تگ های عنوان (Heading tags) و تاثیر آنها بر سئو

تگ های عنوان (Heading tags) و تاثیر آنها بر سئو

تگ های عنوان (Heading tags) یکی از مهم ترین بخش های اصلی محتوای سایت شماست. بسیاری از کابران، عناوین را برای سازماندهی و بخش بندی محتوا استفاده می کنند. عناوین می‌توانند محتوای شما را خواناتر کنند، مخصوصا اگر خوانندگان شما نیاز داشته باشند که به سرعت یک محتوای وبلاگ را مرور کنند.

همچنین استفاده بهینه از تگ های عنوان می تواند به سئو سایت شما برای ارتقای رتبه کلمات کلیدی کمک کند. عناوین محتوای جذاب و بهینه شده، کیفیت محتوای شما را افزایش می دهند. همچنین برای اهداف سئو نیز می توانید از کلمات کلیدی در عناوین استفاده کنید. (اما نباید در این کار زیاده روی کنید و نباید تمام عناوین را پر از کلمات کلیدی کنید)

علاوه بر این، داشتن تگ های عناوین خوب و سازماندهی شده باعث جلب توجه بازدیدکنندگان می شود. در نتیجه، سایت شما نرخ پرش کمتری را تجربه می کند و باعث می شود محتوای شما از نظر گوگل بسیار بهتر دیده شود و درنتیجه در SERP ها جایگاه بالاتری خواهید داشت.

تگ های عنوان (Heading Tags) چیست؟

تگ های عنوان HTML از H1 (بزرگترین و اصلی ترین عنوان در یک صفحه) تا H6 (کوچکترین و کم اهمیت ترین عنوان در صفحه) می باشد. این برچسب ها یا تگ های عنوان برای نشان دادن سلسله مراتب و تقسیم بندی موضوع محتوا در کدهای HTML وب سایت استفاده می شوند و خزنده های گوگل از آنها برای تعیین فهرست مطالب برای صفحاتی که ایندکس شده، استفاده می‌کنند. حال با آشنا شدن تگ های عنوان بیایید به نحوه استفاده از هر تگ و مکان قرار دادن آن در محتوای سایت بپردازیم.

تگ های عنوان (Heading Tags) چیست؟

تگ H1

تگ عنوان H1 موضوع اصلی محتوای صفحه شما را مشخص می کند و بهتر است برای هر صفحه فقط از یک تگ عنوان H1 استفاده کنید. زیرا داشتن چند تگ H1 در صفحه، سلسله مراتب اطلاعاتی را که ارائه می کنید بر هم می زنند. اگر از پلتفرم وردپرس استفاده می کنید با گذاشتن عنوان محتوا در فیلد مشخص شده به طور خودکار در تگ های HTML تک H1 درج می شود. اما برای سایر تگ ها باید به صورت دستی نوع تگ عنوان را مشخص کنید.

تگ H2

مسلماً تگ های عنوان H2 بیش از هر تگ عنوان دیگری مورد استفاده قرار می گیرند و استفاده از آن مانند تگ H1 محدود نیست. عناوین H2 باعث می شود محتوای شما از هم جدا و خوانا تر شود و همچنین به راحتی ایندکس شود. می توانید به‌اندازه کافی و مورد نیاز از این نوع تگ ها در محتوای خود استفاده کنید و از با اهمیت ترین سرتیترهای داخلی محتوا به حساب می آید.

آشنایی کامل با متادیسکریپشن و طریقه نوشتن آن ها
مطالعه

تگ H3

تگ های عنوان H3 برای استفاده در زیرعنوان تحت H2 بسیار مناسب هستند. در واقع، می توان از آن به عنوان فرعی نام برد. به طور کلی سرفصل‌های H3 برای اهداف سازمانی استفاده می شوند، به خصوص اگر یک محتوای طولانی و کمی پیچیده دارید و می خواهید آن را به بخش های کوچکتر تقسیم کنید، این تگ ها مناسب هستند. تگ های عناوین H3 بعد از تگ H2 استفاده می شود و با استفاده از آن کنترل بهتری بر روی بخش های مختلف محتوای خود دارید.

علاوه بر این، تگ های H3 برای ایجاد موضوعات فرعی بسیار عالی هستند و میتوان از آنها به عنوان آیتم های موجود در لیست های نشانه دار یا شماره دار استفاده کرد. استفاده از تگ های H3 در محتواهایی که شامل لیست هستند می تواند به برجسته شدن هر مورد کمک کند.

تگ های H4، H5 و H6

اغلب از تگ‌های عنوان H4 در مقالاتی که حاوی تعدادی زیرمجموعه هستند، مانند فهرست‌ها یا آموزش‌ها می توان استفاده کرد. لیست های نشانه دار یا شماره گذاری شده که باید با جزئیات بیشتری مورد بررسی قرار گیرند، می توان از تگ H4 استفاده کرد.

از تگ های H5 و H6 خیلی استفاده نمی شود. به ندرت و در موارد خیلی خاص از آنها استفاده می شود. در سئو نیز اهمیت بسیار کمتری نسبت به سایر تگ ها دارند و از دید خزنده های گوگل نیز تقریبا نادیده گرفته می شوند. ما نیز در سایت یاس وب از تگ های H1 تا H4 استفاده کرده ایم.

<h1>Heading tag 1</h1>
<h2>Heading tag 2</h2>
<h3>Heading tag 3</h3>
<h4>Heading tag 4</h4>
<h5>Heading tag 5</h5>
<h6>Heading tag 6</h6>

 

تگ های عنوان (Heading Tags) چیست؟

تگ های عنوان چه تاثیری بر سئو سایت دارند؟

تاثیر تگ های عنوان در سئو نسبت به گذشته بسیار تغییر کرده است. در گذشته استفاده مکرر از کلمات کلیدی در سرتیترها و عناوین محتوا تاثیر خوبی در سئو سایت می گذاشت. اما امروز تمرکز گوگل بر جذاب بودن ، کیفیت و کاربر پسند بودن عناوین محتوا می باشد و برای گوگل دیگر استفاده از کلمات کلیدی در محتوا مثل گذشته اهمیت زیادی ندارد.

همچنین تمرکز بیشتر بر رفتار کاربر روی محتوا می باشد. به طوری که اگر محتوا و سرتیترها جذاب باشد باعث می شود کاربر تعامل بهتری با محتوا برقرار کرده و وقت بیشتری برای مطالعه آن بگذارد و گوگل نیز این رفتار کاربر را متوجه می شود و به محتوا بر اساس آن امتیاز می دهد. پس شما باید محتوا را برای کاربر بنویسید نه برای ربات های گوگل.

به گفته SEMRush، گوگل بیشتر به جذاب و کاربرپسند بودن محتوای شما اهمیت می دهد تا اینکه چند کلمه کلیدی را در تگ های عنوان مقاله وارد کنید. SEMRush در مورد استفاده از تگ عنوان می گوید:

استفاده صحیح از زیرعنوان ها (H1، H2، H3) به گوگل کمک می کند محتوای شما را بهتر درک کند و متن شما را برای خوانندگان، خوانا تر و قابل دسترس تر می کند.

بهینه سازی یک محتوا نیز یک عامل مهم در سئو و ارتقای رتبه کلمات کلیدی می باشد. اگر از افزونه yoast seo برای بهینه سازی محتوای خود استفاده می کنید، امتیازاتی برای سئو محتوا به صورت چراغ های قرمز، نارنجی و سبز مشخص کرده است که با استفاده از این چراغ های سئو به راحتی می توانید محتوای خود را بهینه کنید.

لینک های follow و nofollow چیست؟ مقایسه و تاثیر آنها بر سئو
مطالعه

آیا استفاده از چند برچسب عنوان H1 در محتوا تاثیر منفی در سئو دارد؟

تا همین اواخر، گوگل محتواها و صفحاتی را که دارای بیش از یک تگ H1 بودند را جریمه می کرد. به گفته SEMRush، دیگر اینطور نیست. تا زمانی که محتوای شما تجربه رضایت بخشی را به کاربران ارائه می دهد، در صورت لزوم می توانید بیش از ۱ مورد استفاده کنید. (اما ما توصیه میکنیم همان یکبار را استفاده کنید و بجای آن بیشتر از تگ H2 استفاده کنید)

آیا استفاده از چند برچسب عنوان H1 در محتوا تاثیر منفی در سئو دارد؟

کلمه کلیدی اصلی خود را فقط در برخی از تگ های عنوان قرار دهید

وقتی گوگل صفحات وب سایت شما را می خزد، قرار دادن کلمه کلیدی هدف شما در برخی از تگ های عنوان ضرری ندارد. Yoast این را نیز توصیه می کند. اگر از این افزونه استفاده می‌کنید، متوجه خواهید شد که این افزونه ترجیح می‌دهد در ۳۰ تا ۷۵ درصد عنوان‌ها و زیرعنوان‌ها را در آن کلمات کلیدی قرار دهید.

وقتی کلمات کلیدی را در تگ‌های عنوان و متن خود در جایی که به طور طبیعی مناسب هستند قرار دهید، کاربران را برای مدت طولانی‌تری در سایت خود نگه خواهید داشت. استفاده صحیح و طبیعی از کلمات کلیدی در سرتیترها و محتوا باعث قابل ایندکس شدن بهتر محتوا می شود.

به همین دلیل، گوگل متوجه می شود که سایت شما برای بازدیدکنندگان قابل درک و مفید است. با گنجاندن کلمات کلیدی خود در تگ های عنوان خود، به Google نشان می دهید که محتوا شما حول آن موضوع خاص متمرکز است. هرچه گوگل اطلاعات بیشتری درباره سایت شما داشته باشد، به احتمال زیاد شاهد بهبود رتبه آن در نتایج گوگل خواهید بود – به شرط اینکه بهترین شیوه های سئوی محتوا را دنبال کنید.

چگونه از تگ های عنوان در وردپرس استفاده کنیم؟

اگر با وردپرس کار می کنید، به راحتی می توانید عنوان ها را در محتوای خود قرار دهید. بسته به ویرایشگری که استفاده می کنید، چند راه برای انجام آن وجود دارد.

7 استراتژی لینک سازی داخلی جهت ارتقای رتبه کلمات کلیدی در گوگل
مطالعه

ویرایشگر کلاسیک وردپرس (WordPress Classic Editor)

استفاده از تگ عنوان در ویرایشگر کلاسیک وردپرس بسیار ساده است. می‌توانید سرفصل‌ها را در هر دو نمای ویژوال و ویرایشگر متن قرار دهید.

برای تنظیم عناوین در ویرایشگر ویژوال، متنی را که می خواهید عنوان خود را ایجاد کنید تایپ کنید. سپس، مطابق تصویر زیر به منوی کشویی در بالای ویرایشگر خود بروید. به طور پیش فرض روی Paragraph یا بند تنظیم می شود. وقتی روی فلش کلیک می‌کنید تا منو را باز کنید، همه سرفصل‌های موجود، H1 تا H6 را می‌بینید. گزینه مناسب برای متن خود را انتخاب کنید.

چگونه از تگ های عنوان در وردپرس استفاده کنیم؟

 

اگر ترجیح می‌دهید تگ های عنوان خود را کدنویسی کنید، به ویرایشگر متن بروید. از آنجا، می‌توانید از تگ‌های باز و بسته برای سرتیترها و عنوان‌های فرعی خود استفاده کنید.

چگونه از تگ های عنوان در وردپرس استفاده کنیم؟

ویرایشگر بلاک وردپرس (WordPress Block Editor)

اگر از ویرایشگر بلاک وردپرس استفاده می کنید، متوجه خواهید شد که در هنگام شروع یک پست جدید، فضایی برای عنوان H1 شما وجود دارد. فقط متن مورد نظر را در آن قسمت تایپ کنید.

چگونه از تگ های عنوان در وردپرس استفاده کنیم؟

 

برای افزودن سرتیتر های دیگر، روی علامت مثبت سیاه در ویرایشگر خود کلیک کنید. از آنجا، گزینه اضافه کردن عنوان را خواهید دید.

چگونه از تگ های عنوان در وردپرس استفاده کنیم؟

 

بعد، بلوک عنوان شما ظاهر می شود. از آنجا، یک ویرایشگر متن را می بینید که به شما امکان می دهد اندازه عنوان مورد نظر خود را انتخاب کنید. باز هم گزینه های شما H1 تا H6 هستند. اندازه ای را که می خواهید برای تگ های عنوان خود استفاده کنید انتخاب کنید، و تمام!

چگونه از تگ های عنوان در وردپرس استفاده کنیم؟

نتیجه گیری

حالا که بهترین شیوه های سئو تگ عنوان و نحوه استفاده از سرفصل ها را در سایت وردپرس خود یاد گرفته اید، کار خود را شروع کنید. به یاد داشته باشید، سرفصل‌های شما باعث می‌شوند تا پست‌ها و صفحات شما هم برای ربات های گوگل و هم برای کاربر راحت‌تر و قابل فهم‌تر شوند. تخصص خود را به روشی منظم و بهینه شده برای سئو نشان دهید و به احتمال زیاد در SERP ها رتبه بالاتری خواهید داشت.

مهمتر از همه، شما می خواهید که بازدیدکنندگان سایت شما ارتباط خوبی با محتوای شما داشته باشند. وقتی گوگل محتوای شما را هم از طریق سئوی شما و هم از طریق نحوه تعامل بازدیدکنندگان با سایت شما درک می کند، در کل احتمال موفقیت بیشتری خواهید داشت.

در پایان اگر محتواهای بسیاری دارید که نیاز به بروزرسانی و سئو محتوا دارند و همچنین نیاز به تولید محتوا داشتید می توانید جهت اطلاعات بیشتر از طریق صفحه خدمات سئو سایت یاس وب درخواست خود را مطرح کنید.

یاسر امینیمشاهده نوشته ها

Avatar for یاسر امینی

یاسر امینی، مدیر یاس وب ، بیش از یک دهه تجربه، معمار تحول کسب‌وکارهای سنتی به غول‌های آنلاین

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *