EAT در سئو چیست و چرا مهم است؟

EAT در سئو چیست و چرا مهم است؟

قطعاً در مورد موضوع EAT در سئو نکات قابل توجهی را شنیده اید. اگر این اصطلاح برای شما نا آشنا است احتمالاً در صنعت طراحی و سئو تازه کار هستید. این مفهوم در سال ۲۰۱۴ پای به عرصه وجود نهاد و به تدریج به عنوان یکی از ارکان اصلی در سئو سایت تبدیل شد. البته ممکن است برای افرادی که با مفهوم اصلی آن آشنایی کامل و عمیق ندارند قدری باعث ایجاد سردرگمی شود. در این مقاله قصد داریم جزئیات بیشتری را از این اصطلاح مطرح کنیم تا به طور کامل در مورد ماهیت آن، دلایل اهمیت بسیار بالای آن و تاثیراتی که بر سئو سایت شما می گذارد آشنا شویم. پس با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

EAT در سئو چیست؟

E-A-T مخفف Experise (تخصص) ، Authoritativeness (اقتدار) و Trustworthiness(اعتماد) است. این اصطلاح یکی از معیارهای اساسی برای گوگل تلقی می شود تا بتواند به ارزیابی کلی کیفیت یک وبسایت بپردازد. همان طور که می دانید کیفیت یک صفحه سایت نقش بسیار زیادی در رنکینگ یا رتبه بندی آن میان نتایج جستجوی ارگانیک گوگل دارد. اصولاً گوگل برای تعیین کیفیت کلی یک وب سایت یکسری المان ها را دنبال می کند که به شرح ذیل می باشد.

  • اهداف وب سایت، اینکه آیا هدف مفیدی را دنبال می‌کند یا خیر؟
  • تخصص، اقتدار و امانت داری
  • کیفیت محتوا و مقدار آن
  • اعتبار وب سایت و همچنین شهرت نویسنده محتوای سایت

هرچه یک صفحه وب سایت دارای تخصص، اقتدار و اعتماد بالا میان عموم باشد طبیعتا رتبه بالاتری را دریافت می‌کند.

گوگل چگونه به تعیین E-A-T یک سایت می پردازد؟

اکنون که با مفهوم EAT در سئو آشنا شده ایم اجازه دهید در مورد نحوه تعیین E-A-T یک سایت توسط گوگل اطلاعاتی را ارائه دهیم. عمدتا سه المان مهم در ارزیابی کیفیت جستجوی گوگل دنبال می شود که به قرار ذیل است؟

  • تخصص پدید آورنده محتوای اصلی
  • اعتبار بالای خالق محتوای اصلی، خود محتوا و همچنین وب سایت
  • قابل اعتماد بودن خالق محتوای اصلی، خود محتوا و همچنین وب سایت.

اطمینان از ارائه اطلاعات درست، دقیق و مفید

E-A-T اصولاً مکانیزمی را دنبال می کند که گوگل از طریق آن می تواند مطمئن شود که آیا یک وب سایت اطلاعاتی دقیق، واقعی و مفید را به کاربران ارائه می دهد یا خیر؟ امروزه هر کسی می تواند یک وب سایت را بسازد و هر آنچه را که دوست دارد در آن منتشر کند. به طوری که شما میتوانید در خارج از تخصص خود حتی یک سایت پزشکی را بدون آنکه مدرکی در این حوزه داشته باشید راه اندازی کنید.

اما در یک بازه زمانی کوتاه مطالبی که در آن منتشر می‌کنید، صحت و سقم آن توسط این مکانیزم بررسی و ارزیابی می شود. به عنوان مثال یک مقاله پزشکی که توسط یک فرد با تجربه و متخصص و در یک سایت معتبر منتشر شده است بسیار با ارزش تر از یک پست پزشکی بدون پشتوانه علمی که در یک وبلاگ توسط فردی ناشناس نوشته شده است، می باشد. بنابراین گوگل معیارهای تخصص اعتبار و اعتماد میان عموم را همواره در اولویت قرار میدهد.

مفهوم تخصص

گوگل متوجه می شود که E-A-T با توجه به نوع وب سایت می تواند متفاوت باشد. تخصص در یک سایت پیش پا افتاده بسیار متمایزتر از تخصص در یک سایت خبری می باشد. گوگل حتی می تواند تشخیص دهد که یک فرد در یک حوزه خاص تخصص دارد حتی اگر دوره رسمی یا آموزشی را نگذرانده باشد. در ذیل به بررسی یک دستورالعمل می پردازیم:

تقویت سئو سایت پزشکی + اصول و نکات لازم
مطالعه

دستورالعمل های ارزیابی کیفیت از جانب گوگل

«اصولا بعضی از موضوعات به تخصص رسمی بسیار ناچیزی نیاز دارند. ممکن است برخی از مردم نظرات دقیق و مفیدی درباره یک غذا یا رستوران ارائه دهند که نیاز به تخصص آنچنانی ندارد. اغلب مردم ممکن است نظرات و تجربیات خود را در انجمن ها به اشتراک بگذارد و دیگران نیز از این تجربیات استفاده کنند. در واقع شخصی که یک محتوا را به وجود می آورد همواره نباید یک پشتوانه علمی قوی داشته باشد بلکه می تواند از تجارب خود در تولید محتوا نیز استفاده کند.

گوگل به اینگونه تخصص هایی که بر پایه تجربه شخصی هستند امتیاز ویژه‌ای قائل است. لذا همواره لازم نیست که افراد دارای تحصیلات و آموزش‌های رسمی در یک زمینه باشند و گوگل نیز مجازاتی در این مورد در نظر نمی‌گیرد. بنابراین اگر در حرفه ای خاص بنا به تجربه، مهارتی را کسب کرده اید می توانید با ایجاد یک وبسایت تجربیات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید و در رده بندی گوگل نیز رشد کنید.

EAT در سئو چیست؟

YMYL چیست؟

YMYL یا your money your life مخفف «پول شما یا زندگی شما» است. گوگل از این اصل استفاده می کند تا بتواند وب‌ سایت‌هایی که در حوزه امور مالی، سلامت جامعه، ایمنی و شادی افراد فعالیت می کنند را شناسایی کنند. این وب سایت ها با توجه به آن که یک مسئولیت بسیار سنگینی را بر عهده دارند باید بتوانند بهترین خدمات را به کاربران ارائه دهند.

همانطور که می دانید هیچ چیزی بالاتر از ثروت مردم، سلامت و ایمنی آنها نیست لذا اگر در این زمینه باعث ایجاد خدشه یا ضرر بر عموم افراد شوید قطعاً در رتبه‌بندی گوگل نزول خواهید کرد. به همین دلیل این وب سایت ها باید دارای بالاترین استانداردهای ممکن در حوزه تعریف E-A-T هستند.

طبق گفته گوگل: وب سایت هایی که برگرفته از اصل YMYL هستند یا در این حوزه فعالیت می کنند باید در چارچوب قواعد E-A-T حرکت کنند.

انواع وب سایت های YMYL

وب سایت هایی که عمدتا YMYL محسوب می شوند شامل:

  • وب سایت های خبری
  • وب سایت های مرتبط با قوانین مدنی و دولت
  • وب سایت های امور مالی
  • سایت های فروشگاهی
  • سایت های حوزه سلامت و ایمنی
  • وب سایت هایی که در حوزه معرفی قومیت، نژاد یا ملیت، مذهب و گرایش های آن ها فعالیت می کنند.

اگر در موضوعات بالا وب سایتی را دارید حتماً باید قاعده E-A-T یا تخصص، اقتدار و اعتماد را به حداکثر درجه خود برسانید.

اهمیت EAT در سئو

اهمیت EAT در سئو

گوگل این موضوع را به خوبی می‌داند که یک فرد بر اساس مطالعاتی که در یک سایت دارد تصمیم گیری میکند و این تصمیم ممکن است منجر به تغییر زندگی او شود. بنابراین هرگونه محتوا که در معرض دید کاربران قرار می‌گیرد همگی می توانند عواقب واقعی و تاثیرگذاری را داشته باشند.

10 امتیاز برون سپاری سئو سایت به یک شرکت خدمات سئو رسمی
مطالعه

اگر وب سایت شما در دسته بندی های YMYL قرار دارد باید دقت بسیار زیادی را به خرج دهید و همواره سعی کنید محتوای وب سایت خود را به افراد با تجربه و ریزبین بسپارید. با این کار می‌توانید معیارهای مرتبط با EAT در سئو را به طور دقیق در سایت خود ارتقا دهید. در نتیجه شانس شما برای دیده شدن در صفحات جستجوی گوگل افزایش خواهد یافت و بهتر می توانید اقدامات مرتبط با سئو سایت را پیش ببرید.

چگونگی ارتقاء EAT سایت در جهت بهبود سئو

با توجه به آنکه این عامل سیگنال هایی را تولید می کند که می تواند باعث تغییر رنکینگ سایت در فهرست جستجوی گوگل شود اجازه دهید شیوه های متعددی را به منظور ارتقاء E-A-T سایت و بهبود سئو به طور کامل شرح دهیم.

خوشبختانه گام‌های موثری وجود دارد که می‌توانید با برداشتن آنها یک بهبود اساسی را در محتوای وب سایت خود ایجاد کنید تا از این طریق بتوانید سیگنال های افزایش اعتماد که مورد نظر گوگل و کاربران می باشد را چندین برابر کنید. همواره به یاد داشته باشید که اگر در حوزه وب سایت های YMYL فعالیت می کنید لازم است که استاندارد های بیشتری را رعایت کنید. در ادامه به بررسی این شیوه های متعدد خواهیم پرداخت.

ایجاد بک لینک های مناسب و همچنین داشتن سئو خارجی

اصولاً بکلینگ ها جزء ستون فقرات یک استراتژی موثر در سئو سایت هستند که می توانند یک معیار اساسی برای ایجاد یک مرجع قابل اعتماد باشند. اگر شما در حوزه مشاوره فناوری اطلاعات فعالیت می کنید و به دنبال آن یک بک لینک را از یک وبسایت غیر مرتبط که در مورد فشن و مد هست را دریافت می کنید قطعاً هیچ کمکی را از این نوع بک لینک متوجه شما نخواهد شد.

البته ممکن است این نوع تاکتیک ها برای شما یک جریمه را نیز به دنبال داشته باشد. به عنوان تجربه یکی از وب سایت ها که در حوزه بیمه فعالیت می کرد صدها هزار لینک با کیفیت پایین را در وب سایت های غیر مرتبط ایجاد کرد و بعد از مدت مشاهده کرد که تمامی رتبه بندی های صفحه خود به یکباره از بین رفتند.

داشتن سئو خارجی که به طور اصولی انجام شود کار آسانی نیست. برای این کار شما باید به طور پیوسته به تولید محتوای ارزشمند، یکتا و با کیفیت بالا بپردازید تا افراد دیگر بتوانند به آن لینک دهند. بنابراین ایجاد بک لینک ها و سئو خارجی را همواره مد نظر داشته باشید.

از منابع مورد اعتماد بیشتر منشن بگیرید

در کنار بک لینک ها شما باید از منابع قابل اعتماد منشن های بالایی را دریافت کنید. این کار می‌تواند باعث ارتقاء E-A-T وب سایت شما شود. هر چقدر نام تجاری یا برند شما در منابع معتبر نشان داده شود گوگل شما را به عنوان یک مرجع قابل اعتماد تلقی می کند. بنابراین تا می توانید به شناسایی منابع معتبر در سراسر صفحات وب بپردازید تا بتوانید به نوعی از آنها بهره برداری کنید.

ارائه خدمات فروش بک لینک قوی و باکیفیت در یاس وب
مطالعه

اهمیت EAT در سئو

آپدیت نگه داشتن محتوای سایت

همواره سعی کنید محتوای سایت خود را در دوره‌های زمانی منظم به روز کنید. البته ممکن است محتوایی که در وب سایت شما وجود دارد قابلیت بروزرسانی نداشته باشد. اما تا حد امکان باید مطالب جدیدتر، دقیق تر و مفید تری را به محتوای خود اضافه کنید و یا آن ها را تغییر دهید. این کار باعث می شود تا ربات های گوگل شما را به عنوان یک وب سایت معتبر و با قصد خدمات‌رسانی به عموم کاربران شناسایی کند.

دریافت نظرات بیشتر

اگر یک محتوای خاص را در وب سایت خود منتشر کرده اید حتما بخش نظرات آن را فعال کنید تا مخاطبان بتوانند به راحتی نظرات و نقدهای خود، حتی مطالب منفی را مطرح کنند. شما در برخورد با این موضوع باید رفتار هوشمندانه ای داشته باشید به طوری که به همه نقدها پاسخ کامل و جامع بدهید تا کاربران کاملا مجاب شوند. این نوع تبادل اطلاعات میان شما و کاربران باعث می‌شود تا گوگل اعتماد بیشتری به وب سایت شما داشته باشد.

از کارشناسان و متخصصین استفاده کنید

اصولاً گوگل محتوای تخصصی را بیشتر دوست دارد. لذا این برداشت را از سایت شما خواهد کرد که این گونه محتواها توسط اشخاصی با اعتبار بالا تهیه شده اند. در نتیجه به وبسایت شما نیز اعتبار بیشتری را القا می کند. تفاوتی ندارد که شما در چه حوزه کاری مشغول فعالیت هستید چرا که شما می توانید در تمام حوزه‌ها به تولید محتوای تخصصی و با بار علمی بالا بپردازید. برای این کار بهتر است از کارشناسان و متخصصین حوزه کاری خود استفاده کنید تا بتوانید به تولید محتوای تخصصی روی آورید.

اهمیت EAT در سئو

همواره از قسمت تماس با ما در وب سایت خود استفاده کنید

شما در وب سایت مشغول خدمات رسانی به عموم مردم هستید در نتیجه برای اینکه کاربران به شما اعتماد بیشتری داشته باشند باید قسمت تماس با ما وب سایت را به طور کامل و صحیح تکمیل کنید. زمانی که کاربران به شما اعتماد پیدا کنند قطعاً گوگل نیز این رفتار کاربران را درک می کند و متناسب با عکس العمل کاربران واکنش نشان می‌دهد. لذا اعتبار وب سایت افزایش می یابد و باعث بیشتر دیده شدن آن خواهد شد.

نتیجه گیری

شما به عنوان مدیر یک وبسایت باید همواره معیارهای مرتبط با EAT در سئو را مد نظر قرار دهید. اصولاً سه واژه تخصص، اقتدار و اعتبار برای بقای یک وب سایت فوق العاده اهمیت دارد. اگر می خواهید که از لحاظ رنکینگ از رقبای خود پیشی بگیرید، باید نوع خدمات رسانی که شما به کاربران خود ارائه می دهید، در بالاترین کیفیت خود باشد.

زمانی که رفتار کاربران با وب سایت شما مثبت باشد این طرز عملکرد به ربات های گوگل نیز القاء خواهد شد. در نتیجه پایداری وب سایت و همچنین روند رو به رشد آن در طولانی مدت تضمین می شود.

در شرکت یاس وب اصول و قواعدی که در سئو سایت و همچنین مراحل مرتبط با طراحی وب سایت و پشتیبانی سایت در پیش گرفته میشود قطعاً باعث بهبود تخصص، افزایش اقتدار و ماندگاری اعتبار سایت شما خواهد شد.

یاسر امینیمشاهده نوشته ها

Avatar for یاسر امینی

یاسر امینی، مدیر یاس وب ، بیش از یک دهه تجربه، معمار تحول کسب‌وکارهای سنتی به غول‌های آنلاین

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *