چه نوع صفحاتی از نظر گوگل بی کیفیت شناخته می شوند؟

چه نوع صفحاتی از نظر گوگل بی کیفیت شناخته می شوند؟

آیا می دانید صفحات بی کیفیت سایت از نظر گوگل چه ویژگی هایی دارند؟ و چگونه می توانید صفحات بی ارزش و بی کیفیت سایتتان را پیدا کنید؟ فاکتورهای بسیاری وجود دارد و می توان بر اساس آنها به تک تک صفحات سایت امتیاز و رتبه داد، از رفتار کاربر گرفته تا اشتباهات املایی و دستوری محتوا و بسیاری موارد هستند که کیفیت یک صفحه را تحت تاثیر قرار می دهند. با شناسایی این فاکتورها می توانید نقاط ضعف سایت خود را شناسایی و برطرف نموده و در جهت ارتقای سئو سایتتان اقدام کنید.

مفهوم “کیفیت” از نظر گوگل به چه معناست؟

گوگل در مورد صفحات با کیفیت و صفحات بی کیفیت نظرات و ایده های جالبی ارائه کرده است که با برخی از این موارد قطعا آشنا هستید:

  • از نظر گوگل محتوای باکیفیت محتوایی است که کاملا یونیک، منحصر به فرد و دست اول باشد.
  • گوگل برای کاربران ارزش زیادی قائل است و دوست دارد بهترین و باکیفیت ترین نتایج را برای کاربر نمایش دهد. چرا که سرمایه اصلی گوگل رضایت کاربر از نتایج آن می باشد لذا باکیفیت ترین محتوا ها را برای بازدید کننده نمایش خواهد داد.
  • از نظر گوگل صفحات باکیفیت صفحاتی هستند که سایت های معتبر زیادی به آن صفحه لینک داده باشند و از این طریق پی می برد که صفحه احتمالا محتوای با کیفیت دارد و از دید گوگل به عنوان یک مرجع شناخته می شود.
  • علاوه بر سایت های دیگر ، گوگل به سایر صفحات داخلی سایت که به آن صفحه لینک داخلی داده اند بسیار اهمیت می دهد و لینک های داخلی را یکی از مهم ترین فاکتورهای کیفیت صفحه سایت قلمداد می کند.
  • از نظر گوگل محتوای سایت باید طوری باشد که به تمام سوالات و نیازهای کاربر پاسخ دهد.

مورد فوق را با یک مثال توضیح می دهیم. فرض کنید در گوگل عبارت “آموزش سئو” را سرچ کرده اید و وارد لینک اول از نتایج گوگل شده اید و در مدت کوتاهی بدون اینکه وارد یکی از صفحات داخلی آن سایت شوید بلافاصله از سایت خارج شده یا دکمه بازگشت را می زنید و مجددا به نتایج گوگل برگردید و سپس وارد لینک دوم می شوید در آن صفحه تعامل بیشتری با سایت برقرار کرده و مدت بیشتری در آن سایت حضور دارید. این تعامل بیشتر یک سیگنال مثبت برای گوگل ارسال می کند که محتوای این لینک دارای کیفیت بهتری بوده و همینطور بالعکس محتوای اول به دلیل خروج سریع کاربران دارای صفحه بی کیفیتی است و اگر تعداد خروج سریع کاربران و به اصطلاح نرخ پرش کاربران در آن سایت بسیار بالا باشد، در مدت کوتاهی به نتایج پایینتر گوگل منتقل خواهد شد.

  • سرعت بارگذاری صفحات باید بالا باشد و حداکثر سرعت لود صفحه بایستی ۳ ثانیه باشد.
  • صفحات سایت باید در انواع نمایشگرهای مختلف نظیر موبایل، تبلت و کامپیوتر به درستی نمایش داده شود و تجربه کاربری خوبی را برای بازدید کننده رقم بزند.
  • محتوای باکیفیت باید از لحاظ دستوری و املایی عاری از نقص باشد و مطالب بایستی کاملا ساده و روان و قابل فهم باشند. گوگل از الگوریتم های بسیار پیچیده و هوشمند استفاده می کند و حتی این نوع مشکلات را از طریق عکس العمل کاربر تشخیص می دهند.
  • محتوای رسانه ای باید متن جایگزین (تگ Alt) داشته باشند. متن جایگزین در صورت عدم نمایش رسانه یا تصویر ، به نمایش درخواهد آمد و گوگل جهت بهینه سازی تصاویر بر این موضوع تاکید داشته است.
  • گوگل همچنین محتواهایی که دسته بندی و سازماندهی شده اند و درک و فهم آن توسط کاربر آسان است را می پسندند.
  • گوگل محتواهایی که دارای لینک اطلاعات بیشتر یا منابع اضافی هستند را دوست دارد بنابراین لینک های خارجی که اطلاعات مرتبط با سایت شما را ارائه می دهد در محتوای مورد نظر خود ایجاد کنید.
بهینه سازی نرخ تبدیل چیست و چرا اهمیت دارد؟
مطالعه

موارد فوق یک لیست جامع نیستند. اما اینها برخی از مواردی هستند که می تواند محتوای باکیفیت را در مقایسه با محتوای بی کیفیت برای گوگل مشخص کند.

چگونه سئوکاران و بازاریابان صفحات باکیفیت را از صفحات بی کیفیت تشخیص می دهند؟

چگونه سئوکاران و بازاریابان صفحات باکیفیت را از صفحات بی کیفیت تشخیص می دهند؟

ما به عنوان یک سئوکار یا بازاریاب می توانیم فرایندهایی را انجام دهیم که باعث بهبود کیفیت و ارتقای سایت شود. شاید ما به تمام مولفه ها و فاکتورهای رتبه بندی صفحات سایت که گوگل ارائه می دهد ، دسترسی نداشته باشیم اما می توانیم با اعمال برخی موارد مهم که در این مقاله به آن اشاره شده است، بهبود چشمگیری در ارتقای کیفیت صفحات سایت خود داشته باشیم و بتوانیم با استفاده از این تکنیک ها صفحات بی کیفیت را شناسایی و آنها را حذف یا بهبود دهیم.

به طور کلی به شما توصیه می کنیم که خیلی زیاد درگیر موارد زیر نشوید!

  1. مدت زمان حضور کاربر در سایت
  2. نرخ پرش
  3. بازدیدهای طبیعی و ارگانیک

اما چرا نه!؟ زیرا این موارد به خودی خود می تواند سیگنالهای گمراه کننده ای باشد! در ادامه توضیح خواهیم داد:

احتمال دارد شخصی مدت زمان طولانی در وب سایت شما سپری کرده باشد و به دلیل اینکه با محتوای سایت شما بسیار درگیر شده است و نمی تواند پاسخ نیازهای خود را بیابد. بنابراین پس از مدت طولانی به نتایج گوگل بر می گردد و روی لینک دیگری کلیک می کند و در آن لینک به پاسخ نیازهای خود می رسد. پس همیشه مدت زمان طولانی حضور کاربر در سایت نمی تواند یک سیگنال مثبت جهت کیفیت سایت باشد.

نرخ پرش نیز به همین شکل می باشد. به طور مثال اگر موضوع صفحه سایت شما به گونه ای باشد که به یک سوال ساده پاسخ می دهید. در این شرایط مرحله بعدی یا رفتن به لینک دیگری از نتایج گوگل است یا  مرحله دیگری وجود ندارد. در برخی موارد نرخ پرش بالا می تواند خوب باشد. به عنوان مثال اگر کاربری جستجو کند: “آیا سئو نیاز به دانش برنامه نویسی دارد یا خیر؟” و صفحه سایت شما خیلی واضح به این سوال پاسخ دهد که “سئو نیاز به دانش برنامه نویسی ندارد” کار جستجو همین جا به اتمام می رسد و همین مرحله کاربر پاسخ سوالش را دریافت کرده و نیازی به بازدید و حضور بیشتر در سایت شما ندارد. شاید در چنین مواقعی نرخ پرش سایت شما ۸۰ الی ۹۰% باشد اما به نیاز کاربر پاسخ داده اید. پس شما آنچه را که گوگل خواسته است را به درستی انجام داده اید. بنابراین با این مثال هم دریافتید که نرخ پرش یا بانس ریت نیز گاهی اوقات بد نیست.

۷ مورد از بهترین ابزارهای ردیاب رتبه برای سئو
مطالعه

بازدید طبیعی و ارگانیک: حتما با صفحاتی برخوردید که بازدید بالایی دارند اما صفحه از کیفیت خوبی برخوردار نیست و همینطور صفحه مرتبط با عبارت مورد جستجوی شما نبوده و پاسخگوی نیاز شما نیز نبوده است. شاید در مدت کوتاهی چنین صفحاتی بازدید بالایی دریافت کنند و بعد از مدتی به دلیل بی کیفیت بودن صفحه نرخ پرش صفحه بالا رفته و به مرور به نتایج پایین تر گوگل منتقل خواهد شد. پس در این مورد هم می توان نتیجه گرفت بازدید بالا و طبیعی همیشه نشانه باکیفیت بودن صفحه نیست.

چگونه سئوکاران و بازاریابان صفحات باکیفیت را از صفحات بی کیفیت تشخیص می دهند؟

صفحات سایت را بررسی و آنالیز کنید

صفحاتی که بازدید پایینی دارند و برای شما مهم هستند را آنالیز کنید و تمامی معیارهای گفته شده فوق را در صفحه بررسی کنید و نقاط ضعف صفحه را شناسایی و اصلاح نمایید. لینک های داخلی و خارجی صفحه را تست کنید و صفحات ۴۰۴ را برطرف نمایید.

پیشنهاد میشود این مقاله را مطالعه فرمائید : چگونه صفحات ۴۰۴ در وردپرس را به صورت خودکار شناسایی و رفع کنیم؟

از طریق ابزارهای آنالیز سایت مانند گوگل آنالیتیکس، بازدید سایت ، مدت زمان حضور کاربر در سایت و تعامل کاربران در سایت را بررسی کنید و ببینید کاربران شما به چه صفحاتی علاقه دارند و چه مواردی باعث تعامل بیشتر کاربران با آن صفحات شده اند و با استفاده از موارد شناسایی شده نقاط ضعف سایر صفحات را پوشش دهید.

پر بازدید ترین صفحه سایت شما همان صفحه اصلی می باشد. این صفحه را شلوغ نکنید و سعی نکنید تمامی خدمات و آموزش های خود را در صفحه اصلی خود بگنجانید . این باعث می شود کاربر سردرگم شده و همچین باعث افزایش حجم صفحه اصلی و کاهش سرعت صفحه اصلی خواهد شد. صفحه اصلی را بسیار ساده و در حین حال زیبا طراحی کنید طوری که کاربر با چند ثانیه اول متوجه شود سایت شما در چه موضوعی فعالیت می کند.

شناسایی گپ کلمات کلیدی (اولین استراتژی در تحقیق کلمات)
مطالعه

بسیاری از کاربران با شبکه های اجتماعی بیشتر تعامل دارند تا سایت. پس در شبکه های اجتماعی نیز فعالیت داشته باشید و چند لینک شبکه اجتماعی پر مخاطب را در فوتر سایت قرار دهید و جدیدترین مقالات، خدمات و آموزش ها را در شبکه های اجتماعی نیز منتشر کنید.

پیشنهاد میشود این مقاله را مطالعه فرمائید : چگونه می توان از طریق کاهش نرخ پرش، بازدید سایت را افزایش داد؟

چگونه سئوکاران و بازاریابان صفحات باکیفیت را از صفحات بی کیفیت تشخیص می دهند؟

همیشه سعی کنید برای کاربر محتوا بنویسید نه برای ربات های گوگل. این کاربران هستند که باعث بهبود کیفیت و ارتقای سئو سایت شما خواهند شد. شما باید نیازهای کاربران سایت خود را به بهترین شکل تامین کنید. ربات های گوگل به محتوای شما نیاز ندارند. پس سعی کنید محتوای کاربر محور تولید نمایید.

از ابزار سرچ کنسول گوگل استفاده کنید و صفحاتی که بازدید بالا و پایینی دارند را شناسایی کنید و کلمات کلیدی هدف خود را تهیه کنید و بر اساس کلمات کلیدی هدف تولید محتوا نمایید.

کل صفحات سایت را به ۳ بخش تقسیم کنید. در اکسل ۳ ستون ایجاد کنید با عناوین ۱- صفحات با اهمیت ۲- صفحاتی که نیاز به بهبود دارند ۳- صفحاتی که بی کیفیت هستند.

  • صفحات با اهمیت : صفحات مهم و با کیفیت که بازدید بالایی دارند و قصد نگهداری آنها را دارید در این بخش قرار دهید.
  • صفحاتی که نیاز به بهبود دارند : این بخش صفحاتی هستند که نیاز به کار و اصلاح دارند اما با این حال از نظر گوگل همچنان ارزش دارند. این صفحات نیاز کاربران را تا حدی رفع می کنند اما نیاز به ارتقا و بهبود دارند تا جایگاه خود را در نتایج گوگل ارتقا دهند.
  • صفحاتی که بی کیفیت هستند : این نوع صفحات کیفیت بسیار پایینی دارند و باعث افت رتبه سایت و کاهش بازدید شده اند و از استاندارد های لازم برای یک صفحه با کیفیت برخوردار نیستند. این نوع صفحات را حذف یا اصلاح کنید. در صورت حذف صفحات، حتما یک نسخه از صفحه را نگه دارید. احتمال دارد با حذف تعدادی از صفحات با کاهش رتبه سایت مواجه شوید. حتما بعد از حذف، ترافیک و وضعیت سایت را بررسی کنید.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم مهم ترین معیارهای گوگل برای کیفیت صفحات سایت را خدمت شما عزیزان ارائه کنیم. هر چند موارد و آیتمهایی که باعث افزایش کیفیت یک صفحه سایت می شود بسیار زیاد و و رفع برخی موارد نیاز به تخصص و تجربه کافی در این زمینه دارند. اگر نیاز به مشاوره تخصصی و بهبود وضعیت سئو، توسعه سایت و رفع مشکلات سایت خود دارید می توانید از کارشناسان یاس وب درخواست خدمات پشتیبانی وردپرس نمایید.

یاسر امینیمشاهده نوشته ها

Avatar for یاسر امینی

یاسر امینی، مدیر یاس وب ، بیش از یک دهه تجربه، معمار تحول کسب‌وکارهای سنتی به غول‌های آنلاین

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *