هر آنچه که باید در مورد الگوریتم تازگی محتوا (freshness) بدانید

هر آنچه که باید در مورد الگوریتم تازگی محتوا (freshness) بدانید - یاس وب

الگوریتم تازگی محتوا یک سیستم فوق العاده هوشمند در گوگل است که وظیفه ی آن شناسایی محتواهای بروز، یکتا و کاملا متفاوت می باشد. شما هر چقدر بتوانید مطالب جدید و در عین حال صحیح را منتشر کنید به همان نسبت موتورهای جستجوی گوگل با امتیازدهی به وب سایت شما، بیشتر آن را به کاربران نمایش می دهد که نتیجه ی آن قطعاً افزایش رنکینگ یا رتبه ی وب سایت خواهد بود.

الگوریتم تازگی محتوای گوگل، تنها با هدف تغییر در رنکینگ وب سایت هایی که در حال بروزرسانی محتوای خود هستند طراحی شده است تا کاربرانی که در زمینه ی انتشار محتواهای بروز وقت زیادی را صرف می کنند در رتبه ی بالاتری قرار بگیرند. زمانی که این سیستم برای اولین بار معرفی شد به یکباره بخش عظیمی از نتایج جستجو دگرگون شده و وب سایت هایی که تمرکز ویژه ای در بروزرسانی مطالب گنجانده شده در سایت خود داشته اند پیشرفت شگرفی را تجربه کردند.

علت طراحی الگوریتم تازگی محتوا چیست؟

پیش بینی ها حاکی از آن است که با گذشت زمان اطلاعات و داده های کاملاً بروز شده و متفاوتی نسبت به چندین سال گذشته در بستر صفحات جستجوی گوگل قرار داده می شود و همین امر باعث شد تا الگوریتم تازگی محتوا از جانب گوگل ایجاد شود تا مقوله ی بروزرسانی مستمر سایت ها، برای ربات هایی که در چارچوب الگوریتم های گوگل در حال کنکاش و خزش صفحات هستند ، همواره در اولویت باشد. درواقع کاربران دائما به دنبال مطالب جدید هستند و می خواهند جوانب گسترده تری از موضوعاتی که در حال جستجوی آن می باشند را بدانند.

به بیان دیگر در عصر حاضر همه چیز مدام در حال تغییر کردن است و هیچ پدیده ای بصورت راکد و دست نخورده باقی نمی ماند و این ماهیت طبیعت است. الگوریتم تازگی محتوا که توسط گوگل تعریف شده است نیز به تبعیت از این مکانیزم علاقه ی خاصی به تغییرات اعمال شده در سایت دارد و به محض شناسایی آن، یک پله ی صعودی را برای سایت مورد نظر در نظر می گیرد تا براحتی بالاتر از رقبای خود قرار گیرد. به عنوان یک مثال شفاف جهت تفهیم بهتر الگوریتم تازگی محتوا، شرکت اپل برای رونمایی از آخرین پردازنده های قدرتمند M2 که در سال ۲۰۲۲ به بازار عرضه خواهند شد اطلاعات گسترده ای را منتشر کرده است و افراد علاقمند نیز برای ارائه اطلاعات بیشتر سعی می کنند مقالات متعددی را از این سری پردازنده منتشر کنند.

طبیعتا کاربرانی که قصد خرید لپ تاپ هایی با این نوع پردازنده را دارند سعی می کنند آخرین اخبار و مقالات را مورد مطالعه قرار دهند و عمدتاً به محتواهای قدیمی توجهی نمی کنند. بنابراین وب سایت هایی که مقالات جدید و وسیعی را در در دسترس عموم قرار داده اند در اولویت رتبه گیری و جهش از طرف گوگل قرار دارند.

پیشنهاد میشود این مقاله را مطالعه فرمائید : الگوریتم رنک برین (RankBrain algorithm) چیست؟

علت طراحی الگوریتم تازگی محتوا چیست؟ - یاس وب

در چه شرایطی باید به حذف و تولید مجدد محتوای مجدد بپردازیم؟

یکی از سوالات بسیار مهمی که در ارتباط با الگوریتم تازگی محتوا همواره مطرح می شود این است که  تا کجا باید محتوای قدیمی را بروز رسانی کنیم؟ آیا این روند باید برای همیشه ادامه پیدا کند! چرا که در این شرایط یک محتوا ممکن است در طول زمان به چندین هزار کلمه برسد. زیرا شما مدام آن را بروزرسانی کرده اید بدون آنکه تغییری در عمق مطلب ایجاد کنید. برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که خیر. اگر شما در بلند مدت مداوم یک محتوای کوچک و چند صد کلمه ای را به محتوای خود اضافه کنید و این روند را ادامه دهید گوگل این رویکرد تکراری شما را متوجه خواهد شد.

علاوه بر این کاربران نیز استقبال خوبی از این محتواها نخواهند کرد. هر چقدر که شما آن ها را بروزرسانی کنید باز هم مانند قبل یک محتوای تکراری خواهند بود. در چنین شرایطی پیشنهاد اصلی این است که اگر دارای محتوای قدیمی هستید و کاربران مختلف چندین بار از آن استفاده کرده اند و چند سال هم از انتشار آن گذشته است بهترین راهکار این است که یک محتوای جدید با گویش متفاوت و اطلاعات بهتر و کاربر پسند تر تولید کنید.

این کار هوشمندانه نشان می دهد که شما اهمیت زیادی به کاربر می دهید و به دنبال ارائه داده های نوین به مخاطبان خود هستید. علاوه بر این دنیای تکنولوژی و مشاغل مختلف دائماً در حال بروزرسانی هستند و راهکارها و شیوه های جدیدی را کشف می کنند که عملاً چند سال قبل وجود نداشتند. از طرفی این امکان وجود دارد که راهکار های قدیمی کاملا منسوخ شده باشند یا اینکه اشتباه باشند. پس زمانی که شما یک محتوای جدید تولید می کنید عملاً این نقایص را برطرف خواهید کرد.

البته این اطلاعات نباید با این مورد اشتباه شود که بروز رسانی یک رویکرد غلط است چرا که این برداشت کاملا اشتباه است. عملیات بروزرسانی روی محتواها یک رویکرد صحیح و درست است. اما موضوع بحث ما در ارتباط با محتوای قدیمی و منسوخ شده است که با توجه به احساسی که شما نسبت به محتوا دارید تشخیص می دهید که آیا باید کاملاً حذف شوند یا اینکه به آنها اضافه شود.  سئوکارانی که تجربه بالایی در ارائه خدمات سئو سایت دارند می توانند تشخیص درستی در این حوزه داشته باشد.

وب سایت های تاثیرپذیر از الگوریتم تازگی محتوای گوگل

کلیه ی شرکت ها و کسب و کارهایی که پس از مدت زمانی طولانی تبدیل به یک برند معتبر شده اند و همچنین سایت هایی که در زمینه ی انتشار منابع خبری که بیشترین بازدید را دارند، فعالیت می کنند بیشترین تأثیرپذیری را از الگوریتم تازگی محتوا دارند. زیرا این قبیل وب سایت ها دارای مجموعه ای از کاربران ثابت هستند و باید برای ادامه ی راه خود و دوام و پایداری فعالیت مورد نظر خود، به انتشار مطالب جدید که نوعی خدمات رسانی محسوب می شود را در برنامه ی روزانه داشته باشند.

به عنوان مثال سایت های خبری که ماهیت آن ها انتشار مطالب جدید است، در آن هیچ بحثی نیست. اما اکثر کسب کارهای به اصطلاح کهنه که سالیان متمادی در بین مردم هستند و از طریق وب سایت با اقشار مختلف جامعه در ارتباط اند در نوع ارائه ی خدمات خود در قالب محتوا باید یک بروزرسانی دوره ای داشته باشند. طبیعتاً این آپدیت علیرغم فوایدی که برای کاربران دارد قطعاً از ربات های هوشمند گوگل نیز پوشیده نخواهند بود و الگوریتم تازگی محتوای گوگل در سریع ترین زمان آن ها را شناسایی می کند.

عکس العمل وب سایت ها در مقابل الگوریتم تازگی محتوای گوگل

قبل از هر چیز باید عنوان کنیم که شرکت گوگل تمام تغییراتی که در الگوریتم ها و سیستم های پس زمینه ی موتورهای جستجو انجام می دهد همگی به نفع کاربران و سرچرها یا جستجوگران صفحات سایت های مختلف است. شاید این سوال برای شما به وجود آید که دلیل تعریف الگوریتم تازگی محتوا توسط گوگل چیست؟ پاسخ به این سوال را با سوال مجدد از شما آغاز می کنیم. آیا شما به عنوان یک کاربر بزرگترین موتور جستجو یعنی گوگل که در حال وب گردی در سایت های متنوع هستید دوست دارید که با محتواهای تکراری، قدیمی و خارج از خواسته ی خود روبرو شوید؟ پاسخ شما قطعاً منفی است زیرا شما همواره به دنبال بهترین و جدیدترین خدمات از طرف دیگر وب سایت ها هستید.

الگوریتم تازگی محتوا نیز دقیقاً جهت برآورده کردن هر چه سریعتر خواسته ی کاربران تدوین شده است. بطوریکه با تایپ کردن موضوع مورد نظر خود در قسمت سرچ گوگل، این سیستم بهترین و باکیفیت ترین و از همه مهم تر بروزترین محتوا را به شما معرفی می کند تا شما براحتی مسئله ای که به دنبال رفع آن هستید را برطرف کنید. با این تفاسیر شرکت گوگل با معرفی الگوریتم تازگی محتوا یک احترام خاص و ویژه ای را به کاربران خود در نظر گرفته است. اگرچه این سیستم موجبات راحتی کاربرها را فراهم می کند اما برای سئوکاران و افرادی که در زمینه ی سئو سایت فعالیت می کنند قدری زحمت زیادی را می طلبد (البته در ادامه به صورت گسترده تر در مورد شدت فعالیت سئوکاران صحبت می کنیم).

چرا که آنان بر خلاف گذشته باید یک تایم و انرژی مضاعفی را جهت بروزرسانی وب سایت ها انجام دهند تا مستحق دریافت رتبه شوند. درواقع عکس العمل وب سایت های مختلف به این صورت است که مجبور می شوند تازه ترین مطالب را در سایت خود منتشر کنند. با این اوصاف سئوکاران نیز نمی توانند دید منفی نسبت به الگوریتم تازگی محتوا داشته باشند چرا که این قابلیت هیجان و شدت رقابت را میان وب سایت های با فعالیت مشابه بیشتر می کند، حال آنکه دنیای بدون رقابت هیچ معنایی ندارد.

عکس العمل وب سایت ها در مقابل الگوریتم تازگی محتوای گوگل - یاس وب

تجدید محتوا یا فراوانی محتوا، کدام یک ارجحیت دارد؟

یکی از موضوعات فوق العاده مهم که در بطن الگوریتم تازگی محتوای گوگل نهفته شده است پرداختن به تجدید محتوا و در کنار آن توجه به فراوانی محتوا است. اما بهتر است یک توضیح کوتاه در مورد هر یک بدهیم تا تفهیم دنباله ی مطالب بهتر صورت گیرد. اکثر وب سایت ها در چارچوب خود دارای یکسری محتوای قدیمی و نسبتا جدیدی هستند که به اصطلاح در گوشه ی سایت شما خاک می خورد و یک زمانی رنکینگ برتر گوگل را کسب کرده بودند. شما برای آنکه بتوانید رتبه ی برتر آن ها را همچنان حفظ کنید باید به فراوانی محتوای مورد نظر بیفزایید یعنی یکسری مطالب جدید را در قالب بروزرسانی به آن اضافه کنید تا حداقل زحمات گذشته ی شما هدر نرود.

اما تجدید محتوا یک فرآیند کاملاً جداگانه ای است که گاهاً می تواند مرتبط با محتوای قبلی شما باشد، اما در هر صورت جداگانه تولید شده است که به آن تجدید محتوا یا تولید کردن یک محتوای جدید اطلاق می شود. الگوریتم تازگی محتوا به هر دو آن ها اهمیت می دهد زیرا هر دو جزو بروزرسانی محتوایی محسوب می شوند. اما نکته ی قابل توجه اینکه ربات های گوگل به نحوه‌ی لینک دهی محتواهای شما نیز توجه می کند و دائماً به دنبال آن است که ببیند آیا شما از طریق لینک دهی زنجیره ی متصل و مستحکمی را میان محتواهای خود ایجاد کرده اید یا خیر.

رابطه ی الگوریتم تازگی محتوا و شدت فعالیت سئوکاران

اگر شما به عنوان یک سئوکار اخیرا پروژه ای را در دست گرفته اید که در صفحات جستجوی گوگل جزو موضوعات فوق العاده داغ و به اصطلاح پر سرچ محسوب می شود، در همین ابتدای کار باید بگوییم که روند بسیاری سختی را در پیش دارید. به قول هنرپیشه معروف بروسلی ” برای پیروزی مقابل حریفان قدرتمند باید روی تک تک عضلات بدنتان تمرین کنید” برداشتی که از موضوع خواهیم داشت این است که موضوعات پر سرچ طبیعتا رقبای گردن کلفتی را در قالب وب سایت های عظیم سد راه شما قرار می دهد که سبب افزایش شدت فعالیت شما می شود.

توجه به الگوریتم تازگی محتوا، ایجاد بک لینک از سایت های خبری معتبر، اعتباردهی به وب سایت مورد نظر، توجه به سئو تکنیکال، تولید محتوا، سئو خارجی، آنالیز رقبا و صدها تکنیک دیگر که تبعیت از الگوریتم تازگی محتوا تنها یک بخش از فعالیت شما را در بر می گیرد. بنابراین شما باید روی تک تک موارد مذکور کار کنید تا بتوانید سبب ارتقاء رتبه ی وب سایت شوید. رقبای شما به دلیل آنکه در سایر پارامترهای گفته شده از شما بالاتر هستند می توانند با سرمایه گذاری جزئی در بروز نگه داشتن مطالب سایت و توجه به الگوریتم تازگی محتوا همچنان رتبه ی برتر خود را حفظ کنند.

اما شما نمی توانید فقط به روش های مبتنی بر الگوریتم تازگی محتوا بسنده کنید زیرا وب سایتی که جهت رتبه دهی به آن به عنوان پروژه در برنامه ی کاری خود دارید ممکن است پایین تر از سطح رقبا باشد که در آن صورت شدت فعالیت شما چندین وجه را در بر می‌گیرد. بنابراین معیار قرار دادن الگوریتم تازگی محتوا تنها یک وجه از شدت فعالیت سئوکارانی که روی وب سایت های نوپا مشغول هستند را در بر می گیرد.

رابطه ی الگوریتم تازگی محتوا و شدت فعالیت سئوکاران - یاس وب

۵ تکنیک با اهمیت منطبق با معیارهای الگوریتم تازگی محتوا

  1. به محتواهای موجود در سایت خود رجوع کنید : سعی کنید به صورت دوره ای نسبت به بازدید محتواهای وب سایت خود اقدام کنید و موضوعاتی که دارای بازدید و ترافیک بیشتری بوده اند را شناسایی کنید و مجدداً بروزرسانی محتوایی را برای آن ها در دستور کار قرار دهید.
  2. محتوای خود را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید : شما می توانید با انتشار مطالب در شبکه های اجتماعی و پربازدید مانند سایت های خبری به داخل وب سایت خود لینک دهید. البته زمانی این کار را انجام دهید که محتوای قبلی را کاملاً بروز کرده باشید.
  3. توجه به فرکانس محتوا : اگر وب سایت شما در زمینه ی صنعت و یا فعالیت های با حاشیه ی خبری بالا کار می کند طبیعتا مخاطبان شما منتظر اخبار جدید از جانب شما هستند بنابراین لازم است که فرکانس یا تکرار محتواهای اطلاع رسانی را افزایش دهید که دقیقا منطبق بر معیارهای الگوریتم تازگی محتوا می باشد.
  4. عملکرد چند لایه در تولید محتوا : اینکه تصور کنید الگوریتم تازگی محتوا تنها به بروزرسانی محتواهای متنی توجه دارد باید بگوییم که اصلا اینگونه نیست. شما می توانید به آپدیت محتواهای ویدیویی، ساخت تصاویر و اینفوگرافیک، نیز بپردازید که همگی در تبعیت از الگوریتم تازگی محتوا می باشند.
  5. استفاده از محتواهای همیشه سبز : اگر فعالیت سایت شما و محتواهای موجود در آن به زمان و تاریخ بستگی ندارد بهتر است همیشه محتوای همیشه سبز تولید کنید. به عنوان مثال محتواهای لحظه ای در مورد قیمت خودرو به زمان بستگی دارد و دائماً باید بروز شوند. اما مطالبی نیز وجود دارد که هیچگاه تاریخ انقضاء ندارند بطوریکه حتی در سالهای آینده نیز خواننده قدیمی بودن آن را حس نمی کند. البته این بدان معنا نیست که محتوای همیشه سبز نیازهای مرتبط با الگوریتم تازگی محتوا را برآورده می کند بلکه فقط قدری نسبت به محتوای لحظه ای بروزرسانی کمتری را می طلبد.

سخن پایانی

الگوریتم تازگی محتوا یک قابلیت بسیار هوشمند در جهت شناسایی وب سایت های دارای خدمات با کیفیت است و در این زمینه می توانید به طور کامل به سیستم گوگل و معیارهای تشخیصی آن اعتماد کنید. لذا اگر وب سایتی در رنکینگ نخست صفحات جستجو قرار دارد قطعاً مورد تأیید گوگل و الگوریتم های تعریف شده ی آن است و می توان آن را به عنوان یک سایت معتبر و شناخته شده در نظر گرفت. در همین راستا شرکت یاس وب کلیه ی اقدامات و مراحل مرتبط با ارتقاء وب سایت های مشتریان را منطبق با اصول و قواعد قانونمند انجام می دهد تا از این طریق پایداری و تداوم کاری شما را در طولانی مدت تضمین کند. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با خدمات سئو سایت روی لینک مربوطه کلیک کنید.

یاسر امینیمشاهده نوشته ها

Avatar for یاسر امینی

یاسر امینی مدیر عامل شرکت طراحان شبکه جهانی یاس (یاس وب) ، کارشناس فناوری اطلاعات، کارشناس سئو ، طراح و برنامه نویس front، مشاور بازاریابی و راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *