاره می کنیم:

  • آپدیت کافئین نتایج سرچ را با سرعت بیشتری آپدیت می کند: در تست هایی که بعد از انتشار این آپدیت انجام گرفت مشخص شد که سیستم ایندکس گوگل بعد از انتشار الگوریتم کافئین گوگل حداقل ۲ برابر سریعتر عمل می کند. به عنوان مثال همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، گوگل بیش از ۱.۵ میلیون نتیجه مختلف را در کمتر از ۱ ثانیه به نمایش گذاشته است.

سرعت گوگل در نمایش نتایج بعد از انتشار الگوریتم کافئین تغییر خارق العاده ای کرد

سرعت گوگل در نمایش نتایج بعد از انتشار الگوریتم کافئین تغییر خارق العاده ای کرد

  • آپدیت کافئین نتایج بیشتری برای کاربران نمایش می دهد: آپدیت کافئین به گوگل کمک کرد تا فضای بسیار بیشتری برای ایندکس میلیاردها سایت مختلف داشته باشد. در هر ثانیه سیستم ایندکس گوگل صدها هزار سایت مختلف را به صورت همزمان بررسی می کند. با بررسی بیشتر سایت ها و مشخص شدن سایت های جدید، گستره نتایج گوگل بیشتر شده و کاربران با نتایج متنوع تری روبرو خواهند شد.
  • آپدیت کافئین به گوگل کمک کرد تا نتایج مرتبط تر و بهتری را برای کاربران نمایش دهد: طبق نظر شرکت گوگل مشخصه و ویژگی اصلی یک موتور جستجوی قدرتمند این است که تا حد امکان، رتبه بندی و نشان دادن سایت های مرتبط با سرچ آنها را با سرعت بسیار زیاد انجام دهد.
چگونه خطای 404 را برطرف کنیم؟ | 5 روش ساده حل آن
مطالعه

به همین دلیل هدف گوگل این نبود که فقط نتایج بیشتری را برای کاربران نشان دهد بلکه قصد داشت که نتایج نشان داده شده ارتباط بیشتری با سرچ کاربران داشته باشد. طبیعتا با ایندکس شدن سریعتر سایت ها و محتواهای آپدیت شده، نتایج بروزتر و مرتبط تری هم نشان داده خواهند شد.

طبق ادعای مهندس نرم افزار گوگل به نام Carrie Grimes، الگوریتم کافئین گوگل باعث شد تا نتایج جستجوی گوگل تا ۵۰% جدیدتر شوند و کاربران با سایت های جدیدتر و آپدیت شده روبرو گردند.

  • افزایش رضایت کاربران: کاربران اینترنت قبل از انتشار آپدیت کافئین چندان از گوگل راضی نبودند. بخشی از این کاربران، صاحبان وب سایت های مختلف بودند که چون وب سایت آنها خیلی دیر ایندکس می شد، معمولا به عنوان نتایج نامرتبط نشان داده می شدند یا جایگاه خوبی نداشتند در نتیجه نرخ پرش بالایی پیدا می کردند.

اما با انتشار الگوریتم کافئین، چون صفحه نتایج سرچ گوگل ارتباط بسیار بیشتری با سرچ کاربران پیدا نمود و سرعت ایندکس سایت ها افزایش چشمگیری به خود دید، رضایت کاربران از موتور جستجوی گوگل بسیار بیشتر شد.

  • تنوع محتواهای ایندکس شده افزایش پیدا کرد: سیستم ایندکس قدیمی گوگل یعنی قبل از انتشار الگوریتم کافئین گوگل، هم توانایی ایندکس سریع حدود ۱.۳ میلیارد وب سایت را نداشت و هم نمی توانست سایت ها را با سرعت زیاد بر روی دستگاه های مختلف بررسی نماید، فرمت های مختلف محتوا را ایندکس کند و همه نوع محتوایی را در صفحه نتایج برحسب نوع سرچ کاربر نشان دهد.

به همین دلیل اگر امروزه از جستجوی صوتی (Voice Search)، الگوریتم RankBrain و کلیه انواع محتواهای نمایش داده شده در صفحه نتایج سرچ گوگل لذت می برید و تنها کافیست نوع محتوای درخواستی مدنظر خود را تایپ کنید، باید از الگوریتم کافئین تشکر کنید.

به همین دلیل گفته می شود که با بهینه سازی سایت و تولید محتواهای جدیدتر می توانید نتایج بهتری بگیرید.

الگوریتم کافئین در اصل برای افزایش رضایت کاربران بود

الگوریتم کافئین در اصل برای افزایش رضایت کاربران بود

در آینده هم آپدیت های مشابه کافئین منتشر خواهد شد؟

اگر قبول کنیم که الگوریتم کافئین گوگل در واقع یک آپدیت بسیار بزرگ توسط گوگل بوده است به نظر می رسد که فعلا تا چندین سال خبری از الگوریتم جدید در این حوزه نباشد همانطور که در سال ۲۰۰۹ گوگل تصمیم به آپدیت سازی گرفت.

به همین دلیل چنانچه وب مسترها، توسعه دهندگان وب، متخصصین حوزه سئو و غیره پیشنهاداتی داشته باشند، اشکالات خاصی متناسب با پیشرفت فناوری در حوزه سایت و محتوا مشاهده کنند یا احساس نمایند باید سرعت ایندکس شدن سایت ها بیشتر شود، گوگل همین آپدیت کافئین را توسعه خواهد داد و متناسب با نیاز وب سایت ها، بهینه سازی خواهد کرد.

توجه داشته باشید که این نوع آپدیت ها به طور مستقیم روی رتبه بندی سایت ها اثر ندارند و به طور کلی هیچ آپدیت یا الگوریتم جدیدی تأثیر منفی روی بهینه سازی سایت نخواهد گذاشت به شرطی که همیشه به فکر تولید محتوای با کیفیت، کاربرپسند و مرتبط با سرچ کاربران تولید کنید. در این صورت هر آپدیت و الگوریتم دیگری هم که منتشر شود برای شما اتفاق بدی رخ نخواهد داد.

هوش مصنوعی در سئو؛ تحولی برای سئوکاران
مطالعه

چه عواملی روی تصمیم الگوریتم کافئین برای نشان دادن سایت ها در صفحه نتایج اثر دارند؟

همانطور که در ابتدای مطلب هم توضیح دادیم، آپدیت کافئین نسخه بازسازی شده و قدرتمند سیستم ایندکس قدیمی گوگل است ک با ایندکس و کراول ربات ها سروکار دارد و وب سایت های مرتبط را به نمایش می گذارد. ضمنا با اینکه به طور مستقیم روی رتبه سایت اثر ندارد ولی انتظار می رود که موارد زیر روی تصمیم این الگوریتم مبنی بر نشان دادن سایت های مرتبط با سرچ کاربران تأثیر بگذارد:

  • سرعت بالای سایت: طبیعتا سایت های کند رتبه خوبی نمی گیرند
  • لینک های شکسته: وجود تعداد زیاد لینک شکسته در داخل سایت روی رتبه آن تأثیر منفی دارد
  • بک لینک ضعیف: گرفتن بک لینک زیاد از سایت های اسپم یا با اعتبار پایین روی جایگاه و اعتبار سایت تأثیر منفی گذاشته و احتمالا طبق نظر الگوریتم کافئین تأثیر بدتری هم خواهد گذاشت
  • کیفیت محتوا: طبیعتا سایت هایی که خیلی کند مطالب جدید منتشر می کنند یا سرعت انتشار مطالب بالایی دارند ولی کیفیت خوبی ندارد و سرچ کاربران را پوشش نمی دهند، مورد توجه الگوریتم کافئین قرار نمی گیرد خودبخود برای کاربران هم نمایش داده نخواهند شد. با کاهش نرخ کلیک، رتبه سایت تنزل پیدا خواهد کرد.

در این مطلب تلاش کردیم تا تمامی حوزه های مربوط به الگوریتم کافئین گوگل را پوشش دهیم تا با این اطلاعات جدید نگاه بهتری نسبت به مدیریت وب سایت و تولید محتوا داشته باشید.

الگوریتم کافئین سیگنال رتبه بندی سایت ها نیست اما روی سئو وب سایت مؤثر است

الگوریتم کافئین گوگل سیگنال رتبه بندی سایت ها نیست اما روی سئو وب سایت مؤثر است

سئو و بهینه سازی حرفه ای یاس وب مطابق با جدیدترین الگوریتم های گوگل

اگر به سئو و بهینه سازی حرفه ای سایت خود اهمیت می دهید و قصد دارید در همه حال و با انتشار هر الگوریتم یا آپدیت جدید، جایگاه شما دست نخورده باقی بماند و همیشه در نزد مخاطبین هدف خود به عنوان وب سایتی معتبر با محتواهای مرتبط شناخته شوید، باید با شرکت حرفه ای در زمینه سئو و بهینه سازی سایت همکاری داشته باشید.

تیم یاس وب با چندین سال سابقه در زمینه سئو و بهینه سازی سایت از لحاظ فنی و محتوایی و پشتیبانی همه روزه در خدمت شماست. برای این منظور پکیج های مختلف با قیمت های مناسب در نظر گرفته ایم تا براساس نوع خدماتی که نیاز دارید هزینه پرداخت نمایید و استفاده از خدمات سئو متناسب با بودجه امکان پذیر باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و دقیقتر و همچنین تعرفه خدمات سئو سایت از مشاوره رایگان همکاران ما استفاده نمایید. برای شروع گفتگو کافیست فرم مربوطه را در داخل سایت پر کرده و ارسال نمایید تا در اسرع وقت همکاران ما با شما تماس بگیرند.

یاسر امینیمشاهده نوشته ها

Avatar for یاسر امینی

یاسر امینی، مدیر یاس وب ، بیش از یک دهه تجربه، معمار تحول کسب‌وکارهای سنتی به غول‌های آنلاین

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *